Gå til innhold
Hundesonen.no

Hei fra kennel T-BOB


meny

Recommended Posts

Da jeg endelig bestemte emg for å presentere meg selv og hadde skrevet vel og lenge, falt hundesonen ut av drift... Gjør et nytt forsøk.

Mitt navn er Merete Nydal,bor i Bergen og har drevet med hun siden 1974. Min første hund var en blanding Bonny,deretter ble det bearded collie fra 1978 og min første Puli kom fra England i 1986. De første 10 årene med hund,var bruks like viktig som utstilling. Mine hunder har untatt av en svensk BC vært champions rundt 2 års alderen, de har gjennomgått apellmerke. I min startfrase med BC (Bearded Collie), var kurs hos Anders Hallgren og Nordenstam Hundeskole et must. Alle kurs ble gjennomgått med diplomer med avsluttende prøver og diplomer. Kurs i søk og rundering ved Fjellanger Hundeskole den gang vi var så heldig å få Rune som instruktør. Kurs gjennom den lokale hundeklubben BSBK endt også i aktiv konkurranser i regi av NKK og offesielle stevner. Problemet den gang var aksept for hvilken rase som var i ekvipasjen og gjeterrundering er først kommet inn i senere tid.

Fra så og si dag en med hund , har jeg hatt verv i hundeklubber som i utstillingskomiteen BSBK, redaktør og fordriver til bladet "Kobbelet", kontaktperson gjennom 15 år for bearded collie på vestlandet, kasserer ,redaktør og så formann i raseklubben Norsk Bearded Collie Klubb. I dag er jeg ikke medlem i denne klubb. Klubben for ungarske rasehunder ble startet opp i slutten av -80 tallet og der var jeg andre formann i klubben samt kasserer. Som Newfoundlandshundlover (uten å eie en) endte mitt medlemskap i denne klubb også med verv som kasserer i avdeling hordaland. Utstillinger og foregangspådriver for Sorprøver og trening på rasen her på vestlandet.Newfoundlandhundklubben har alltid hatt oppdretterseminarer i forbindelse med sin årlige utstilling og der var jeg i alle år flittig gjest og debbatør. Jeg lærte utrolig mye fra disse seminarer. De hadde en pyramide der som var ganske så fin og til ettertanke.

En hundeier er på sitt beste etter 2 år med hund, kan alt ,vet alt og når hunden er 7 år er de utlært. Dersom hunden levde til den ble 10 år, skjønte hundeier at han egentlig ikke kunnet noe og starter nå å lære hund.

Kurs som ble arrangert i Bergen som Hund Avl og helse, Hunde og Adferd, Hund mot år 2000 er gjennomgått .Mitt kurs i vente er NKK's Kynologikurs ,jeg er og har vært siden 1989 autorisert ringsekretær.Mine kurs i handling(utstillingsteknikk er godt kjent og mange raseklubber benytter mine kunnskaper på dette området. Mange valpeshow, handlershow har jeg dømt og med all denne balast, følte jeg meg sterk nok til å begi meg inn i oppdretters rekke. Gjennom mitt arbeidet i åpen omsorg, og eldresentre som blodprøvetager med eget laboratorie, er også det å vurdere mennesker i gitte situasjoner en god ballast å ta med. Desverre ble jeg utsatt for en arbeidsulykke, fikk et hjerteinfarkt og måtte sjekke ut av arbeidslivet. Men, med en hobby som hund kan en nesten ikke ha tid til å gå i jobb.... eller hva.

Det jeg ser tilbake på med stolthet er;

Som Best In Show Veteran nr 2 på verdensutstilling i Amsterdam, vinner av parklasse på verdensutstillingen i Helsingfors, første norske oppdretter med avkom på verdensutstilling tyskland, innehaver årets avlshund av alle raser i norge 2003 nummer 2 i 2002 og nummer 2 i 2004 som det største. Mine avkom har heldigvis til nå ,vist sunnhet,godlynnet og penhet med championstitler fra flere land. Min andre Puli som jeg overtok 5 måneder gammel, mangler et cacib så er han international . Han er nå snart tre år gammel . jeg håper at jeg også fremover blir velsignet med like gode og friske valper, herlige valpekjøpere og snille avlsdyr. På tross av at jeg hat hatt rasen siden 1978 har jeg bare hatt 6 kull. Det kommer seg av at jeg vil gjerne beholde fra komibansjoner og vil ikke ha så mange hunder at det blir en hel skokk.

Hund blir en aldri utlært på.

meny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Merete og velkommen hit :D

Kjekt at en av ditt kaliber blir medlem :D Det kan mange ha nytte og glede av!

Siden vi ble kjent har jeg lært utrolig mye! ...og det er nok mange "Puddelfolk" i Bergen som kan takke deg for god premiering på sin hund etter at du hadde handler kurs for oss!

Gleder meg til du kommer på besøk til oss her i Danmark :D

Charlie vet du har snop i lommen og Colin er klar med frisbee i hagen!

Klem

I-L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
    • Bodde i blokk (med heis) med marka like utenfor døra og parker i nærheten og synes det fungerte helt fint med valp/hund. Selvsagt deilig med egen hage som vi har nå, men det er først og fremst en større fordel for oss tenker jeg (tror ikke hunden bryr seg nevneverdig om å være ute i egen hage eller sitte en rolig plass ute i nærheten, med mindre hunden liker å være mye ute i hagen også alene da, som ikke har gjeldt hundene jeg har hatt/den jeg har). 
    • Haha, jeg skjønner ikke at folk takler det. Hadde en venninne som bodde i 5. etg med valp, uten heis. Hvordan går det an, liksom? Vi bodde i leilighet med én trapp ned/ut da vi fikk Odin, med Kovu hadde vi hus og hage så døren stod stort sett åpen ut. Og uten mulighet for inngjerding hadde jeg ikke vurdert en gang. Selv om man kommer langt med langline da. Men å kunne ha hagedøra åpen og bare la hundene gå inn og ut som de vil er så deilig.
    • Jo takk. Flytter i løpet av sommeren, håper jeg har nogenlunde renslig valp innen den tid.  Det som er dumt at jeg får ikke lov til å gjerde inn tomta, det er dritt. Er så vant til inngjerdet hage, det blir nok ny vane jeg må tillegge meg. Håper naboene er greie.  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...