Gå til innhold
Hundesonen.no

Hjelp! Internett inkludert i husleie...


roxie88
 Share

Recommended Posts

Håper noen her har peiling og kan hjelpe meg litt :)

En veninne av meg har internett inkludert i husleiekontrakten sin. Det som står helt ordrett i kontrakten er; "I husleia inngår kommunale avgifter, vannavgift, bygningsforsikring, NRK-lisens og Internett".

Det har vært mye tull med nettet hennes i de siste månedene pga trøbbel med mottak og ruter (router?) . Etter mye tull og bytting av ruter flere ganger (hun har vært uten nett i en mnd på grunn av feil) kom huseier til henne med et mobilt bredbånd for en uke siden. Hun ble jo kjempeglad som endelig fikk nett som fungerte men i dag får hun melding fra huseier om at hun har brukt så og så mye megabyte av de 10 000 megabyte som hennes nye abonnement inkluderer. Her blir hun jo veldig overrasket da hun aldri har hatt begrensing på hvor mange megabyte hun kan bruke før og i kontrakten står det bare at internett er inkludert. Når hun spør om det stemmer at hun ikke har fri bruk lengre får hun beskjed om at enten kan hun gå tilbake til den gamle leverandøren der nettet har vært så dårlig, fortsette å ha de 10 000 mb som hun har nå eller så kan hun oppgradere til 20 000 mb men da må hun betale 200 kr i mnd for det. Etter litt diskusjon med huseier får hun beskjed om at den beste løsninga han ser er at han tar vekk punktet i husleia som sier hun har internett inkludert og får 300 kr i reduksjon på husleia.

Nå kan jeg ingenting om slike ting som dette men er det noen som vet om man plutselig kan få redusert tilgang på internett når det ikke står spesifisert i husleiekontrakten? Og er det ikke noen regler om endring av husleiekontrakt - kan han bare ta ut punktet om at hun har internett der når de har en kontrakt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bor på bygda så vi får ikke internett så billig altså, jeg har mobilt bredbånd fra telenor selv og betaler over 500 kr i mnd :P Bare mulig med to leverandører her; enten den første hun hadde som ikke fungerte eller mobilt bredbånd som koster ganske mye hvis man bruker internett en del på fritiden :) Så en god deal vil jeg ikke si det er, men er det lovlig? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge hun har tilbudet om det hun hadde i utgangspunktet så har de vell ikke brutt noe som helst, hyggelig av dem å gi vekk halvparten av det mobile bredbåndet sitt. Er jo ikke de som styrer at ting blir dårlig eller at bedre tilbud ikke er tilgjengelig fordi man bor øde til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan jo snu på det - det står heller ikke i kontrakten at hun skal ha mer enn 10 000 mb. Så lenge det kompenseres økonomisk for at punktet tas bort så er det nok helt lovlig.

Spørsmålet er jo da hva som er skjellig økonomisk kompensasjon når bosituasjonen er som den er. Bor man i gokk hvor reellt internett-tilbud er begrenset så er ikke 10GB mye, jeg bruker 2-4GB datatrafikk på mobiltelefonen min alene per måned. Kan ikke tenke meg hvor ille det hadde vært å tenke hver eneste gang jeg lastet inn en bildetung side som vg.no eller nrk.no at "der gikk 1% av månedens allokerte internettbruk". Da vil jeg påstå det ikke er internett inkludert, kun en meget begrenset tilgang. Som bør spesifiseres. Er internett inkludert er det unlimited bruk i dagens samfunn, det er ikke ADSL som er standard lenger.

Jeg regner med at dette meget fordelsaktige tilbudet med inklusive internett, tv-lisens etc. er fordi man sliter med å få leietakere i et syltynt marked for utleie i "gokk". Derfor er det ekstra viktig å ivareta det man betaler for eller har hatt som avtale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har levd med bare mobilt Internett i flere år jeg uten problemer.. Sånn er det å leve på teite steder..

Sparer penger på netflix og lignende også..

Og når det gjelder TS: så kan ikke jeg helt skjønne hva som er problemet.. Huseier prøver jo å finne en løsning som er best for alle parter..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det står i kontrakten at internett er inkludert uten annen spesifisering er det rimelig å anta at det da er fri tilgang. Er nettet man har ubrukelig burde man dermed få tilgang til mobilt bredbånd. Videre så er ikke 10GB mye - da vi hadde mobilt bredbånd hadde vi (2 stk) 100GB, og selv da brukte vi opp kvoten i blant. Selv om vi til og med lastet ned større ting som spill, sesonger av serier osv når vi var på besøk hos foreldre o.l. og lånte nett der...

Jeg tenker at man i det minste burde få såpass fratrekk på leia at man kan ha en ganske mye større kvote enn 10GB, når avtalen i utgangspunktet gjaldt ubegrenset. Selv betalte vi 599 for 100GB hos NetCom, mener å huske at Telenor var litt dyrere (og man burde i mine øyne ha rett til å velge de som faktisk har god dekning).

Hadde det vært meg hadde jeg enkelt og greit spurt her; http://www.forbrukerradet.no/forside/kontakt-oss

Så får man kjapt svar og slipper å krangle noe om det om man ikke har sjans på en bedre deal uansett. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kuttes internett når kvota er brukt opp og man må betale mer? Eller er det slik det var da jeg hadde det og bare hastigheten reduseres?

Hos oss ble hastigheten redusert såpass at det var ubrukelig (kunne gå - bare litt lang tid - med sider med kun tekst, denne tråden f.eks, men ikke bilder eller film). Man kan kjøpe mer, men det er ganske dyrt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten at jeg vet hva som er lov eller ikke så kan jeg I hvert fall si at jeg har nettopp kjøpt mobilt bredbånd med 10GB per mnd til bruk når vi er bortreist i helgene. Selv om guttungen begrenset hva han brukte den til så var kvoten brukt på 2 dager og siste dagen tuslet han til slutt bort til tanten min og lånte nett der. Så 10 på en mnd som eneste alternativ er nok noe lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Internett inkludert i husleia, da forventer jeg i alle fall at nettet fungerer hele tiden med en ok hastighet.

Jeg ville sjekket hva bredbånd koster i området, og forventet tilsvarende trekk fra husleien. Her jeg bor ville da 300 vært et helt fair trekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...