Gå til innhold
Hundesonen.no

Antall timer i bur.


Tomine
 Share

Recommended Posts

Guest lijenta

Så lenge jeg orker å høre på at min mor maser på at hunden ikke kan ligge i bilen hehe neida skal svare ordentlig. Først, trives hunden i bilburet? Har den tilgang på vann? Står bilen i skyggen? Har du muligheter til å lufte hunden under vegs? Kan du se til hunden uten å forstyrre den? Hvis ja på alle så kan hunden være der opptil vanlig arbeidsdag. Hvis nei så må du ta det etter hva hunden trives med. Blir det mye folk/mas så har jeg gjerne brukt hunden som gyldig unskyldning for å komme meg vekk og få fem minutter for emg selv med tur på hunden jeg da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Glemte en ting, er det mlighet for at noen kan skremme dem? Da trengs det jo oftere tilsyn. Bor på landet og har grei oversikt hos de jeg parkerer hos. Men blokker får en jo ikke så god oversikt på fellesparkeringer. Så kan da aldri gi et eksakt svar på dette for det er mange faktorer som spiller inn på tiden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer litt an på for min del. Hvor stort er buret ifht hundens str? Hva har man gjort med hunden før man forlater den der(lang tur, kort tur, ingen tur?), hvor ofte er det snakk om og går man evt ut å lufter underveis? Det hender at hundene mine må ligge i bilen kanskje rundt 4 timer. Noen ganger mer. På treningsdager blir det mye bil ifht mengde trening, men jeg går helst en lang tur først, typ et par timer også får de ut å strekke litt på bena minst et par ganger underveis. Det er absolutt lenge nok synes jeg, men vanskelig å komme utenom. Prøver å begrense slikt så mye som mulig,men noen ganger må man å da må hundene bare finne seg i det. Ikke at jeg noen gang har sett indikasjoner på at hunden ser ut til å misstrives, men liker det ikke uansett.

Har jo også hendt seg at man har vært på ukeskurs hvor hundene ikke får bli med inn og må derfor overnatte i bilen, pluss sitte i bilen en del mens man trener når det ikke er vår tur, pluss litt ellers også når vi spiser eller gjør andre ting de ikke kan bli med på. Det synes jeg blir alt for mye og det blir fryktelig slitsom å være meg når hvert ledig øyeblikk brukes til å gå tur e.l. Når man egentlig hadde hatt behov for en pause.

Svaret mitt er vell at det kommer litt an på. Kunne godt ha hatt de i bilen i 3-4 timer en dag, men ikke hver dag fordi jeg skal på besøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge synes dere det er greit at hunder venter i bilburet mens eieren er ett annet sted? Feks. På besøk hos venner og familie og hundene kan ikke være med inn? Verken varmt eller kaldt ute selvfølgelig.

PÅ besøk hos venner og familie lar jeg sjelden hundene ligge mer enn 1 time i bilen. Jeg dropper heller å ta dem med hvis det er slik at jeg ikke kan ta dem med inn, ev koble dem ute i hagen el.

På kurs blir det litt annerledes, men der ligger de ikke lenge sammenhengende i bilen. Selv om tiden sammenlagt i løpet av en dag kan bli lang, spesielt hvis man legger til kjøretiden til og fra også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som de andre sier kommer det veldig an på situasjonen og hva dere har gjort før på dagen. For min del er 3-4 timer greit. Har en hund som trives i bilen (sover stort sett) og bruker ikke bur hjemme. Så totale tid i bur blir liten pr dag.

I sommer skal vi på ukeskurs. Har da valgt å sove i telt med hunden istedenfor å sove inne alene med hunden i bilen. For meg blir det for lenge i bilen å la ham være der hele natten og noe på dagen under treningsøkter osv.

Det vil være individuelt for hver enkelt hund. Jeg ser på min om det har blitt for mye og justerer nestegang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regelmessig, eller en gang i blant? Om det ikke er mulig å ha med hunder inn/bort noe sted så lar jeg dem helst være hjemme, men av og til er de såklart med i bilen av praktiske årsaker (halvveis mellom Oslo og Molde på vei på ferie f.eks...). Jeg har ikke noe problem med å la hundene ligge flere timer i bilen (de gjør jo ofte det når vi kjører også), men om jeg vet at de skal det så får de godt med aktivitet først, og gjerne noe å tygge på. Og vann, såklart. Om dette var noe som forekom ukentlig ville jeg nok funnet en bedre løsning.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har i flere tilfeller vært nødt å ha hundene med i bil, enten en jobbdag eller liknende. Når belgeren var ung, hadde jeg han med i bilen når jeg jobbet på et sykehjem. Det var en sommerdag, men jeg hadde alle vinduer åpne, bagasjeluken også, god tilgang på vann og bilen plassert i skyggen på baksiden av sykehjemmet. Men grunnet at hunden bjeffet, ble politiet tilkalt. Jeg var nede omtrent hver 2 time for å lufte og se til hunden, og traff da på politiet :)

De kunne ikke annet enn å konstatere at hunden hadde det vel og bra :) Ble ikke skremt av den gangen, da jeg tok alle mine forhåndsregler, og mine kollegaer mente noen andre på huset likte å sladre. Ser jo den, når hunden bjeffer litt når den ligger i bilen.

Nå ligger begge mine og slapper av, ingen lyd eller noe.

Så jeg tar dem med når det er mulig og tar alle forhåndsregler og tilpasninger. Derav ser jeg ingen grunn til at de ikke, en gang i blant kan ligge i bilen en arbeidsdag. Det er jo heller sjeldent at det blir nå for tiden. Nå tar jeg de heller med inn på jobb ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hundene mine er ofte med i bil og ligger fire timer uten å bry seg det spett. Pluss kjøring til og fra jobb.

Går fra de i diverse parkeringshus i Oslo og aldri opplevd at de blir skremt etc. Som regel lurer de på hvorfor jeg kommer og vekker de..... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at det kommer an på om hunden trives der eller ikke.

Min hund elsker å sove i bilburet sitt, så jeg kunne glatt hatt henne der i 3-4 timer. Men ikke hver dag. Og siden det kun er i bilen hun er i bur, så følger jeg at jeg har litt å gå på om det skulle bli ekstra lenge (hun har måttet overnatte i bilburet en gang).

Foretrekker ofte å ha henne med på ting i helger og på ettermiddager og ha henne i bilen og eventuelt lufte om det blir lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Åå så søt 🥰 Teller du ned dagene nå?
    • Det høres ut som en veldig fin ordning  Min senior kan ikke gå så lange turer lengre pga. en dårlig skulder, men samtidig har hun bare ett gir, og det går i hundre hver eneste tur. Så jeg må begrense henne veldig for at den skuldra ikke skal bli enda verre. Hun er jo en liten hund så jeg hadde håpet på å kunnen gå turer med henne i sekk, men det var hun i hvert fall ikke interessert i 🙈 Hun har også blitt fullstendig hemningsløs på sine gamle dager (et snev av demens?), så hvis jeg ikke følger med på henne hele tiden driver hun med de mest utrolige akrobatiske påfunn (som å kaste seg ned trappa), så her er det selvmordsforebygging på daglig basis... Heldigvis har vi Nosework da, som hun elsker. Det er virkelig en fantastisk aktivitet for gamle hunder, og ettersom, det er uoffisielt kan vi konkurrere selv om hun går på medisiner. Til helga skal vi på kurs i Nosework, og i juli er vi påmelding Nord-Norges første Nosework-konkurranse  Så helt dødt er det ikke her, men savner det livet vi hadde før utrolig mye. Dette er første gang jeg har gammel hund, så jeg er nok litt i sjokk over hvor begrensende det faktisk er.  Ellers luftet jeg så smått tanken på å kjøpe ny hund som kan bo hos min mor inntil videre, og hun var ikke helt fremmed for det. Den eneste innvendingen var "men hva gjør vi når jeg skal reise bort?" 😅 Hun og samboeren har hatt hund i "alle år", men nå som pensjonister ønsker de et litt friere liv uten hund. Men en hund som kan bo der, samtidig som jeg har det meste an ansvaret ellers, er kanskje ikke en helt fjern idé? 🤔
    • Hilse på Izuba. Henter i juni.)  
    • Jeg har en eldre hund som ikke kan konkurre eller trene så mye lenger. Hun får lengere turer, masse bad og er mer på hengekøyetur. Hun blir også lånt ut til andre, hun er  med en som jogger korte strekninger , og elsker det. Får jo valp nå, og er utrolig fornøyd med den ordningen.
    • Ja, jo... Jeg får sikkert låne en turkamerat, men til konkurranser kreves det jo litt trening, og det hadde jo vært gøy med noen kurs innimellom. Det føles ikke som at jeg kan styre sånt selv når det ikke er min egen hund, men det kan jo hende det finnes en perfekt liten treningskamerat der ute.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...