Gå til innhold
Hundesonen.no

Gå på dagen?


minstemann
 Share

Recommended Posts

Vi satt en liten gjeng og diskuterte her i går, om det finnes noen grunner til at man som arbeidstaker kan gå på dagen? At sjefen/arbeidsplassen kan gjøre så graverende feil at man får rett til det? Arbeidsgiver har jo rett til å gi deg avskjed på dagen ved flere ulike scenarioer, finnes det noe tilsvarende andre vei? Vet sonenorakelet noe om det?

Jeg tenker lovlig altså, jeg vet jo forsåvidt at man bare kan droppe å møte opp på jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trakasseringer sexuelt burde være god grunn til å kunne gå på dagen?

Jeg sa opp jobben min på en bensinstasjon en gang, det virket helt ok for sjefen da vi var på kontoret, men da vi kom ned i butikken og bak disken så begynte han å kaste kniver i mot meg og var skikkelig stygg i kjeften.

Det var to kunder der da han gjorde det og han ene sa at jeg skulle gå (Han kjørte meg) hjem og kontakte legen min og få sykemelding for resten av oppsigelsen, og det gjorde jeg.

Den opplevelsen satt en skikkelig støkk i meg og jeg er så utrolig glad for at de to kundene var i butikken da han gjorde det, da hadde jeg vitner, for han kunne godt funnet på å slette det som ble tatt opp på overvåkningskameraet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enhver kan forsåvidt "gå på dagen", men ved å bryte kontrakten og ikke møte opp på jobb mister man lønnen sin. Med mindre man har sykmelding. Så om forhold oppstår som gjør at man overhodet ikke greier å møte opp på jobb i oppsigelsestiden, får man sykmelding fra legen sin. Og dermed sykepenger den tiden man har igjen av kontraktsbundet tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har opplevd på en jobb at sjefen ble så ufin mot meg etter jeg leverte oppsigelse at jeg fikk sykemelding ut oppsigelsestiden. Han var forsåvidt generelt en ufin type, og fortsatte å plage meg etter jeg ble sykemeldt :/ Ang å gå på dagen uten sykemelding, må det vel være noe ganske alvorlig a la det Renate nevner, eller seksuell trakassering, men uansett er vel sykemelding ut oppsigelsestiden greit ift å få lønn/sykepenger ut oppsigelsestiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan, men det må være graverende ting fra arbeidsgiver eller arbeidsforhold, på samme måte som det må være noe ganske graverende som ligger til grunn om arbeidsgiver skal kunne avskjedige en ansatt på dagen.

Edit: Er det grunner til at man går på dagen så får man penger uten sykemelding, det må arbeidsgiver dekke for å utfylle sin del av kontrakten. På samme måte som at arbeidsgiver kan holde igjen lønn, feriepenger eller på andre måter kreve kompensasjon om en ansatt lar vær å møte opp i kontraktperioden uten gyldig grunn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan, men det må være graverende ting fra arbeidsgiver eller arbeidsforhold, på samme måte som det må være noe ganske graverende som ligger til grunn om arbeidsgiver skal kunne avskjedige en ansatt på dagen.

Edit: Er det grunner til at man går på dagen så får man penger uten sykemelding, det må arbeidsgiver dekke for å utfylle sin del av kontrakten. På samme måte som at arbeidsgiver kan holde igjen lønn, feriepenger eller på andre måter kreve kompensasjon om en ansatt lar vær å møte opp i kontraktperioden uten gyldig grunn..

Men hva slags grunner er det? FInnes det noen eksempler/lover?

Jeg tenker at alvorlig seksuell trakasering for eksempel burde vært innafor. Det samme med Renate sitt eksempel, det er jo urimelig å skulle gå på jobb i månedsvis etter å ha blitt utsatt for fysiske trusler og vold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske vanlig i enkelte bransjer at man går mer eller mindre på dagen når man varsler oppsigelse og går over til konkurrent.

Da får man også lønn ut oppsigelsestiden , både fordi man har krav på det og fordi gammel arbeidsgiver ikke vil at man skal begynne rett i ny jobb..

Jeg gjorde det når jeg gikk fra forrige arbeidsplass og over til nåværende.

Jeg jobbet kanskje 2 uker av oppsigelsestiden?

Dette fordi man har tilgang på sensitiv informasjon og gammel arbeidsgiver helst ser at man ikke har oppdatert informasjon når man begynner i ny jobb.

Det skulle vært veldig graverende forhold hvis jeg skulle gått på dagen uten avtale med arbeidsgiver.

Dette pga cv og referanser, ikke lønnsforhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva slags grunner er det? FInnes det noen eksempler/lover?

Jeg tenker at alvorlig seksuell trakasering for eksempel burde vært innafor. Det samme med Renate sitt eksempel, det er jo urimelig å skulle gå på jobb i månedsvis etter å ha blitt utsatt for fysiske trusler og vold.

Mobbing/trakassering, trusler, vold, farlige forhold på plassen, manglende lønn m.m. :)

Edit: Loven er ikke spesielt detaljer så uansett så vil det nok gå til megling/rettsak om arbeidsgiver står på sitt så må retten avgjøre hvem som har rett. Men har man blitt utsatt for noe som gjør at man ikke vil gå på jobb mer så vil man nok i de fleste tilfeller få medhold i det, det er jeg ganske sikker på.

Har selv vært med på et par slike, handlet ikke nødvendigvis om å gå på dagen, men om mekling mellom arbeidsgiver og arbeidstaker i situasjoner hvor arb.taker ikke ønsker å jobbe for dem mer etter div hendelser. Det er ikke et problem og komme seg ut som regel, arb.givere bruker trå veldig forsiktig rundt slike saker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Dersom man er sykemeldt i oppsigelsen kan man måtte ta igjen det etterpå, jeg måtte det.

Nei, det må man ikke!!

Har man sagt opp og blir sykemeldt så løper oppsigelsestiden like fult som om du jobbet. Sier du opp med virkning fra eks. 1. juli og har 2 mnd oppsigelse, så er siste arbeidsdag 31. august. Det gjelder uansett om du er sykemeldt eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, det er ingen som kan hindre deg i å slutte å dukke opp - politiet kommer ikke og henter deg. Men du får jo ingen god referanse (eller lønn) akkurat om du bare slutter uten å ha en avtale om det. I oppsigelsestid har man rett til å arbeide der ut tida, men man har også plikt til det. Det er likevel ikke uvanlig å få avtale om å slutte tidligere fordi man har fått ny jobb (da får man heller ikke lønn) eller arbeidsfritak fordi det ikke er arbeid til deg. Det siste er ikke uvanlig i forbindelse med nedskjæringer. Det er ikke særlig kult å sitte arbeidsløs til oppbevaring på jobb. Ser for meg at alvorlige hendelser som gjør at man må gå på dagen er alvorlig tillitsbrudd, vold, osv. Er man sykemeldt i oppsigelsestida må man ikke ta igjen dette i etterkant, nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det graverende forhold som gjør at man ønsker å gå på dagen, ville jeg politianmeldt, jeg. Og sørget for sykemelding. Dessuten oppfordrer jeg alle til å bli fagorganiserte! Der får man støtte, juridisk hjelp og noen til å bli med på ubehagelige møter og som holder tunga rett i munnen når du selv kanskje blir følelsesmessig overveldet!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...