Gå til innhold
Hundesonen.no

Stort hjerte/allergi


jma
 Share

Recommended Posts

Nå har vi endelig kommet til bunns i problemene til Damien. I tillegg til at han har anaplasmose (bakterie fra flått. Tror det er på vei til å gå over nå, han går på antibiotika mot det), så har han for stort hjerte. Og overraskende nok, for meg, er det allergi som er problemet. Han har aldri hatt noen symptomer på allergi, men testen viste at han er allergisk mot mer eller mindre alt! :blink::no: Så kroppen hans har sliti med denne allergien uten at vi har visst noen ting, og han har dermed fått dårligere lungekapasitet og for stort hjerte.

Når jeg leser på nettet om for stort hjerte hos hund, så er det jo ikke akkurat oppløftende. Det står at hunden som regel har max to år igjen å leve etter stilt diagnose. Veterinæren sier at hjertet foreløpig er såpass bra at han ikke trenger å gå på hjertemedisiner enda, men at han skal ta det rolig og kun gå tur, ikke noe annet fysisk tungt. Og jeg forstår det sånn at når hunden først begynner på hjertemedisiner, så slår hjertet bedre, men det er belastende på hjertet samtidig?

Så nå lurer jeg på om det er noen her som har erfaring med for stort hjerte hos hund, og om noen har noen generelle tips mot allergi?

Vi har begynt å fore kun med v&h, og alle tepper er kasta i vaskemaskina på 60 grader, og han har fått en hundeseng i buret med glatt stoff (som han synes det er gøy å makulere by the way :P ) Jeg har kjøpt shampo mot allergi, så han skal få en skikkelig vask i kveld. Noe annet jeg kan gjøre? Å holde han vekk fra alt han er allergisk mot er mer eller mindre umulig. Men han skal få vaksine mot allergi så han får det bedre.

Det jeg tenker mest på er hvordan han vil ha det om ett år/halvannet mtp hjertet. Jeg vil ikke at han skal ha det vondt, og vil iallefall ikke at han skal få et slags anfall og dø hjemme. Vil avlive han før det går så langt. Så alle som har erfaring med hjerteproblemer, del gjerne deres historier.

I tillegg til allergivaksine skal vi til vet en gang i mnd fremover for å sjekke hjerte/pust, og etter hvert ta nytt bilde av hjerte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Voksende hjerte er ingen god diagnose nei :( Krysser fingre for at han kan leve godt med det lenge.

Men det med allergien vet jeg ikke om jeg forstår. Hvis han ikke har noen symptomer, hva vil det hjelpe om dere gjør alle de tiltakene du nevner?
Kan virkelig allergi gi seg utslag i voksende hjerte? Det har jeg aldri hørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Voksende hjerte er ingen god diagnose nei :( Krysser fingre for at han kan leve godt med det lenge.

Men det med allergien vet jeg ikke om jeg forstår. Hvis han ikke har noen symptomer, hva vil det hjelpe om dere gjør alle de tiltakene du nevner?

Kan virkelig allergi gi seg utslag i voksende hjerte? Det har jeg aldri hørt.

Han har ikke symptomer, men etter som hva jeg har forstått så jobber allikevel kroppen hele tiden mot allergien. Og han puster jo hele tiden inn det han er allergisk for, og dette påvirker lungene negativt. Var sånn jeg forsto det på veterinæren iallfall. Blir vel kanskje på samme måte som når mennesker blir trøtt av allergi bare mer alvorlig? Så om han får vaksine så vil jo kroppen slippe å jobbe mot den.

Ifølge testresultata så er det iallfall ingen tvil om at bikkja er allergisk, jeg ble ganske sjokkert.. :hmm:

Merker at han blir veldig påvirka av varmen nå. Igår var vi hos veterinæren, og det var varmt. I tillegg litt styr med bikkjer og folk rundt oss, og da sleit han.. Pesa mye og hjertet gikk fort. Men idag er det kjølig ute, og han er hopp og sprett og happy. Han er faktisk mer aktiv idag enn han har vært på leenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Far jo hatt både allergiker og hund med voksende hjerte.

Allergi så virker det ut som husstøvmidd, lagermidd og en eller flere proteiner er vanlige. Så foruten å sanere i forholdt til lagermidd kan det være lurt å teste de V&H med en og en protein kilde san etter hvert.

Den hunden som hadde voksende hjerte ble ikke brukt til fysisk tunge aktiviteter, men elsket å være i aktivitet så vi begrenset henne ikke der. Etter som tiden gikk måtte hun ta flere og flere pauser og siste helgen hun levde elsket hun å leke med min valp men måtte ha mange 5 min pauser for få puste. Hun gikk på smertestillende da. Så foruten at BC bare ble 6 år så virket det som hun var tilfreds med livet og at hun på slutten hadde god effekt av smertestillende for å kunne leve et aktivt familie hund liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville vel kanskje ikke bekymret meg så mye for allergien om han ikke har noen symptomer, så sikre er ikke de allergitestene at jeg hadde gidda å ta det alvorlig på en symptomfri hund.

Synd med hjertet hans da :hmm::hug:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke uvanlig at mennesker slår ut på allergitester selv om de i praksis ikke er allergiske. Og motsatt, en kan være allergisk uten at testene slår ut. Symptomer og sykdomsbilde teller mer enn tester. Så jeg ville heller ikke bekymret meg mye for allergi altså om hunden ikke har noen symptomer.

Kan sånn kjølevest virke lindrende på varme dager?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Allergien kan jo gå på luftveier, og ikke hud, så kan fort vært allergi som trigger ting litt ekstra. Men er hjertet hans uredet noe mer? Tenker på DCM? Voksende hjerte er liksom litt uspesifikt. Vokser det enda? Er det forstørret mye? Er det forstørret og har stabilisert seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Allergitester er som sagt ikke sikre svar, som tidligere nevnt. Min veterinær anbefaler ikke å ta testene i det hele tatt på grunn av dette, og jeg selv har fått totalt feil utslag på test.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Resultatene på allergitestene er jo sikkert verre nå, som han har hatt anasplasmose og vært påvirket av det, og som allergisesongen mtp bjøk og annet i naturen er på sitt verste. Det er klart. De som er allergriske får jo kryssallergier i de verste periodene også? Men når man ser resutatet på testen så er det ikke noe tvil om at dette er en allergisk hund. Han har utslag på 23 av 24 ting som de tester for (!) og noen av resultatene er skyhøye, selv om ikke det nødvendigvis henger sammen med hvor ille det er.

Eneste tegn på allergi han har hatt er at han fikk hårløse flekker da han gikk på Labb en lengere periode. Men som Raksha sier så kan det gå på luftveier og det har det gjort her. Er det veterinæren min mener iallfall, og det virker jo logisk.

Men er hjertet hans uredet noe mer? Tenker på DCM? Voksende hjerte er liksom litt uspesifikt. Vokser det enda? Er det forstørret mye? Er det forstørret og har stabilisert seg?

Vi har kun tatt ett bilde av hjertet, for ca en måned siden. Litt usikker på når vi skal ta nytt bilde, men skal høre med vet neste gang vi skal dit. Så vi vet jo ikke om det har stabilisert seg, eller om det er voksende. Om det er DCM i tillegg til allergi er vel litt vanskelig å finne ut av? Har ikke hørt om noen andre presaer med hjerteproblemer, men det er jo en relativt stor rase (av vekst), og jeg vet det ble brukt GD i rekonstrukjonen av rasen, men kun i mindre grad..

Må bare legge til at jeg vet om et par andre hunder fra mye av de samme linjene som har allergi, men ikke noe mer enn det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Resultatene på allergitestene er jo sikkert verre nå, som han har hatt anasplasmose og vært påvirket av det, og som allergisesongen mtp bjøk og annet i naturen er på sitt verste. Det er klart. De som er allergriske får jo kryssallergier i de verste periodene også? Men når man ser resutatet på testen så er det ikke noe tvil om at dette er en allergisk hund. Han har utslag på 23 av 24 ting som de tester for (!) og noen av resultatene er skyhøye, selv om ikke det nødvendigvis henger sammen med hvor ille det er.

Eneste tegn på allergi han har hatt er at han fikk hårløse flekker da han gikk på Labb en lengere periode. Men som Raksha sier så kan det gå på luftveier og det har det gjort her. Er det veterinæren min mener iallfall, og det virker jo logisk.

Vi har kun tatt ett bilde av hjertet, for ca en måned siden. Litt usikker på når vi skal ta nytt bilde, men skal høre med vet neste gang vi skal dit. Så vi vet jo ikke om det har stabilisert seg, eller om det er voksende. Om det er DCM i tillegg til allergi er vel litt vanskelig å finne ut av? Har ikke hørt om noen andre presaer med hjerteproblemer, men det er jo en relativt stor rase (av vekst), og jeg vet det ble brukt GD i rekonstrukjonen av rasen, men kun i mindre grad..

Må bare legge til at jeg vet om et par andre hunder fra mye av de samme linjene som har allergi, men ikke noe mer enn det.

Jeg er ikke noe "god" på dcm, så ikke sikker på hvordan det diagnostiseres og skilles fra "forstørret hjerte" av andre grunner. Men bør vel kunne skilles, mener dcm diagnostiseres ved ul, ikke røntgen, mener jeg. @Mari ? Tøfflus har hatt hunder med det, hun kan kanskje si noe om diagnostisering, men notification virker ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frøkena her hadde også utslag på det meste man kan ha på allergitesten. Måtte ta det for 4 år siden da hun gjentatte ganger ble så dårlig i magen. Skal vel egentlig reagere på det meste av mat og godis samt gress,pollen,støv osv.Dyrlegen ville gi hun sprøyte med tankd på sommeren men,jeg syntes det var greit se om det var noe reaksjon først. Ingen reaksjon overhodet på pollen,gress,støv. Kun mat må være forsiktig med da så får allergimat og tåler ikke alt av godis. Men,ut fra allergitesten skulle hun virkelig ikke tålt nod særlig...Håper det ordner seg for Damien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei jeg tok røntgen og så ultralyd av Moshi for å få diagnosen DCM. Hun hadde mange rare symptomer, alt fra hudutslett, halting og ødemer. Ble slapp, sliten og redusert. Begynte på både hjertemedisin og vanndrivende etterhvert. Et halvt år etter diagnosen ble hun avlivet. Da var hun såpass redusert at hun ikke klarte å leve slik en ung hund skulle, og jeg visste jo at det gikk bare en vei med en slik diagnose. Jeg ønsket ikke se henne forfalle helt.

Huff, skulle ønske jeg hadde mer oppløftende ting å si. Hele greia var fæl, hun var så ung da hun døde,bare 1,5.

På en annen side er dette 7-8 år siden nå, og veterinærmedisin utvikler seg hele tiden.

God bedring, jeg håper dere finner en god løsning som gir dere mange fine år. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar alle.

Kan sånn kjølevest virke lindrende på varme dager?

Det virker som om det var mer litt stress og mas som gjorde at han sleit enn varmen alene, disse andre dagene med sol har han vært bedre. :)

Hei jeg tok røntgen og så ultralyd av Moshi for å få diagnosen DCM. Hun hadde mange rare symptomer, alt fra hudutslett, halting og ødemer. Ble slapp, sliten og redusert. Begynte på både hjertemedisin og vanndrivende etterhvert. Et halvt år etter diagnosen ble hun avlivet. Da var hun såpass redusert at hun ikke klarte å leve slik en ung hund skulle, og jeg visste jo at det gikk bare en vei med en slik diagnose. Jeg ønsket ikke se henne forfalle helt.

Huff, skulle ønske jeg hadde mer oppløftende ting å si. Hele greia var fæl, hun var så ung da hun døde,bare 1,5.
På en annen side er dette 7-8 år siden nå, og veterinærmedisin utvikler seg hele tiden.

God bedring, jeg håper dere finner en god løsning som gir dere mange fine år. :)

Oi, trodde ikke det var vanlig å få det så tidlig?? Veldig trist :( Ga du også smertestillende på slutten? Veterinæren har ikke nevnt noe om smertestillende for meg, og det virker jo ikke som om han har vondt. Heldigvis er de eneste symptomene at han har veldig dårlig utholdenhet og sover mer/er mye mer rolig enn vanlig.

Nei, han har virka ganske grei og hatt litt mer energi de siste dagene, så som antibiotikaen begynner å ta knekken på anaplasmosen, så vi får bare krysse fingra for at det holder seg sånn en god stund. Skal spørre vet mer om røngten og om vi skal undersøke noe med ang. DMC. Men jeg skjønner jo at bikkja mest sannsynlig ikke blir sju år :hmm: Jeg må prøve å ikke tenke på det, blir bare depressiv :P Har hatt et par tunge uker, men vi får leve i nuet fremover og ta ting som de kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, trodde ikke det var vanlig å få det så tidlig?? Veldig trist :( Ga du også smertestillende på slutten? Veterinæren har ikke nevnt noe om smertestillende for meg, og det virker jo ikke som om han har vondt. Heldigvis er de eneste symptomene at han har veldig dårlig utholdenhet og sover mer/er mye mer rolig enn vanlig.

De sa det var medfødt til henne. Ingenting på linjene såvidt jeg vet. Ja, jeg tror hun fikk smertestillende. Men det verste var at hun var så utslitt og ble så redusert både i kropp og sjel. På slutten gikk det fort, dessverre og heldigvis.

Godt å høre at formen hans er bedre! Jeg synes ikke du skal tenke på at du ikke kommer til å beholde ham så lenge. Det vet du jo ikke, og som du sier blir man bare deppa. Moshis tilstand var medfødt som sagt. Fyda, en annen av mine hunder, døde også av hjertesvikt og forstørret hjerte. Men det var som et resultat av lungekreft og hun ble 9 år (diagnostisert ved røntgen samme dag som hun ble avlivet). Da hadde hun nok hatt kreften lenge, og hun var syk i bare en uke før hun døde. Får du årsaken til Damis forstørrete hjerte under kontroll, så ser jeg for meg at det vil bedre prognosene veldig. :)

Fortsatt god bedring til godgutten! :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De sa det var medfødt til henne. Ingenting på linjene såvidt jeg vet. Ja, jeg tror hun fikk smertestillende. Men det verste var at hun var så utslitt og ble så redusert både i kropp og sjel. På slutten gikk det fort, dessverre og heldigvis.

Godt å høre at formen hans er bedre! Jeg synes ikke du skal tenke på at du ikke kommer til å beholde ham så lenge. Det vet du jo ikke, og som du sier blir man bare deppa. Moshis tilstand var medfødt som sagt. Fyda, en annen av mine hunder, døde også av hjertesvikt og forstørret hjerte. Men det var som et resultat av lungekreft og hun ble 9 år (diagnostisert ved røntgen samme dag som hun ble avlivet). Da hadde hun nok hatt kreften lenge, og hun var syk i bare en uke før hun døde. Får du årsaken til Damis forstørrete hjerte under kontroll, så ser jeg for meg at det vil bedre prognosene veldig. :)

Fortsatt god bedring til godgutten! :)

Tusen takk for det. :) Nei, jeg får bare prøve å tenkte positivt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag har han pipi et par ganger, en gang når han lå på ryggen og jeg kosa han på magen brystet, og en gang når han strakk seg.. Jeg er kanskje litt hønemor men tror jeg ska ringe dyrlegen i morgen og bare høre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag har han pipi et par ganger, en gang når han lå på ryggen og jeg kosa han på magen brystet, og en gang når han strakk seg.. Jeg er kanskje litt hønemor men tror jeg ska ringe dyrlegen i morgen og bare høre..

Sikkert greit å snakke med veterinær for å få "fred i sjela" :) håper det ikke er noe relatert til hjertet som gjør at han piper. Hvordan er han ellers i form nå? :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert greit å snakke med veterinær for å få "fred i sjela" :) håper det ikke er noe relatert til hjertet som gjør at han piper. Hvordan er han ellers i form nå? :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Han har vært veldig rolig idag, men det har jo også vært ganske varmt. Han peip en gang til og :hmm: Skal definitivt ringe dem imorgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan går det med gutten nå? Fikk du snakket med vet.?

Jeg har ikke ringt de, for igår og idag har han hatt mye mer energi igjen. Og det har ikke skjedd fler ganger at han har pipi, så jeg tror jeg ser ann litt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Noen som vet hvordan det er å legge han i narkose/gi beroligendeisch når han har stort hjerte? Det begynner å lukte råttent av kjeften hans (tannstein regner jeg med). :P

Også lurer jeg på hva man egentlig kan gi til en hund med allergi. Er all type tyggebein o.l. utelukka? Han får nå v&h og litt ris innimellom så han ikke skal bli så hard i magen. Er ris ok? Regner med at grønnsaker er greit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Damien har fått utrolig stygg pels de siste ukene. Han begynner nesten å få små hårløse flekker på kryssen blandt annet. Han får den samme maten, vom og ris. Og jeg har dusja han med allergishampo, vært flink til å vaske teppene i buret hans (på 60 grader), og buret ofte, og prøvd å bli flinkere til å holde det reint i huset. Men det hjelper jo ikke.. :hmm: Og han får fortsatt en pille kortison annahver dag. Noen som har noen tips??  

Har ikke hørt noe mer fra veterinæren ang. allergivaksina heller, så jeg får ringe og mase. 

Han har fått bedre utholdenhet da, så det er jo veldig bra :) :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen som har noen tips?

Idag mens jeg var på jobb og samboer var hjemme med han, så hadde Dami et slags anfall hvor han peip på en rar måte, og krympa seg sammen, så ut som om han hadde vondt..  :hmm:  Han er vanlig igjen nå.. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
    • Jeg og min samboer ønsker oss veldig en pelskledd venn i vårt selskap, vi har følt oss klare til å skaffe oss en hund det siste halvåret. Vi har noen ønskelige krav når det kommer til hundens personlighet og atferd, men vi syntes det er vanskelig å finne den mest perfekte rasen for oss. Blant de kravene vi har er: - lite bjeffing. Dette er en grunn ved at vi bor i leilighet og ikke vil være til sjenanse for de andre beboerene.  - ikke en alt for aktiv hund. Vi har ikke hatt vår egen hund før, og er bekymret for om vi får gitt nok fysisk stimuli for rasen. Vi vil rett og slett ha en hund vi ikke er bundet til å måtte gå mer enn 2 timer om dagen med, fordi vi er usikre på vårt eget energinivå i denne sammenhengen.  - ikke et krav om å være mye ute i hagen. Vi bor i borettslag uten egen hage, men vi har et fellesområde med hage som vi kan benytte.  - vi trenger en hund som kan være alene hjemme. Vi er begge i 100% stilling i jobb på dagtid og hunden må være hjemme i opptil 8 timer alene på hverdagene. (utenom jobb er vi stort sett alltid hjemme). Som personer er vi veldig avslappet og rolige og ser etter en selskapshund som kan bli vår venn i hverdagen. Vi er ikke spesielt aktive av oss nå, men vi håper vi kan bli det med en hund i hus. Vi tar gjerne hunden med oss hvis vi skal bort, for å være mest mulig med hunden. Vi er i en familiekjær familie som vi er mye sammen med og ønsker å ha med oss hunden på besøk. Vi har ikke barn nå men vi ønsker oss det i fremtiden.    vi bor i en leilighet på 70 kvadratmeter på et boligfelt utenfor sentrum, med muligheter for både bading og skogsturer med voffsen.  selvom utseende på hunden ikke skal bestemme hvilken rase man skal velge så har vi noen ønsker til utseende. Vi ønsker en hund med en god pels å kose med, men som ikke krever noe særlig mer en pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken. Vi har mest lyst på en hund mellom 7-25 kilo +/- som kan trives i leilighet.   vi har lenge vært inne på tanken på en golden retriver, men er usikker med tanke på aktivitetsnivået og størrelsen.
    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
    • Bodde i blokk (med heis) med marka like utenfor døra og parker i nærheten og synes det fungerte helt fint med valp/hund. Selvsagt deilig med egen hage som vi har nå, men det er først og fremst en større fordel for oss tenker jeg (tror ikke hunden bryr seg nevneverdig om å være ute i egen hage eller sitte en rolig plass ute i nærheten, med mindre hunden liker å være mye ute i hagen også alene da, som ikke har gjeldt hundene jeg har hatt/den jeg har). 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...