Gå til innhold
Hundesonen.no

Urolig i bur/vannskål osv.


Tulla79
 Share

Recommended Posts

Hei.

Burtilvenningen har til nå gått veldig bra med vår Shih Tzu på snart 3 år (omplassering), men hun har vært litt urolig inni der og vannskålen har derfor veltet. Derfor kjøpte jeg ny skål som var til å skru fast i burveggen. Denne har hun klart å dra skålen ut av og løsnet festet fra veggen. I går når jeg kom hjem hadde hun "gnidd" av seg all pelsen rundt munnen/nesen og begge øynene mot skålfeste. Ingen sår, men ser jo ikke så bra ut :-(

Så løsningen nå må være å gå tilbake til plastikkskål. Eller hva gjør dere andre?

Hører så mange forskjellige løsninger og forslag. Hundene til ei på jobben har hverken mat eller vann i buret mens hun er på jobb og dette har vært den beste løsningen for de.

Forslag til hvordan vi skal gå fram for å finne den beste løsningen for henne?

Og dere som har på radio, hvor høyt står denne på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I bilburene bruker eg non-splash skåler. De har kant, så dersom hundene skulle tråkke på de skal det litt til før vannet renner ut. Forutsatt at skålene ikke blir snudd på hodet. Mine er kjøpt på felleskjøpet, mener eg betalte ca 50,- pr stk.

Hvorfor velger du å bruke bur? Siden du skriver om tilvenning, har hunden vert vant til å gå løs i huset tidligere?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er nok feil sted å spørre om burtilvenning da svært få her inne er for dette.

Men jeg kan jo starte med å spørre deg om hvorfor hun skal være i bur?

Dette fordi det jo må være mye bedre for henne og heller ha et litt større område slik at hun både slipper å velte vannskål (kjøp feks road refresher som er ganske velte og sølesikker), hun har plass til å endre liggeposisjon og sted så hun kan regulere temperaturen sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har prøvd å ha henne løs men da endevender hun huset og slik jeg ser det er det fare for at henne skader seg og hun blir utrolig stresset av å ha ett større område hun kan være på. Hun er vant med bur fra før, men hun er separert fra "venn" så hun har ikke vært vant til å være helt alene.

Slik det er nå ser jeg ingen annen løsning enn bur (hun har det fritt på ettermiddag/kveld og natt)

Er det andre nettsteder jeg kan søke om råd og tips angående bur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har prøvd å ha henne løs men da endevender hun huset og slik jeg ser det er det fare for at henne skader seg og hun blir utrolig stresset av å ha ett større område hun kan være på. Hun er vant med bur fra før, men hun er separert fra "venn" så hun har ikke vært vant til å være helt alene.

Slik det er nå ser jeg ingen annen løsning enn bur (hun har det fritt på ettermiddag/kveld og natt)

Er det andre nettsteder jeg kan søke om råd og tips angående bur?

Men hvor stort er buret i forhold til hundene?

Og om du driver burtilvenning: hvor lenge er du borte? Om du driver tilvenning over veldig korte perioder så er det vel ikke nødvendig med vannskål? Og hva med å gi hunden noe annet å gjøre på enn å grave ned skålen, som jeg tipset om, frossen kong feks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Buret stort nok til at hun kan snu seg, reise seg og plass til vannskål. Har også lagt et teppe over og det hjalp.

Dessverre har ikke tilvenningstid og periode blitt som vi håpet grunnet jobb, ferie etc.

Vi håpet og regnet med at dette ville gå greit siden hun var vant med bur fra før og vant med å være alene hjemme.

Hun har til nå vært ca. 7,5 time alene i bur på dagtid.

Hva er egentlig frossen kong?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hunden din fortsatt ikke har fått mulighet til å bli trent til å være alene hos dere, hvorfor blir hun da forlatt alene? Det beste for hunden sin del er vel å finne en alternativ løsning, og så får dere trene tilvenning mellom slagene. Tilvenning er jo ment for en mestring for hunden, ikke å vedlikeholde stresset. Slik som det er nå, så ødelegger dere ganske kraftig for dere selv og eventuell fremtidig tilvenning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når hunden skal være der så mange timer så bør du enten kjøpe et betraktelig større bur, eller ha åpen dør og lage en innhegning rundt buret av kompostgrinder sånn at hunden har større plass. Samt mulighet til å velge om den vil ligge mykt/hardt/varmt /kaldt.

Frossen kong da fyller du en kong (leke) med mat, gjerne en blanding av tørrfór våtfór og fryser ned over natten. Server den når du går på jobb så har hunden litt arbeid i frokosten :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Buret stort nok til at hun kan snu seg, reise seg og plass til vannskål. Har også lagt et teppe over og det hjalp.

Dessverre har ikke tilvenningstid og periode blitt som vi håpet grunnet jobb, ferie etc.

Vi håpet og regnet med at dette ville gå greit siden hun var vant med bur fra før og vant med å være alene hjemme.

Hun har til nå vært ca. 7,5 time alene i bur på dagtid.

Hva er egentlig frossen kong?

Da syns jeg faktisk buret er for lite, hunden bør ha mulighet til to liggeplasser. Ett "kaldt" område og ett mykt teppe område. Iallefall når det er så mange timer som du beskriver der, da bør den ha det dobbelte.

Dette er en kong, den er hul. Så du kan fylle den med godsaker feks vom/oppbløtet mat/leverpostei og oppbløtet brødskive og hive en i frysen. Ta den opp frossen og gi den til hunden når du går. Da får hunden også en positiv assosiasjon av at du drar, den får noe MEGA godt inni buret sitt.

1_135948_kong_classic_rot_11_2012_7.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok da skal jeg kjøpe inn sånne konger:-) Vi har blitt anbefalt dette buret da ett større bur kan gi henne ennå mere usikkerhet. Blir forvirret jeg nå så får bare prøve oss frem tror jeg. En kompostgrind har jeg dessverre ikke trua på da hun mest sannsynlig kommer til å rive det over ende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd å ha på radio når du går? Det har vi for innehunden, på timer, slik at den slår seg av og på :) Volumet er ikke veldig høyt, hunder har god hørsel.

Kong og gode tyggebein /annet å tygge på er også en ide.

Ang størrelse på buret:

http://www.mattilsynet.no/dyr_og_dyrehold/kjaledyr_og_konkurransedyr/hund/er_det_lov_aa_ha_hunden_i_bur.16453

Om hunden blir vant til å ligge i bur, vil problemene med vannskåla forsvinne tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok da skal jeg kjøpe inn sånne konger:-) Vi har blitt anbefalt dette buret da ett større bur kan gi henne ennå mere usikkerhet. Blir forvirret jeg nå så får bare prøve oss frem tror jeg. En kompostgrind har jeg dessverre ikke trua på da hun mest sannsynlig kommer til å rive det over ende.

Bare å stripse fast kompostgrindene til buret :) Da står det støtt og du kan feks bruke 3 stk å lage en ny firkant rundt buret så får hun litt mer plass, ihvertfall nok til å ha et litt kjøligere område.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips. Kong og kompostgrinder skal kjøpes inn og prøves. Har god plass nede i gangen, hvor det er litt kjølig og gulvbelegg som tåler en støyt;-) Ja vi har hatt på radio til nå, men det synes ikke å ha hjulpet noe.

De første ukene gikk veldig fint uten problemene med vannskålen så klart, men nå de siste dagene er hun helt omvendt.

Syns det er litt rart for hun det så ut til å gå så fint og i riktig retning :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok da skal jeg kjøpe inn sånne konger:-) Vi har blitt anbefalt dette buret da ett større bur kan gi henne ennå mere usikkerhet. Blir forvirret jeg nå så får bare prøve oss frem tror jeg. En kompostgrind har jeg dessverre ikke trua på da hun mest sannsynlig kommer til å rive det over ende.

Mine hunder på 46-50 cm og ca 17 kg har vært på avgrenset område i gangen når de har vært valp /unghund. Døråpningen inn til stuen ble da sperret med kompostgrind.

De selges i pakker med 4 stk på Biltema ol steder til en hundrelapp og kan stripses i hjørnene. Et rimelig alternativ å prøve ut.

Tenker du at buret er en midlertidig eller fast løsning når hunden skal være alene hjemme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at dette må være fast løsning når hun er hjemme alene, men hun kan jo forhåpentligvis forandre seg fremover slik at det kan være mulig å la henne være fritt. Vi har hatt henne i snart 2 mnd og synes at det har vært utrolig forvirrende.

Krysser fingrene for at kompostgrinder er den magiske løsningen nå :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at dette må være fast løsning når hun er hjemme alene, men hun kan jo forhåpentligvis forandre seg fremover slik at det kan være mulig å la henne være fritt. Vi har hatt henne i snart 2 mnd og synes at det har vært utrolig forvirrende.

Krysser fingrene for at kompostgrinder er den magiske løsningen nå :-)

Håper det bedrer seg med litt tid ja. 7,5 t pr arbeidsdag i bur blir ganske mye pr uke/måned/år.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som har erfaring med bruk av bur og kompostgrinder. Gjør hunden fra seg der? Har den tilgang til mat hele dagen?

Skal kjøpe grinder etter jobb i dag og gjøre det klart, men nå er det først 1 uke ferie med ro for snuppa mi også starter vi opp med bruk av grinden etter dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som har erfaring med bruk av bur og kompostgrinder. Gjør hunden fra seg der? Har den tilgang til mat hele dagen?

Skal kjøpe grinder etter jobb i dag og gjøre det klart, men nå er det først 1 uke ferie med ro for snuppa mi også starter vi opp med bruk av grinden etter dette.

Hvis du gir kong med fór i så trenger ikke hunden noe mer mat ved siden av.

Kan også være lurt med flere korte tilvenningsøkter nå som dere har ferie. Ettersom hunden har vært urolig er det neppe noe god idé å hoppe rett på 7 1/2 t økter.

Mine hunder har holdt seg, de får jo en god tur før jeg går fra de over lengre tid. Men det er nok veldig individuelt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Dere som har erfaring med bruk av bur og kompostgrinder. Gjør hunden fra seg der? Har den tilgang til mat hele dagen?

Skal kjøpe grinder etter jobb i dag og gjøre det klart, men nå er det først 1 uke ferie med ro for snuppa mi også starter vi opp med bruk av grinden etter dette.

Når du har en uke ferie så bruk av den til å trene hjemmesituasjonen i små doser. Det er ihvertfall det jeg gjør. Om hunden gjør i fra seg i buret/kompostgrind varierer. Men du har et større område så hunden kan gjøre fra seg et sted og legge seg et annet sted. Jeg har ikke mat i buret når dem er hjemme alene, men du kan jo bruke litt av frokosten i kongen så den får det å gnage på. Mat og gnaging er beroligende. Drikke liker jeg at hunden har tilgjengelig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske vanlig at hunder med serapasjonsangst (eller hunder som er stressa for å være alene hjemme) gjør fra seg. Det går normalt over når hunden blir trygg. Det er uansett mye bedre for hunden å være på et litt større sted (lite bur og kompostgrinder er fremdeles ikke store plassen, men helt fint likevel), der den har mulighet til å bevege seg litt, skifte underlag, skifte liggestilling.

Ville også lagt et teppe over burdelen slik at buret blir mørkt og avstengt (burdør åpen), mange hunder liker dette. Da skaper du to helt ulike soner for henne. Ute i åpenhet i kompostgrinden og helt avstengt og lukket i burdelen.

Om hun river ned alt av vannskåler kan du kjøpe sånn "hamsterflaske" til hund som du henger på buret eller kompostgrindene. Jeg syns de bør ha vann når de er alene såpass lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulempen er bare det at vi dessverre må på hytta denne uka. Har alltid med buret dit og tenkte at vi også skal starte med inngjerding i stuen der. Hun er godt kjent her så er ikke fremmede omgivelser, men tilvenning her kan det på en måte "erstatte" tilvenningen hjemme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulempen er bare det at vi dessverre må på hytta denne uka. Har alltid med buret dit og tenkte at vi også skal starte med inngjerding i stuen der. Hun er godt kjent her så er ikke fremmede omgivelser, men tilvenning her kan det på en måte "erstatte" tilvenningen hjemme?

Det dreier seg nok mer om at hun ikke liker å være aleine enn at hun ikke er så begeistra for inventaret hjemme hos dere, så om dere er flinke til å forlate henne for små ærend og late som ingenting mens dere er på hytta, vil det være lett å overføre denne måten å være kul og avslappa rundt det å la henne være aleine, også hjemme. Men dere kan ikke forvente at ei bikkje som har vært vant med å ha selskap (om så "bare" med annen hund), skal synes at det er helt ok å være aleine på nytt sted 7.5 timer innesperra i bur. Gjør en god investering i framtida for alle parter, og tren skikkelig på dette med å ha henne hjemme aleine. Forhåpentligvis vil hun på sikt kunne ligge og sove søtt i sofaen idet dere forlater henne. :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulempen er bare det at vi dessverre må på hytta denne uka. Har alltid med buret dit og tenkte at vi også skal starte med inngjerding i stuen der. Hun er godt kjent her så er ikke fremmede omgivelser, men tilvenning her kan det på en måte "erstatte" tilvenningen hjemme?

Jeg ville uten å måtte tenke meg om to ganger brukt den siste uka på å trene hunden hjemme. Vi har ny valp i år, og har vært igjennom flere uker med "hjemmetrening" i stedet for å reise bort i ferien. Det er verdt det :) Hvis man kan da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...