Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund med tilbakevennende stivhet


Recommended Posts

Hei soniser, jeg trenger råd. Det ble litt langt men måtte få med masse info.

Jeg har en sheltie gutt på 4 år, han har hatt problemer med kroppen sin nesten hele livet.

Symptomene er som følger: han kan i dårlige perioder gå med karperygg og stive bakbein, han strekker seg unormalt mye og kan "hompe"(bykse) litt med bakparten når båndet strammes. Disse symptomene har han altså hatt fra han var ca 1 år.

Han er rønget og har en c hofte uten forkalkninger, men jeg tror ikke c hofta er grunnen til hans symptomer, derimot tror jeg og de som har behandlet han at han har blitt sånn pga alt for røff lek med min terrier da han bare var valp + en svak kropp fra naturens side.

Han har de siste 3 årene blitt behandlet regelmessig, han har vært hos osteopat, massører, fysioterapeuter og kiropraktor. De siste to mnd har han blitt behandlet annenhver uke av enten kiropraktor eller med laser og nåler. Ofte blir han mye bedre av behandlingen men så glir det tilbake etter et par dager. Det de finner er låsninger i rygg og bekken samt nakke. I tillegg er han ofte spent i mageregionen.

Problemene bare glir tilbake igjen og igjen, dette er svært frustrerende for å ikke snakk om kostbart å holde på å behandle konstant.

Han går på et glukosamin preparat daglig og varmes alltid godt opp før anstrengelser.

Dama som behandler han med nåler og laser anbefaler meg nå å sette han på betennelsedempende medisiner i noen dager i tilfelle han har en betennelse eller noe som gjør at problemene vender tilbake hele tiden. Mens kiropraktoren ser dumt på meg når jeg nevner betendelsedempende

Noen råd og erfaringer?

Noen som har opplevd slike tilbakevennende muskel og skjelettproblemer som nekter å gi seg?

Bør jeg prøve betennelsedempende?

Beklager skrivefeil i overskriften :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 55
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Da er vi tilbake fra veterinæren, var der i nesten 2.5 time. Han ble undersøkt nøye, de røngtet ryggen,nakken og hoftene hans. Ryggen og nakken er helt kjempefine , han kunne ikke se noen ting. Hoft

Oppdatering Siden sist har jeg kjørt Casper fra kongsberg til Oslo en dag i uken til evidensia dyresykehus på behandling. Hver behandlings time har begynt med at han får varme skikkelig opp i et sånn

Kjenner jeg blir sint og frustrert på dine vegne om jeg leser dette riktig. Om kun hofter er røntget så er han ikke sjekket skikkelig, og kiropraktor ol. Har virkelig ikke røntgensyn. Hvor lenge ha

Posted Images

Er han sjekket for forkalkninger i ryggen? Er det tatt en skikkelig gjennomgang av hunden forøvrig for å utelukke smerter e.l. andre plasser som kan være årsak til at det blir vondt i rygg/bakpart pga avlastning/feilbelastning e.l. ? Prøvd smertestillende en liten periode får å se hva som skjer da? Tipper det kan være kjekt ifht å få vekk spenninger også, om han har litt vondt og går å spenner seg så vil jo plagene komme tilbake igjen ganske kjapt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er han sjekket for forkalkninger i ryggen? Er det tatt en skikkelig gjennomgang av hunden forøvrig for å utelukke smerter e.l. andre plasser som kan være årsak til at det blir vondt i rygg/bakpart pga avlastning/feilbelastning e.l. ? Prøvd smertestillende en liten periode får å se hva som skjer da? Tipper det kan være kjekt ifht å få vekk spenninger også, om han har litt vondt og går å spenner seg så vil jo plagene komme tilbake igjen ganske kjapt.

Ryggen er ikke rønget men har full bevegelighet i følge kiropraktor.

Ellers er han jo hele bikkja klemt og dratt i av alt fra veterinærer, massører, kiropraktorer og fysioterapeuter. Han viser ingen ømhet uansett hvor man trykker eller klemmer. Ikke noe galt med knær eller annen bevegelighet.

Jeg har ikke prøvd smertestillende, jeg har noe rimadyl liggende i skuffen som går ut på dato denne mnd, er ikke rymadyl også betennelsedempende? SKal jeg prøve å gi han det i 3-4 dager? Kan det skade?

Det virker som han nærmest har fått et innlært bevegelsesmønster som han insisterer på å gå i og at da kroppen igjen låser seg på nytt. Han er en glad og munter hund, og viser ingen tegn til smerte sånn ellers. Men er stokk stiv i kroppen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ryggen er ikke rønget men har full bevegelighet i følge kiropraktor.

Ellers er han jo hele bikkja klemt og dratt i av alt fra veterinærer, massører, kiropraktorer og fysioterapeuter. Han viser ingen ømhet uansett hvor man trykker eller klemmer. Ikke noe galt med knær eller annen bevegelighet.

Jeg har ikke prøvd smertestillende, jeg har noe rimadyl liggende i skuffen som går ut på dato denne mnd, er ikke rymadyl også betennelsedempende? SKal jeg prøve å gi han det i 3-4 dager? Kan det skade?

Det virker som han nærmest har fått et innlært bevegelsesmønster som han insisterer på å gå i og at da kroppen igjen låser seg på nytt. Han er en glad og munter hund, og viser ingen tegn til smerte sånn ellers. Men er stokk stiv i kroppen

Det er neppe farlig å gi rimadyl i et par dager, mange hunder går jo på det i årsvis.

Er han sjekket for magesår eller andre ting som kan skape ubehag innvendig?

Godt mulig det bare er innlært bevegelsesmønster. Går de med noe over lengre tid så vil jo muskler og alt tilpasse seg det bevegelsesmønsteret, og det vil ta tid å rette opp i, og for å rette opp i det så må jo hunden bevege seg annerledes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er neppe farlig å gi rimadyl i et par dager, mange hunder går jo på det i årsvis.

Er han sjekket for magesår eller andre ting som kan skape ubehag innvendig?

Godt mulig det bare er innlært bevegelsesmønster. Går de med noe over lengre tid så vil jo muskler og alt tilpasse seg det bevegelsesmønsteret, og det vil ta tid å rette opp i, og for å rette opp i det så må jo hunden bevege seg annerledes.

nei han er ikke sjekket for magesår, han sliter med veldig treg fordøyelse, dette er noe han også alltid har gjort. Så selv om han får biola, grønnsaker samt loppefrø i maten så sliter han med å få det ut. Dette er nok grunnen til mageproblemene. Dette går litt opp og ned.

Jeg synes bare det er frustrerende at han aldri blir bra, det tar 2 dager så glir det tilbake, også går han der med stive bein og krum rygg :( Du skulle tro at etter så mye behandling så skulle det snart holde seg bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner jeg blir sint og frustrert på dine vegne om jeg leser dette riktig.

Om kun hofter er røntget så er han ikke sjekket skikkelig, og kiropraktor ol. Har virkelig ikke røntgensyn. Hvor lenge har du behandlet nå? I tre år? Og aldri prøvd smertestillende? Aldri foreslått skikkelig utredning? finn deg en veterinær som er interessert i å finne årsaken og bytt kiropraktor.

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei han er ikke sjekket for magesår, han sliter med veldig treg fordøyelse, dette er noe han også alltid har gjort. Så selv om han får biola, grønnsaker samt loppefrø i maten så sliter han med å få det ut. Dette er nok grunnen til mageproblemene. Dette går litt opp og ned.

Jeg synes bare det er frustrerende at han aldri blir bra, det tar 2 dager så glir det tilbake, også går han der med stive bein og krum rygg :( Du skulle tro at etter så mye behandling så skulle det snart holde seg bra.

Skjønner veldig godt frustrasjonen ja :( Jeg tror jeg ville holdt en knapp på at mage/fordøyelsesproblemer har en sammenheng med de øvrige problemene, hva du skal gjøre med det eller hva det er aner jeg dessverre ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner jeg blir sint og frustrert på dine vegne om jeg leser dette riktig.

Om kun hofter er røntget så er han ikke sjekket skikkelig, og kiropraktor ol. Har virkelig ikke røntgensyn. Hvor lenge har du behandlet nå? I tre år? Og aldri prøvd smertestillende? Aldri foreslått skikkelig utredning? finn deg en veterinær som er interessert i å finne årsaken og bytt kiropraktor.

Hofter og albuer er rønget, ikke ryggen.

Han er behandlet av hundre forskjellige behandlere i 3 år nå ja, og nei ikke prøvd smertestillende.

De veterinærene jeg har vært borti virker som ikke har noen kunnskap om ledd og bevegelsesmønster. De klemte og undersøkte han og kunne ikke finne noe galt og da gir de opp.

Når det kommer til kiropraktorene har det også vært mye forskjellig, hun siste jeg var hos fant massssevis av låsninger og knakk og knakk, hun fant låsninger som ALDRI har vært et problem før.

Bikkja skreik og ble helt maniac og hun mente han måtte dopes før neste behandling, dette er en hund som har blitt behandlet ekstremt mye og aldri reagert sånn før. Jeg drar ikke tilbake til henne noe mer.

Jeg er egentlig litt rådvill...dyret blir ikke bedre og jeg føler jeg har prøvd det meste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner veldig godt frustrasjonen ja :( Jeg tror jeg ville holdt en knapp på at mage/fordøyelsesproblemer har en sammenheng med de øvrige problemene, hva du skal gjøre med det eller hva det er aner jeg dessverre ikke.

Det er nok noe sammenheng mellom mage og anspenthet ja, men dessverre ikke helt. God mage løser ikke låsningene i bekkenet, men jeg ser jo klart at magen blir verre når han går og spenner seg pga ryggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få hunden røntget fra topp til tå, hvis det er flere år siden røntgen av hofter og albuer ble tatt kan det fort ha komme forkalkninger, selv om hunden har vært sånn siden før siste røntgen. I tillegg til røntgen kan det være lurt å sjekke mobilitet i ledd og slikt når hunden er sedert og musklene slapper av. Men da forutsetter det at veterinæren vet hva h*n skal se etter.

Hvor i landet bor du? Kanskje noen kan anbefale en god klinikk/veterinær i ditt område :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok noe sammenheng mellom mage og anspenthet ja, men dessverre ikke helt. God mage løser ikke låsningene i bekkenet, men jeg ser jo klart at magen blir verre når han går og spenner seg pga ryggen.

Nei det spørs jo hva som kommer først. Tror du han kan ha vondt i bakpart pga magen, eller har han problemer med magen/fordøyelsen pga bakpart/rygg? Om det kommer av magen så vil han ikke bli bedre av seg selv, mest sannsynlig, selv om han har en bedre periode. Det må behandles, og hvor bra behandlingen virker kommer jo selvsagt an på hvor mye dette har satt seg i kroppen. Jeg har selv en skade i bekkenet som er kun muskulært, det går ikke å fikse fordi jeg har gått så lenge med det at musklene har tilpasset seg sånn det er nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som Minion. Hun går fast på kortison pga kronisk betennelse i alle ledd.

Var jeg deg, ville jeg heller gått til en spesialist enn å bruke masse penger på kiropraktor, fysio etc, når man ikke har en diagnose på hunden.
Vanlige veterinærer er sjelden flinke nok til å finne ut av ledd/skjelett/muskulære problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal skrive mer når jeg har pc, og innlegget mitt var ikke ment som kritikk til deg, jeg har nemlig vært der selv og vet hvor hjelpeløs man blir når ting ikke blir tatt seriøst. :hug:

Jupp, dessverre må man ha bein i nesa når man har en syk kronikker med diffuse symptomer. Da må man virkelig stå på sitt og ikke la seg bli overkjørt av veterinærer. Man må kreve å bli tatt seriøst, eller gå til en annen veterinær.

Burde jo selvsagt ikke være sånn, men det er dessverre min erfaring!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nok ha røntget ryggen evnt fått vet til å se på hoftebildene på nytt.

På ene hunden min så de ingenting på rtg bildene av rygg, men på hoftebildene viste det seg en skade som lå tett under ryggsøylen.

Tvi tvi :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Osteopater sier for eksempel at en kan "spise på seg en prolaps". Med det mener de at om du spiser ting du reagerer veldig på, så vil tarmen reagere, og på sikt vil det presset kunne føre til at også ryggen påvirkes.

Du forteller at det blei påvist massevis av låsninger under et kiropraktorbesøk, og at han skreik og blei rabiat. Da tolker ikke jeg det som at han fikk noen forløsning av behandlinga akkurat, heller det som er ganske utbredt: At kiropraktorer finner litt av hvert både her og der. Det er bra at du ikke går tilbake til henne, men er det egentlig noen vits i å drive på med kiropraktikk om det ikke hjelper og når du ikke veit hva som egentlig feiler han? Og for å stille et helt annet spørsmål: Om han ikke viser tegn til smerte, er det så farlig at han går litt rart? Kanskje han bare er som så mange andre små hunder, som legger til seg bevegelsesmønstre som er litt snåle, sett med våre øyne?

Uansett synes jeg at det å røntge hele kroppen er et naturlig steg videre nå.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Treg mage kan gi smerter i ryggen. BC som sønn hadde var plaget med treg mage i oppveksten og den ene gangen så gav det utslag i smerter i rygg og mener det ble noe snedig bevegelsesmønster.

Ellers så har jeg erfaring med at hund ikke alltid gir rett signaler, har en nå som hadde betennelse i lårmuskelen. Før jeg fant den så var vi hos ca fem vetrinærer også spesialister og en kiropraktor. Endte med MR og der fant vi den. men det var siste utveg for jeg gikk til vetrinæren og bad om en brukstvurdering for ja han var ikke brukandes

Når det gjelder smertestillende pga de smertene så fikk jeg beskjed om total ro og gi smertestillende i minst ti dager.

Siden alt er difust og tingene kommer tilbake ville jeg sjekket ut tregheten i magen.

Loppefrø mener jeg du SKAL legge i vann på kvelden før du gir dem om morgenen. Dette for ellers gir dem motsatt effekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hofter og albuer er rønget, ikke ryggen.

Han er behandlet av hundre forskjellige behandlere i 3 år nå ja, og nei ikke prøvd smertestillende.

De veterinærene jeg har vært borti virker som ikke har noen kunnskap om ledd og bevegelsesmønster. De klemte og undersøkte han og kunne ikke finne noe galt og da gir de opp.

Når det kommer til kiropraktorene har det også vært mye forskjellig, hun siste jeg var hos fant massssevis av låsninger og knakk og knakk, hun fant låsninger som ALDRI har vært et problem før.

Bikkja skreik og ble helt maniac og hun mente han måtte dopes før neste behandling, dette er en hund som har blitt behandlet ekstremt mye og aldri reagert sånn før. Jeg drar ikke tilbake til henne noe mer.

Jeg er egentlig litt rådvill...dyret blir ikke bedre og jeg føler jeg har prøvd det meste.

Har ikke problemer i det heletatt å skjønne at du blir rådvill. Dette må jo være absurd dyrt i tillegg til frustrerende å gå å se på at hunden er plaget. For jo, om den ikke har en fysisk skavank som hindrer den i å ha et normalt bevegelsesmønster, så er endret bevegelsesmønster tegn på smerter/ubehag. De symptomene du nevner er jo typisk smertesymptomer, selv om de er difuse med hensyn til akkurat hvor smerten sitter.

Jeg har hatt en haug med syke hunder, og enda ikke hatt en med "rett frem" enkel diagnose. Det har vært detektivarbeid og i det heletatt mye frustrasjoner for å komme frem til ting, et tilfelle kom vi heller aldri i mål men valgte å avlive av hensyn til hunden uten noe konkret svar.

Det jeg kan anbefale deg er å ta kontakt med en ny vet. be om full utredning av hunden, fullt blodpanel, røntgen av hele hunden og eventuelt kontrastrøntgen av mage/tarm for å se om det er noe i mage/tarm som kan skape problemene, for som andre sier så kan man få vondt i kroppen av vondt i magen. Hvor veien går videre avhenger jo av hva som finnes/ikke finnes på tester og røntgen, men mr/ct er en naturlig vei videre om man ikke finner noe konkret på røntgen da det er en god del som ikke sees på vanlig røntgen.

Etter diverse ymse behandling hos veterinærer så syns jeg det er kjempefrustrenende å lese at du føler du har prøvd alt når det for meg fremstår som at hunden faktisk knapt er sjekket. :( Og det er IKKE din feil. Dette skal veterinærene kunne, og det skremmer meg at kiropraktorer ol. behandler i vei og ser at det ikke funker annet enn der og da, og likevel fortsetter å behandle uten å be om videre utredning! Det er virkelig ikke god behandlingsmoral. Sjokkerer meg også at han ikke har fått smertestillende på denne tiden. Igjen noe vet. skulle kommet med, ikke du. Du skal ikke drive å selvmedisinere hunden din med respektpliktige legemidler. :gaah:

:hug: Håper virkelig dere finner ut av dette snart. :hug:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for fine svar alle sammen, jeg leser alle nøye.

Jeg tok en lang prat med fysio dama som ga han laser og nåler i går, hun sa at han har blitt enda verre og at han overhode ikke responderer på noe behandling, så hun mente enten at han har en eller annen betennelse eller at det er noe med ryggen hans.

Så nå har jeg bestilt time i morgen hos en veterinær som har rykte på seg for å være veldig flink.

Han skal undersøke han veldig nøye og røntge ryggen hans. Jeg skal diskutere videre opplegg med han. Jeg fikk litt sammenbrudd her i dag må jeg innrømme... jeg vet det er teit å ta alle sorger på forskudd, men den hunden er hele livet mitt, så tanken på at han har noe kronisk og alvorlig som ikke kan fikses er helt forferdelig.

Ang magen så er jeg også temmelig rådvill, jeg har jo skrevet en tråd om dette før...fordi han sliter med treg mage. Jeg tror nok magen er grunnen til at han blir gående med karpe rygg. Til middag får han en blanding av V&H og royal canin tørrfor blandet med en del vann, han får også loppefrø og biola i maten. Han har ikke så hard avføring, magen er bare veldig treg, han blir stående å trykke og trykke lenge for å få ut en liten klump, jeg kjente på magen hans i dag etter han hadde stått sånn og trykket og den er jo kjempe anspent.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Osteopater sier for eksempel at en kan "spise på seg en prolaps". Med det mener de at om du spiser ting du reagerer veldig på, så vil tarmen reagere, og på sikt vil det presset kunne føre til at også ryggen påvirkes.

Du forteller at det blei påvist massevis av låsninger under et kiropraktorbesøk, og at han skreik og blei rabiat. Da tolker ikke jeg det som at han fikk noen forløsning av behandlinga akkurat, heller det som er ganske utbredt: At kiropraktorer finner litt av hvert både her og der. Det er bra at du ikke går tilbake til henne, men er det egentlig noen vits i å drive på med kiropraktikk om det ikke hjelper og når du ikke veit hva som egentlig feiler han? Og for å stille et helt annet spørsmål: Om han ikke viser tegn til smerte, er det så farlig at han går litt rart? Kanskje han bare er som så mange andre små hunder, som legger til seg bevegelsesmønstre som er litt snåle, sett med våre øyne?

Uansett synes jeg at det å røntge hele kroppen er et naturlig steg videre nå.

Han viste stor bedring av laser og kiropraktor i begynnelsen, og var helt fin i kroppen dagen etter behandling. Men det sklei tilbake i det vanlige sporet etter noen dager. Så da valgte jeg å behandle han på nytt fordi det fungerte så bra de første gangene, men uten noe hell, faktisk synes jeg nesten han ble verre etter behandlingene.

Han viser ingen tydelige tegn på smerte på den måte at det går utover humøret hans, han er en glad tullegutt som spretter rundt. Men han er stiv når han reiser seg, han strekker seg mye og når han traver så ser man tydelig at noe ikke er helt bra, han traver nesten litt passgang med buet rygg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er vi tilbake fra veterinæren, var der i nesten 2.5 time.

Han ble undersøkt nøye, de røngtet ryggen,nakken og hoftene hans. Ryggen og nakken er helt kjempefine , han kunne ikke se noen ting. Hoftene har ikke blitt noe verre, faktisk så syntes han de så mer ut som B enn C hofter.

Itillegg ble det tatt blodprøver og vi skal tilbake med urinprøve. Hvis de ikke finner noe i blodprøvene så blir han henvist til rehabilitering og fysioterapi hos Oslo dyreklinikk.

Jeg må innrømme at jeg ble veldig lettet for at det ikke var noe med skjelettet hans.

post-10664-1431082396,4384_thumb.jpg

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg skjønner. Jeg synes på en måte ikke at 3/6 med C (uten forkalkninger) er så ille, men jeg har sett på fryktelig mye hunder i det siste. Mulig jeg har sett meg blind og at jeg må stikke fingeren i jorda
    • Jeg tenker at hvis du må velge mellom de ulempene, og heller få en mindre risiko for de senere, så ville jeg ventet. Ja, tidsmessig er det optimalt, men det er snakk om litt tilrettelegging bare. Jeg vet ihvertfall at om jeg hadde stått der med en 4 år gammel hund enten skuddredd eller med HD, og hadde hatt disse valgene, så ville jeg angret på å ikke bare ha ventet noen måneder. Noen garanti er det såklart aldri. Om du kan leve med en skuddredd hund som ikke kan brukes til det den er tenkt til, så ville jeg gått for det. HD går utover helsa og hverdagen til hunden i mye større grad.
    • For å være ærlig: Jeg ville stått over begge kullene. Det er ganske kjipt å sitte med hund om to/tre år som viser tegn på sjukdom som du kunne vært uten om du ikke hadde hatt dårlig tid.  Både skuddreddhet og leddsjukdom kan korte ned/stoppe både konkurranse og redningsplaner. Vent til det kommer et kull hvor du heller blir misfornøyd med noe som ikke kan være fysisk/psykisk begrensende. For eksempel farge og kjønn. 
    • Du kan sikkert litt om massasje og sånt allerede? Vi hadde regelmessig fysioterapeut på våre, en gang i mnd. Lakseolje, og etterhvert Cartrophen (lite effekt) og Librela (heller ikke mye effekt, men startet antageligvis for sent). Greia med disse smertebehandlingene for artroser er visst at man skal begynne å bruke dem før det har fått utviklet seg noe særlig. Pass på at hunden er varm såklart, back on track kan hjelpe (tantes gamle hunder har hatt det over natten, med opptrening). 6 tenner! Au!
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...