Gå til innhold
Hundesonen.no

Knurring for første gang


Ulrikke
 Share

Recommended Posts

Storpuddeljenta mi fyller 1 år om tre uker. Hun var ferdig med løpetid i helga. Det har vært litt kaotisk både inni og utenpå henne, men i går på tur i skogen hadde hun endelig kobling mellom ører, øyne og hjerne igjen.

På turen møtte vi flere folk og hunder. Alt foregikk som vanlig, folk er litt interessant men går fint å passere, hunder vil hun veldig gjerne hilse på, men jeg får henne med meg uten særlig dill. Hun lager ingen lyd.

Så møtte vi en gruppe på fire mennesker og en liten hund på en litt bred sti. Tre av menneskene sto og så på hunden som "vasset" nedi noe gjørmevann i grøfta. Den fjerde personen, en mann, fortsatte å gå mot oss, smilte til meg og vekslet to ord - og dyret mitt knurret! Det har jeg aldri hørt før.... Hun gjorde også tegn til å ville gå unna ham.... Hun er vant til både folk og fe på tur, og som en typisk storpuddel er hun stort sett glad i alt og alle. Knurring da var jeg overhodet ikke forberedt på, og jeg vet ikke om jeg taklet det på noen ok måte.... Jeg vekslet et par ord til med mannen, så sa jeg "kom" og tok henne med meg og gikk videre i vanlig tempo...

Hvordan burde jeg håndtert det? Aner jo ikke om det var et engangstilfelle eller om det er noe pga løpetid eller hva.... Ønsker bare å være forberedt dersom situasjonen oppstår igjen! Hvordan takler man sånne ting best mulig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge hun går unna og om det er sånn typisk usikkerhetsknurring og ikke sånn alvorlig/sint/truende knurring så hadde jeg bare latt henne få mulighet til å trekke seg litt unna og late som ingenting. Spesielt siden hun bare er ung og du har merket at det har skjedd ting i det siste. Hun er usikker, det kan du ikke gjøre noe med, jo mer du begynner å pirke i det jo større er sannsynligheten for at du ødelegger mer enn du gjør godt, og jeg er ganske sikker på at dette går over like raskt som det kom :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unge tisper kan noen ganger være litt teite sånn sett, uten at det trenger å bety at de fortsetter å være teite i all evighet. :) Hadde en ung tispe en gang som klikka i vinkel på en fyr i skogen med ryggsekk... aldri opplevd noe lignende med den hunden verken før eller siden, så det kan være et engangstilfelle. Dersom det vedvarer, ville jeg vurdert å øyelyse henne før du trekker for store konklusjoner om gemyttet, da et syn som plutselig har endret seg kanskje kan frembringe usikre reaksjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...