Gå til innhold
Hundesonen.no

Dårligere pels


Poter
 Share

Recommended Posts

Etter jul sånn ca har Eine fått dårligere pels. Han blir mer våt, tørker langsommere og drar med seg inn mer skitt og rask. Før var han sånn at om det regnet ute, kunne han bare riste seg, så var han så godt som tørr. Nå blir han ordentlig våt. Etter tur kunne han også bare riste seg og det aller meste av sand og skitt datt av. Nå må jeg dusje ham for å få det av ham.

Han er kastrert, men det er det ca tre år siden nå, så synes det er litt rart om pelsen skulle forandre seg pga det såpass lenge etterpå? Han blir forresten 5 år nå i mai.

Av fôr får han Vom og Hundemat og jeg har brukt å variere hvilken type han får, men i fjor høst en gang virket det som han fikk vondt i magen av de ulike blandingene og jeg gikk over til å gi ham ren kylling + fiskeolje (Obersten Omega3).

Kan det være denne fôrforandringen som gir utslag i pelsen?

Kan legge til at vi nylig har oppdaget at han halter/går urent og at han er blitt engstelig for lyder. Massøren har kjent at han er stiv i lårene (spesielt hamstrings) og at det knirker i venstre kne. Var hos veterinæren for en uke siden ute at hun fant noe. I mellomtiden har han begynt å gå urent/halte, spesielt på høyre bakfot. Han skal til kontroll på onsdag.

Jeg vil tro smerter også kan gi utslag på pels? Men pelsproblemene har jeg lagt merke til i hele vinter, så spørs om det er noen sammenheng. Nå vet jeg jo ikke hvor lenge han evt. har hatt vondt eller hva det er som er årsaken, så ikke så godt å si akkurat der.

Hva tenker dere? Burde jeg bytte fôr? Da blir det i så fall å gå over til tørrfôr. Synes det har vært snakk om at V&H har hatt varierende kvalitet i det siste? Kan oljen ha gitt utslaget?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kyllingen er vel ikke fullverdig? Vet ikke om det holder kun å gi olje ved siden av k forhold til næringsstoffer?

Tenkte det samme.

Jeg hadde prøvd å gi eggeplomme 2-3 ganger i uken til å begynne med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kyllingen er vel ikke fullverdig? Vet ikke om det holder kun å gi olje ved siden av k forhold til næringsstoffer?

Tenkte det samme.

Jeg hadde prøvd å gi eggeplomme 2-3 ganger i uken til å begynne med :)

Det er V&H sitt kyllingfôr og det er vitaminisert.

EDIT: Nei, nå når jeg ser på V&H sine sider stå står det vel at det ikke er fullfôr. Hm, nå ble jeg forvirret her, trodde det var det.

Endret av Poter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er V&H sitt kyllingfôr og det er vitaminisert.

Jeg er veldig sikker på at det sto på siden deres tiligere at kylling ikke egnet seg som fullfor annet enn i perioder. Andre som kanskje kan bekrefte dette?

Nå står det derimot dette, så jeg er usikker på om de mener det går greit å benytte det som fullfor, eller om det kun bør gjøres i perioder:

Om Taste:

Produktene egner seg svært godt som tilleggsfôr sammen med tørrfôr eller som ingrediens i eget komponert råfôr. Her er det bare å mikse etter ønske og behov. Alle typene er tilsatt vitamin- og mineralpremiks og kan fint benyttes som fullfôr i perioder ved f.eks eliminasjonsfôring ved allergiutredning

Om 100% Kylling

Ren kylling har vært en del av sortimentet i mange år og er ett populært produkt. Kylling er en av de råvarene vi har som er best egnet som fullfôr, siden kylling protein er meget høyverdig og har en svært god aminosyreprofil. 100% kylling er dessuten ett svært luktsvakt og delikat produkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig sikker på at det sto på siden deres tiligere at kylling ikke egnet seg som fullfor annet enn i perioder. Andre som kanskje kan bekrefte dette?

Nå står det derimot dette, så jeg er usikker på om de mener det går greit å benytte det som fullfor, eller om det kun bør gjøres i perioder:

Om Taste:

Produktene egner seg svært godt som tilleggsfôr sammen med tørrfôr eller som ingrediens i eget komponert råfôr. Her er det bare å mikse etter ønske og behov. Alle typene er tilsatt vitamin- og mineralpremiks og kan fint benyttes som fullfôr i perioder ved f.eks eliminasjonsfôring ved allergiutredning

Om 100% Kylling

Ren kylling har vært en del av sortimentet i mange år og er ett populært produkt. Kylling er en av de råvarene vi har som er best egnet som fullfôr, siden kylling protein er meget høyverdig og har en svært god aminosyreprofil. 100% kylling er dessuten ett svært luktsvakt og delikat produkt.

Ja, jeg leste inne der etter jeg hadde postet den over her og ble ikke helt klok på hva det er de egentlig mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Taste-produktene KAN brukes som fullfôr med omega-3 tilsatt om det er nødvendig, for en lengre periode for utredning eller fordi hunden sliter med allergi for mange kjøttsorter, men er absolutt anbefalt med flere proteinkilder. :) Selv bruker jeg lam og sper på med div fisk (laks, ørret og torsk) og noe svin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er V&H sitt kyllingfôr og det er vitaminisert.

EDIT: Nei, nå når jeg ser på V&H sine sider stå står det vel at det ikke er fullfôr. Hm, nå ble jeg forvirret her, trodde det var det.

Nr 33 er fullvitaminisert, men ikke kyllingfóret så vidt jeg vet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Active fullfôr med laks (25), Active proteinrikt fullfôr (Sprint) og Puppy er de typene som er fullfôr man ikke behøver å tilsette noe. Active (33) burde tilsettes omega-3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg ga mine 100% kylling en periode så jeg det veldig fort på pelsen. Selv om de fikk olje ved siden av. Så jeg tror jeg hadde forsøkt en av de andre variantene. (ville iallefall ikke gått over til tørrfor :P )

Interessant at du så det du også. Hadde han ikke fått vondt i magen av de andre variantene, hadde han selvsagt fått det. Du vet jo hvordan jeg har det med tørrfôr ;)

Vel, da blir vel valget egentlig enkelt. Når kyllingen i tillegg kommer fra ymse produsenter som jeg ikke vil spise fra selv og jeg lenge har vært i tvil på om jeg vil gi det til dyrene mine i det hele tatt, så får det utgå. Mattilsynet har vel enda ikke kommet med en uttalelse på om det er bra å gi den typen kylling til dyr og når han i da i tillegg blir sånn i pelsen, får kylling og V&H utgå for nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant at du så det du også. Hadde han ikke fått vondt i magen av de andre variantene, hadde han selvsagt fått det. Du vet jo hvordan jeg har det med tørrfôr ;)

Vel, da blir vel valget egentlig enkelt. Når kyllingen i tillegg kommer fra ymse produsenter som jeg ikke vil spise fra selv og jeg lenge har vært i tvil på om jeg vil gi det til dyrene mine i det hele tatt, så får det utgå. Mattilsynet har vel enda ikke kommet med en uttalelse på om det er bra å gi den typen kylling til dyr og når han i da i tillegg blir sånn i pelsen, får kylling og V&H utgå for nå.

Jepp jeg vet ;)

Har ikke mulighet til å prøve f.eks provit da? Eller Norwegian polar?

Sliter selv med at Taco ikke vil spise rått om dagen, kun rent kyllingkjøtt, men så ofte slakter vi ikke at det er aktuelt, så hun spiser mye tørrfor om dagen :( (Provit vil hun heller ikke ha- skal prøve NP om jeg får tak i på en enkel måte)

Og Mia røyter som en gris hele tiden, så hun skal også over på noe annet, bare for å teste ut om det blir bedre. Fjolle hunder, har ikke lyst til å fore de påtørrfor :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp jeg vet ;)

Har ikke mulighet til å prøve f.eks provit da? Eller Norwegian polar?

Sliter selv med at Taco ikke vil spise rått om dagen, kun rent kyllingkjøtt, men så ofte slakter vi ikke at det er aktuelt, så hun spiser mye tørrfor om dagen :( (Provit vil hun heller ikke ha- skal prøve NP om jeg får tak i på en enkel måte)

Og Mia røyter som en gris hele tiden, så hun skal også over på noe annet, bare for å teste ut om det blir bedre. Fjolle hunder, har ikke lyst til å fore de påtørrfor :blink:

Provit blir for dyrt og NP husker jeg ikke hva det var med... husker vi diskuterte det i en tråd ang etisk fôr, men jeg husker ikke hva det var som gjorde at jeg utelukket NP, mulig det var at det ikke er forhandlere her. En mulighet er selvsagt å gå tilbake til BARF, men ærlig talt så tror jeg ikke at jeg orker det. Jeg vet hvor mye styr det er. Så det får nok bli tørrfôr, så får jeg se hvordan han fungerer på det og vente til evt. V&H kommer med andre tilbud eller noe lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Provit blir for dyrt og NP husker jeg ikke hva det var med... husker vi diskuterte det i en tråd ang etisk fôr, men jeg husker ikke hva det var som gjorde at jeg utelukket NP, mulig det var at det ikke er forhandlere her. En mulighet er selvsagt å gå tilbake til BARF, men ærlig talt så tror jeg ikke at jeg orker det. Jeg vet hvor mye styr det er. Så det får nok bli tørrfôr, så får jeg se hvordan han fungerer på det og vente til evt. V&H kommer med andre tilbud eller noe lignende.

Ja det er dyrt.... Husker tråden, men ikke noe mer jeg heller.

Jeg tenker som så at en sekk med skikkelig tørrfor koster fra 700? og oppover? Da blir ikke provit så dyrt, men nå vil ikke tøtta mi ha det heller da...

Jeg har (som mange andre) spurt om v&h har lam eller ren okse til salgs i større pølser/blokker, men de svarer ikke engang så... Servicen der begynner å bli skikkelig ræ...a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er dyrt.... Husker tråden, men ikke noe mer jeg heller.

Jeg tenker som så at en sekk med skikkelig tørrfor koster fra 700? og oppover? Da blir ikke provit så dyrt, men nå vil ikke tøtta mi ha det heller da...

Jeg har (som mange andre) spurt om v&h har lam eller ren okse til salgs i større pølser/blokker, men de svarer ikke engang så... Servicen der begynner å bli skikkelig ræ...a

De svarte meg og sa at de ikke hadde noen planer nå om å lage det nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tro om Digestive hadde vært noe å prøve? Står at det skal være bra for de som har hard mage. Ikke sikkert det hjelper på ham som får vondt i magen av det..

Pyrren jeg hadde ble hard i magen av v&h, litt linfrø i maten (maks 1/2 ts) løste det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pyrren jeg hadde ble hard i magen av v&h, litt linfrø i maten (maks 1/2 ts) løste det :)

Ja, men Eine plages ikke med hard mage, mer at han svulmet opp i magen etter måltider og slikket seg på labbene en stund etter han hadde spist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah da misforsto jeg. :)

Fort gjort :)

Har du prøvd å gi han Biola Naturell? For å opprettholde bakterieflora i mage og tarm.

Nei, ikke på fast basis.

Sendte forresten en mail til Vom og Hundemat og de syntes det var rart han skulle få vondt i magen av flere kjøttyper og ikke en annen og det er jeg vel forsåvidt enig i, selv om jeg vil tro at kylling kan være litt mildere siden det er hvitt kjøtt. De mente kylling har en god fettsyresammensetning og burde gi fin pels, også anbefalte de å gi olje for pelsen. Ja, å få sjekket ham hos veterinær. Skal ta opp det med magen på onsdag også, så får vi sjekket det meste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Vill var 12kg ved 17 uker/4mnd, og har endt opp på 19,5kg og rett over 50 cm😅 Roet seg betraktelig etter 5mnd😅
    • Tenkte det passet fint med en liten oppdatering, nå som jeg snuser litt innpå forumet igjen og Sydney har blitt en gæmlis Om tre dager har hun rund dag, og har vokst et ordentlig hvitt skjegg. En god gammel dame har hu altså blitt, men ennå sprek som bare det. Akkurat nå chiller vi etter å ha tatt oss en fin tur på fjellet Lett og deilig regn, og lite folk. Tok ikke med kamera, så blir mobilbilder! Hun ser så kompakt og rar ut her, haha Er igrunn spinkel.
    • 13-åringen min har også bare ett gir, og hun løper alle turer. Hun har i tillegg en del muskelsvinn, bilyd på hjertet og en skranglete skulder, så en frisk 13-åring tenker jeg i hvert fall det er uproblematisk å løpe med. Jeg har fått beskjed fra veterinæren om at jeg bare skal la min styre tempoet som hun vil.
    • Jeg har en eldre hannhund på 13 år, blandingshund, mor er husky. Han er et sportstype, bygd lett og rask. Veier 26-29 kg, varier i vekt, pga han fortsatt blir like surrete når nabotispene har løpetid 🙊 Han har alltid vært med på lange gåturer og sykling/løping/ski. Har redusert litt på turene som han er med på, men har han med på intervall løping, maks 4 km.  Han er usedvanlig sprek og holder koken på tur, dersom han sakker tempoet så følger jeg han. Veterinæren sier han er ekstremt sprek og frisk for alderen. Har minimalt med muskelsvinn og bevegelsesapparatet er som på en unghund. Ellers frisk med god hjerte/lunge helse. Hun mener han bare har godt av løpeturene, men jeg bekymrer meg alltid for at det blir for mye.. Han har aldri vist tegn til at det er for mye, han elsker å løpe, og vi går både før og etter løpingen. Han henter seg like fort inn som alltid etter løpeturene.  Har han aldri med på løpetur i solsteik eller over 20 varmegrader. Da holder vi oss til å gå.    Er det noen som har eldre senior hund som de løper med? Skjønner at jeg bare skal være veldig fornøyd med sprek og frisk gammelmann i hus, men jo eldre han blir, jo mer bekymret blir jeg for at noe skal skje han ❤️ 
    • Ja, de roer vel kanskje ned voksingen veldig nå fremover, ikke like eksponensiell som den har vært til nå  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...