Gå til innhold
Hundesonen.no

Gi voksenfor til valp?


Trixi
 Share

Recommended Posts

Valpen ser ut til å takle RC, men jeg liker ikke merket og vet det ikke er mer enn under middels godt, det er bare krisemat når jeg ikke får tak i noe annet.

Hvor har du det fra?

De aller fleste tørrfôr som selges i Norge i dag er mer enn gode nok for de fleste hunder. Et tørrfor er godt når hunden er frisk og fin, har fast avføring, blank og smidig pels, gode poter etc. Så lenge HUNDEN er frisk, spiller det veldig lite hva fôret heter og inneholder. Det hjelper lite at fôret heter ditt eller datt og er opphøyd som det eneste ene som er bra for hunder, dersom en stor del av hundene som får fôret faktisk ikke tåler det. Da hjelper det ikke om det høres ut som gull - da er det gråstein for DEN hunden.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Ja sant det, er mange meninger der ute. Når han blir eldre kommer vi til å gå over til råforing, det har jeg trua på. Min forrige hund var en nakenhund, og på han så jeg godt hva som var bra og dårlig. RC fikk han kviser og tørr hud av, og etter mye prøving av diverse endte vi å fullfore med råfor. Huden hans ble glansfull og kvisene forsvant og han bygde masse muskler. Det vistes så godt på han siden ingenting ble skjult under pels.

Katta mi tåler ikke RC, hun spyr så vanvittig av det. Valpen ser ut til å takle RC, men jeg liker ikke merket og vet det ikke er mer enn under middels godt, det er bare krisemat når jeg ikke får tak i noe annet.

Når kan man gå over på råforing? Og noen som vet om det finnes frysetørket rått helfor til hund? Selges ikke vom her i byen og får ikke bestilt det på nett...

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Jeg har gitt v&h fra jeg har henta valpen 8 uker gammel jeg. Hvor i Finnmark bor du?

Jeg er forøvrig ikke enig i at RC er under middels godt bare for at det ikke funka på din forrige hund. Da kan jo jeg si at Orijen er et elendig for fordi det var det på halvparten av mine dyr og under middels på de to andre? Men jeg kjenner jo til mange som er veldig fornøyde med det foret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Bølla

Men kan noen forklare hvorfor det er forskjell og hva som er forskjellen? For det er enorme forskjeller mellom de ulike merkene. Det er jo stor forskjell mellom RC valp og orijen valp på innehold for eksempel.... da tenker jeg når forskjellen på valpeforet er så stor mellom de ulike merkene, hvordan vet man da at valpen får det den skal? Hvis alle valpefor var satt sammen likt, så ville jeg skjønt det, da hadde det vært en fasit på hva som var riktig, men prøver man å sammenligne så ser man fort at forskjellene er store og da blir det litt vanskelig å skjønne dette med valpefor og voksenfor...

Jeg kommer til å gi han av voksenforet fram til jeg får ny sekk, men synes uansett dette er interessant og klarer ikke å finne noe reell informasjon om dette på nett. Finner ikke info om nøyaktig hva en valp trenger, hvor mange % protein, fett, kalsium osv, og hvor mange % kalsium er for mye til at det blir skadelig....? Alle merkene har tydeligvis forskjellige meninger her, men finner ikke noe forskning på temaet...

Hva som er best for din hund må du nesten selv finne ut av. Noen har syke hunder, svært aktive hunder, gamle hunder, sensitive hunder og egentlig alt mellom himmel og jord.

RC er et helt greit og trygt fôr. For min egen del synes jeg de overpriser noe voldsomt da det er mye billige fyllstoffer i fôret og bikkjene mine driter noe helt enormt på det. Det første du ser på er proteinkilden. Det bør komme som nummer en og to på ingredienslisten. Du kan også variere mellom forskjellige typer kjøtt og fisk, hunder har godt av variasjon de også. Så må man vurdere fettinnhold og karbohydrater etter behov (her kan for eksempel sykdom spille inn). For valper som vokser så er det veldig viktig med en god balanse mellom kalsium og fosfor. Aller mest prekært er dette for store raser da de ofte kan ende opp med HD, AD eller ocd. Arv har selvfølgelig stor påvirkning, men all forskning tyder på at miljø (herunder kosthold og mosjon) også spiller svært stor rolle.

Jeg gir ikke valper så mye vom og hundemat da de ikke opplyser om maksinnhold av kalsium, det som opplyses om på nettsiden er et minimumsnivå. Det er selv da for høyt for de hundetypene jeg har, spesielt en mastiff under vekst. Men etter 1 års alder gir jeg gjerne litt av det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at JEG annser RC som under middels, er rett og slett på grunn av inneholdet i maten. RC bruker ekstremt mye fillers i maten som er unødvendig, og kun for å gi volum, ikke kvalitet.

Her er innholdslisten av et av de populære forene til RC, der står mais listet først, og maismel som nummer 3 på listen. For MEG blir RC helt feil, jeg liker ikke inneholdslisten. Men det er mange hunder som fungerer godt på RC og andre merker JEG ikke liker :)

"Mais, tørket fugleprotein, maismel, animalsk fett, tørket storfe- og fleskeprotein*, hydrolysert animalsk protein, maisgluten, betemasse, ris, hvete, fiskeolje, soyaolje, mineraler, gjær, skalldyrshydrolysat (inneholder glukosamin), hydrolysat fra brusk (inneholder kondroitin). *L.I.P.: protein utvalgt grunnet dets høye fordøyelsesevne."

Vet ikke om denne linken funker, men er litt forskjellig informasjon der om mat og innehold i forskjellige merker. Hvor seriøse disse er, det vet jeg ikke, men jeg foretrekker uansett å holde meg unna en del merker, rett og slett fordi det finnes alternativer jeg annser som bedre, og siden det heldigvis finnes en jungel av mat der ute, så kan enhver eier velge det de synes er best for sin hund.

http://truthaboutpetfood.com/the-pet-food-test-results/

Jeg synes nettopp dette med tørrfor er veldig interessant. Det optimale er jo så klart å gi rått for slik hunder (og katter) er ment å spise, men det er ikke alltid så lett, og ikke er det greit å bare sette sammen et kosthold selv når man ikke kan nok om det. Jeg har veldig lyst å lære mer om råforing, både til hund og katt, og tar gjerne imot informasjon om dette :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For MEG blir RC helt feil, jeg liker ikke inneholdslisten. Men det er mange hunder som fungerer godt på RC og andre merker JEG ikke liker :)

Så med andre ord har du ikke noe belegg for det du mener - du bare mener det? For så lenge bikkjene fungerer godt på et fôr, så er det jo et godt fôr, sant? Da spiller det egentlig ingen rolle om det så er laget på sagflis - hundene vil uansett få i seg det de trenger så lenge de er friske og fine og i fint hold av maten de får.

Jeg må innrømme at jeg synes alt dette fôringshysteriet tenderer til bli nærmest litt snobbete...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er greit at du mener foret gjerne kan være laget av sagflis, men for meg blir det feil. Jeg gir heller ikke barna mine hamburgere, fiskepinner og nugatti hver dag, selv om de sikkert ville fungert på det og fått både fint hår og fine negler. For meg blir det ikke riktig, og jeg synes kosthold er både interessant og viktig. At du eller andre har andre meninger om saker gjør meg absolutt ingenting. det er gjort en del forskning på kosthold og det er gjort tester på dyrefor, så litt belegg for å mene det jeg gjør vil jeg påstå at jeg har. Men jeg har ansolutt ingenting imot at du er uenig med meg om dette, jeg forstår godt at du tenker og gjør annerledes enn meg, og jeg respekterer det. Gi den maten du føler er bra til dine hunder :) Det er en jungel av mat det ute, og det gir meg muligheten til å sette en del krav til foret jeg kjøper. Ut ifra de kravene jeg har valgt å ha, basert på det jeg leser, informasjon jeg innhenter fra diverse plasser og erfaringer, så har jeg noe mat jeg synes er bra, noe jeg synes er mindre bra. Man blir aldri enig om dette punktet, hadde alle vært enige, så ville jo mange forprodusenter vært konkurs for lenge siden. Er jo nettopp på grunn av uenighet at det finnes en jungel av mat der ute :) Og kanskje jeg er snobbete med mat, har aldri sett på det sånn før, men i så tilfelle så er det nok det eneste jeg er snobbete på :D Ps: jeg tror mannen min er heeeelt enig med deg at jeg er snobbete og sær med kostholdet til dyrene. Jeg har samme tanker om kattemat nemlig og velger maten med omhu :lol: jeg er kanskje en dyrefor-nerd ;) Jeg har i alle fall valgt å gi valpen voksenforet, så får jeg se hva jeg gjør når den nye sekken kommer, om jeg blander de to eller om jeg gir bort voksenforet.... var heldigvis bare en liten sekk Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så med andre ord har du ikke noe belegg for det du mener - du bare mener det? For så lenge bikkjene fungerer godt på et fôr, så er det jo et godt fôr, sant? Da spiller det egentlig ingen rolle om det så er laget på sagflis - hundene vil uansett få i seg det de trenger så lenge de er friske og fine og i fint hold av maten de får.

Jeg må innrømme at jeg synes alt dette fôringshysteriet tenderer til bli nærmest litt snobbete...

Dette blir jo veldig ot, men jeg er helt uenig :) Sunne og friske hunder vil fungere godt på hva som helst. Om det så er brødskive med leverpostei, eller grautkopp, som de fikk i gamledager. Akkurat som sunne, friske mennesker kan spise hva som helst, og være i storform. Det betyr jo ikke at grandis og burgere er optimal mat?

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

....jeg har allerede bestemt meg for å gi voksenforet fram til jeg får valpeforet, og fått svar på mitt orginale spørsmål, så for min del gjør det ingenting om diskusjonen sklir litt off topic :) Jeg synes diskusjoner om for er interessante ;) Ps Jeg vil gjerne poengtere at når jeg sier at RC er under middels bra på min skala, så er det på skalaen av fullfor av gode merker. Jeg sammenligner så klart ikke RC mot pedegree og frolic o.l, de er i en skala helt for seg selv og fortjener ikke en plass på "optimalt for" skalaen ;) Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig at hunder har overlevd som art de siste 15 000 årene, egentlig. De har jo spist rester av menneskemat og de restedelene av kjøttet etter at vi var ferdige med å forsyne oss i flere tusen år.

Rester av kjøtt, fisk, bein og div. annet... Ja, rare greier :P Sånn sett er vel det mest moderne å gi dem masse hvete og mais i form av pellets...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, og så brød, grøt, korn og hva enn det var ungene ikke spiste opp..

Det hører nok også mer til nyere tid, men absolutt :) Og så har det klart vært avhengig av hvor man bodde, og hva som var mest tilgjengelig av mat. Generelt var nok fisk og fiskerester veldig vanlig bikkjefôr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke ta litt rå kjøttdeig, litt babygrøt (uten sukker og drit), noen voksenkuler som du har latt svelle litt i lunkent vann, blande det til en herlig graut og dermed har du valpefôr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har normalt gitt utelukkende valpefôr til mine valper, men den siste valpen fikk samme fôr som de voksne av praktiske årsaker. Ikke har den OCD, og den er fri i alle hjørner. Den er like høy og like tung som mor og storesøster og har normal mengde pels, fett og muskler for en 1-åring. Tror det gikk ganske fint, jeg.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den av mine valper som fikk valpefór lengst er den eneste som ikke hadde HD status fri. :P

Både Harly og Lykke har fått mest v&h nr 33 og 25 som valp, med en liten dæsj pro plan valpefór på toppen.Begge to har A på både hofter og albuer, samt ua på knær. Lykke har også frirøntget ryggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min eldste gikk på valpefôr fram til ca 6 mnd. alder, kanskje ikke fullt så lenge heller. Hun begynte da på diverse allergifôr og har gått på "voksenfôr" siden av forskjellige sorter. Fri-røntga framme og bak :) Jeg vil ikke tro det er fôret sin skyld at hun er litt underutviklet, det skylder jeg på medisiner. Jeg tror ikke det er farlig for valpen å spise voksenfôret til du får valpefôret, men hvis det er stor sekk, så ville jeg kanskje blandet, så ikke voksenfôret blir dårlig.

Med valpen jeg har nå så kommer jeg nok til å gi valpefôr til å hun blir rundt året, sånn som anbefalt. Men hun får jo ikke bare valpefôr, hun får litt av fôret til min voksne som godbiter(sykt, det tørrfôret trumfer tubeost :blink:) samt litt middagsrester, andre type godbiter osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig at hunder har overlevd som art de siste 15 000 årene, egentlig. De har jo spist rester av menneskemat og de restedelene av kjøttet etter at vi var ferdige med å forsyne oss i flere tusen år.
For min del handler det om litt mer enn at hunden min bare skal overleve. Jeg vil at han skal være frisk, utvikle seg normalt og unngå kroniske sykdommer forårsaket av dårlig diett. Jeg tror at mange mange hunder har slitt med kroniske sykdommer som følge av feil/dårlig diett i de årene folk kun ga rester til de. Hunder kan ikke fortelle hva som feiler de, og det er ikke så mange år siden det ble vanlig å ta hundene til årskontroller hos veterinær, røntge knær og hofter etc. Mange eldre folk synes hundeholdet idag er helt sinnsyk og at vi skjemmer bort hundene. Samtidig tror jeg mange eldre kan fortelle om en gammel hund de hadde som var halt i mange år, som ikke kunne gå i trapper den siste tiden, som fikk kreft etc, min bestemor har i alle fall fortalt historier om hunder de hadde opp gjennom årene, og noen av de høres ut som de var svært syke, selv om de også ble svært gamle. Jeg er ikke i tvil om at dyr, på lik linje med mennesker, kan leve i masse år med kroniske sykdommer og smerter, det handler ikke bare om å overleve, men kvaliteten på det livet man har. Med den kunnskapen vi har idag trenger vi ikke at dyrene våre bare overlever, vi kan gi de bedre liv med et bedre kosthold :) Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er interessert i anbefalte mengder av næringsstoffer for hunder så anbefaler jeg deg å lese Nutrional Guidelines - FEDIAF, hvis du søker på det får du opp et pdf dokument. Det er en sammenfatning av den forskningen som finnes og er den veiledningen europeiske hundematleverandører bruker.

Hovedtingen med valper er jo at de ikke skal ha for mye kalsium og at forholdet mellom kalsium og fosfor (som er minst like viktig som innholdet av kalsium) skal ligge på mellom 1/1 til 1,6/1 - vanlig er vel 1,2-1,3/1

Et av problemene med vom og hundemat før var at forholdet der var veldig høyt og det er ikke bra for voksende hunder. Mens for voksne gikk det greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...