Gå til innhold
Hundesonen.no

Næringsrik medbrakt lunch/mellommåltider som går fort å lage/spise


Elisabeth00
 Share

Recommended Posts

Er det noen som har tips til mellommåltider eller lunch man kan ha med vekke fra huset? Jeg er vegetarianer, men bare å komme med andre tips også. Kanskje andre enn meg som trenger tips :)

Jeg sliter med å holde vekten både fordi jeg bruker medisiner som reduserer apetitten i tillegg til at jeg er inne i en periode der jeg har dårlig matlyst uavhengig av dem. Har klart å holde vekten greit, men etter en periode med sykdom i sommer der jeg gikk ned klarer jeg ikke å komme meg opp igjen. Altså, jeg klarer ikke spise nok kalorier til å legge på meg, det er ikke noe galt fysiologisk som gjør at jeg ikke legger på meg.

Jeg er ikke sykelig tynn, men er ganske langt under trivselsvekten min. BMIen er 18 og trivselsvekten min er på rundt 20-21 i BMI, jeg vil altså opp 5-7 kg. Føler meg sterk og fin i kroppen, så muskelmassen er der, bare har lav fettprosent. Har dialog med legen på det med vekten og jeg er altså frisk og fin (selv om legen er enig jeg bør gå opp litt). Bare føler meg tynn og hengslete, og syns ikke det ser noe bra ut i speilet. Og så er det vondt å gå med sekk og vondt å sitte på ikke-mykt underlag, pga manglende polstring :icon_redface:

 

Middag har jeg greit koll på, her spiser jeg kaloritett og stort måltid. Vi putter som regel oppi ekstra olje eller smør der det går an. Så er de andre måltidene jeg trenger tips til (men bare å slenge inn middagstips også om noen har det).

Mengde er et "problem" (jeg spiser meg helt mett til hvert måltid, men tar litt tid før magesekken justerer seg), så kaloritett er bra. Er ikke spesielt glad i nøtter, syns det er tørt og vanskelig å spise når matlysten er lav. Liker frukt og "friske" ting, men det hjelper jo ikke så mye på kaloriene... Syns generelt varm mat er mye lettere å spise, ikke spesielt glad i brød eller typisk norsk nistepakke... Tipset jeg har fått fra legen er mellommåltider - dette er helt nytt for meg. Jeg har alltid spist få måltider om dagen, men jeg skal gi det et forsøk.

Siste tiden har jeg spist rundt 500-700 kalorier ekstra med sjokolade om dagen, det er jo ekstremt kaloritett slik at det er enkelt for meg å spise. Men jeg er ikke spesielt glad i sjokolade, så begynner å bli litt lei kan man si... I tillegg er det dyrt... Drikker omtrent kun kaloririk drikke, så har ikke mer å hente der heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg laget rødbetkaker på lørdag og da tenkte jeg at det må da være ypperlig som medbrakt.Laget en mos av diverse rotgrønnsaker, løk, hvitløk, salt, pepper og maismel. De ble knallgode og faste og fine i formen. Laget etter en oppskrift jeg fant i en blogg, men hadde ganske mye maismel i dem så de skulle bli faste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi pleier å lage dette til middag, men ikke noe problem å ha det som lunch. Pasta bør jo helst være havrepasta eller fullkornspasta, da det er er mer næring i det.

Pasta med mozzarella, tomat, basilikum (fersk) og en "dressing" av olivenolje, hvitløk, salt og pepper.

Pasta med hjemmelaget grønnpesto, tomater, avokado, paprika og kylling (kan jo lett sløyfes). 

Ikke sikkert det var dette du var ute etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omelett, matmuffins, innbakte mozzarella ost i butterdeig med tomatfyll eller spinat og ricotta ost. Kan lages som Ravioli med pasta hvis du ikke spiser butterdeig.

Tomatsalat med fetaost og pinjekjerner. Det finnes masse gode oppskrifter med nøtter, hvor disse er malte feks og brukes som mel. Det gir høy kaloritetthet og sunt fett. Samme med avokado.

Sent fra min D5803 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg laget meg omelettmuffins nå i dag - smakte veldig godt. Aner ikke hvor kaloritett det er, men jeg mikset sammen egg, vann, fløte, salt og pepper og litt Aromatkrydder - og en t-skje bakepulver. Jeg fylte noen av dem med laks (det kan jo droppes), vårløk, spinat og rekeost (på tube) - og de ble veldig luftige, saftige og gode. Noen andre fylte jeg med sopp, bacon, vårløk, en bitteliten tomatskive og ost på toppen. Det ble nok litt mye fyll, for de ble litt tyngre, men gode nok :D. Her kan man jo også bare krydre etter smak også :). Kan spises kalde eller kjapt varmes i micro f eks. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow, tusen takk for masse gode råd :D 

Tror jeg først skal prøve sånne matmuffins først, det tror jeg at jeg kan klare å lage selv. Og så går det kanskje an å fryse dem og ta ut de man skal ha om morgenen? :)

Avocado var også genialt, det liker jeg godt og det er enkelt å spise.
Jeg liker ikke kald pasta, men det er jo et fint alternativ der det er micro. For er generelt ganske glad i pasta.
Jeg er allergisk mot egg, så det prøver jeg å unngå (jeg kan spise det, men skal spise minst mulig). Det samme gjelder kumelk, selv om jeg trosser det litt nå fordi jeg prøver å gå opp i vekt.

 

Nå gjenstår bare det å huske å spise... Alarm kanskje... Er helt håpløs, lager meg mat, setter det på bordet foran meg, og så begynner jeg å gjøre andre ting. Flere timer senere kan jeg komme på at jeg har jo laget mat... :| Eller så tenker jeg på at jeg må finne meg noe mat, og så vips har det gått timesvis og jeg har ikke spist... Fungerer bra uten mat også (altså, jeg detter ikke i do sånn som mange gjør), så har liksom ikke det aspektet som tvinger meg til å spise heller :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mandelmelk bør være en god erstatning for kumelk. Smaker godt også. Jeg liker ikke frokost, men jeg laget shake med Mandelmelk, banan og næringstilskudd. Det er lett å få i seg og krever kun en stavmikser og 10 sek om morgenen. Det finnes uhorvelig mange næringstilskudd, hvem du velger er jo litt opp til deg selv. Jeg har brukt herbalife og xocai sjokolade.

Edit: en ting som øker matlyst er b- vitamin. Så daglig tilskudd av b- tonin en periode er nok ikke så dumt.

Sent fra min D5803 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke mellommåltid/lunsj nødvendigvis, men som et måltid on the go hjemmefra så er jo en godt sammensatt smoothie genialt! (ev om du har kjøleskap tilgjengelig på jobb/skole)
f.eks: Spinat/grønnkål, havregryn, en desj olje/nøtter, valgfri frukt/bær og gjerne banan/avocado for å fortykke. Personlig bruker jeg juice, men vann og melkeprodukter osv kan jo også brukes, alt etter hva man ønsker og liker. 

Den jeg har laget til nå som, jeg liker best er: 
Ca 5 frosne spinat biter (Fra coop), 150g ish havregryn, 1 ferskl banan, frossen mango/papaya/ananas ca lik mengde som spinat, 1-2 "blader" fersk grønnkål. Fyller så opp resterende plass med appelsinjuice. Blir ofte ganske tykk i starten pga mengden frosset, men blir tynnere etterhvert som det smelter. 

Jeg har også hørt om folk som har egg i, men det har jeg ikke prøvd selv. Ei heller nøtter/olje, men planen er å prøve å ha i Udo's choice eller noe. Olje blir nok en sukksess, men nøtter er jeg skeptisk til. Det blir for "mektig" smak for meg til vanlig, men om den forsvinner i smoothien litt så fortsetter jeg med det. :) Slik jeg får i meg havregryn, syns ofte det blir "tørt" og kjedelig å spise som måltid, men i smoothie er det kjempegodt og mettende. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mandelmelk bør være en god erstatning for kumelk. Smaker godt også. Jeg liker ikke frokost, men jeg laget shake med Mandelmelk, banan og næringstilskudd. Det er lett å få i seg og krever kun en stavmikser og 10 sek om morgenen. Det finnes uhorvelig mange næringstilskudd, hvem du velger er jo litt opp til deg selv. Jeg har brukt herbalife og xocai sjokolade.

Edit: en ting som øker matlyst er b- vitamin. Så daglig tilskudd av b- tonin en periode er nok ikke så dumt.

Mandelmelk har bare halvparten av kaloriene til kumelk, det er det eneste negative. Men burde nok gitt det en sjanse. Spesielt den oppskriften du nevte kan jeg prøve. :)

Har faktisk tatt blodprøve nå forrige uke, så kommer til å begynne på tilskudd om jeg mangler. Hadde nesten vært greit om jeg manglet det om det er sånn at det påvirker matlyst. Ellers bruker jeg multivitaminer, vet ikke om det er nok b-vitamin i dem? Er det alle b-vitaminer eller b12 du mener?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://greenzoneforlife.blogspot.no/2010_04_10_archive.html
Jeg har laget de grønne superbarene (nederst)

Jeg har laget endel energibarer de siste årene, og de er i utgangspunktet energitette, og du kan selvfølgelig gjøre dem enda mer energitette ved å bruke mer "høykalori"-ingredienser

http://www.tv2.no/a/3718634

Disse blir mykere, men er også veldig gode. Pakkes en og en i gladpack i ønsket størrelse.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...