Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Hvis jeg hadde vært uten hund og hadde hatt muligheten for en stor hund, så hadde jeg tatt i mot han med åpne armer. Hvordan har det seg at han er i fosterhjem? Han virker jo som en meget grei og tålmodig sjel, og den kontakten han har med deg når du tar bilde er jo perfekt.

Tror ikke jeg har lov til å si så mye om hvordan han har hatt det.. Kan si såpass at han har blitt behandlet veldig tøft, og jeg har måttet lære han at han kun får belønning for ting. Han har og gått mye løs for seg selv. I første fosterhjem bare krøp han rundt den første tiden.. Kom til dyrebeskyttelsen i februar, og har vært i et par fosterhjem siden det.

Nå som han har skjønt at han får godis på tur til og med, så tilbyr han kontakt hele tiden, og eeelsker å trene for snacks og kos :wub: Han tar helt av med leke, så det har jeg ikke turt enda. :lol:

Så utrolig søt på de siste fire bildene :D

Åh! :wub: Han virker jo bare helt vidunderlig!

Han er fiiin ja! :wub:

• Like 3
Skrevet

Tror ikke jeg har lov til å si så mye om hvordan han har hatt det.. Kan si såpass at han har blitt behandlet veldig tøft, og jeg har måttet lære han at han kun får belønning for ting. Han har og gått mye løs for seg selv. I første fosterhjem bare krøp han rundt den første tiden.. Kom til dyrebeskyttelsen i februar, og har vært i et par fosterhjem siden det.

Nå som han har skjønt at han får godis på tur til og med, så tilbyr han kontakt hele tiden, og eeelsker å trene for snacks og kos :wub: Han tar helt av med leke, så det har jeg ikke turt enda. :lol:

Takk! Det var ikke detaljer jeg var ute etter, mer om det var tidligere eier som var problemet, eller hunden. Det er jo en god del store, tøffe pubertetslus som blir for mye for eierne, så jeg lurte på om det var en sånn sak. Han virket så god rundt kattene, og høres jo ut som en drøm å trene med, så jeg kunne nesten ikke skjønne det!

De siste bildene. Jeg smelter! Han må være utrolig gøy å jobbe med. :wub:

• 2 weeks later...
Skrevet

Oppdatering. :)
Castro er fortsatt fin og rolig å ha i hus, han sliter med å være alene hjemme, men med ordentlig trening så håper jeg det går seg til. Han sitter fint i bilen, men bjeffer litt i begynnelsen, og bjeffer på det som skulle gå forbi av hunder og folk.
Han kan enda ikke f
å leke med andre hunder, han er altfor voldsom. Han tar NULL signaler fra de andre, om Enya blir redd eller sint virker det som at det bare girer han mer opp. Han flyr i henne og løper henne ned. Selv i langline så må jeg med gjevne mellomrom huke tak i han og holde han fast når jeg ser at han fikserer på Enya. Han roer seg heldigvis fort, men nesten umulig å gå med de to alene i skogen. Heldigvis er han ikke sint, bare smått tilbakestående. :P Om vi går på asfalt i boligfelt, så går han faktisk veldig fint.

Neste kursdag er i morgen. :) Har måttet ta litt pause ettersom han tydeligvis var smittet med kennelhoste da han kom hit, han hostet helga 1-3 mai, ingenting mer. Før det hadde vi jo latt han hilse på andre hunder, og vært på kurs og alt.. Alle hundene han har hilst på begynte å hoste, og ene hunden ble så dårlig at det så mørkt ut en liten stund. Surt å ikke få beskjed om at han kunne være smittet før alle de andre hundene vi omgåes med allerede var blitt syke, heldigvis gikk det bra, og alle er friske nå! :)

Kan jo legge ut noe positivt og! :icon_redface:

Han er blitt vanvittig flink p
å kontakt, og han er fortsatt veldig fin å trene. Han jobber bra til tross for at godbitene ikke er stas. Kan finne på å spytte de ut om det er for mye å tygge, fordi han er så opptatt av å finne ut hva du vil ha han til å gjøre. :wub: Går fint forbi hunder og folk, selvom han sååå gjerne vil hilse!

Han er en drøm innendørs, legger seg helst i stua i fred om natten. De første dagene la han seg i sofaen, det ville vi helst ikke, tok to netter så sluttet han å gå i sofaen. Det er mer enn hva jeg kan si om det andre udyret. :P

post-179-0-64199700-1431533627.jpg
post-179-0-98121400-1431533020.jpg
post-179-0-42828900-1431533023.jpg
post-179-0-04018200-1431533018.jpg
post-179-0-16932500-1431533030.jpg

• Like 9
  • 2 weeks later...
Skrevet

Det går fortsatt framover for gutten. Kommer som en kule på innkalling, også på kurs med hunder rundt, men må ha langline på for han vet med en gang når vi skal hjemover og da kan du hive biffer etter han og han gir deg fingeren. :P Sitt/ligg og bli er han og blitt flink på. Båndtrening er også blitt mye bedre, så nå går det faktisk helt greit å gå tur med han uten å få brannsår. :P

Skal på "bytrening"(i Lakselv, så det er jo relativt :lol: ) på torsdag, tviler på at det blir noe problem. Han er så vanvittig leken, og trenger å få rast ut all energien, men ellers enn det tar han livet med ro og kan fint sitte å se på alt som skjer rundt seg.

post-179-0-19962800-1432672563.jpg

post-179-0-46139000-1432672571_thumb.jpg

post-179-0-99721900-1432672573_thumb.jpg

post-179-0-68358100-1432672575.jpg

post-179-0-86970900-1432672577.jpg

• Like 7
Skrevet

Har funnet en hund som er like gammel, fra samme område, like farger/tegninger, men som ser litt mindre ut. Den er blanding av old english bulldog og boerboel. Kunne det vært broren? :icon_confused:

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei. Takk for svar.  Nei, jeg har alltid ment og prøvd å unngå å hilse på hunder. At hunden min bare skal lære seg at andre hunder eksisterer, men at han ikke har noe med de å gjøre. Annet enn de 2-3 hundevennene han har. Det skal jo sies at vi bor på landet, så ferdes mest i skog og fjells, så vi møter ikke folk eller hunder så ofte hjemme. Men han er veldig trygg og grei, mtp han har vært med meg på jobb over hele landet siden han var 10 uker. Har tatt han med meg inn til byen ved noen anledninger for sosialisering, altså se men ikke røre, og det går stort sett kjempe flnt. Men da er det mer avstand, og jeg har prøvd med alle mulig godbiter og ball, og det er som en bc flest at det er ballen som er best. Men det bruker vi svært sjeldent da han girer seg opp altfor mye og mister fokus. Med ballen kan han være løs blant hunder og folk uten å bry seg om de. Hadde vært morsomt å hatt halvparten av fokuset hans uten ball, som han har med ball 😀 Nå blir han 2 år om en mnd, og problemet rundt hunder har blitt mye bedre. Og vi har ikke gjort noe annerledes egentlig, annet enn å prøve å få mer avstand. Han kan løfte litt på halen og pelsen, men ingen bjeffing eller knurring. Han lander veldig fort etter vi har passert også. Hadde ett tilfelle hvor en liten hund løpt mot og bjeffet og herjet i inngjerdet hage, da dro han i båndet og reiste litt pels. Men ingen lyd da heller, men ble fint med videre og snuste for seg selv i grøfta mens den andre holdt på i bakgrunn. Mye av det er nok pga båndet virker det som også. I langline hvor han får fler forsøk og muligheter til å tenke selv, før lina blir stram så går det bedre enn i kort bånd hvor det kanskje blir stramt med en gang. Så jeg tror jo vi er på bedringens vei, og at det vil bli enda bedre mellom 2 og 3 år 🤞
    • Ikke et dumt spørsmål i det hele tatt! Det er faktisk veldig lurt å tenke på både helse, mengde og hva slags belønning man bruker. Til valp ville jeg brukt små, myke godbiter som er lette å spise raskt. Poenget er at bitene skal være bittesmå, spesielt når du belønner ofte. Bruker du mye godbiter i trening, kan du gjerne ta litt av dagsrasjonen og bruke den som treningsmat. I starten belønner man ofte, fordi valpen skal forstå hva som lønner seg. Etter hvert som atferden blir mer stabil, kan du begynne å belønne mer variert: noen ganger godbit, noen ganger ros, noen ganger lek, noen ganger å få snuse, hilse eller løpe videre. Lek kan også være en veldig god belønning, særlig for valper som synes drakamp, jaktlek eller leke sammen med deg er gøy. Du trenger ikke ha alle lommer fulle for alltid, men i valpeperioden er det smart å ha belønning lett tilgjengelig. Etter hvert faser du ikke belønningen helt ut, men du belønner sjeldnere og mer strategisk. Jeg har skrevet mer om ulike typer belønning her: Belønning – hvordan og med hva belønner jeg hunden min?
    • Jeg har en venninne som har to hunder mad navn Emmy og Lilly, så det var litt morsomt! Jeg synes Emmy er finest av de tre
    • Ja, det kan absolutt virke som om en hund har “null sosiale ferdigheter”, spesielt hvis hun har hatt lite gode erfaringer med andre hunder, dårlig sosialisering, mye stress eller har lært at konflikt er den tryggeste strategien. Men ofte handler det ikke om at hunden “ikke gidder å forstå”, men at hun blir så stresset, usikker eller gira at hun ikke klarer å lese signalene godt nok. Da kan hun enten bli for intens, gå for tett på, overse dempende signaler eller reagere kraftig når andre hunder sier ifra. Jeg ville ikke latt henne “finne ut av det selv” med andre hunder hvis det stadig ender i konflikt. Da får hun bare mer trening i feil strategi, og de andre hundene får en dårlig opplevelse. I stedet ville jeg jobbet med veldig kontrollerte møter: god avstand, rolige hunder, korte økter, parallelle turer og pauser før det bikker over. Målet er ikke nødvendigvis at hun skal bli sosial med alle hunder, men at hun lærer å være rolig rundt andre hunder uten å måtte bort, mase, kjefte eller skape konflikt.
    • Hei! Jeg ville vært litt forsiktig med å tolke dette som “bølling”, selv om det kan se sånn ut. Hos usikre hunder kan bjeffing fort bli en strategi som fungerer: “jeg bjeffer, og da får jeg mer kontroll / den andre hunden holder avstand”. Selv om nabohunden er snill, betyr ikke det nødvendigvis at Lilje opplever situasjonen som trygg. Jeg ville derfor ikke latt henne være tett på ham når hun kjefter, men heller bruke ham som en trygg treningshund på større avstand. Gå parallelle turer der hun slipper direkte kontakt, blikk og press. Belønn rolig atferd, snusing, kontakt med deg og det å kunne se ham uten å reagere. Hvis hun begynner å kjefte, er dere sannsynligvis for nærme eller situasjonen varer for lenge. Målet er ikke at hun skal “skjerpe seg”, men at hun lærer en annen strategi enn å skremme bort. Og for nabohundens skyld er det helt fair å skjerme ham fra å bli kjeftet på tett oppi. Jeg ville fortsatt brukt snille hunder i treningen, men med mer avstand, kortere økter og mindre direkte samhandling. Jeg har skrevet mer om dette her: Hunden bjeffer på andre hunder – hva kan du gjøre?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...