Gå til innhold
Hundesonen.no

Grønn gugge i øynene


Recommended Posts

Aiko har grønn gugge i øynene. Det starta med litt generelt puss fra indre øyekrok på venstre øye, som har blitt vesentlig grønnere, mer og det tyter ut flere steder langs våtkanten.

Jeg skal kjøpe saltvann i morgen for å skylle øynene og se om det hjelper, men jeg lurer jo litt på hva det er for noe. Høres det ut som katarr, kanskje? Hva kan en veterinær i så fall gjøre? Hvordan medisineres katarr? Jeg har aldri opplevd å måtte medisinere hundene mine for noe, så jeg er helt n00b. :P Imouto viser ingen symptomer. Aiko gnir seg en del i øynene og liker når jeg fjerner gugga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kun hatt det en gang på hundene, og da tok jeg kontakt med veterinær på telefon. Fikk beskjed om å spyle med saltvann noen ganger om dagen, og om det ikke forsvant på 3-4 dager skulle vi ta kontakt for resept på salve. Om det forverret seg skulle vi ta kontakt med en gang. Hundene her ble bra kjapt, så vi trengte ingen salve. To av tre hunder hadde det hos oss, gulgrønn gugge. Ene hadde det kun på ene øyet. :)

Sååå, jeg hadde sett det an i noen dager og sett om spylingen med saltvann hjelper. Jeg hadde tatt raskere kontakt om hunden virket plaget, f.eks kniper igjen øyet og slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud. Nå kom jeg på at Aiko jo har fått sånn salve for øyet før, nemlig den gangen hun blei klort i øyet av ei katte. Det var mens hun fortsatt var ung og vill, så vi måtte rulle henne inn i ei dyne som en baby i en kokong, legge oss oppå henne og med det prøve å treffe øyet. :lol: Jeg skyller med saltvann først, ass. Nå når vi våkna var det ikke noe grønt heller, heldigvis.

Takker for svar! :flowers:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har måttet tatt flere kurer med dråper på min egen hund, han hadde skikkelig katarr. Ville tatt det hos dyrlegen først som sist, det smitter veldig lett til det andre øyet og til andre hunder. Dessuten er øyedrypping noe herk. Anbefaler rekeost på tube til sprellehunder, det får i hvertfall min til å sitte i ro og sleike uten å bry seg så mye om de ekle greiene matmor driver med :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har måttet tatt flere kurer med dråper på min egen hund, han hadde skikkelig katarr. Ville tatt det hos dyrlegen først som sist, det smitter veldig lett til det andre øyet og til andre hunder. Dessuten er øyedrypping noe herk. Anbefaler rekeost på tube til sprellehunder, det får i hvertfall min til å sitte i ro og sleike uten å bry seg så mye om de ekle greiene matmor driver med :P

Hun har gugge fra begge øynene og er skikkelig rød i slimhinnene. Stakkars gullet mitt. :heart: Lillesøster, som er fæl til å gnukke seg mot Aiko for å kose, har som sagt ingen symptomer, så jeg tester litt skylling (og håper det er lettere enn for 5 år siden) først. Blir det ikke bedre innen fredag blir det veterinærbesøk samme dag. Jeg skal på ferie om ei uke og kan ikke overlate drypping av øyne til hundepasseren, det blir det neppe noen orden på. :P Men fysj, jeg har fått en ny sympati for dem med hunder med konstant rennende øyne. :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, høres ut som øyekatarr. Godt at hun godtar å bli skylt i øynene da, så håper jeg det går over med litt saltvann :).

Hun har ikke fått ny gugge siden skylling! :banana: Hun har altså hatt det hele tida siden det plutselig var der, men nå er hun rein og fin enn så lenge. Jeg er optimistisk, men har lagt inn et vet-besøk på fredag i planen dersom det ikke ordner seg, som sagt.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler å skylle med saltvann minst to ganger om dagen, og håper det går over uten medisin :) Dersom det må medisineres, tror jeg det må gjøres inntil en uke, alt etter hvor lang tid det tar før det forsvinner.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler å skylle med saltvann minst to ganger om dagen, og håper det går over uten medisin :) Dersom det må medisineres, tror jeg det må gjøres inntil en uke, alt etter hvor lang tid det tar før det forsvinner.

Ja, jeg har en diger pakke med saltvann, og er innstilt på å bruke opp hele greia. :)

(Hun er fortsatt guggefri!)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Jeg har hatt øyebetennelse noen ganger i mitt liv, også med grønn gugge, og har gått fort over når jeg har skylt flere ganger om dagen med engangsflasker med sterilt saltvann hos meg (husk å vær nøye på håndhygienen og). Det sagt er det jo lettere å vurdere egen helse enn en hunds, men hjelper dette så burde du hvertfall raskt se forbedring. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Yellow, jeg bruker små engangsflasker med bare en liten dose, så jeg er ikke borte i flasketuppen engang. Jeg prøver også å ikke ta på gugga med fingrene og deretter på Imouto, men sistnevnte har aldri blitt smitta av Aiko uansett hva som har feilt henne, så det skulle ikke forundre meg om hun dodger dette også. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Fikk tilbake min elskede trollbolle fra svigerfar på onsdag, og hun hadde helt normale øyne, og har ikke hatt noe ekkelt der i løpet av den uka jeg var borte heller. Det er jo bare helt fantastisk at det går an å skylle vekk katarr med saltvann, altså! Nå har jeg riktignok skylt tre ganger om dagen og virkelig spylt øyet, men det er fortsatt kult. :)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...