Gå til innhold
Hundesonen.no

Trange tårekanaler, hva kan gjøres/er det noen vits?


Mirai
 Share

Recommended Posts

Mirai har trange tårekanaler, vi visste det før vi hentet henne. Hun er ikke konstant fuktig under øynene, hun er mer tørr en våt vil jeg si. Det er det venstre som er verst og det renner hvis hun f. eks sitter i sola og myser eller etter hard tur/mye herjing. Hun virker ikke plaget av det, men det ser ut som hun syns det er godt når jeg stryker litt lett over øyet og "tørker" opp det våte.

F. eks nå er hun litt rennende etter tur i mye busk og kratt på fredag, ser for meg at hun fikk en del blader og sånt, og et par timer i sola i går.

På veterinærsjekk ved 12 uker syntes ikke veterinæren at hun så plaget ut, var litt rød i øyekroken kanskje. Den dagen var hun jo helt fin og ikke noe rennende da, så.

Hva er deres erfaring med trange eller tette tårekanaler? Jeg søkte, men fant ikke mye om det her på forumet. Har dere gjort noe, i tilfelle hva? Leste på et annet forum om ei som hadde hatt hunden sin inne til spyling (?) eller åpning fem ganger og den ble kvitt alt etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elvis har operert, skylt, fått øyesalver osv. Det hjelper der og da, så er det like ille(eller ille og ille, men det ser jo litt ekkelt ut) igjen. Han lever fint med det, merker ingenting :) Han er litt rødlig på øynene konstant, men vi har ikke gjort noe med de siden han var 3 år, før det holdt vi ofte på med å åpne de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blaze har null i tåreproduksjon på ene øyet fra hun var 1-1,5 år etter en alvorlig infeksjon som tok knekken på tårekanalen hennes.

Vi prøvde en periode en salve som kunne øke produksjonen, men det var jo ikke noe å jobbe med på henne. :)

Operasjon ble vurdert, men valgte først å prøve dryppe med kunstig tårevæske 4-6 ganger daglig (det blir en vane). Det har fungert i 10 år :)

Ca en gang i året får hun men mild infeksjon/slitasje på øyet pga mye støv o.l. Som de vanlige antibiotika kurene tar knekken på.

Viscotears kjøper jeg resept fritt på apoteket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...