Gå til innhold
Hundesonen.no

tisse på kommando, mulig?


Gjest
 Share

Recommended Posts

Kort fortalt, har en valp som er 12 uker gammel.

Han nekter plent å tisse og bæsje ute. Han har tissematter inne som han bruker, blitt kjempeflink til å bruke de.

Det jeg tenker på er... kan jeg si "Tiss" (eller gå å tiss hvis det ikke blir for langt å si) *han tisser* også si "flink gutt" og gi godbit?

Eller kommer han da til å tro at "Tiss" betyr tiss inne så får han godbit...

Kan jeg lære han å tisse ute til slutt, ved å øve inne? Slik at han forstår at "tiss" betyr at han skal tise/bæsje (bruker samme orde for begge deler) eventuelt si "gå på do", også kan jeg etter hvert si det ute også gi godbit og ros når han gjør det ute?

Er litt redd for at han kommer til å tro at "gå på do" eller hvilken kommando jeg bruker, skal bety "gå på do INNE"? Eller tenker han ikke stort over hvor han er?

Har aldri prøvd å lære en hund å tisse på kommando. Skjønner at man ikke kan si det i hytt og pine, men når han har sovet i 2 timer også går vi ut, og da sier jeg det?

Noen ganger ser det ut som at han leter etter en plass å tisse, men han tisser aldri.

og han leter ikke så lenge heller, bare gir opp og går videre. Prøvd å stå stille på en plass, gå til samme plassen, ha rutiner. ingenting funker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å få en valp til å tisse ute er rett og slett å vente lengre enn den klarer å holde seg.. Når du vet at valpen skal tisse, feks når den nettopp har våknet, bærer du med deg den ut og setter den ned på plena. Så står du der og venter.. La valpen snuse og se seg rundt, men du går ikke inn før den har tisset. Uansett hvor lang tid det tar.. Er du konsekvent på dette, så vil det bare ta kortere og kortere tid før den tisser ute..

I værste fall legger du en slik tissematte ute og kvitter deg med de inne..

Vil du ha kommando da, så sier du det du vil ha som kommando mens den tisser.. Å lære den kommandoen mens den tisser inne for å så få den til å tisse ute, vil være veldig tungvint og kan resultere i en hund som kanskje aldri blir skikkelig husren..

Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er veldig enig med @Krutsi her.

Nå har jeg aldri brukt tissematter inne. Har tatt de med ut siden de var små.

Av en eller annen grunn så har jeg alltid sagt: gå å tisse eller tisse fra de er små og det har de lært seg etterhvert.

Må si det er veldig behagelig å kunne si gå å tisse når man er på utstilling eller andre steder man ønsker at de skal tisse/bæsje før man går inn.

Lykke til med tissetreningen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

En gang i historien brukte jeg avis foran døra når valpen skulle bli rein. Men det var ikke fordi han skulle gå på den, det var for å fange opp ulykker som skjedde på veg ut. Etter hvert har jeg droppet alt inne også gulvteppet det første halvåret. Bøtte med vann og grønnsåpe eller ajaks til å tørke tiss og tatt valpen ut og vært ute med den til den har tisset gjerne rost. Det er forresten den tiden jeg sover i pysj fordi da kan jeg ta på meg sko og gå rett ut.

Har aldri lært valpene til å gå på kladd inne for så å lære dem å gå ute.

Valpene jeg har hatt har fort skjønt at de skal løpe til døra hvis dem skal ut. men ikke alltid dem rekker å komme så langt da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker som Krutsi her, jeg. Gå ut hver gang den skal tisse, vent til den tisser, legg på kommando og gjerne gi den en godbit. Slik var det min lærte seg å tisse ute og på kommando. Nå kan vi gå tur og han får beskjed om å gå og tisse på det treet, så gjør han det ferdig og kommer tilbake :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du lager veldig mye mer arbeid for deg selv ved å "først" lære hunden å tisse inne for så å skulle lære den å tisse ute. Jeg skal ikke skryte på meg å ha hunder som er blitt tidlig stuerene, til det er jeg litt for sløv til å følge med alltid. Men å gi de oppmerksomhet og ros for å tisse inne høres for meg ut å være merkelig og veldig bakvendtland.

Som andre sier her, har valpen sovet eller spist så vil den garantert på do. Da gjelder det å ha tålmodighet ute. Ikke gå inn før valpen har gjort fra seg. Legg gjerne på ordet "tisse" når du ser at valpen tisser ute. Slik vil man få en hund som senere tisser på kommando.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare jeg som synes det er overkill å lære hunden sin tiss på kommando? Det er liksom grenser for hvor mye jeg skal lage hunden min til en robot hvor jeg finkontrollerer alt helt ned til kontroll på blæra og? Hva om hunden går og holder seg og man glemmer å tillate den å tisse, høres litt...uforuftig ut. Har man hund har man tid til å gå med den så den tisser og gjør fra seg ute... Som sagt, ta den ut etter søvn og lek og slikt - de kan ikke holde seg for alltid :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare jeg som synes det er overkill å lære hunden sin tiss på kommando? Det er liksom grenser for hvor mye jeg skal lage hunden min til en robot hvor jeg finkontrollerer alt helt ned til kontroll på blæra og? Hva om hunden går og holder seg og man glemmer å tillate den å tisse, høres litt...uforuftig ut. Har man hund har man tid til å gå med den så den tisser og gjør fra seg ute... Som sagt, ta den ut etter søvn og lek og slikt - de kan ikke holde seg for alltid :)

Jeg bruker "kommando" når jeg har det travelt.. Sånn type: gå på do nå.. Men mine tisser da helt fint på eget initiativ hvis jeg ikke sier noe..

Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Like 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare jeg som synes det er overkill å lære hunden sin tiss på kommando? Det er liksom grenser for hvor mye jeg skal lage hunden min til en robot hvor jeg finkontrollerer alt helt ned til kontroll på blæra og? Hva om hunden går og holder seg og man glemmer å tillate den å tisse, høres litt...uforuftig ut. Har man hund har man tid til å gå med den så den tisser og gjør fra seg ute... Som sagt, ta den ut etter søvn og lek og slikt - de kan ikke holde seg for alltid :)

Tisse "på kommando" er superpraktisk i noen tilfeller, opplever på ingen måte at Thorvaldsen holder seg til han "får lov" selv om vi har det også på kommando :) Eks siste turen ut i hagen om kvelden, da er det strålende at jeg kan si "gå og tiss" og han piler ut og kommer inn igjen istedetfor å surre rundt (og lete ettee nabokatta) som han vanligvis gjør :) Bruker det aldri ellers, men når han bare skal kjapt ut i hagen er det supert, evt at vi minner ham på det når vi går inn fra hagen etter å ha vært ute alle sammen, for ellers har han lett for å bare bli med oss :P Men han lærte det jo ikle før han var voksen han her da, når vi flyttet til nåværende bolig når han var 2,5 år :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker "kommando" når jeg har det travelt.. Sånn type: gå på do nå.. Men mine tisser da helt fint på eget initiativ hvis jeg ikke sier noe..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Sånn har jeg det og. Det er ikke sånn at hun holder seg hvis hun ikke får beskjed om å tisse. Men det er veldig nyttig hvis jeg har dårlig tid innimellom.

Sent fra min SM-G850F via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge mine kan tisse (og til dels nr. 2) på kommando. Det er superpraktisk. Ikke fordi jeg ber dem tisse i tide og utide, men fordi de innimellom er ekstremt ufokusert. Hvis jeg har dårlig tid på morgenen, og Chess er i redde surre-stemning kan det gå 20 min før hun tisser i det hele tatt. Derfor bruker jeg tisse-kommando for å minne henne på hva som må gjøres. Har bare sagt "tiss" hver gang de har gått siden de var små begge to, ikke noe mer fancy enn det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville også gjort som krutsi sier, ta med valpen ut å vær ute til den tisser, før eller siden kommer den til å tisse og da kan du si at den er flink å gå inn igjen. :) Noen valper synes det er litt ekkelt å tisse når de er ute eller langt hjemmefra, men det er oftest bare en barriere som må brytes også går det seg til etterpå.

Edit: "Gå å tisse" er en veldig kjekk kommando, men det er nok ingen automatikk i at hun lærer å tisse ute på kommando selv om du lærer henne det inne. Det kommer an på hvorfor hun ikke vil tisse ute, er det ekkelt feks så kommer antagelig ikke kommandoen til å bryte det, og det kan hende at hun knytter det til å tisse på en bestemt plass(inne) eller på en bestemt ting (tissematten) om du gjør det inne, fordi hun enda ikke har opplevd noe annet(?) så kan det jo virke som hun allerede knytter dette til å gå på do.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nico både tisser og bæsjer på komando.

Hun er så travel frøken at hun godt kan glemme litt at man faktisk skal på do.

Om morgenen har vi motsatt problem - hun vil ikke være utenfor døra et sekund.

Da sier jeg " gå på do" og hun løper og tisser. Når hun har fått belønning sier jeg "gå på do " en gang til og da bæsjer hun.

Jækla praktisk! :D

Det virker ikke hvis det regner kraftig da...

Da kan man faktisk ikke gå på do av egen fri vilje, så da må man dras rundt til man ikke klarer å holde seg lengre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva om hunden går og holder seg og man glemmer å tillate den å tisse, høres litt...uforuftig ut.

Jeg har lært hundene mine alt fra sitt, ligg og vent. De har ikke gått hvileløst rundt omkring i påvente av kommando av den grunn altså. De har sittet, ligget og ventet uten kommando også. Store deler av dagen egentlig. :)

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare jeg som synes det er overkill å lære hunden sin tiss på kommando? Det er liksom grenser for hvor mye jeg skal lage hunden min til en robot hvor jeg finkontrollerer alt helt ned til kontroll på blæra og? Hva om hunden går og holder seg og man glemmer å tillate den å tisse, høres litt...uforuftig ut. Har man hund har man tid til å gå med den så den tisser og gjør fra seg ute... Som sagt, ta den ut etter søvn og lek og slikt - de kan ikke holde seg for alltid :)

Det er utrolig deilig og praktisk å ha en hund som kan tisse på kommando, når det en gang i mellom helst bør skje fort. VANLIGVIS lar jeg jo hunden tisse og bæsje i eget tempo og den får snuse og labbe rundt så lenge den vil før den gjør noe. Men en gang i mellom haster det, eller jeg vil ha det unnagjort fort. Som her på torsdag, da det var tidenes skybrudd og regnet bare hamret ned. Da sa jeg "Gå og tisse!" til hunden, fordi hun prøvde å snu og gå inn igjen da hun så det regnet. Måtte repetere kommandoen noen ganger, før hun til slutt motvillig labbet ut på en gressflekk og fikk gjort det hun skulle. Skyndte seg og så løp vi inn igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes det er veldig greit at hunden min ikke tisser ned brosteinsjungelen når vi er i byen, det både vises, renner og lukter. Det å ha dette å ha kommandoer har hjulpet veldig, da får han beskjed om å gå pent inntil vi kommer forbi gress eller et tre og så "stekk å pess/gå og tiss". Veldig handy når vi bodde i Sandefjord by.

Når det er sagt så er ikke det en kommando vi bruker for å holde tilbake tissinga i hverdagen, tvert i mot er det vår måte å forsikre at blæra er tom når vi går inn igjen. Han går og tisser når han vil med mindre han må gå pent :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lært inn både tisse og bæsje på kommando fra når vi dreiv og ble husreine som små. Veldig greit på natts når valpen/unghunden må ut og, at man kan bare surre dyna rundt seg og stå på trappa i to minutter mens valpen tisser, og så inn igjen. Tisse på kommando gjør han fortsatt som voksen, og kan også stoppe tissingen på kommando, dersom det ikke passer å tisse akkurat her, men 10 meter frem når vi erp å tur freks. Bæsje har han dog glemt at kan gjøres på kommando, men kan også her bremses litt for å flytte oss på egnet plass rett i nærheten. W

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vanskelig å vite hva jeg skal gjøre! Får bare prøve å gå ut ofte, i håp om at han gjør noe

Hvis det går tregt og virker "umulig" å få han til å tisse utendørs: Ta med et tisseunderlag ut da vel? Og så legger du det på gresset en plass og så venter du bare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes det er veldig greit at hunden min ikke tisser ned brosteinsjungelen når vi er i byen, det både vises, renner og lukter. Det å ha dette å ha kommandoer har hjulpet veldig, da får han beskjed om å gå pent inntil vi kommer forbi gress eller et tre og så "stekk å pess/gå og tiss". Veldig handy når vi bodde i Sandefjord by.

Når det er sagt så er ikke det en kommando vi bruker for å holde tilbake tissinga i hverdagen, tvert i mot er det vår måte å forsikre at blæra er tom når vi går inn igjen. Han går og tisser når han vil med mindre han må gå pent :)

"Stekk å pess" :lol::heart: det skal jeg begynne å si! :lol:

Elsker skikkelig nordlendingsspråk :P

Så vanskelig å vite hva jeg skal gjøre! Får bare prøve å gå ut ofte, i håp om at han gjør noe

Det handler ikke nødvendigvis hvor ofte du er ute hvis du ikke er ute lenge nok..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er hunden flink til å gå på mattene, så tar du med mattene ut. Gjerne en som den har tisset på en gang eller to.

Å lære hunden å tisse på kommando, er så enkelt som å sette ord på det den gjør. Si "tisse" når den tisser, hver gang. Så kobler den det snart, trenger ingen belønning for det...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det går tregt og virker "umulig" å få han til å tisse utendørs: Ta med et tisseunderlag ut da vel? Og så legger du det på gresset en plass og så venter du bare.

Er hunden flink til å gå på mattene, så tar du med mattene ut. Gjerne en som den har tisset på en gang eller to.

Å lære hunden å tisse på kommando, er så enkelt som å sette ord på det den gjør. Si "tisse" når den tisser, hver gang. Så kobler den det snart, trenger ingen belønning for det...

satt ute igjen i to timer!!! satt meg ned på en benk på et gressplen, måtte innom butikken og tenkte jeg at vi skulle ut igjen rett etterpå. Men da jeg kom hjem hadde han gjort ifra seg på matten, blææ.

Tenkte på det da jeg satt ut.. å ta med kladden ut. Kan gjøre det ikveld, litt flaut at naboene ser at jeg går rundt med en kladd full av tiss :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min tisser på kommando :) sa alltid "tisse" mens han tisset når han var liten. Nå kan jeg be ham gå tisse, og han gjør det. Praktisk om vi skal lenge på tog, være inne osv. Nå har jo ikke hannhunder akkurat noe problem med å tisse akkurat, men med den kommandoen tisser han fra seg skikkelig som regel, ikke bare markering.

I de fleste tilfeller styrer han jo når han tisser helt selv. Bæsje har jeg ikke kommando på, tenker bæsjen kommer når den vil, tiss er mer styrbart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...