Gå til innhold
Hundesonen.no

Matchshow - erfaringer?


HHC
 Share

Recommended Posts

Hundeklubben fyller år og skal ha valpe og matchshow for alle raser i den anledning (ja, bare å melde seg på soniser :D ). Vi har ikke arrangert matchshow før, men jeg har en visjon av hvordan jeg vil det skal gå for seg ovs. Lurte likevel på om noen soniser har deltatt og vil dele erfaringer på do's and dont's som kan gjøre det mest mulig vellykket :)
Sier ikke så mye om hvordan jeg ser det for meg i startinnlegget da jeg tror det er lettere å få innspill uten å si så mye. På forhånd takk for all hjelp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har arrangert et. tok påmelding på forhånd men folk fikk nr på stedet. Første runde var trukket på forhånd og fikk demed fortløpende startnummer (dvs de påmeldte ble satt opp mot hverandre tilfeldig).

Vi hadde såpass mange påmeldte at det vurderes å dele opp i valp og voksen neste gang, men det ser jeg jo at dere skal. Lurt! :) sett også av nok tid! avhengig av antall påmeldte såklart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill :)

Forhåndspåmelding, eventuelt påmelding frem til start for å få systemet til å gå opp å unngå walkover par.

Tenkte å sette opp parene på en stor tavle med streker oppover så en kan følge med hvem som møter hvem ovs.

Vi skal ha eget valpeshow på vanlig måte, så blir kun for voksne. Vi vil også kåre beste junior og veteran av påmeldte i en egen "bis junior/veteran" til slutt. Tenker at de 2 gjenværende parene plasseres som BIS 1-4.

Men kritikk/tilbakemelding til utstiller da, noen erfaring der?

Vi vil også ha rosett og en liten premie til samtlige deltakere. Noen som har erfaringer på premier også?
Blir naturligvis litt mer til BIS 1-4.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill :)

Forhåndspåmelding, eventuelt påmelding frem til start for å få systemet til å gå opp å unngå walkover par.

Tenkte å sette opp parene på en stor tavle med streker oppover så en kan følge med hvem som møter hvem ovs.

Vi skal ha eget valpeshow på vanlig måte, så blir kun for voksne. Vi vil også kåre beste junior og veteran av påmeldte i en egen "bis junior/veteran" til slutt. Tenker at de 2 gjenværende parene plasseres som BIS 1-4.

Men kritikk/tilbakemelding til utstiller da, noen erfaring der?

Vi vil også ha rosett og en liten premie til samtlige deltakere. Noen som har erfaringer på premier også?

Blir naturligvis litt mer til BIS 1-4.

På det jeg var på så var det åpen bedømming. Da var det tilbakemelding og forklaring på hvorfor den ene ble satt foran den andre på en gang.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klubben min har arrangert et par ganger, og vi fikk da så mange sponsorpremier at vi kunne gi veldig mye til alle - alle fikk deltagerpremie, de som røk ut i første runde fikk noe, de som røk ut i andre runde fikk noe mer/bedre, også videre.

I finalen har vinneren fått mer enn runner up, og et eller to år hadde vi rosett til vinneren.

Dommer har hatt muntlig bedømmelse av hvert individ i første runde, mens i senere runder holder det jo å si noe om hvorfor den går videre og den går ut. Første runde kan ta veldig lang tid, men med en god dommer er det lærerikt - og med en effektiv ringsekretær som holder neste par klart, blir det lite dødtid også.

Et eller annet kart eller tilsvarende som viser hvem som går videre og når en skal inn i ringen er til stor hjelp.

Vi har pleid å lage katalog over de påmeldte, og lagt ved skjema med startrekkefølgen for første runde, og rom for at hver enkelt selv kan fylle ut hvem som går videre og hvilke par som dannes etter hvert. Dette har vi gjort selv om vi også har hatt påmelding på stedet, først og fremst for å ha et sted å sette annonser og reklame fra sponsorer, men også for å gjøre det mer oversiktlig, en er jo gjerne nysgjerrig på hvem en hund er når det er rent rasematchshow.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi hadde deltagerrosett og deltagerpremie til alle, premie til den hunden fra området som kom lengst i matchshowet og bis 1-4 rosetter og ekstra premier til dem.

Åpen bedømming evt med mikrofon er lurt

Takk for gode tips! Premie til den lokale som kommer lengst og mikrofon er absolutt noe jeg noterer meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av klubbene jeg er med i, har årlig familiearrangement, derav et match-show. Dommeren har da åpen bedømming der hun beskriver hvorfor den ene hunden går videre fremfor den andre. Med fokus på funsjonalitet, bevegelse og totalinntrykk. Vi har også en vandrepokal som har gått fra vinner til vinner nå i ca 12 - 15 år, der navn på vinnerhund og eier inngraveres (en dreiet tre-bolle der navnene brennes inn) fortløpende hvert år. Uoffisielt og morsomt. Barn og voksne, rasehunder og blandinger deltar om hverandre.
I tillegg får de 4 beste premier. (Datteren min vant i år, og fikk da 15 kg forsekk, 15 kg våtfor på boks, diverse andre ting fra sponsorer, og vandrepokalen.) Og alle som deltar får en premie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • En C-hund kan være symptomfri, eller den kan ha plager. Det er jo veldig individuelt. En annen ting er at skjelettproblemer gjerne forplanter seg. Min hund har ikke forkalkninger, men hun har avlastet hoftene såpass mye at hun har fått subluksasjon i en skulder foran. Og hun får til stadighet låsninger i ryggen som må knekkes opp. HD er noe man må ta hensyn til hele tiden, mtp. at all aktivitet må tilrettelegges. Min hund har stort sett vært symptomfri og klart seg greit til tross for HD, men det har jo krevd en middels formue i massasje, laserbehandling, fysioterapi, svømming, injeksjoner, kosttilskudd osv. 
    • Jeg skjønner. Jeg synes på en måte ikke at 3/6 med C (uten forkalkninger) er så ille, men jeg har sett på fryktelig mye hunder i det siste. Mulig jeg har sett meg blind og at jeg må stikke fingeren i jorda
    • Jeg tenker at hvis du må velge mellom de ulempene, og heller få en mindre risiko for de senere, så ville jeg ventet. Ja, tidsmessig er det optimalt, men det er snakk om litt tilrettelegging bare. Jeg vet ihvertfall at om jeg hadde stått der med en 4 år gammel hund enten skuddredd eller med HD, og hadde hatt disse valgene, så ville jeg angret på å ikke bare ha ventet noen måneder. Noen garanti er det såklart aldri. Om du kan leve med en skuddredd hund som ikke kan brukes til det den er tenkt til, så ville jeg gått for det. HD går utover helsa og hverdagen til hunden i mye større grad.
    • For å være ærlig: Jeg ville stått over begge kullene. Det er ganske kjipt å sitte med hund om to/tre år som viser tegn på sjukdom som du kunne vært uten om du ikke hadde hatt dårlig tid.  Både skuddreddhet og leddsjukdom kan korte ned/stoppe både konkurranse og redningsplaner. Vent til det kommer et kull hvor du heller blir misfornøyd med noe som ikke kan være fysisk/psykisk begrensende. For eksempel farge og kjønn. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...