Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan trene på "vent"?


camillen
 Share

Recommended Posts

Hei :)

Jeg er interessert i å lære meg hvordan man trener inn kommandoen "VENT". Med "vent" så tenker jeg på at dersom hunden er på vei mot andre, det er behov for full stans pga trafikk av noe slag osv, og at man har behov for at hunden "fryser" inntil annen beskjed blir gitt.

Hvordan går man frem for å lære dette? Har dere noen tips? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier det automatisk i mange situasjoner og sakte har de lært seg det, f.ex går til døra sier vent før jeg kobler på bånd, åpner bilen sier vent etc. På mine gjeterhunder har de lært seg det ganske lett av slike ting :)

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier det automatisk i mange situasjoner og sakte har de lært seg det, f.ex går til døra sier vent før jeg kobler på bånd, åpner bilen sier vent etc. På mine gjeterhunder har de lært seg det ganske lett av slike ting :)

Takk! Mye logisk man ikke tenker på! Hehe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme her som Teserere, i tillegg introduserte vi vent ved døren/bildøren; om hunden prøver å gå ut uten kommando blir døren lukket, og han fikk ikke gå ut før han ventet på kommando for å gå ut. Men det blir jo ikke helt det samme som en "hjernevasket" stopp-kommando i det hunden skal til å løpe ut i en bilvei e.l, som jeg tror er det TS spør etter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig "skravlete" med hundene, så det har vært helt naturlig å si "vent" til dem idet vi feks skal stoppe ved en trafikkert vei (begge mine har vokst opp midt i Oslo sentrum og måtte bare lære dette med en gang) og vente på grønt lys, eller fordi jeg feks mister kobbel og vil at de skal stå rolig til jeg får plukka det opp igjen.

Jeg har aldri trent på det, det har bare kommet, omtrent som når du sier "kom hit, da" med mjuk kosestemme når du vil ha litt nærkontakt innendørs. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker ên "værsågod" kommando som de venter på før de får hoppe inn i bilen, gå inn av døren, hoppe opp i møbler eller begynne å spise av maten sin (har brukt, er kanskje riktigere å si :teehe:) og en STOPP som brukes når de er på vei mot noe jeg ikke ønsker, som bilvei, jogger, fremmed hund etc. I tillegg har jeg en "sitt og bli" kommando.

Alle kommandoene er selvfølgelig trent på. "Værsågod" ble gjerne etterfulgt av en "sitt"kommando. Altså hunden blir bedt om å gjøre noe som er uforenelig med det den vil gjøre og når den da får "værsågod" får den lov til det. I tillegg til at vi har rent fysisk lagt hånden over godbit, matskål etc og sagt værsågod når vi tar hånden vekk og fjernet hånden når de har fattet poenget, evt snappet godbiten etc, hvis de har "jukset". Særlig tollerne var rå på å ha godbiter på nesa, labbene og hvor som helst som de ventet på å få ta.

Det er lurt å gå hverdagslydighetskurs. Der lærer man gode metoder for innlæring og du kan selv trene på flere ferdigheter enn dere lærer på kurs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...