Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Skal flytte til Sørlandet og UiA Kristiansand i løpet av sommeren, og lurer i den forbindelse på hvilken hundeklubb jeg skal melde meg inn i. Om jeg blir boende i Mandal, Vågsbygda, midt i Kvadraturen, eller i Lillesand er ikke avgjort ennå, og riktig hundeklubb kan veie litt på den vektskålen, da jeg ikke er sånn superbegeistret for å bruke mye tid på reising.

Er glad i å trene LP, men ser at hunden har behov for mer aktivitet i skog og mark, så et godt bruksmiljø er viktig.

Skrevet

Både Mandal og KHK ser ut som en flotte klubber på LP, RL og AG, men det ser litt labert ut på bruksfronten? :/

Hva med Sørlandet Brukshundklubb som holder til i Mandal?

Hvordan er det i de andre retningene? Vennesla, Lillesand, Grimstad?

Skrevet

Både Mandal og KHK ser ut som en flotte klubber på LP, RL og AG, men det ser litt labert ut på bruksfronten? :/

Hva legger du i bruks? Blodspor eller NBF-bruks? Jeg vet det er veldig flinke bruksfolk (NBF) "der nede" - ok - jeg vet ikke helt hvor de holder til da, men sørlandet liksom :lol:. Om det er blodspor og slikt du tenker på, så er jo jakthundklubbene kanskje mer aktuelle... dachshundklubben etc.

Skrevet

Hva legger du i bruks? Blodspor eller NBF-bruks? Jeg vet det er veldig flinke bruksfolk (NBF) "der nede" - ok - jeg vet ikke helt hvor de holder til da, men sørlandet liksom :lol:. Om det er blodspor og slikt du tenker på, så er jo jakthundklubbene kanskje mer aktuelle... dachshundklubben etc.

:lol: Helt OT: men jeg er akkurat lik.. Særlig når folk spør meg om treningsgrupper osv.. Det viser seg jo at jeg har jo egentlig ikke peil hvor de akkurat trener hen, men Oslo er alt sørom Espa eller noe? :lol: :lol:

  • Like 1
Skrevet

:lol: Helt OT: men jeg er akkurat lik.. Særlig når folk spør meg om treningsgrupper osv.. Det viser seg jo at jeg har jo egentlig ikke peil hvor de akkurat trener hen, men Oslo er alt sørom Espa eller noe? :lol: :lol:

sørpå: sør for trøndelag minus bergen :icon_redface:

  • Like 4
Skrevet

Jeg er ikke bedre jeg da. Kristiansand er i mitt hode alt innen en times kjøring fra Kvadraturen. Vurderer å bosette meg så langt unna som Arendal. Det blir som Trondheim-Levanger. Kan man leve lykkelig med to timer i bil, fire dager i uka?

Angående bruks, så tenker jeg NBF. Ser de har et bra RIK-miljø i Vennesla, men siden neste hund blir en bastard så er vel det utelukket :( ..ironisk nok, siden en blandingshund av bruksraser (kan hende jeg snubler over en fin "rottman", "boxweiler", eller schäfer/briard som trenger et nytt hjem) nok vil ha mer utbytte av RIK-grenene enn den finske slapphunden min har, samme hvor renraset hun er.

...så ja, NBF-miljø :)

Skrevet

:lol: Helt OT: men jeg er akkurat lik.. Særlig når folk spør meg om treningsgrupper osv.. Det viser seg jo at jeg har jo egentlig ikke peil hvor de akkurat trener hen, men Oslo er alt sørom Espa eller noe? :lol: :lol:

:lol: Oslo er alt sør for MINNESUND, for tenk :lol:. Espa da gitt - da er vi jo i Hedmark - nesten hjemme det :D.

Jeg er ikke bedre jeg da. Kristiansand er i mitt hode alt innen en times kjøring fra Kvadraturen. Vurderer å bosette meg så langt unna som Arendal. Det blir som Trondheim-Levanger. Kan man leve lykkelig med to timer i bil, fire dager i uka?

Angående bruks, så tenker jeg NBF. Ser de har et bra RIK-miljø i Vennesla, men siden neste hund blir en bastard så er vel det utelukket :(

Tjaaaaaa... det kommer litt an på innstillingen. Jeg ble veldig sliten av å "pendle" inn til Oslo med buss - en time hver vei... evt 40-45 min med bil og veldig uforutsigbar reisetid... jeg ble til slutt kvalm av det, men det gikk jo noen år liksom.

Det slår meg at de jeg tenker på som trener bruks, kanskje holder til øst for Arendal... et godt stykke fra Kristiansand i hvert fall.

Skrevet

:lol: Oslo er alt sør for MINNESUND, for tenk :lol:. Espa da gitt - da er vi jo i Hedmark - nesten hjemme det :D.

Tjaaaaaa... det kommer litt an på innstillingen. Jeg ble veldig sliten av å "pendle" inn til Oslo med buss - en time hver vei... evt 40-45 min med bil og veldig uforutsigbar reisetid... jeg ble til slutt kvalm av det, men det gikk jo noen år liksom.

Det slår meg at de jeg tenker på som trener bruks, kanskje holder til øst for Arendal... et godt stykke fra Kristiansand i hvert fall.

Tre-fire timer i bil på treningsdagene da. Det bør være godt miljø i den klubben.
  • Like 1
Skrevet

Jeg er ikke bedre jeg da. Kristiansand er i mitt hode alt innen en times kjøring fra Kvadraturen. Vurderer å bosette meg så langt unna som Arendal. Det blir som Trondheim-Levanger. Kan man leve lykkelig med to timer i bil, fire dager i uka?

Angående bruks, så tenker jeg NBF. Ser de har et bra RIK-miljø i Vennesla, men siden neste hund blir en bastard så er vel det utelukket :( ..ironisk nok, siden en blandingshund av bruksraser (kan hende jeg snubler over en fin "rottman", "boxweiler", eller schäfer/briard som trenger et nytt hjem) nok vil ha mer utbytte av RIK-grenene enn den finske slapphunden min har, samme hvor renraset hun er.

...så ja, NBF-miljø :)

Jeg hadde ikke orket så langt reisevei for å komme på trening..

Og bare for å kvervulant: du trenger mer enn bare "brukshundraser i seg" for at du skal få noen glede innenfor RIK :)

  • 1 month later...
Skrevet

Har skaffet leilighet på Gimlekollen, så lettest tilgjengelige klubb derfra får vel æren av å ha meg som medlem, samme hvordan miljøet i klubben er. NBF'erne i Arendal lokker med ukentlig bålkaffe, så de(re) får nok også sole seg(/dere) i glansen av min tilstedeværelse etterhvert :)

Er forøvrig også på utkikk etter forhest til turridning et par dager i uka, om noen kjenner noen. Det var svært få annonser på finn.no.

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg har hunder som jeg napper hår i ørene på.  Bruker earpowder, det gjør det lettere å få tak i hårene og de slipper lettere.  Noen ganger når hårene sitter langt inne, bruker jeg veneklemme (arterieklemme) for å få de ut.  Dette får du i dyrebutikk. Håper dette kan hjelpe deg.  Hvis hunden stritter imot, må det bare trenes på, så går det fint.
    • En hundefrisør kan antageligvis hjelpe deg bedre enn en dyrlege, både med den faktiske jobben og opplæring om hvordan du gjør det selv. Har du ikke fått noe veiledning av oppdretter om tilvenning og trening på pelsstell? Hvis det er en rasehund så er det også mulig at raseklubben har klippekurs eller noen som kan hjelpe.
    • Har en ikke røykefri hund som jeg sliter med å nappe ørene på. Har sett at det er en slags saks man kan nappe det lettere på. Eller finnes det noe annet enn fingrene? Hunden jeg har stritter sånn i mot og jeg sliter virkelig siden hun er ekstremt hårsår. Jeg får ikke tak i pelsen der fordi hun vrir seg unna med kroppen og med hodet og alt. Og jeg kan ikke dra til dyrlegen hver eneste gang heller.
    • Det kommer jo an på om du ønsker å åpne og lukke port hver gang du skal kjøre inn og ut. Jeg ville nok hatt bil og kjøring utenfor gjerdet, for å unngå fare for påkjørsel av hunder.
    • Er det lurest å ha gjerde der man parkerer bilen også? Da må man ha port. Eller lurest å kun ha gjerde der man ikke kjører bil?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...