Gå til innhold
Hundesonen.no

Hjelp til hunderase


Malinga
 Share

Recommended Posts

Hei jeg er intressert i å kjøpe en hund og trenger litt eksperthjelp..

Jeg har fått tilsendt bilde v hunden, men siden jeg aldri har eid en hund ønsker jeg å vite hvilken rase hunden har og hva slags mat som er greit å gi den.. Hvor lang tid den vil trenge for å bli bedre kjent med meg.. Bilde av hunden kan sees på profilbilde mitt Takker for all hjelpen jeg lækam få og setter stor pris på om dere tar tid til å svare.. Takk

post-16483-0-76206400-1438464050_thumb.j

post-16483-0-50915900-1438464077_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Hunden er sannsynligvis en god blanding, ikke en rasehund. Hvor lang tid den vil bruke på å bli kjent med deg kommer an på hvor tam den er og hvordan liv den har levd før. Det er umulig for noen andre å svare på uten å ha møtt hunden :)

Skal hunden importeres til Norge eller ikke? Vær så snill og hjelp hunden i det landet den er, og ikke før et rescue-objekt til inn i Norge med alt av smitte det kan føre med seg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner poenget ditt Line, men som sagt det er der vi skal ha hunden ikke i Norge. jeg bor alene her og har ikke nok tid til å ta godt vare på den. Jeg har en stor familie i hjemlandet som vil ta godt vare på den der.

Hmm nei, du har ikke sagt det før at hunden ikke skal til Norge.

Uansett, det er ikke en rasehund, men en blanding. Vanskelig å si hvor stor den er, men slike blandinger er vel vanligvis av middels størrelse. Ta den med til veterinær for en grundig sjekk. Om dette har vært en løshund som har opplevd mennesker som å bli lenket fast med kjetting så kan det ta sin tid før den stoler på folk - men det kommer an på hvor sky den er i utgangspunktet og hvor god psyke den har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og rabiesvaksiner så fort som overhodet mulig. India er vel et av landene med høyest forekomst av rabies om jeg ikke er helt ute på viddene.

Søt liten hund da :)

Hvilken mat som er greit å gi kommer an på alder. Om den er under ett år gammel så kan den få valpefor, etter det går den på voksenfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

India er et av landene som har "landrase" av hunder, dvs en betydelig populasjon av hunder som ikke noensinne har tilhørt en "rase" men reproduserer seg uten menneskelig innflytelse over svært lang tid. Disse kalles "Indisk paria hund" (Indian Pariah Dog)

Om denne hunden er dette, eller bare en blanding av det, burde du uansett lese litt opp om disse. De har en tendens til å være svært krevende hunder, da de er smarte, lite førerorientert og krever mye fysisk aktivitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å si noe som helst om det egentlig, men ser ikke ut som en veldig liten hund iallefall? Vet du noe om alder? Ut i fra bildene vil jeg gjette på at den fortsatt er valp, og at den kommer til å bli medium stor. Er nok ikke raseren.

Hvor lang tid det tar å bli kjent med den er og vanskelig å svare på, men generelt sett knytter jo hunder seg fort til mennesket sitt når den skjønner at det er der maten og tryggheten kommer fra. Det kommer og an på hvilken erfaring den har med mennesker fra før av. Er dette en gatehund?

Som andre sier, det første du må gjøre når du får den er å ta den med til veterinær for en helsjekk og vaksinering.

Du må legge inn bilder etter du har fått den da, og oppdatere oss :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut som en gatemix på ca 3-4 mnd som kommer til å bli ca 30-40kg når den er voksen. Jeg ville spurt vedkommende som du fikk bildene av, for de må jo være de som vet mest om hunden?

Når det gjelder mat, anbefaler jeg å kjøpe et fôr tilpasset alder og aktivitet. Det er vel ganske vanlig å gi restemat til hunder i India, men basisen bør uansett være et godt komplett fôr. Har du planer om å bo i India til hunden er så gammel at den dør? Eller har du noen som kan ta over den når du evt skal reise derfra? Har selv hatt hund i Asia, og det er jo også en mulighet å avlive når du reiser. Når det er sagt, så har du jo ikke noe garanti for at hunden vil være frisk og leve i mange år heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun skriver jo at familien som bor der skal ta vare på den når hun ikke er der :)

Skjønner poenget ditt Line, men som sagt det er der vi skal ha hunden ikke i Norge. jeg bor alene her og har ikke nok tid til å ta godt vare på den. Jeg har en stor familie i hjemlandet som vil ta godt vare på den der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår det slik som at trådstarter er endel i India, og planlegger å ha hunden der, og at familien passer den når hn er i Norge?

:lol: Og jeg forstår det sånn at både hun og familien bor i India, men at hun akkurat nå er i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...