Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva smaker hundekjøtt?


Hin

Recommended Posts

Det har jeg lurt på og :icon_redface:

Jeg har hatt både gris og ku som kjæledyr (kua bodde på låven riktignok) og jeg synes det blir litt hyklersk å hyle opp når noen nevner at hunder faktisk er snaddermat i andre deler av verdenen.,Spesiellt når man vet hvordan grisene har det på norske fjøs (griser er like smarte som,hvis ikke smartere enn, hunder og de krever mye mentalstimulans for å trives,se for dere brukshunder leve et slikt liv.Og ja -de kastreres uten bedøvelse..)

Beklager men jeg måle litt av at noen blir provosert over et slikt uskyldig spørsmål :D

My point exaclty !! :)

Man må ikke la følelsene ta helt overhånd. Går an å tenke litt med fornuften og ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 117
  • Created
  • Siste svar

Nå er jo hunder utrolig sosiale dyr, og derfor knytter seg til eier.

Og siden de er så sosiale dyr/flokkdyr så blir det jo ikke det samme som å spise en ku. Som du aldri kan ha samme forhold til om du så prøvde.

Kyr er da også flokkdyr i aller høyeste grad. Men selvsagt er det et hinder at det er litt problematisk å holde kyr innendørs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke vite hva hund smaker. Jeg synes det er fælt den måten alle dyr blir behandlet på når det gjelder matproduksjon. Gisomt :icon_redface: Det er også grunnen til at jeg er vegitariener :) Men hadde jeg måtte velge mellom å spise hundekjøtt og grisekjøtt hadde det nok blitt gris, hadde ikke klart å spise hund uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke vite hva hund smaker. Jeg synes det er fælt den måten alle dyr blir behandlet på når det gjelder matproduksjon. Gisomt :) Det er også grunnen til at jeg er vegitariener :D Men hadde jeg måtte velge mellom å spise hundekjøtt og grisekjøtt hadde det nok blitt gris, hadde ikke klart å spise hund uansett.

Enig :icon_redface: Men det har jo også med at vi her i landet ikke har noen tradisjon for å spise rovdyr, og selveste det er ekkelt for mange av oss. Vi spiser jo ikke pelsdyr f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har et helt annet syn på hund her i landet enn disse folka har, derfor er da dette ganske utenklig for mange. Det å sitte å si at man lurer på åssen hundekjøtt smaker gjør meg direkte kvalm! Når man tenker på sin egen hund og hvor knytta man blir til disse dyra. Jeg kunne aldri tenke meg å spist verken hund eller katt. Jeg synes ikke kuer og hunder er så mye å sammenligne for å si det sånn, man blir mye mer knytta til en hund. En hund er for det meste rundt deg hele tiden, og dermed blir man veldig sterkt knytta til dem. Det er ikke uten grunn at man kaller hunden for menneskets beste venn.

1021108824.jpg

Hadde dere virkelig klart å ete noen av disse? :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er ingen kategori som heter det... trur hu mente at det var et spørsmål som ikke passet inn i ettt forum hvor det er mange som forguder hunder som er :icon_redface:

Takk Toya, det var nettopp det jeg mente!! (blir nesten som å banne i kirken som de sa "i gamle dager") :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har et helt annet syn på hund her i landet enn disse folka har, derfor er da dette ganske utenklig for mange. Det å sitte å si at man lurer på åssen hundekjøtt smaker gjør meg direkte kvalm! Når man tenker på sin egen hund og hvor knytta man blir til disse dyra. Jeg kunne aldri tenke meg å spist verken hund eller katt. Jeg synes ikke kuer og hunder er så mye å sammenligne for å si det sånn, man blir mye mer knytta til en hund. En hund er for det meste rundt deg hele tiden, og dermed blir man veldig sterkt knytta til dem. Det er ikke uten grunn at man kaller hunden for menneskets beste venn.

Om man har en gris som kjæledyr f.eks., tror du ikke man blir like knytta til den som til en hund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kyr er da også flokkdyr i aller høyeste grad. Men selvsagt er det et hinder at det er litt problematisk å holde kyr innendørs.

Men de har ikke de samme sosiale antennene til å knytte seg til foreks menneker?

Ser jo ofte at en hest og en ku blir venner. :icon_redface:

Men litt hinder når kua er så svær.. :) Kan ikke knytte seg så veldig til dem da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men de har ikke de samme sosiale antennene til å knytte seg til foreks menneker?

Ser jo ofte at en hest og en ku blir venner. :icon_redface:

Men litt hinder når kua er så svær.. :) Kan ikke knytte seg så veldig til dem da.

Det er jo et problem da vi er rovdyr. Men man kan jo også knytte seg til hester, selv om det er vanskeligere enn til hunder. Men tenk deg heller en gris da? De kan vel knytte seg like lett til mennesker som hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man har en gris som kjæledyr f.eks., tror du ikke man blir like knytta til den som til en hund?

Nå snakker jeg om det mange kaller "produksjonsdyr" ikke såkalte minigriser som noen har som kjæledyr.. Jeg vil tro at man blir mye fortere og mer knytta til en hund på mange måter, man kan for eks ikke være med på så mange aktiviteter med en gris som med en hund, kan vel ikke akkurat ha den i sengen heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke man skal bli stemplet som dum, slem eller noe slikt bare fordi man lurer på det. Det må være lov å lure på ting uten å bli stemplet som ditten og datten, bare fordi det man spør om tilfeldigvis er "tabu" eller veldig følsomt for enkelte :rolleyes:

Limer inn det jeg skrev jeg...

Dette må komme i kategori "dumt spørsmål"... Har vel ikke akkurat stemplet noen som dum, slem eller noe med denne uttalelsen...? Det var spørsmålet og ikke person jeg skrev om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) Blir så lei meg når jeg ser sånne bilder :D Se på de nydelige hundene da ;):icon_redface:

Vil dere spise denne da?

kalv.jpg

Eller denne?

lam.jpg

Eller hva med denne som pølse?

hest.jpg

Alle dyr er nydelige! Men mennekser spiser dyr.

Det som er synd i denne saken er hvordan behandler dyrene i østen. (og uansett i verden) Det er mye værre enn at folk spiser dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå snakker jeg om det mange kaller "produksjonsdyr" ikke såkalte minigriser som noen har som kjæledyr.. Jeg vil tro at man blir mye fortere og mer knytta til en hund på mange måter, man kan for eks ikke være med på så mange aktiviteter med en gris som med en hund, kan vel ikke akkurat ha den i sengen heller.

Produksjonsgriser ser jo ikke akkurat ut som naturlige griser heller da. :) Selvsagt kan man ha en gris i sengen :icon_redface: Akkurat som man kan ha hest i hus!

bostonchrislt.jpg

expensivelt.jpg

anitakey.jpg

Så kom ikke å si at vi ikke har like fullverdige forhold til disse dyra som dere har til deres hunder.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil dere spise denne da?

kalv.jpg

Eller denne?

lam.jpg

Eller hva med denne som pølse?

hest.jpg

Alle dyr er nydelige! Men mennekser spiser dyr.

Det som er synd i denne saken er hvordan behandler dyrene i østen. (og uansett i verden) Det er mye værre enn at folk spiser dem.

Sefølgelig er det trist, men saken er også at det ikke er normal kultur å spise verken hunder eller katter her i Norge, så det å vise disse bildene kommer du ingen vei med :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Produksjonsgriser ser jo ikke akkurat ut som naturlige griser heller da. :D Selvsagt kan man ha en gris i sengen ;) Akkurat som man kan ha hest i hus!

bostonchrislt.jpg

expensivelt.jpg

anitakey.jpg

Så kom ikke å si at vi ikke har like fullverdige forhold til disse dyra som dere har til deres hunder.. :icon_redface:

Jeg har hest selv jeg ;) Fine dyr, og jeg spiser de heller ikke, så da er vi jo like langt. Å en hest blir man jo veldig knytta til å :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det som ingen har nevnt her, og som jeg synes er det viktigste, er at det er noe som heter næringskjeden. Det betyr ganske enkelt at kjøttetere (som oss) spiser planteetere (kyr, sauer elg, rein etc etc), vi spiser ikke kjøttetere (rever, tigre, hunder...). Det finnes noen få rare unntak, som at de spiser hund i sørøstasia, det har vel en eller annen historisk eller kulturell forklaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil dere spise denne da?

kalv.jpg

Eller denne?

lam.jpg

Eller hva med denne som pølse?

hest.jpg

Alle dyr er nydelige! Men mennekser spiser dyr.

Det som er synd i denne saken er hvordan behandler dyrene i østen. (og uansett i verden) Det er mye værre enn at folk spiser dem.

Nei, jeg vil ikke spise de heller, og det gjør jeg ikke. Helt enig, synes det er fælt måten folk behandler dyrene på :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacon sov da i senga mi!Og griser blir enda mer knyttet til mennesket sitt enn de fleste hunder.Det var jo også derfor jeg måtte gi han fra meg,han voktet meg for andre mennesker.En annen ting er at griser som er oppvokst med mennesker er mer knyttet til mennesker enn andre griser og,Bacon syntes andre griser var noen ekle skapninger.Tilmed når vi besøkte 2 purker på Gulskogen gård i Drammen syntes han de var ufysne.Og ikke kom her og si at griser som står på fjøs er anderledes enn minigriser.Jeg har elsket griser hele livet og hengt i fjøs fra jeg var liten og jeg vet hva en gris er.

Sølvi kua mi,var jeg like knyttet til som jeg var til Ra hesten min.Men hun må jeg innrømme at var ekstremt dum.(prøvd å gå tur med en ku som ikke vil gå mere tur?full stopp gitt..)Jeg hadde henne med på løstom når vi var ute med hestene,(jeg "fikk"henne av bonden jeg pleide å stelle dyrene til da jeg var 10 år fordi jeg var alene under kalvinga) frem til hun ble lat og litt vel...ku.

Kultur eller ikke kultur,det må da være mulig å se litt nøytralt på ting og åpne øynene?Og hvorfor er vår kultur så mye bedre?Hvorfor er det ikke lov å avle hunder til kjøttoppdrett her i landet?Når det er lov å mishandle smågriser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det som ingen har nevnt her, og som jeg synes er det viktigste, er at det er noe som heter næringskjeden. Det betyr ganske enkelt at kjøttetere (som oss) spiser planteetere (kyr, sauer elg, rein etc etc), vi spiser ikke kjøttetere (rever, tigre, hunder...). Det finnes noen få rare unntak, som at de spiser hund i sørøstasia, det har vel en eller annen historisk eller kulturell forklaring.

Jo, jeg har nevnt det :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hva hund smaker og vil heller ikke finne det ut. I Asia avler de på en rase de kaller "meat-dog". Den er en st.bernhard blanding. Denne blir avlet for en eneste grunn: Mat.

Det er mange som synes at vi er barbarer som spiser ku og gris. For noen er ku hellig og for andre er gris skittent. Vi kan nok ikke sette oss som dommere for hva som er rett eller feil å spise. For oss i Norge er det slett ikke kultur å spise hund eller katt. Jeg har selv vært en hestejente, og har jobbet en del med travere. Men jeg spiser hest. Har også vært på en heste-slakteri. Men det som er saken er at hest blir ikke avlet fram for at det skal være mat. Det er ofte spesielle grunner til at hester blir slaktet.

Det som uansett er det viktigste, er at dyrene har det bra den tiden de lever og at de blir slaktet på en human måte.

Det som skjer i Asia er forkastelig, og jeg blir forbanna og lei meg når jeg ser en slik behandling av dyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...