Gå til innhold
Hundesonen.no

Ulovlig import


RDJ
 Share

Recommended Posts

Jeg opplevde en litt kinkig sak i går, så tenkte jeg kunne lufte saken her.

Kom i snakk med en kompis i og med at vi begge skal hente valper i utlandet denne sommeren.

Saken er den at kompisen skal hente seg valp av en bruksrase fra Belgia. Jeg oppfatter denne personen som seriøs med hundeholdet sitt, så det er liksom ikke snakk om noen tilfeldig valp fra et bakgårdsoppdrett. Lovlig leveringsdato er uti september, så jeg reagerte litt da han fortalte at han henter valpen i midten av august. Jeg spurte og gravte litt, og det kom frem at oppdretter skal ordne et vaksinasjonskort/EU-pass med falsk fødselsdato, slik at dette viser at valpen er 15 uker ved levering. Med andre ord kan valpen umulig være rabiesvaksinert heller, men det vil altså framgå av dette falske vaksinasjonsbeviset at den er det.

Jeg skal vel innrømme at det å ta inn en valp uten rabiesvaksine fra en "seriøs" oppdretter ikke er det mest alvorlige etter mitt syn, jeg tenker først og fremst på valpen her. Å krysse grensa med en valp uten papirene i orden kan vel bli rimelig tragisk for valpens del? Og det holder vel ikke å ha et falskt EU-pass, for de leser vel av chippen på valpen ved grensa? Denne må jo vise riktig fødselsdato?

Jeg forsøkte å si ifra litt forsiktig, men selv mener han at EU-passet er alt som blir sjekket. Selv vet jeg ikke hvordan ting fungerer, da jeg bare har importert fra Sverige tidligere. Her var jo ikke tollerne fryktelig interesserte. Å melde ifra til politi/toll om at det dag X i august kommer til å komme en valp uten papirer i orden synes jeg blir ganske uggent, det er tross alt den vesle valpen som tar de verste konsekvensene av dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg må vel innrømme at den biten er det som bekymrer meg minst. Kan ikke tro at sykdomsbildet i Nord-Europa har endret seg så veldig på det 1,5 året som er gått siden dette tross alt var lovlig. Men en veterinær som tydeligvis synes det er greit å forfalske en rabiesvaksine kan nok ha forfalsket de andre vaksinene også for den del.

Jeg tenker mest på valpen som, fordi eier vil "tjene" noen ekstra uker med sosialisering, risikerer å havne i karantene/sendt tilbake til oppdretter eller i verste fall avlivet (jeg aner ikke hva som er praksis her). Uansett er nedsiden så enormt mye større enn om eier bare kunne ha ventet de ukene det er snakk om.

Fikk nå også beskjed fra en annen bekjent at chippen scannes på grensa, og da er jo dette "stuntet" dødfødt uansett. Jeg får ta en ny prat med vedkommende og satse på at han skjønner alvoret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Og det holder vel ikke å ha et falskt EU-pass, for de leser vel av chippen på valpen ved grensa? Denne må jo vise riktig fødselsdato?

Fikk nå også beskjed fra en annen bekjent at chippen scannes på grensa, og da er jo dette "stuntet" dødfødt uansett. Jeg får ta en ny prat med vedkommende og satse på at han skjønner alvoret.

Chip viser ikke fødselsdato, den viser ett nummer som må stemme overens med pass. Uansett om han kommer over grensa, hva med NKK og stamtavle? Tviler på at oppdretter tukler til hele kullet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg må vel innrømme at den biten er det som bekymrer meg minst. Kan ikke tro at sykdomsbildet i Nord-Europa har endret seg så veldig på det 1,5 året som er gått siden dette tross alt var lovlig. Men en veterinær som tydeligvis synes det er greit å forfalske en rabiesvaksine kan nok ha forfalsket de andre vaksinene også for den del.

Der må jeg si meg uenig - det er jo nettopp det at sykdomsrisikoen er forverret som er årsaken til regelendringen.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joachim: Det forklarer jo planen, men som du sier dukker det jo opp problemer etterpå.

Ellers er jeg helt enig i at dette virker som en tvilsom oppdretter når slike ting blir gjennomført. Aner ikke om dette var oppdretters eller kjøper initiativ, men poenget er jo det samme. Tror ikke en normal oppdretter hadde tatt denne risikoen.

Line: Da jeg selv var i kontakt med mattilsynet denne våren for å være sikker på at jeg hadde fått med meg alle krav, sa hun jeg snakket med i telefonen at gjeninnføring av kravet om rabiesvaksine først og fremst er et resultat av gatehundimport fra Sør- og Øst- Europa, og ikke "vanlige" hundekjøp. Men det var jo denne ene representanten da, om dette er den fulle sannhet vet jeg ikke. Uansett burde det være naturlig å følge de reglene og retningslinjene som finnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dessverre den enkleste sak i verden å fuske med fødselsdato. Jeg vet om et kull i Norge hvor valpene på stamtavlen er flere måneder yngre (edit: eldre selvfølgelig) enn det som står på stamtavlen. Foreldrene var for unge ved parring. Valpene ble chipet i etterkant. Politet selv kjøpte valp fra kullet vel vitende om "fusken".. Så en oppdretter i utlandet kan for eksempel på papiret skrive at valpene er eldre enn de er og chippe med den fiktive fødselsdatoen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang endret sykdomsbilde så kommer vell det stort sett ikke fra små valper som kommer rett fra oppdretter, selv om de også har blitt rammet av de nye reglene som regulerer import. Det er ihvertfall ikke det jeg hadde vært mest bekymret for med et slikt opplegg. Sånn for min egen del så hadde jeg nok slitt litt med å stole på at denne oppdretteren ikke hadde fusket med andre ting også, ting som er relevant for meg. Jeg hadde selv ikke turt å ta med en sånn valp fordi det i første omgang kan bli kjipt for valpen om slikt blir avslørt, men det kanskje aller verste med slikt, synes jeg, er jo konsekvensene slikt potensielt kan få for import generelt om det avdekkes juks og triks. Da blir det ihvertfall ikke noe lettere i fremtiden, å det er irriterende at noen skal gamble med ting som kan få følger for alle, bare for å slippe unna et par uker ventetid..

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...