Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Vi satt en liten gjeng og diskuterte her i går, om det finnes noen grunner til at man som arbeidstaker kan gå på dagen? At sjefen/arbeidsplassen kan gjøre så graverende feil at man får rett til det? Arbeidsgiver har jo rett til å gi deg avskjed på dagen ved flere ulike scenarioer, finnes det noe tilsvarende andre vei? Vet sonenorakelet noe om det?

Jeg tenker lovlig altså, jeg vet jo forsåvidt at man bare kan droppe å møte opp på jobb.

Skrevet

Trakasseringer sexuelt burde være god grunn til å kunne gå på dagen?

Jeg sa opp jobben min på en bensinstasjon en gang, det virket helt ok for sjefen da vi var på kontoret, men da vi kom ned i butikken og bak disken så begynte han å kaste kniver i mot meg og var skikkelig stygg i kjeften.

Det var to kunder der da han gjorde det og han ene sa at jeg skulle gå (Han kjørte meg) hjem og kontakte legen min og få sykemelding for resten av oppsigelsen, og det gjorde jeg.

Den opplevelsen satt en skikkelig støkk i meg og jeg er så utrolig glad for at de to kundene var i butikken da han gjorde det, da hadde jeg vitner, for han kunne godt funnet på å slette det som ble tatt opp på overvåkningskameraet.

Skrevet

Enhver kan forsåvidt "gå på dagen", men ved å bryte kontrakten og ikke møte opp på jobb mister man lønnen sin. Med mindre man har sykmelding. Så om forhold oppstår som gjør at man overhodet ikke greier å møte opp på jobb i oppsigelsestiden, får man sykmelding fra legen sin. Og dermed sykepenger den tiden man har igjen av kontraktsbundet tid.

Skrevet

Jeg har opplevd på en jobb at sjefen ble så ufin mot meg etter jeg leverte oppsigelse at jeg fikk sykemelding ut oppsigelsestiden. Han var forsåvidt generelt en ufin type, og fortsatte å plage meg etter jeg ble sykemeldt :/ Ang å gå på dagen uten sykemelding, må det vel være noe ganske alvorlig a la det Renate nevner, eller seksuell trakassering, men uansett er vel sykemelding ut oppsigelsestiden greit ift å få lønn/sykepenger ut oppsigelsestiden.

Skrevet

Man kan, men det må være graverende ting fra arbeidsgiver eller arbeidsforhold, på samme måte som det må være noe ganske graverende som ligger til grunn om arbeidsgiver skal kunne avskjedige en ansatt på dagen.

Edit: Er det grunner til at man går på dagen så får man penger uten sykemelding, det må arbeidsgiver dekke for å utfylle sin del av kontrakten. På samme måte som at arbeidsgiver kan holde igjen lønn, feriepenger eller på andre måter kreve kompensasjon om en ansatt lar vær å møte opp i kontraktperioden uten gyldig grunn..

Skrevet

Man kan, men det må være graverende ting fra arbeidsgiver eller arbeidsforhold, på samme måte som det må være noe ganske graverende som ligger til grunn om arbeidsgiver skal kunne avskjedige en ansatt på dagen.

Edit: Er det grunner til at man går på dagen så får man penger uten sykemelding, det må arbeidsgiver dekke for å utfylle sin del av kontrakten. På samme måte som at arbeidsgiver kan holde igjen lønn, feriepenger eller på andre måter kreve kompensasjon om en ansatt lar vær å møte opp i kontraktperioden uten gyldig grunn..

Men hva slags grunner er det? FInnes det noen eksempler/lover?

Jeg tenker at alvorlig seksuell trakasering for eksempel burde vært innafor. Det samme med Renate sitt eksempel, det er jo urimelig å skulle gå på jobb i månedsvis etter å ha blitt utsatt for fysiske trusler og vold.

Skrevet

Det er ganske vanlig i enkelte bransjer at man går mer eller mindre på dagen når man varsler oppsigelse og går over til konkurrent.

Da får man også lønn ut oppsigelsestiden , både fordi man har krav på det og fordi gammel arbeidsgiver ikke vil at man skal begynne rett i ny jobb..

Jeg gjorde det når jeg gikk fra forrige arbeidsplass og over til nåværende.

Jeg jobbet kanskje 2 uker av oppsigelsestiden?

Dette fordi man har tilgang på sensitiv informasjon og gammel arbeidsgiver helst ser at man ikke har oppdatert informasjon når man begynner i ny jobb.

Det skulle vært veldig graverende forhold hvis jeg skulle gått på dagen uten avtale med arbeidsgiver.

Dette pga cv og referanser, ikke lønnsforhold.

Skrevet

Men hva slags grunner er det? FInnes det noen eksempler/lover?

Jeg tenker at alvorlig seksuell trakasering for eksempel burde vært innafor. Det samme med Renate sitt eksempel, det er jo urimelig å skulle gå på jobb i månedsvis etter å ha blitt utsatt for fysiske trusler og vold.

Mobbing/trakassering, trusler, vold, farlige forhold på plassen, manglende lønn m.m. :)

Edit: Loven er ikke spesielt detaljer så uansett så vil det nok gå til megling/rettsak om arbeidsgiver står på sitt så må retten avgjøre hvem som har rett. Men har man blitt utsatt for noe som gjør at man ikke vil gå på jobb mer så vil man nok i de fleste tilfeller få medhold i det, det er jeg ganske sikker på.

Har selv vært med på et par slike, handlet ikke nødvendigvis om å gå på dagen, men om mekling mellom arbeidsgiver og arbeidstaker i situasjoner hvor arb.taker ikke ønsker å jobbe for dem mer etter div hendelser. Det er ikke et problem og komme seg ut som regel, arb.givere bruker trå veldig forsiktig rundt slike saker.

Guest Belgerpia
Skrevet

Dersom man er sykemeldt i oppsigelsen kan man måtte ta igjen det etterpå, jeg måtte det.

Nei, det må man ikke!!

Har man sagt opp og blir sykemeldt så løper oppsigelsestiden like fult som om du jobbet. Sier du opp med virkning fra eks. 1. juli og har 2 mnd oppsigelse, så er siste arbeidsdag 31. august. Det gjelder uansett om du er sykemeldt eller ikke.

Guest Gråtass
Skrevet

Men man kan få forlenget prøvetiden med tiden man har vært sykemeldt. Mulig det er noe der som har blitt en misforståelse.

Skrevet

Jeg jobbet en plass der utskjelling var daglig kost. Det eskalerte da jeg ble sykmeldt i ferien pga ryggproblemer. Så utskjeldt har jeg ikke blitt, verken før eller siden. Jeg sa opp og sluttet på dagen.

Skrevet

Altså, det er ingen som kan hindre deg i å slutte å dukke opp - politiet kommer ikke og henter deg. Men du får jo ingen god referanse (eller lønn) akkurat om du bare slutter uten å ha en avtale om det. I oppsigelsestid har man rett til å arbeide der ut tida, men man har også plikt til det. Det er likevel ikke uvanlig å få avtale om å slutte tidligere fordi man har fått ny jobb (da får man heller ikke lønn) eller arbeidsfritak fordi det ikke er arbeid til deg. Det siste er ikke uvanlig i forbindelse med nedskjæringer. Det er ikke særlig kult å sitte arbeidsløs til oppbevaring på jobb. Ser for meg at alvorlige hendelser som gjør at man må gå på dagen er alvorlig tillitsbrudd, vold, osv. Er man sykemeldt i oppsigelsestida må man ikke ta igjen dette i etterkant, nei.

Skrevet

Er det graverende forhold som gjør at man ønsker å gå på dagen, ville jeg politianmeldt, jeg. Og sørget for sykemelding. Dessuten oppfordrer jeg alle til å bli fagorganiserte! Der får man støtte, juridisk hjelp og noen til å bli med på ubehagelige møter og som holder tunga rett i munnen når du selv kanskje blir følelsesmessig overveldet!

• Like 2

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Takk for et veldig fint og beroligende svar. Det betyr mye å høre det fra noen som har litt erfaring med hvordan oppdrettere tenker. Diva er akkurat sånn du beskriver en trygg voksenhund. Vi har aldri hatt problemer med henne ingen utagering, ingen aggresjon, ingen ressursforsvar eller noe som helst i den retningen. Hun er en hund som alltid har vært stabil rundt både folk og andre hunder, og hun har vokst opp med små hunder rundt seg helt siden hun var valp selv. Hun er typen som går mellom hvis to hunder bråker, men uten å lage noe drama ut av det. Bare rolig og tydelig. I tillegg er hun vant til et veldig rolig og forutsigbart hjemmemiljø, siden det alltid er noen hjemme på grunn av hjemmekontor. Hun får masse nærhet, rutiner og trygghet, og det smitter veldig over på hvordan hun oppfører seg. Det er nok mest meg som syns det er litt skummelt å bli dømt før folk faktisk har møtt henne. Jeg vet jo at hun er en fantastisk hund, men man hører så mye forskjellig, og jeg vil ikke at noen skal misforstå situasjonen. Jeg kommer til å fortelle oppdretteren om Diva når vi vet at sjansen er større for at vi faktisk får valpen, så det ikke blir unødvendig stress eller misforståelser. Men det du skriver roer meg veldig. Det er godt å høre at en trygg voksenhund som Diva faktisk kan være et pluss, og ikke noe negativt.
    • Det du beskriver er dessverre ganske vanlig hos valper i den alderen, og det betyr ikke at du har gjort noe feil. Noen valper takler alenetrening helt fint, mens andre trenger mye lengre tid enn det «boka» legger opp til. Det viktigste nå er å unngå at han får panikk hver gang du går, for det kan gjøre treningen tyngre for dere begge. Når en valp hyler sammenhengende i 30 minutter, så er det et tegn på at han ikke er klar for det nivået av alenetid ennå. Det handler ikke om stahet, men om at han blir oppriktig stresset. Da er det lurt å gå noen steg tilbake i treningen og gjøre det lettere for ham. Noen ting som ofte hjelper: •     Start helt på nytt med bittesmå steg, og hold deg på det nivået han faktisk mestrer. Det kan være 5 sekunder, 10 sekunder, 30 sekunder – det er helt greit. Det viktigste er at han opplever at du alltid kommer tilbake før han får panikk. •     Unngå bur akkurat nå, siden du allerede ser at det gjør ham mer stresset. Det er ikke alle valper som finner ro der. •     Gi ham et mindre område, men ikke bur. Et valperom, grind eller et avgrenset område kan gjøre det lettere for ham å finne ro. •     Tren på ro før du går. Mange valper blir mer stresset hvis det skjer mye aktivitet rett før du forlater leiligheten. •     Gå ut og inn mange ganger uten at det betyr noe. Ta på sko, gå ut, kom inn igjen. Gjenta til det blir kjedelig for ham. •     Bruk lyder som gjør at han ikke føler seg helt alene. Radio, hvit støy eller en vifte kan hjelpe noen valper. Når det gjelder jobbsituasjonen: Det er helt forståelig at du må på jobb, men valper på 15 uker klarer som regel ikke å være alene i lange perioder uten at det går utover tryggheten deres. Hvis det finnes noen muligheter for midlertidig hjelp nabo, familie, hundepasser et par timer, eller en venn som kan stikke innom, så kan det gjøre en enorm forskjell mens dere trener. Du gjør så godt du kan, og det er tydelig at du prøver å gjøre dette riktig. Det viktigste nå er å ta det i hans tempo og unngå at han får panikkopplevelser som setter dere tilbake. Det blir bedre, men noen valper trenger litt mer tid og litt mer støtte i starten. eller så vil du oppleve med at du vil få en hund som er stresset og kan bli `farlig` når han blir stor. om du har skaffet deg valp og ikke viste at valpen ikke kan være alene, så kanskje tenke på å sette den bort til noen som kan ta seg av den til den har blitt større. veit mange kan få det til og funke. men fleste hunder som vokser opp med å være alenen så mange timer av dagen sliter ofte med stress og sånnt ting.  det er ikke enkelt men noen ganger må man tenke på dyre og ikke seg selv, så kan være lurt å kanskje finne noen. se eter barnevakt eller hundebarnehage. for å sette en liten valp så lenge alene er ikke bra for han. jeg håper du finner ut av det og at han slipper unna å bli en nærvøs hund som voksen. ikke ment vondt eller sårende 
    • Det er jo nettopp det jeg sier, at de færreste har mulighet til å være hjemme fra jobb i 6 mnd. Hvis du leser litt rundt på forumet her vil du se ulike løsninger. Noen har med hunden i bil og lufter i pausene. Såklart uaktuelt i denne kulden. Noen har venner, naboer eller familie som passer halv dag eller stikker innom og lufter. Noen har hjemmekontor eller kan ta med hund på jobb. Når man er flere i familien har man kanskje mulighet for å tilpasse slik at noen starter sent på jobb, andre tidlig, og/eller har barn som kommer hjem fra skolen og lufter hund. Det er mange løsninger. Men det er ikke naturlig å forvente at den 4 mnd gammel valp skal kunne være alene hjemme en hel arbeidsdag. Om du ikke har mulighet for å tilrettelegge dette er det stor fare for at hunden utvikler separasjonsangst og ikke kan være alene i det hele tatt. Det er 20 år siden jeg fikk min første  hund, jeg har vært aktiv i hundesport og ulike hundemiljøer, og alle som har skaffet seg valp har planer og løsninger for dette. Som du også vil finne på forumet her vil alle som spør bli anbefalt å ha en plan og ikke forvente at en valp kan være alene hjemme en hel arbeidsdag.  Og så kan du jo se på finn.no hvor mange unghunder som omplasseres fordi de ikke "får tiden til å gå opp". Det er mange av disse "normale menneskene" som ikke har hatt en god plan for alenetreningen når de har skaffet seg hund.
    • Ja, jeg går gode turer først, og aktiviserer han. Gir han kong eller tyggebein når jeg går. Prøvd å lage en god rutine hjemme.  Men at du sier jeg skal levere hunden tilbake fordi jeg må på jobb, det blir for dumt! Han er 4 mndr, og ytterst få mennesker har mulighet til å være så lenge hjemme.  Rart så mange bikkjer klarer seg greit i hverdagen egentlig,  mtp at alle må være hjemme minimum 6 mndr(noe ganske få har vært..)  Og ikke alle har mulighet for å dra hjem fra jobb i lunsjen, eller ha bikkja med på jobb.. Hvor er dere normale mennesker med hund henn? Er dere ikke på forumer kanskje? Er dere jeg gjerne ville hørt fra..
    • Jeg skjønner ikke at en oppdretter skal se det som noe negativt at dere har en trygg, voksen hund fra før. Ja, det er noen som har fordommer, men hvis hunden faktisk ikke har noe problemer med utagering eller aggresjon hverken mot folk eller andre hunder, eller ressursforsvar eller andre ting, så vil de fleste seriøse oppdrettere se det som positivt. "Dominant" er et ord som trigger veldig mange diskusjoner i hundemiljøer. En dominant hund lager ikke bråk, den kan "ta kontroll", men en dominant hund er som oftest en trygg hund som kan ha god innvirkning på de rundt seg. Hvis hunden din er den som kan finne på å gå mellom do hunder som bråker kan det godt være hun er dominant. Dominans i denne sammenhengen betyr ikke å undertrykke og bølle med, den typen adferd er det vanligvis utrygge hunder som har. Det er en stor misforståelse at dominant adferd hos hund er en dårlig ting og et tegn på "dårlig oppdragelse" eller at den prøver å ta over styringen i husholdningen. Det er ikke så mye å forklare, hvis du sier til oppdretter at dere har en stor voksen, trygg hund fra før så bør det bare være positivt.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...