Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Vi satt en liten gjeng og diskuterte her i går, om det finnes noen grunner til at man som arbeidstaker kan gå på dagen? At sjefen/arbeidsplassen kan gjøre så graverende feil at man får rett til det? Arbeidsgiver har jo rett til å gi deg avskjed på dagen ved flere ulike scenarioer, finnes det noe tilsvarende andre vei? Vet sonenorakelet noe om det?

Jeg tenker lovlig altså, jeg vet jo forsåvidt at man bare kan droppe å møte opp på jobb.

Skrevet

Trakasseringer sexuelt burde være god grunn til å kunne gå på dagen?

Jeg sa opp jobben min på en bensinstasjon en gang, det virket helt ok for sjefen da vi var på kontoret, men da vi kom ned i butikken og bak disken så begynte han å kaste kniver i mot meg og var skikkelig stygg i kjeften.

Det var to kunder der da han gjorde det og han ene sa at jeg skulle gå (Han kjørte meg) hjem og kontakte legen min og få sykemelding for resten av oppsigelsen, og det gjorde jeg.

Den opplevelsen satt en skikkelig støkk i meg og jeg er så utrolig glad for at de to kundene var i butikken da han gjorde det, da hadde jeg vitner, for han kunne godt funnet på å slette det som ble tatt opp på overvåkningskameraet.

Skrevet

Enhver kan forsåvidt "gå på dagen", men ved å bryte kontrakten og ikke møte opp på jobb mister man lønnen sin. Med mindre man har sykmelding. Så om forhold oppstår som gjør at man overhodet ikke greier å møte opp på jobb i oppsigelsestiden, får man sykmelding fra legen sin. Og dermed sykepenger den tiden man har igjen av kontraktsbundet tid.

Skrevet

Jeg har opplevd på en jobb at sjefen ble så ufin mot meg etter jeg leverte oppsigelse at jeg fikk sykemelding ut oppsigelsestiden. Han var forsåvidt generelt en ufin type, og fortsatte å plage meg etter jeg ble sykemeldt :/ Ang å gå på dagen uten sykemelding, må det vel være noe ganske alvorlig a la det Renate nevner, eller seksuell trakassering, men uansett er vel sykemelding ut oppsigelsestiden greit ift å få lønn/sykepenger ut oppsigelsestiden.

Skrevet

Man kan, men det må være graverende ting fra arbeidsgiver eller arbeidsforhold, på samme måte som det må være noe ganske graverende som ligger til grunn om arbeidsgiver skal kunne avskjedige en ansatt på dagen.

Edit: Er det grunner til at man går på dagen så får man penger uten sykemelding, det må arbeidsgiver dekke for å utfylle sin del av kontrakten. På samme måte som at arbeidsgiver kan holde igjen lønn, feriepenger eller på andre måter kreve kompensasjon om en ansatt lar vær å møte opp i kontraktperioden uten gyldig grunn..

Skrevet

Man kan, men det må være graverende ting fra arbeidsgiver eller arbeidsforhold, på samme måte som det må være noe ganske graverende som ligger til grunn om arbeidsgiver skal kunne avskjedige en ansatt på dagen.

Edit: Er det grunner til at man går på dagen så får man penger uten sykemelding, det må arbeidsgiver dekke for å utfylle sin del av kontrakten. På samme måte som at arbeidsgiver kan holde igjen lønn, feriepenger eller på andre måter kreve kompensasjon om en ansatt lar vær å møte opp i kontraktperioden uten gyldig grunn..

Men hva slags grunner er det? FInnes det noen eksempler/lover?

Jeg tenker at alvorlig seksuell trakasering for eksempel burde vært innafor. Det samme med Renate sitt eksempel, det er jo urimelig å skulle gå på jobb i månedsvis etter å ha blitt utsatt for fysiske trusler og vold.

Skrevet

Det er ganske vanlig i enkelte bransjer at man går mer eller mindre på dagen når man varsler oppsigelse og går over til konkurrent.

Da får man også lønn ut oppsigelsestiden , både fordi man har krav på det og fordi gammel arbeidsgiver ikke vil at man skal begynne rett i ny jobb..

Jeg gjorde det når jeg gikk fra forrige arbeidsplass og over til nåværende.

Jeg jobbet kanskje 2 uker av oppsigelsestiden?

Dette fordi man har tilgang på sensitiv informasjon og gammel arbeidsgiver helst ser at man ikke har oppdatert informasjon når man begynner i ny jobb.

Det skulle vært veldig graverende forhold hvis jeg skulle gått på dagen uten avtale med arbeidsgiver.

Dette pga cv og referanser, ikke lønnsforhold.

Skrevet

Men hva slags grunner er det? FInnes det noen eksempler/lover?

Jeg tenker at alvorlig seksuell trakasering for eksempel burde vært innafor. Det samme med Renate sitt eksempel, det er jo urimelig å skulle gå på jobb i månedsvis etter å ha blitt utsatt for fysiske trusler og vold.

Mobbing/trakassering, trusler, vold, farlige forhold på plassen, manglende lønn m.m. :)

Edit: Loven er ikke spesielt detaljer så uansett så vil det nok gå til megling/rettsak om arbeidsgiver står på sitt så må retten avgjøre hvem som har rett. Men har man blitt utsatt for noe som gjør at man ikke vil gå på jobb mer så vil man nok i de fleste tilfeller få medhold i det, det er jeg ganske sikker på.

Har selv vært med på et par slike, handlet ikke nødvendigvis om å gå på dagen, men om mekling mellom arbeidsgiver og arbeidstaker i situasjoner hvor arb.taker ikke ønsker å jobbe for dem mer etter div hendelser. Det er ikke et problem og komme seg ut som regel, arb.givere bruker trå veldig forsiktig rundt slike saker.

Guest Belgerpia
Skrevet

Dersom man er sykemeldt i oppsigelsen kan man måtte ta igjen det etterpå, jeg måtte det.

Nei, det må man ikke!!

Har man sagt opp og blir sykemeldt så løper oppsigelsestiden like fult som om du jobbet. Sier du opp med virkning fra eks. 1. juli og har 2 mnd oppsigelse, så er siste arbeidsdag 31. august. Det gjelder uansett om du er sykemeldt eller ikke.

Guest Gråtass
Skrevet

Men man kan få forlenget prøvetiden med tiden man har vært sykemeldt. Mulig det er noe der som har blitt en misforståelse.

Skrevet

Jeg jobbet en plass der utskjelling var daglig kost. Det eskalerte da jeg ble sykmeldt i ferien pga ryggproblemer. Så utskjeldt har jeg ikke blitt, verken før eller siden. Jeg sa opp og sluttet på dagen.

Skrevet

Altså, det er ingen som kan hindre deg i å slutte å dukke opp - politiet kommer ikke og henter deg. Men du får jo ingen god referanse (eller lønn) akkurat om du bare slutter uten å ha en avtale om det. I oppsigelsestid har man rett til å arbeide der ut tida, men man har også plikt til det. Det er likevel ikke uvanlig å få avtale om å slutte tidligere fordi man har fått ny jobb (da får man heller ikke lønn) eller arbeidsfritak fordi det ikke er arbeid til deg. Det siste er ikke uvanlig i forbindelse med nedskjæringer. Det er ikke særlig kult å sitte arbeidsløs til oppbevaring på jobb. Ser for meg at alvorlige hendelser som gjør at man må gå på dagen er alvorlig tillitsbrudd, vold, osv. Er man sykemeldt i oppsigelsestida må man ikke ta igjen dette i etterkant, nei.

Skrevet

Er det graverende forhold som gjør at man ønsker å gå på dagen, ville jeg politianmeldt, jeg. Og sørget for sykemelding. Dessuten oppfordrer jeg alle til å bli fagorganiserte! Der får man støtte, juridisk hjelp og noen til å bli med på ubehagelige møter og som holder tunga rett i munnen når du selv kanskje blir følelsesmessig overveldet!

• Like 2

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hos meg så så morgenrutinene ganske like ut da jeg hadde valp i huset. Valpen våknet som regel tidlig, ofte rundt samme tidspunkt som dere opplever nå. Jeg gikk rett ut med en gang, bare en kort tur for å få gjort det viktigste. Etterpå ble det litt rolig lek eller enkel kontakttrening inne, mest for å få hun i gang uten å gjøre hun helt gira. Så fikk hun frokosten sin, og etter det gikk vi ut igjen for en ny do‑runde. Jeg merket fort at det var bedre å holde morgenen ganske forutsigbar, så hun visste hva som kom og ikke ble stresset. Litt hjernetrim eller en enkel oppgave før jeg dro på jobb fungerte veldig fint det gjorde hun mentalt sliten uten at hun ble overstimulert. Når jeg dro, fikk hun være i valpegrind/et trygt område med noe å tygge på og litt rolig aktivitet. Jeg prøvde å gjøre avskjeden så nøytral som mulig, så det ikke ble noe styr rundt det. Så kort sagt: ut – inn – litt trening – mat – ut igjen – rolig aktivitet - hvile. Det funket veldig bra hos oss.
    • Det høres ut som en utrolig vanskelig situasjon, og jeg skjønner godt at du sitter igjen med mange spørsmål. Du gjorde i hvert fall det som er riktig: du hadde begge hundene dine i bånd, og du hadde kontroll på dem da situasjonen oppsto. Det er mer enn man kan si om den andre parten. Når det gjelder spørsmål 1: Det var veldig generøst av deg å tilby å betale veterinærutgiftene, men du hadde egentlig ikke noe ansvar for det. Når det er båndtvang, og den andre hunden går løs uten kontroll, ligger ansvaret hos eieren av den løse hunden. Det er hans plikt å sørge for at hunden ikke skader andre. At du tilbød deg å betale var en fin gest, men det var ikke noe du var juridisk forpliktet til. Når det gjelder spørsmål 2: Siden din hund også ble skadet, og skaden nå har utviklet seg til noe alvorlig, er det helt rimelig å ta opp dette med eieren av den løse hunden. Du hadde hunden din i bånd, du fulgte reglene, og du gjorde det du kunne for å unngå situasjonen. Det er ikke du som har skapt risikoen her. Det er eieren av den løse hunden som har ansvaret for at hans hund gikk bort til dine og startet en slåsskamp. Det er derfor helt naturlig at han bør dekke kostnader som går utover forsikringen din, spesielt når det nå er snakk om omfattende behandling eller i verste fall avliving. Dette er ikke noe du skal stå alene med. Kort oppsummert: – Du hadde kontroll på dine hunder. – Han hadde ikke kontroll på sin. – Det var båndtvang. – Det var hans hund som oppsøkte og startet konflikten. – Dermed ligger ansvaret hos ham, ikke deg. Jeg ville tatt en rolig, saklig prat med eieren og forklart situasjonen slik den faktisk er. Hvis han nekter ansvar, kan du vurdere å ta det videre gjennom forsikring eller juridisk rådgivning. Du står sterkt i denne saken.
    • Det du beskriver her er en veldig vanskelig situasjon, og jeg skjønner godt at du føler deg usikker på hva som er riktig å gjøre. Selv om du ikke har sett hendelsene selv, så er det helt naturlig å reagere når du får høre om ting som kan være skadelig både fysisk og psykisk for en unghund. Når det gjelder person 1, så høres det ut som hun gjør så godt hun kan, men at hun kanskje mangler kunnskap og struktur. Det er ikke uvanlig at unge hunder blir litt «for mye» for eiere som ikke er forberedt på hvor krevende den perioden kan være. Det er ting som kan løses med veiledning, kurs og bedre rutiner. Det som bekymrer mest er det du beskriver om person 2. Slag, spark, strup som straff, og å kaste en valp i veggen er alvorlige ting. Det er ikke snakk om «streng oppdragelse», men om handlinger som kan skade hunden både fysisk og mentalt. At han i tillegg er bevisst på å ikke bli sett, gjør situasjonen enda mer ubehagelig. Selv om du ikke har sett det selv, så betyr det ikke at du må ignorere det. Du har fått informasjon fra en person som faktisk er til stede, og det er lov å reagere på det. Oppdrettere ønsker som regel å vite om slike ting, nettopp fordi de har ansvar for avkommet sitt og vil at hundene skal ha det bra. Du kan gi beskjed på en forsiktig måte, uten å komme med bastante påstander bare si at du har fått høre ting som gjør deg bekymret, og at du synes oppdretter bør være klar over det. Hvis du føler at situasjonen er alvorlig nok, kan du også vurdere å melde en bekymring anonymt til Mattilsynet. De krever ikke bevis for å vurdere en sak  de gjør egne undersøkelser. Det viktigste er at noen sier ifra når en hund kan være i fare. Jeg synes ikke du skal sitte med dette alene. Når det gjelder dyrevelferd, er det alltid bedre å si ifra én gang for mye enn én gang for lite. jeg vil ha ringt politiet om nr 2. om du ikke melde det inn så er du på en måte å hjelper den eieren med å skade valpen. mattilsynet kan du også ringe
    • Det høres ut som en veldig ubehagelig opplevelse, både for deg og hunden din. Du gjorde helt riktige ting i situasjonen: du holdt din egen hund i bånd, du tok ham mellom beina for å beskytte ham, og du forsøkte å få kontakt med eier før hunden kom bort. Det er akkurat slik man skal håndtere et møte med en løs hund som ikke virker under kontroll. Når det gjelder båndtvang, så har du helt rett i at selv om det ikke er generell båndtvang i området, så har eier likevel et ansvar. Hunder som ikke kommer på innkalling, eller som viser aggressiv atferd, skal ikke gå løse. Det står tydelig i hundeloven at hunder skal holdes under kontroll til enhver tid, og at eier har ansvar for å hindre skade på andre hunder og mennesker. Her sviktet han på flere punkter. At han slo og sparket hunden sin er også svært bekymringsfullt. Det er ikke en akseptabel måte å håndtere en hund på, uansett situasjon. Det kan være grunnlag for å melde fra til Mattilsynet hvis du føler deg trygg på det både fordi hunden din ble angrepet, og fordi hans egen hund ble utsatt for vold. Hvis du ønsker å gå videre med saken, kan du: •     dokumentere skadene på hunden din (bilder, veterinær hvis nødvendig) •     skrive ned hva som skjedde mens det fortsatt er ferskt •     vurdere å melde fra til Mattilsynet om volden mot hunden •     eventuelt kontakte kommunen eller politiet hvis du mener hunden utgjør en fare Du har all grunn til å reagere på dette. Det er ikke normalt at en hund går løs uten kontroll, og det er ikke normalt at en eier tyr til vold. Du gjorde alt riktig, og det er bra at du sier ifra det kan forhindre at noe lignende skjer med andre.
    • Hei! Jeg trenger litt råd fra dere som har mer erfaring enn meg. Vi vurderer å kjøpe en Bichon Havanais, og jeg vil gjerne være helt åpen og ryddig i prosessen. Vi har allerede en hund fra før, Diva, og jeg vil gjerne forklare litt om henne når jeg snakker med oppdrettere eller valpekjøpere senere. Diva er en liten blandingshund, rottwailer dobermann, og hun er utrolig snill, rolig og stabil. Hun er ikke dominant, hun lager ikke bråk, og hun fungerer veldig fint sammen med andre hunder. Hun er typen som holder seg til seg selv, men som er sosial og vennlig når hun møter nye dyr og mennesker. Jeg opplever henne som en trygg voksenhund som ikke skaper stress rundt seg. Det jeg kjenner litt på, er at rottwailer dessverre er en rase mange har sterke meninger om. Noen dømmer rasen uten å kjenne den, og jeg er litt redd for at en oppdretter kan misforstå situasjonen eller tenke at Diva kan være et “problem” bare fordi vi allerede har en hund. Jeg vil jo ikke at de skal tro at vi har et utrygt miljø eller at Diva er vanskelig, for det stemmer virkelig ikke. Jeg er også litt redd for at oppdretteren kan angre seg eller ikke vil selge hvis de tror at Diva kan påvirke valpen negativt, selv om hun egentlig er en veldig positiv faktor. Jeg vil derfor gjerne høre hvordan dere ville presentert dette på en god måte. Hvordan forklarer man at man har en snill, stabil hund fra før uten at det blir tolket feil? Har dere noen tips til hvordan jeg bør gå frem når jeg snakker med oppdrettere? Er det noe jeg bør nevne spesielt, eller noe jeg bør unngå å si? Og er det vanlig at folk dømmer situasjonen bare fordi man har en hund fra før? Tar gjerne imot erfaringer og råd fra dere som har vært gjennom lignende. Jeg vil også bare legge til at jeg ikke ønsker at noen skal misforstå meg eller bli irritert over at jeg spør. Jeg mener ikke noe galt med dette, jeg prøver bare å gjøre ting riktig fra starten av. Jeg jobber med hunder til vanlig, men akkurat dette med å ta det opp med en oppdretter er litt nytt for meg, og jeg vil være sikker på at jeg formulerer meg på en god måte. Det er viktig for meg at oppdretteren ser at vi ønsker det beste både for valpen og for Diva. Diva er en hund som er vant til små hunder helt siden hun var valp selv, og hun har alltid vært trygg, rolig og stabil rundt dem. Jeg vil bare vise at vi har tenkt gjennom dette, at vi tar det seriøst, og at vi ønsker å gi valpen et godt og trygt hjem uten at noen skal tro noe annet.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...