Gå til innhold
Hundesonen.no

Hjelp, jeg er frilans!


Tommy
 Share

Recommended Posts

Jeg har trålet gjennom nettet for å finne informasjon rundt...eh...post-oppstarten av frilans. Hvordan få kunder, hvem kundene er og sånn. Har jeg funnet noe? Ja. Har jeg funnet det jeg lurer på? Nei. Kan sonen hjelpe meg? Håper det.

For et par måneder siden søkte jeg på en jobb, fikk jobben og ble spurt om jeg kunne starte et enkeltmannsforetak da arbeidet var som et prosjekt å regne. Enkeltmannsforetak ble dannet, egen bankkonto åpnet, fakturaprogram lastet ned osvosv. Brått kom eksamen og frilansingen ble lagt litt på hylla. I det siste har det skjedd ganske mye som har ført til at jeg har tenkt til å benytte frilansingen min mer aktivt enn hva jeg først tenkte. For det første er det uvurdelig å ha erfaringer når jeg skal søke jobber etter masteren, for det andre hadde det vært fint å ha et ekstra sikkerhetsnett når de andre jobbene mine er ustabile. Dessuten setter jeg veldig pris på å kunne styre min egen timeplan, spesielt når det nærmer seg masterskrivetid.

Denne uka har jeg fått domenet mitt og har som smått begynt å utvikle nettsiden. So far so good. Så har jeg tenkt "Men hvordan får man egentlig jobb?" Etter å ha undersøkt må man selv ta kontakt med ulike bedrifter og man må ha portefølje. Og her starter loopen med alt for mange spørsmål og usikkerheter.

- Hvordan skaffe seg portefølje når man må ha portefølje for å skaffe seg erfaringer å sette i porteføljen? Catch 22 i praksis.

- Jeg er motstander av å jobbe gratis generelt, spesielt når kunden er profittbasert. Er det noen vei utenom å jobbe pro-bono i starten?

- Kan man benytte seg av ikke-publisert/ikke-benyttet materiale når man tar kontakt med kunde? Eksempelvis strategidokument/reportasje som har vært eksamensbesvarelse?

- Når man tar kontakt med potensiell kunde: Bør man utarbeide noe på forhånd (eks mal på nettside eller ferdigskrevet artikkel)?

Og når jeg får svar på det kommer jeg nok til ha ca.1000 spørsmål til.

I starten tenker jeg å være "jack of all trades", siden jeg ønsker så bredspektret erfaring som mulig. Selvsagt innenfor de disiplinene hvor jeg kan levere kvalitet. Altså kan det være alt fra enkel nettsidebygging (uten koding) til kommunikasjonsstrategier til markedsføring til visse former for journalistikk. Når jeg sier "visse former" så mener jeg journalistikk hvor etikken ikke kan betviles. Nei, da snakker jeg ikke om å gå gjennom søppelet til ymse c-kjendiser, men å ikke kunne bli beskyldt for å blande journalistrollen med kommunikasjonsrollen. I utgangspunktet tenker jeg da at typ historiemagasiner eller vitenskapsmagasiner kunne vært aktuelt. 

Kan sonen hjelpe meg atter en gang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan helt fint vise til prosjekter som ikke har blitt gjennomført, men det er ikke alle aktører som blir like imponert. Imidlertid er det milevis bedre enn ingenting, så jeg ville absolutt tatt det med. Så får du heller tenke at det blir ENDA bedre når du får faktiske oppdrag å vise til. Jeg ville i det lengste unmgått å jobbe pro bono, i hvert fall hvis du har noen prosjekter du kan vise til, selv om de kanskje ikke har blitt publisert.

 

Videre er det å ha ferdige produkter helt avhengig av hvem du kontakter og hvordan du ønsker å jobbe. Det å ha en ferdig artikkel med bilder kan være lurt hvis du kan tilby den til flere tidsskrifter, sånn at du har flere sjanser til å få fortjeneste for den. Mal på nettsider kan også være en god idé, men da er det lurt å gjøre det veldig tydelig hvor mye malen kan modifiseres, for ingen kunder ønsker det samme, og de ver som oftest ikke hva de vil ha heller, men det er definitivt noe annet og "bedre" enn det du kan foreslå... Ikke at de vet hva de vil ha, altså, men malen din vil i hvert fall hjelpe dem med å finne ut hva de ikke vil ha... :lol:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...