Gå til innhold
Hundesonen.no

Omregistrering til NKK


Helianthus
 Share

Recommended Posts

Jeg skal omregistrere dyret, men finner ikke all informasjonen jeg trenger hos NKK. Jeg har gjort klar stamtavle i WKC, samt kopi av kjøpekontrakt, strekkode til chipen, kopi av navnet i passet. Og så legger jeg ved et brev som sier at jeg ønsker å registrere hunden i NKKs register? Er dette nok til å få hunden registrert i hoved(?)-registeret og ikke i NOX-registeret? Får jeg tilsendt faktura eller må jeg betale på forhånd?

Noen som vet? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Er hunden registrert i et av de Nordiske landene må følgende dokumentasjon sendes NKK pr. post:

Fra Sverige:Originalt registreringsbevis sendes NKK pr. post sammen med en kopi av kjøpeavtale eller skriftlig bekreftelse fra oppdretter om hvem som eier hunden.

Fra Finland: Originalt registreringsbevis sendes NKK pr. post sammen med en kopi av kjøpeavtale, eierbevis utstedt fra Finsk kennel klubb eller skriftlig bekreftelse fra oppdretter om hvem som eier hunden.

Fra Danmark: Originalt registreringsbevis sendes NKK pr. post sammen med en kopi av eierbevis utstedt av Dansk Kennel klubb.

Fra Island: Originalt registreringsbevis sendes NKK pr. post. Her skal eieropplysninger stå på registreringsbeviset.

Fra resten av verden må følgende dokumentasjon sendes NKK pr. post:

Fra England: Original export pedigree og kopi av Owners Registration Certificate sendes NKK pr. post. Testikkelattest på far må medfølge dersom far ikke er champion.

Fra Tyskland: Hundens originale registreringsbevis sendes NKK pr. post. Registreringsbeviset må være godkjent av VDH (tysk kennel klubb). Hvis ikke godkjennelsen fra VDH "Anerkennung für das Ausland" følger med hundens papirer ved innsendelse til NKK, må NKK sende det originale registreringsbeviset til Tyskland for godkjenning. Gebyret VDH tar for godkjennelsen vil bli belastet eier.

Øvrige land: Originalt export pedigree/registreringsbevis sendes NKK pr. post. I de tilfeller der eierforholdet ikke fremkommer på pedigreet må eiersertifikat medfølge.

Vi gjør oppmerksom på at alle originale papirer vil bli returnert. Dersom hundens farge/hårlag ikke fremkommer på norsk/tysk/engelsk på registreringsbeviset, så vær vennlig og opplys om hvilken farge/hårlag hunden har. Sørg for at ID-/microchip-nummer er oppgitt ved innsendelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Jeg sendte inn den orginale stamtavlen + kopi av kjøpsavtalen, noen dager etterpå fikk jeg en faktura. Det er nå en uke siden, så venter spent om jeg får den nye stamtavlen i posten snart.

Samme her! Jeg betalte fakturaen samme dag som jeg fikk den, så da er vel stamtavla underveis og hunden kan snart røntges :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Jeg sendte inn eksportstamtavlen for 2 uker siden. Har fortsatt ikke fått noe giro. Burde purre snart da kanskje, siden dere har fått den så raskt. Hvilken gruppe tilhører deres hunder?

Har heller ikke fått og sendte inn 4.juni. Men nå har vel NKK Drammen vært imellom der også (og jobbing med Bodø/Tromsø) så det kan sikkert utsette ting litt vil jeg tippe.

Gruppe 1 hund forøvrig, samme som de over vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk eierbeviset i posten i dag, så da gikk det omtrent tre uker totalt, og to uker fra jeg betalte til jeg fikk beviset i posten (grovt regnet). Jeg trodde jeg skulle få ny stamtavle, men det fikk jeg ikke.

Nei. Nå får man bare den innsendte eksportstamtavlen i retur med et stempel sammen med ett eierbevis.

Syntes ikke det gjør noe jeg da, mye finerer både den irske spamtavlen jeg sendte inn nå, og den spanske til den andre importen min. De har litt glitter, gull og fancy stempler :P

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stjeler tråden litt..

Går det ann å omregistrere til NKK fra Romania når man ikke har eierserfikat(kjøpskontrakt?) ?

Kan få tak i den, men hvis det går ann å gå rundt det er det enklere.. Eierforholdet står ikke på stamtavla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stjeler tråden litt..

Går det ann å omregistrere til NKK fra Romania når man ikke har eierserfikat(kjøpskontrakt?) ?

Kan få tak i den, men hvis det går ann å gå rundt det er det enklere.. Eierforholdet står ikke på stamtavla.

Pi sin stamtavle står det ikke hvem som eier, hun ble reg i norge.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pi sin stamtavle står det ikke hvem som eier, hun ble reg i norge.

Hvor er hun fra?

Står: Øvrige land: Originalt export pedigree/registreringsbevis sendes NKK pr. post. I de tilfeller der eierforholdet ikke fremkommer på pedigreet må eiersertifikat medfølge.

Så du kom utenom det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor er hun fra?

Står: Øvrige land: Originalt export pedigree/registreringsbevis sendes NKK pr. post. I de tilfeller der eierforholdet ikke fremkommer på pedigreet må eiersertifikat medfølge.

Så du kom utenom det?

Polen.

Men kom på at jeg har vel en veldig kort kontrakt som jeg sendte kopi av. Ingen eier bevis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stjeler tråden litt..

Går det ann å omregistrere til NKK fra Romania når man ikke har eierserfikat(kjøpskontrakt?) ?

Kan få tak i den, men hvis det går ann å gå rundt det er det enklere.. Eierforholdet står ikke på stamtavla.

Om du ikke har kontrakt og ikke eierbevis så er det jo ikke så lett for NKK å vite at du er eier av hunden.

Rent teoretisk kan jo da hvem som hels registrere hvem som helst sine hunder på seg selv..

(selv om jeg ikke helt ser motivet :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
    • Takk for tipset, fikk plass så nå får vi testet ut<3
    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...