Gå til innhold
Hundesonen.no

To hunder, og en baby på vei..

Gjest
 Share

Recommended Posts

Hei, jeg har ett spørsmål om deres mening med å sette hund på forvært frem til babyen er født å 1-3 uker etter fødsel?

Da min samboer jobber 2 uker borte å 1 uke hjemme blir det veldig slitsomt med bekkenløsning og klare å holde hundene i aktivitet alene. Føler meg som en så dårlig eier når jeg ikke får til å gå langturer med de annenhver dag som de er vandt til. De får jo sine lufteturer å småturer hver dag. Men det er jo to store hunder, de trenger mer enn det!

Å bli gravid var ikke en plan, vi hadde tenkt å vente et par år til. Men så skjedde det.

Vil jo det beste for de to nydelige skapningene vi har, å føler ikke jeg klarer å aktivisere de nokk nå når kroppen ikke er samarbeidsvillig. Derfor vurderer vi å sette de hos en forvært om et par uker som kan gjøre alt jeg ikke klarer ( når jeg har Bikket 30 uker) og få de hjem igjen når ting er kommet på kjør. Men føler det er så uansvarlig av meg å bare "sette de bort" fordi jeg går gravid. Huff, ble mye frem å tilbake her, så håper på gode råd fra dere! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Go for it. Jeg endte med å sende ene hunden min (har tre) til oppdretter. Der var han 4-5 mnd, mens jeg fikk kommet meg og baby vokste av seg kolikken. Så lenge du vet hunden får det bra, så ser jeg ingen grunn til å ikke gjøre det. :)

Min dro en mnd eller to etter at babyen kom da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor mener du at det er uansvarlig å sette dem bort fordi du går gravid?
Du skriver jo at du ikke føler du ikke klarer gi dem det de trenger slik ting er pr i dag.
Har du noen som vil og kan gi dem det de trenger og vil passe dem for deg frem til dere er klare til å ta dem hjem igjen, så er det jo bare supert for hundene. Bedre for deg er det og. Slippe dårlig samvittighet fordi du føler du ikke orker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hundepass er jo fint det når man trenger det, bare ikke annonser det som forvert for det er noe annet. Det er når man gir bort en hund gratis mot at oppdretter skal ha et eller flere kull fra hunden (som da blir betaling), men hunden skal bo til forvert hele tiden med unntak av når den har kull, og når den har hatt så mange kull som avtalen tilsier så blir hunden fult og helt forvert sin hund, også på papiret.

Ingen ting å tenke over, det som er viktig er hvordan hundene (og du) har det, og de lider ingen nød om de er borte på pass i noen uker :)

• Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plasserte bort belgeren rett før jeg fikk førstemann for snart 4 år siden. Han bodde riktignok hos naboen, 5 min unna. Men der ble han til babyen var nærmere 2 mnd. Det er en stor omstilling å gå gravid og få barn. Gjør det som er riktig for hundene. :)

Finnes ikke noe egoistisk ved å ønske hundenes beste, når man selv ikke har kapasitet!

Når jeg gikk gravid med andremann, ble det nok mindre stimuli enn vanlig, men jeg følte likevel hundene ikke krevde så vanvittig mye den gangen?? Jeg har jo to aktive hunder, men de tok det helt med fatning og ønsket jo egentlig bare være tilstede med oss den tiden. Belgeren er blitt såpass gammel at han får være med på kjøtt og flesk og er fornøyd med å tusle i hagen. Mudien derimot kan rase fra seg godt, når det endelig blir langtur etter rolige perioder. Snakker meg litt bort her, men poenget er vel som nevnt over: gjør det beste for hundene. Vet så altfor godt hvordan det er med en kropp som ikke fungerer og aktive hunder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det er mange måter å gjøre dette på. Og man bør definitivt ha en plan, for alenetrening fram til en hel arbeidsdag kan ta tid. Med den siste hunden vår tok det 6 mnd. Jeg var da delvis ufør, så mannen hadde ham med på kontoret de dagene jeg var på jobb. Personlig mener jeg at man bør være hjemme med valpen minimum en uke, helst to, for å bruke tid sammen, bli kjent både med hverandre og den nye hverdagen, og etablere litt rutiner, før man i det hele tatt kan starte alenetreningen gradvis. Så bruker man tiden man har, men minst et par uker med systematisk alenetrening hjelper for de fleste. Når man må tilbake på jobb er det mange muligheter. Det viktigste er å ikke pushe valpen for lenge for tidlig, da risikerer man i verste fall å få en hund som ikke tåler å være alene hjemme i det hele tatt, og det er ganske slitsomt. Hjemmekontor. Ta med hunden på jobb.  Hundepasser/hundebarnehage (NB! Vær ekstremt nøye på hundebarnehage, der trenger valpen også tilvenning, og 5 dager i uken er alt for mye. Det er MYE stimuli, stress og påvirkning på slike steder, og det bør være en god plan for hvordan hundene får nok ro i løpet av dagen. Sjekk gjerne at de som håndterer hundene til daglig, altså ikke bare daglig leder, har kursing og faktisk kunnskap om språk og adferd hos hund, å "bare være glad i hunder" er ikke nok på slike steder). Om man er flere i huset, kan man flekse på jobbtid slik at en kan dra tidlig på jobb og komme tidlig hjem, og den andre drar sent. Nabo/familie/venn som passer valpen på dagtid og etterhvert stikker innom og lufter. Omplasseringshund som er vant til å være alene hjemme, heller enn valp. Da bør man også bruke tid på å bli kjent, og starte rolig og gå forsiktig frem med alenetrening på nytt sted, men så lenge de er vant til (og komfortabel med!) å være alene så bør treningen gå ganske raskt.  
    • Jeg lurer på hvor lenge man bør ta fri fra jobb for å være hjemme med den nye valpen, dersom man ikke har mulighet for hjemmekontor? Jeg har en valpebok der det anbefales 5-6 uker, men dette er jo ikke så enkelt i praksis. Det kan sikkert variere mye når valpen er tilvendt å være alene hjemme også. Noen tips?
    • Har ikke egenerfaring, men omgåttes en håndfull whippets. Tur i typisk norsk skog er meg bekjent ikke noe nevneverdig problem. Herjer hunden i skogen kan det såklart bli en skramme her eller der uavhengig av rase, men jeg har aldri hørt at det er noe vesentlig verre med whippet. Når det gjelder munnkurv mtp. jaktlyst så vil det hindre skade og drap av byttedyr, men jagingen og stresset blir jo det samme. Hunden skal ikke jage vilt (eller tamt strengt tatt) så du bør ha tilgang til åpne og/eller inngjerdede områder som hunden kan få løpe fra seg på. 
    • Ser at det er nesten 6 år siden noen har skrevet her, men jeg prøver likevel:  Har et par spørsmål om whippet som jeg lurer på. 1) Leser her og der at det er veldig lett at de får overflatiske skader på kroppen, pga av full fart under "fri leik". Hvordan er det å kombinere tur  i typisk norsk skog med en løs whippet?  2) Whippet har jo jaktlyst. Er det mange som har erfaring med at naboens katt har fått en ublid skjebne? 3) Når det gjelder jaktlyst; er det helt "på trynet" å sette munnkurv på en whippet som skal få rase fra seg i fritt løp? Bare noen spørsmål fra en som har whippet på lista over "hunder jeg kanskje kunne tenkte med, når den hunden jeg har nå rusler til de evige jaktmarker"...
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...