Gå til innhold
Hundesonen.no

Fjellsko - Lær vs. syntetisk?


Malamuten
 Share

Recommended Posts

Det overrasker meg at så mange opplever at tekstil/syntet ikke er vanntett. Det går kanskje på dårlig kvalitet eller manglende vedlikehold?
GoreTex skal faktisk være 100% vanntett. :)

"Husk impregnering!
Din side presenterte 13.01.14 en test av om hvorvidt impregnering fungerer på sko med tex-membran: Den viste at skoene uten impregnering kunne gå 600 skritt under vann uten å bli våt. Med impregneringsspray kunne skoene ta opptil 5.000 skritt."


Både jeg og min mor har Crispi Skogshorn Plus Lady. Beste fjellstøvlene jeg har hatt, og min mor er også veldig fornøyd. Vibram yttersåle gir veldig godt grep. Til og med godt grep på våte steiner og isbre. En veldig god allround fjellstøvel, som faktisk har blitt kåret til "beste allrounder" i en del tester. De er 100% vanntette. Det er lette fjellstøvler som passer fra lett til medium oppakning. Jeg opplever ikke skoene som kalde, har brukt dem en del til stillestående aktivitet i oslo-vinter og har alltid vært god og varm.

Hvilken støvel man trenger avhenger jo av bruksområdet da, går man med tung oppakning kan lette fjellstøvler eller mykere såle bli for myke/ustabile f.eks. Og er det veldig viktig at skoene holder i 10+ år er det uten tvil lær en bør velge, tekstil/syntet er selvsagt ikke like slitesterkt som lær :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 62
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Bruker kun fjellsko av lær. Kjøpte meg nye fjellsko i fjor vinter, da måtte det forrige parret pensjoneres, i en alder av 14 år (!!!) De ble brukt mye, i stallen, i fjæra og i fjellet. Og var i bruk

Jeg holder meg til lær, og selv om jeg skjønner at man ønsker å spare penger så vil jeg si at det virkelig er verdt det å betale litt ekstra hvis det gir deg sko som er gode for føttene. Mine har jeg

Har prøvd begge deler men kommer til å holde meg til lær i fremtiden. Litt tyngre på foten, men også veldig mye mer holdbar både når det kommer til bruks slitasje og vått vær/terreng

Jeg har et par Alpina fjellsko i lær som jeg har hatt siden jeg var 13-14. Det er mer enn 10 år siden. De tåler ganske så mye, og jeg har stått i mer enn én bekk over lengre tid uten å bli våt. Jeg har syntetiske også, men de er ikke i nærheten så gode.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Elisabeth00 Hvor mye bruker du skoene dine i typ våt myr, vasse over bekker/elver osv og hvor ofte må du impregnere dem for at de skal holde? Annet vedlikehold? Men igjen et godt poeng du hadde, de koster jo like mye eller til og med mer enn enkelte lærsko og lærsko holder lengre så da tror jeg nok det blir det jeg går for denne gangen også, uansett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, gode tekstilsko er ikke billige. Så en sparer ikke noe på det.

Det har ikke blitt så mye direkte vassing (en del har det blitt altså), men når jeg bruker dem er det som regel vått/fuktig skogterreng, vidde-myr-terreng eller isbre/snø/fjell (er det helt tørt bruker jeg ofte sånne kraftige joggesko). Bruker dem også dersom jeg er på tur med skolen og det er kaldt eller regn (bedre å bruke vanntette fjellsko enn gummistøvler). I tillegg bruker jeg dem som vintersko (til tur og uteaktivitet), da jeg fryser lett på beina. Altså skikkelig allround-bruk :P Jeg impregnerer dem 1-2 ganger i året, er egentlig ganske slapp på det.

Min mor bruker dem veldig mye og i all slags terreng/miljø, med hovedvekt på fjellturer/toppturer. Hun har brukt dem i 3 sesonger nå, om jeg tenker rett. Hun impregnerer dem vel før hver store tur (når de går f.eks ukesturer på høyfjell med overnatting i telt og slikt) og sikkert en eller annen gang innimellom der også, er usikker :P Ingen av oss har noen sinne opplevd at de lekker, så litt vanskelig å svare på hvor ofte det faktisk bør gjøres for at det skal holde.

Det er like viktig å skylle dem etter tur om de har blitt gjørmete. Dette er jeg nøye på. Mine ser faktisk omtrent helt nye ut nå etter 3 sesonger. :)

Impregnering og skylling skal gjøres med lærsko også da, i tillegg til resten av behandling lær også krever for å holde seg bra. Her er info om behandling av fjellstøvler (ingen i vår familie har noen gang behandlet fjellstøvler så pent da men, og pappa hadde vel sitt eldste par med lærstøvler i nesten 20 år :lol:):

http://www.fjellsport.no/tips-behandle-fjellstovler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et par av hver, og liker lærskoene desidert best. De jeg har var ikke dyre, rundt 1000 kr i en jaktbutikk (i trøndelag faktisk). Har hatt dem i 8 år og de er fortsatt gode, aldri fått gnagsår! Jeg prøver å fette dem inn etter hver fjelltur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er på mitt tredje par av alfa walk queen nå. Liker godt at de er blitt lettere, men like gode! (

(de koster litt da, men holder i mange år!)

https://www.gsport.no/produkt/394050/alfa-walk-queen-fjellstoevel-dame

Disse har jeg og, veldig fornøyd! Men iår har jeg blitt litt fuktig på føttene, men så har det vært myyye vann overalt og jeg husker ikke om jeg har impregnert dem det siste halve året...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg tror kanskje man må se litt på hvor ofte og hvordan sko brukes også. Jeg kan ikke forstå hvordan det er mulig å ha sammefjellskoa i 10 år :o Jeg er relativt nøye med vedlikeholdet av mine sko, men samtlige, uansett om det er syntet eller lær får hull fremme i "bøyen" etter ett års tid. Jeg er nøye på å sette inn skoene med jevne mellomrom og skyller av dem. Men å sette dem inne hver gang de har vært brukt er urealistisk, ettersom de i perioder brukes daglig. Jeg tror kanskje mye gåing i myr tar litt ekstra på mine sko, så vi får se hvordan det blir nå som jeg har flytta til ett sted hvor jeg går mer i fjellterreng enn myr :)

Hverken syntet eller lær er 100% vanntett, men min erfaring er at lær holder seg relativt vanntette lenger enn syntet. Syntet er veldig bra når de er nye, men de mister evnen til å holde vannet ute fortere enn lær. Lær bruker vannet en stund på å komme gjennom selv om de begynner å bli litt slitene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine lærsko har vært 100%vanntette hele livet, 5 år på det paret jeg hadde lengst (de var ødelagte inni så jeg begynte å få gnagsår i helen, ellers helt fine), og da hadde jeg ikke impregnert dem noen sinne og smurt dem ytterst sjeldent, kanskje 3-5 ganger ila hele levetiden.. De ble brukt ca daglig. Unntaket er det paret jeg har nå, men der ble jeg for dårlig med smøring nå det siste året så de tørket for mye inn å begynte å løsne/sprekke fra sålen. De er fortsatt greie, men de blir litt fuktige inni om det blir for mye vandring i våt myr/bekk så de utgår til lengre turer.. Impregnering har jeg aldri brukt på lærsko, har vell aldri gjort noe annet enn å smøre dem litt innimellom og vasker dem før de smøres, thats it.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvilken prisklasse du ser for deg, men ser at Magasinet har tilbud på Alfa Bever Core (lær) jaktsko, nedsatt fra 2500 til 1600. Og Sparkjøp har tur-fjellstøvel i skinn (Varde?) til 500 :)

Satt faktisk å så på dem selv. De kan altså anbefales?

Kupper litt jeg og håper det går bra :)

Ser nemlig etter jaktstøvel til bruk i skog og fjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satt faktisk å så på dem selv. De kan altså anbefales?

Kupper litt jeg og håper det går bra :)

Ser nemlig etter jaktstøvel til bruk i skog og fjell.

Jeg kan på ingen måte anbefale dem, jeg så det bare i et blad og tenkte på denne tråden :lol:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk inn et parti fjellsko på jobb, av merket beaverlake(?) tidligere, og har solgt mange. Ikke hørt noe som helst negativt om de, og flere sier de hadde like tidligere som har vart i mange år :)

Men jeg har ikke noe annet å gå ut i fra enn det jeg har hørt fra kunder, da. Men jeg får stort sett høre det rimelig kjapt om det er noe folk ikke er fornøyd med.

De koster omtrent 1299,- ordinært om jeg ikke husker feil(- 70% av ordinærpris hos oss) :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvilken prisklasse du ser for deg, men ser at Magasinet har tilbud på Alfa Bever Core (lær) jaktsko, nedsatt fra 2500 til 1600. Og Sparkjøp har tur-fjellstøvel i skinn (Varde?) til 500 :)

Takk for tips, de støvlene så jo veldig kurante ut og jeg antar at de er ganske ok til den prisen, dessverre så ønsker jeg hakket lavere sko. Sparkjøp sine er rett fassong, men jeg har litt dårlig erfaring med andre varde produkter så tror ikke jeg sjangser på de :P Og det står vannavvisende, ikke vanntette :P

Edit: Tror jeg kommer til å gå for disse: http://www.dntbutikken.no/main.aspx?page=article&artno=1528570om det ikke dukker opp noe annet. Aner ikke noe om merket, men de er da mest sannsynlig brukbare uansett. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips, de støvlene så jo veldig kurante ut og jeg antar at de er ganske ok til den prisen, dessverre så ønsker jeg hakket lavere sko. Sparkjøp sine er rett fassong, men jeg har litt dårlig erfaring med andre varde produkter så tror ikke jeg sjangser på de :P Og det står vannavvisende, ikke vanntette :P

 

Edit: Tror jeg kommer til å gå for disse: http://www.dntbutikken.no/main.aspx?page=article&artno=1528570om det ikke dukker opp noe annet. Aner ikke noe om merket, men de er da mest sannsynlig brukbare uansett. :)

Scarpa er kvalitetssko det altså, uten at jeg vet noe om akkurat denne modellen :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for denne fine tråden!

Jeg har lest den hele tiden og har endelig bestemt meg for å kjøpe fjellsko, jeg havnet på Crispi Besseggen og har også prøvd de i butikk nå. De virker kjempegode! Kostet 1999 på gsport. Endte ikke med å kjøpe de, men noen som vet hvor jeg evt kan finne de billigere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for denne fine tråden!

 

Jeg har lest den hele tiden og har endelig bestemt meg for å kjøpe fjellsko, jeg havnet på Crispi Besseggen og har også prøvd de i butikk nå. De virker kjempegode! Kostet 1999 på gsport. Endte ikke med å kjøpe de, men noen som vet hvor jeg evt kan finne de billigere?

Syntes jeg så dem til 1299kr på XXL ;)
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1299 på xxl tilbud nå ja... fikk mail om det to dager etter at jeg hadde bestilt ett par til ordinær pris *bitter*

Prisløftet gjelder også tilbud som kjøres innen så så mange dager etter kjøp :)

Det ble crispi besseggen her også, ettersom det ble tilbud nå :)

Tips på hvordan man behandler nye fjellsko (lær, type crispi besseggen)?

Jeg bruker å smøre de en gang (og la de tørke) før bruk også smøre etter behov (som ofte blir gjort alt for sjeldent her i huset).

Takk for denne fine tråden!

Jeg har lest den hele tiden og har endelig bestemt meg for å kjøpe fjellsko, jeg havnet på Crispi Besseggen og har også prøvd de i butikk nå. De virker kjempegode! Kostet 1999 på gsport. Endte ikke med å kjøpe de, men noen som vet hvor jeg evt kan finne de billigere?

1299 på xxl nå :) Gratis frakt om man bestiller på nett ut mnd eller noe.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Hei! Litt bakgrunnsinfo om oss: jeg og min kjæreste diskuterer når vi bør skaffe oss valp. Vi er begge i 20-årene og bor i ett hus på landet med gode utemuligheter og turmuligheter i skog og mark. Vi begge studerer over nett, og begge vil ha en fremtid med hjemmekontor da vi studerer programering og UX/UI developer. Vi har generelt stabil økonomi, og partneren min jobber ved siden av studiene i tillegg. Jeg får tileggsstipend fra lånekassen. Jeg mistet min far for nesten ett år siden og har vært i en tung periode veldig lenge, nå er jeg bedre og føler meg mye bedre da jeg kommer meg ut mer osv. Jeg har erfaring med hund fra før, men dette er første egne hund. Hos mine foreldre har jeg vokst opp med sibirsk husky, jeg har også hatt mange sommerjobber som hundepasser der "klientene" mine har vært hos meg flere uker om gangen. Vi har bestemt oss for at vi ønsker oss en svart engelsk labrador, og har satt oss inn i hva det vil så å eie en slik rase. Jeg ønsker også å bruke hunden som hobby-hund og tenker å trene lydighet, og drive med dummy-trening. Jrg har godkjent jegerprøve og hadde vært utrolig gøy å utforske jakt videre også! Men når er det rett tidspunkt? Jeg personlig føler meg klar. Jeg er ikke glad i å reise, og trives best ute på sommeren i telt eller hengekøye. Studiene tillater meg å være hjemme med valpen, og å komme meg ut mer etterhvert som han / hun blir eldre. Vi har råd til forsikring, uforutsette veterinær utgifter osv. Jeg føler meg så, sæ klar, men har fått kritikk av andre (hovedsakelig familie) om at det ville vært dumt å skaffe seg valp nå da jeg er student...
    • Synes dere de er fine?
    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...