Gå til innhold
Hundesonen.no

Plutselig atferdsendring "over natten"


Sprettballen
 Share

Recommended Posts

Nemi, schäfer på snart 3 år fikk en plutselig atferdendring over natta i sist uke. Jeg kan ikke fatte og begripe hvor det kom i fra.

Vi flytta i ny leilighet i desember i fjor, og siden vi flytta hit har hun knapt bjeffet en eneste gang. Hun har sittet og sett på livet på gata fra veranda og vindu, virket rolig og ikke laget noe lyd. Så her den ene ettermiddagen satt hun i sofaen og kikka ut vinduet, ikke noe unormalt i det. Hun begynner å nibjeffe, full bust og bjeffer og knurrer om en annen. Jeg kikker ut av vinduet og ser absolutt ingenting å bjeffe på. Ikke folk, ikke dyr, ingenting. Jeg tenkte det var et engangstilfelle og avledet henne. Tenkte ikke noe mer på det. Dagen etter gjorde hun akkurat det samme. Fikk avleda henne igjen. I dagene i ettertid så kan hun knapt se ut av det vinduet uten å boffe/knurre. Jeg belønner henne for å kikke ut av vinduet uten å bjeffe, og det har fungert greit. Hun har roet seg betraktelig. Samtidig som dette har hun begynt å trekke ut på gangen. Normalt sett når jeg kommer hjem fra jobb, så legger hun seg heeelt oppi meg og skal kose. Nå kommer hun og sier hei, som vanlig, koser litt og så legger hun seg på gangen. Der kan hun ligge resten av dagen. Legger seg også der etter tur. Det er ganske unormalt til henne å være.

I går på tur begynte hun også å bjeffe på andre hunder. Dette har vi slitt med før, men det er sikkert et år siden sist dette var et problem. Hun har vært kjempeflink og de siste ukene har jeg egentlig følt at hun har blitt tryggere. Tryggere på både folk og andre hunder. Latt folk kose med henne og ikke trukket seg unna slik hun pleier.

I dag bjeffa hun også på en person utenfor blokka vår, det har hun ikke gjort siden første tiden da vi flytta hit. Hun bjeffa litt på folk i oppgangen også i starten til hun ble vant til at det gikk andre folk der som ikke nødvendigvis hadde noe med oss å gjøre. Jeg vil dog regne med at hun hadde bjeffa nå igjen om vi hadde truffet folk.

Hun virker generelt mer oppvakt og litt på "tåhev" kikker seg mye rundt og er ganske smiskete. Det er tydelig at det er noe som gjør henne usikker, men jeg aner ikke hva det skal være. Kan det være et plutselig tilbakefall? Jeg kan ikke huske at hun har vært så ille på bjeffingen sin før som hun har vært nå de siste dagene.

Jeg kan ikke komme på noen store omveltninger i det siste som skulle tilsi en slik reaksjon. Sånn ellers så virker det ikke som det er noe galt med henne. Hun er happy, jobber godt på trening, leker og styrer på tur med vennene sine osv. Det er ingenting ved atferden hennes som er utenom det vanlige, om man ser bort i fra økt usikkerhet.

Noen som har noen innspill på hva det kan komme av? Jeg vet jo hvordan jeg skal ta tak i det, men det er skikkelig frustrerende at hun skulle begynne sånn, en måned før vi henter valp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smerter?

Jeg har liksom lurt på om det kunne være noe som feila henne, men jeg ser ingen tegn på at hun har vondt noe sted. Hun bjeffer jo når hun sitter i ro og når hun er på tur...

Skjedd noe skummelt mens dere har vært ute av huset?

Jeg er veldig sikker på at det ikke har skjedd noe mens vi har vært ute, og jeg kan ikke helt se for meg hva som skulle ha skjedd om det skulle være noe når hun er alene hjemme...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er hun normalt ift løpetid? Lenge siden sist? Ene hunden her blir veldig vokal av seg ifb med løpetid/innbilt, og det kommer plutselig, men går like plutselig over.

Hun hadde løpetid i desember. Hun har ikke endra seg ift. atferd under løpetid før, ikke før eller etterpå heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakket med dyrlegen nå, eller evt. en dyrepleier, vet ikke helt. Ringte først til vårt vanlige kontor, men de øyelyser ikke, så snakket nå med Stavanger smådyrklinikk. Hun på tlf. anbefalte en klinisk undersøkelse med lytting på hjerte, sjekke ører, mage, bøye og tøye osv for å sjekke om hun har vondt noe sted osv. Hun mente atferden jeg beskriver på Nemi ikke er noe typisk øyesykdom.

Så jeg tenker vi får ta en tur til dyrlegen og se om de finner ut av noe og deretter øyelyse evt. om alt tilsynelatende ser fint ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke et piggsvin hun ser der ute da? Som du ikke ser? Hera blir helt sprø når hun ser dem utenfor vinduet her, hun bjeffer aldri inne ellers :P

Piggsvin er skumle dyr :D

Håper dere finner ut av det, eller at det går over og hun blir trygg igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke et piggsvin hun ser der ute da? Som du ikke ser? Hera blir helt sprø når hun ser dem utenfor vinduet her, hun bjeffer aldri inne ellers :P

Piggsvin er skumle dyr :D

Håper dere finner ut av det, eller at det går over og hun blir trygg igjen :)

Fra 3. etasje i Sandnes sentrum? O.o

Men nei, hun bjeffer på folk og hunder på tur også. Og når jeg tenker meg om, så synes jeg hun er noe daff på trening også...såh...hmm. Får ta en sjekk hos dyrlegen. For å være på den sikre siden.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...