Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva kan fikses i byen din?


Ingvild
 Share

Recommended Posts

Jeg skal skrive masteroppgaven min i by- og regionplanlegging neste vår. Jeg har lyst til å lage en prosjekteringsoppgave, hvor jeg tar for meg et avgrenset område og gjennom analyser og mulighetsstudier kommer fram til et slags planforslag for området. Her kan jeg jobbe på veldig ulike nivåer - jeg kan vurdere hvordan én enkelt plass kan bli bedre integrert i byen eller jeg kan se på hvor det er strategisk lurt å legge en motorvei for at den skal fungere best mulig i den byregionen den skal ligge i. Jeg er nok mest opptatt av et nivå mellom disse to. Jeg er ikke arkitekt eller landskapsarkitekt, så jeg skal ikke gå inn på veldig detaljert nivå. Men jeg kan for eksempel finne ut av hvordan bystrukturen bør være rundt t-banestasjonen på Madserud om/når Fornebubanen åpner der. Hvilke funksjoner bør det være der og hvordan bør de være organisert i forhold til hverandre? Hvordan skal gatestrukturen være? Hva trenger området, og hva har området plass til? Også videre. Det er det nivået jeg er mest interessert i. :) Produktet jeg ser for meg å lage til slutt er en masterplan:

masterplan.gif

Så er det slik at ettersom jeg studerer like sør for Oslo og Oslo er Norges hovedstad og største by, er det veldig fort gjort at "alle" eksemplene vi jobber med på studieprogrammet mitt er fra Oslo. Det er på mange måter greit, for det er mye spennende å ta tak i der! Men det kunne være gøy å utforske noen andre kanter av landet, også. Problemet er at når man ikke er kjent i alle landets byer selv, er det ikke nødvendigvis så lett å fange opp hvor det er behov for endring eller hvor det er prosesser i gang som gjør at byen endrer seg.

Så mitt spørsmål til dere kjære soniser, som bor i alle landets kriker og kroker, hva er det som kan fikses på der du bor?

Kanskje det er et område som er litt utrivelig på en eller annen måte, eller hvor det nettopp er frigjort en del areal (for eksempel et industriområde som har blitt lagt ned), eller hvor premissene har blitt endret (for eksempel fordi en omkjøringsvei har gjort tungtrafikken i området mye mindre). Kanskje kommunen har noen planer på gang, som du egentlig ikke er helt fornøyd med? Trenger byen eller tettstedet ditt noe som de sliter med å finne plass til? Ønsker du deg trikkelinje? Eller kanskje et sammenhengende sykkelstinett? Eller noe helt annet?

Håper dere har et eller annet å bidra med. :) Alt er av interesse egentlig - jeg vil bare ha en liten idémyldring sånn at jeg selv kan bli litt klokere på hva jeg vil skrive om. :) Og eksempler fra Oslo er også lov, altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan gjerne ta for deg Haugesund :P Vi er en liten by mellom Stavanger og Bergen, så vi pleier å spøke med at vi har togforbindelser sør og nord i byen, altså da i Stavanger og i Bergen uten at de går gjennom byen vår :P

Vi holder jo på med litt forskjellige utbygninger her, men det meste går vel på utvidelse av veier pdd.

Jeg kjenner lite til planer i byen, men jeg hadde ikke foraktet en togforbindelse evnt bybane/trikk da det er langt mellom plassene (f.eks kjøpesenter og andre samlingspunkt) og kollektivtransporten er heller dårlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer oppbrinnelig fra Skien, og der har du et flott eksempel på et sentrum som har dødd helt etter at kjøpesenteret 10 min unna sentrum bygde ut. Veldig trist, skulle gjerne sett at noen fikk en god idee om hva man kunne gjøre for at sentrum skal leve igjen.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gran sentrum var med på det Brenner-programmet som et eksempel på dårlig planlegging... Ting her er litt... tja.. rart... Og ting skulle helt klart vært gjort på en annen måte for å få et tettere sentrum, mindre bil, mer folk og et triveligere og koseligere sentrum. Samtidig er vi midt i en prosess hvor hovedveien vår, rv4, legges om gjennom sentrum og skal nå gå i tunnel. Det skal derfor bli miljøgate, noe vi selvfølgelig håper på at skal bidra positivt til sentrum.

En liten (sammenlignet med bykommunen i hvert fall) kommune som Gran har en del utfordringer når det gjelder tettstedsutvikling, fordi vi kan liksom legge så mye planer vi vil, men er samtidig prisgitt entreprenører/privatpersoner, for kommunen sjøl bygger svært lite. Og i en liten kommune er ikke prosjektene så store, så vi har mange mange små reguleringsplaner, men mangler kanskje de mer overordnede planene. Eller, det stemmer ikke helt det heller, men ja... Også er det problematikken med politikere vs. utbygger vs. administrasjonen... For å si det kort, det er her mye av kjernen til problemet ligger.

Jeg har lyst på et nytt Gran sentrum, uten biler og parkeringsplasser (men de må ligge nært butikkene for Hadelendinger kan ikke å gå...), små grønne lunger, fortauskafeer, torg, liv i gatene, liv på fortauene, møteplasser i sentrum, og aller helst en gågate gjennom sentrum! Få butikkene ut av kjøpesentrene, evt. dra gågata på en måte gjennom det ene senteret, som i Bodø, og for guds skyld, ikke spre handelen over et større areal enn det vi har i dag. Og ja, prøve å knytte sentrum mer med det fantastiske naturreservatet vi har 200m fra togstasjonen, med fugletårn, stier, oppslagstavler osv.

Velg oss, velg oss, velg oss :flag::innocent:

(Også er folka som jobber på plan hos oss veldig trivelige og lette å samarbeide med :ahappy: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan hovedveiene i Bergen er lagt er et irritasjonsmoment for mange bergensere. Skal du fra sør til nord i byen må du enten kjøre lang omvei gjennom gokk, eller gjennom byen. Vi sliter med dårlig luft i sentrum, men når all trafikk sør-nord går gjennom sentrum er ikke det så rart. Hele sentrum blir en "propp" av biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Romsås er alt perfekt og vi vil gjerne ha det sånn :) Det rasles med sablene vedr utbygging og det hadde vært fint om noen så på alternativ til boligutbygging steder der det er hensiktsmessig. Særlig morsomt hadde det vært om noen lagde forslag til utbygging på hellige vestkanten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Her skal bilen brukes til ALT. Altså skal du i butikken på den ene siden av parkeringen for så i butikken på den andre siden av parkeringen så flytter en så klart bilen. Også har vi da gjennomgangstrafikken midt i sentrum. Disse to tingene burde det gjøres noe med. Det er mange muligheter for å gå i Bygdebyen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så gøy at dere bryr dere om hjemstedet deres og har meninger om hva som kunne vært bedre! Kom gjerne med mer, og gjerne litt mer detaljert. Noen av stedene dere nevner har jeg aldri besøkt, så da trenger jeg kanskje litt mer input for å henge med. :)

Du kan gjerne ta for deg Haugesund :P Vi er en liten by mellom Stavanger og Bergen, så vi pleier å spøke med at vi har togforbindelser sør og nord i byen, altså da i Stavanger og i Bergen uten at de går gjennom byen vår :P
Vi holder jo på med litt forskjellige utbygninger her, men det meste går vel på utvidelse av veier pdd.

Jeg kjenner lite til planer i byen, men jeg hadde ikke foraktet en togforbindelse evnt bybane/trikk da det er langt mellom plassene (f.eks kjøpesenter og andre samlingspunkt) og kollektivtransporten er heller dårlig.

Jeg syns tog langs hele Vestlandet hadde vært helt fantastisk! Stavanger-Haugesund-Bergen-Førde-Ålesund-Molde-Kristiansund-Trondheim. Det hadde jo vært en turistattraksjon! Og det hadde vært svindyrt å gjennomføre. :lol: De får vel konsentrere seg om å gjøre E39 fergefri først, kanskje.

Blir kollektivtransporten bedre av at det er en trikk/bybane der? Jeg syns trikk er et veldig flott framkomstmiddel, men å forbedre busstilbudet er ganske mye rimeligere enn å anlegge en trikkelinje. Det skal være store fordeler for å gjøre det, og det er mest aktuelt langs veldig befolkede strekninger hvor det også er mange som jobber. Kanskje Haugesund heller trenger en ordentlig opprustning av busstilbudet? Jeg vet ikke. :)

Nyhavna i Trondheim er jo et område som skal utvikles..

Ja. Det er laget en god kommunedelplan som nettopp har ligget ute til høring for det området. Der har de gjort et godt byplangrep, så jeg er dessverre litt for seint ute til å gjøre det samme selv. :lol: Men det er jo et spennende område, så det kan jo være ting å jobbe med for meg selv om kommunedelplanen nå sannsynligvis blir vedtatt.

Jeg kommer oppbrinnelig fra Skien, og der har du et flott eksempel på et sentrum som har dødd helt etter at kjøpesenteret 10 min unna sentrum bygde ut. Veldig trist, skulle gjerne sett at noen fikk en god idee om hva man kunne gjøre for at sentrum skal leve igjen.

Det der er en vanskelig og vanlig problemstilling, dessverre. Jeg syns dette er en fin liten kommentar om det med kjøpesenter og byliv: http://www.dagbladet.no/2013/03/12/kultur/debatt/arkitektur/kjopesenter/thon/26176018/

Har dere studenter i Skien? Eller holder de bare til i Porsgrunn? Hvor lang tid tar det egentlig å reise kollektivt mellom Porsgrunn sentrum og Skien sentrum?

Gran sentrum var med på det Brenner-programmet som et eksempel på dårlig planlegging... Ting her er litt... tja.. rart... Og ting skulle helt klart vært gjort på en annen måte for å få et tettere sentrum, mindre bil, mer folk og et triveligere og koseligere sentrum. Samtidig er vi midt i en prosess hvor hovedveien vår, rv4, legges om gjennom sentrum og skal nå gå i tunnel. Det skal derfor bli miljøgate, noe vi selvfølgelig håper på at skal bidra positivt til sentrum.

En liten (sammenlignet med bykommunen i hvert fall) kommune som Gran har en del utfordringer når det gjelder tettstedsutvikling, fordi vi kan liksom legge så mye planer vi vil, men er samtidig prisgitt entreprenører/privatpersoner, for kommunen sjøl bygger svært lite. Og i en liten kommune er ikke prosjektene så store, så vi har mange mange små reguleringsplaner, men mangler kanskje de mer overordnede planene. Eller, det stemmer ikke helt det heller, men ja... Også er det problematikken med politikere vs. utbygger vs. administrasjonen... For å si det kort, det er her mye av kjernen til problemet ligger.

Jeg har lyst på et nytt Gran sentrum, uten biler og parkeringsplasser (men de må ligge nært butikkene for Hadelendinger kan ikke å gå...), små grønne lunger, fortauskafeer, torg, liv i gatene, liv på fortauene, møteplasser i sentrum, og aller helst en gågate gjennom sentrum! Få butikkene ut av kjøpesentrene, evt. dra gågata på en måte gjennom det ene senteret, som i Bodø, og for guds skyld, ikke spre handelen over et større areal enn det vi har i dag. Og ja, prøve å knytte sentrum mer med det fantastiske naturreservatet vi har 200m fra togstasjonen, med fugletårn, stier, oppslagstavler osv.

Velg oss, velg oss, velg oss :flag::innocent:

(Også er folka som jobber på plan hos oss veldig trivelige og lette å samarbeide med :ahappy: )

Jeg har faktisk vært på et foredrag med en fra Gran kommune som fortalte om dette med veiomleggingen og hvordan det kan påvirke sentrum. Husker ikke i farta om det var på et seminar jeg har vært på eller om jeg har hatt forelesning om det i et fag. Uansett - det jeg husker mest fra det var at det var fryktelig mye snakk om parkeringsplasser. :lol: Men jeg husker også at det var en del snakk om identitet og noe gammel trehusbebyggelse som var viktig og sentralt. Og det er jo et grimlende utgangspunkt for sentrumsutvikling egentlig - om man klarer å ta tak i den lokale identiteten og utvikle sentrum i tråd med den.

Parkeringsplasser må man nesten ha på et sånt sted, for mange kommer fra et stykke unna. Man kan liksom ikke forvente at folk skal gjøre unna storhandelen og bære med seg den hjem i åtte kilometer. Men lokalisering av parkeringsplasser har veldig mye å si for hvordan folk bruker sentrum. I stedet for en gigantisk parkeringsplass utenfor hver eneste store butikk kan man ha mer en slags innfartsparkering, for eksempel.

I Dokka har de hatt et landsbyprosjekt for å utvikle stedet som nettopp aktiv landsby - det beste fra byen og det beste fra bygda. En sånn type tankegang hadde kanskje ikke vært så dum for Gran heller? http://www.landsbyendokka.com

Du har jo mange flotte ideer allerede, syns jeg! Hvorfor er ikke du planlegger? :P Jeg håper du engasjerer deg litt i de relevante planprosessene der. :)

Min kjepphest: La byen møte vannet! Det legges alt for mye ræl langs strandsonen i alle byer. Plasser torg og parker langs vannet i stedet. La folket få se og lukte saltvann!

Det er jeg så enig i! Og det er ofte så vanskelig å gjøre noe med ettersom havn, jernbane og hovedveier har fått den der strategiske beliggenheten. (At de bygget havna nære sjøen er kanskje ikke så rart.) Men sjø/vannfrontplanlegging har blitt et eget begrep, og det finnes jo eksempler på at de rydder opp sjøfronten og gjør den tilgjengelig for folket. Som Fjordbyen i Oslo. Havneanleggene har en litt annen rolle i dag enn for bare noen tiår siden, så mange steder er det nå (eller snart) mulig å gjøre sjøfronten mer tilgjengelig fordi havneanleggene flyttes eller endres. En stor fordel da er at eiendomsstrukturen ofte er relativt enkel, slik at det faktisk er mulig å lage god by der. Det er kanskje en fattig trøst, men vi som utdannes nå ser verdien sjø og elv har, og vil nok i større grad enn våre forgjengere jobbe for å gjøre vann tilgjengelig i byen. :)

Jeg syns for eksempel at Stjørdal er litt pussig når det kommer til vann. Det er en by som har både elv og fjord, men det merker man ikke noe til i det hele tatt når man går rundt i sentrum. (Eller kjører fra sted til sted i sentrum, som veldig mange gjør.) Der har man barrierer som flyplass, motorvei og jernbane som gjør det vanskelig for byen å komme helt ned til vannet.

Du får se på planene til Grimstads rike onkel :) JB Ugland. Om det er noe her som kan forbedres , gjøre annerledes. http://www.jbu.no/det-gir-en-helt-spesiell-energi-a-jobbe-ved-siden-av-2500-studenter/

Red: Kristiansand! Legge E 18 gjennom bykjernen med 50 sone og sånn - bah.

Det er alltid spennende med store utbyggingsprosjekter! Ved første øyekast syns jeg egentlig prosjektet ser ganske bra ut (med unntak av den gigantiske parkeringsplassen som ligger i dagen). Det har potensial til å gi noe tilbake til byen i form av arbeidsplasser, boliger, studentplasser og et flott parkområde. Det kunne nok kanskje blitt bygget enda tettere med boliger, men det er jo rom for fortetting der om det skulle være behov for det i framtida. Hva tenker du om prosjektet? Er det noe du skulle ønske var annerledes?

Jeg tror nesten du må forklare litt nærmere hva du mener med E18 og Kristiansand. :) Går E18 gjennom sentrum i dag, eller planlegger de å legge den gjennom sentrum?

Hvordan hovedveiene i Bergen er lagt er et irritasjonsmoment for mange bergensere. Skal du fra sør til nord i byen må du enten kjøre lang omvei gjennom gokk, eller gjennom byen. Vi sliter med dårlig luft i sentrum, men når all trafikk sør-nord går gjennom sentrum er ikke det så rart. Hele sentrum blir en "propp" av biler.

Bergen er en by jeg ikke kjenner så veldig godt. Jeg har studert litt kart over byen bare, og det som slår meg er at den er veldig rart utbygd. :P Det er store avstander mellom de ulike lokalsentraene, med fjell midt inni byen! Pussige greier. Det er liksom som om området ikke helt er ment for å huse Norges andre største by. Og når det er slik, er det nok ganske vanskelig å være veiplanlegger i området der også. Vet du om de har planer om å gjøre noe med veistrukturen der?

Har om dette selv på skolen. Ilsvika i Trondheim! Dårlig planlegging, dårlig utnyttelse :)

Så gøy. :) Hva er det du studerer/i hvilket fag er det du har om planlegging?

I Ilsvika har det jo blitt bygget en del de siste årene, uten at jeg helt vet om de prosjektene er vellykkede eller ikke. Er det de nye prosjektene du tenker på, eller tenker du at det burde bygges mer utover mot Trolla også?

At Tønsberg Nøtterøy fortsatt ikke har en ny og ordentlig bru løsning.

Det har jeg hørt snakk om! Det er nok litt utenfor mitt interessefelt, men jeg er enig i at det må være frustrerende for beboerne der at det tar så lang tid å få på plass en god løsning.

På Romsås er alt perfekt og vi vil gjerne ha det sånn :) Det rasles med sablene vedr utbygging og det hadde vært fint om noen så på alternativ til boligutbygging steder der det er hensiktsmessig. Særlig morsomt hadde det vært om noen lagde forslag til utbygging på hellige vestkanten!

Da jeg studerte på Blindern skrev jeg faktisk en artikkel om Romsås og muligheter for fortetting der. Det er et veldig fint område, syns jeg! Det kunne kanskje blitt et enda mer spennende og variert område å bo i dersom det kom litt mer variert bebyggelse der, også. For eksempel noen rekkehus eller en liten kolonihageby! Men hvis det først blir bestemt at det skal bygges mer på Romsås, spørs det om det er små villaer det blir gitt plass til der.

Jeg er helt enig i at det bør bygges mer, tettere og større på vestkanten i Oslo. De har infrastrukturen til å takle det, så det gjelder bare å finne områdene det er plass. Og ikke minst finne områder hvor det er mulig å gjennomføre - det er veldig mange ressurssterke personer der som har mulighet til å stoppe utbyggingsprosjekter i villastrøk. Juridisk sett er det ikke bare bare å få gjennomført det heller.

Kanskje jeg skal ta litt tak i det? Finne områder for fortetting på vestkanten og lage et forslag til hvordan det kan gjøres på et konkret sted, for eksempel.

Her skal bilen brukes til ALT. Altså skal du i butikken på den ene siden av parkeringen for så i butikken på den andre siden av parkeringen så flytter en så klart bilen. Også har vi da gjennomgangstrafikken midt i sentrum. Disse to tingene burde det gjøres noe med. Det er mange muligheter for å gå i Bygdebyen

Det der kjenner jeg igjen fra Stjørdal! At man flytter bilen fra én parkeringsplass til en annen i stedet for å gå. Det er vanskelig å ta tak i, altså! For det handler jo til syvende og sist om folk sine vaner. Trafikkvaner er veldig etablerte og de er vanskelige å ta tak i. I dette tilfellet kan det nok kanskje henge litt sammen - når all gjennomgangstrafikken går gjennom sentrum får stedet fort et bilbasert preg. Samtidig bidrar kanskje gjennomfartstrafikken til at folk stopper der og legger igjen litt penger hos de lokale bedriftene? Det er et vanskelig dilemma det der med gjennomfartstrafikk. Noen steder er såpass små at de trenger gjennomfartstrafikk for å opprettholde butikkene. Vet ikke om det er tilfellet med Bø, altså. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der er en vanskelig og vanlig problemstilling, dessverre. Jeg syns dette er en fin liten kommentar om det med kjøpesenter og byliv: http://www.dagbladet.no/2013/03/12/kultur/debatt/arkitektur/kjopesenter/thon/26176018/

Har dere studenter i Skien? Eller holder de bare til i Porsgrunn? Hvor lang tid tar det egentlig å reise kollektivt mellom Porsgrunn sentrum og Skien sentrum?

Høyskolen i telemark holder til i Porsgrunn, men det er vel en del studenter som bor i Skien. Mellom Skien og Porsgrunn (sentrum til sentrum) tar det 15 min med buss (sist jeg tok den), så det er mye trafikk mellom byene. Med mindre du reiser i rushtida, da burde du sykle :) Det er kortere med tog, togstasjonen ligger midt i Porgrunn sentrum men litt uta for bykjernen i Skien så ikke mange som tar toget.

RED: det som er litt spesiellt med Skien og Porsgrunn er at begge har to kjøpesentrere "i sentrum", Downtown i Porsgrunn og Herkules i Skien. Forskjellen er at i Porgrunn fungerer det og du har har et (relativt) levende sentrum allikevel mens i Skien har det dødd helt. Herkules ligger ikke langt unna sentrum liksom. Kanskje 15 min å gå (MAKS). Downtown ligger i den ene enden av Porsgrunn sentrum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Det der kjenner jeg igjen fra Stjørdal! At man flytter bilen fra én parkeringsplass til en annen i stedet for å gå. Det er vanskelig å ta tak i, altså! For det handler jo til syvende og sist om folk sine vaner. Trafikkvaner er veldig etablerte og de er vanskelige å ta tak i. I dette tilfellet kan det nok kanskje henge litt sammen - når all gjennomgangstrafikken går gjennom sentrum får stedet fort et bilbasert preg. Samtidig bidrar kanskje gjennomfartstrafikken til at folk stopper der og legger igjen litt penger hos de lokale bedriftene? Det er et vanskelig dilemma det der med gjennomfartstrafikk. Noen steder er såpass små at de trenger gjennomfartstrafikk for å opprettholde butikkene. Vet ikke om det er tilfellet med Bø, altså. :)

Men her flytter dem bilen fra den ene enden til den andre enden av samme parkeringsplass. Og i Stjørdal er sentrum større en det vi har. Tror faktisk Bø kan klare seg uten gjennomgangstrafikken fordi vi har høyskolen som genererer fler folk også er det turister som besøker sommerland og har et hotell og fire campingplasser å overnatte på i kommunen. Men får dem nok penger en gang i tiden så blir det faktisk tunell under sentrum for gjennomgangstraffiken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bergen er en by jeg ikke kjenner så veldig godt. Jeg har studert litt kart over byen bare, og det som slår meg er at den er veldig rart utbygd. :P Det er store avstander mellom de ulike lokalsentraene, med fjell midt inni byen! Pussige greier. Det er liksom som om området ikke helt er ment for å huse Norges andre største by. Og når det er slik, er det nok ganske vanskelig å være veiplanlegger i området der også. Vet du om de har planer om å gjøre noe med veistrukturen der?

Ja, den er kjemperar :P Sentrum er knøttlite, også har man mange "forstads-sentrum". Bor du på Nesttun bor du bare 10 minutters kjøring unna Bergen sentrum, men man trenger ikke dra inn dit for annet enn universitet/høyskole og kanskje jobb. Det ropes og skrikes om disse veiene, men bybanen er vel førstepri å finne ut av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At Gardemoen og utbyggingen der sikret grønt ariale på og rundt Gardermoen område. Slik det ser ut nå så blir det betong og asfalt jungel både på flyplass område og industri/lager rundt. Og slt grønt blir jevnet med jorden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor på Fornebu rett utenfor Oslo. Der bygges det jo opp en helt ny by(del). Jeg skjønner ikke hvorfor de ikke har bygget hensiktmessig kollektivtilbud. De har ikke bygget kollektivfelt til bussen og ikke tbane. De som planla dette prosjektet vet jo hvor mange mennesker som kommer til å bo der og hvor mange bedrifter som holder til der. De har vært flinke til å anlegge grøntområder da :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anser Drammen som byen min ( selv om jeg strengt tatt er Liung nå :P ) og jeg kommer liksom ikke på noe lengre. Selvfølgelig er ikke byen perfekt, men herregud for en forbedring!

De fleste som kommer til Drammen nå blir ekstremt positivt overrasket, og vi har fått tilbake et levende sentrum!

Byplanlegging har mye å si for trivsel :wub:

Desverre har det en uheldig bakside, de innfødte blir presset ut av boligmarkedet pga tilflytting..

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg studerte på Blindern skrev jeg faktisk en artikkel om Romsås og muligheter for fortetting der. Det er et veldig fint område, syns jeg! Det kunne kanskje blitt et enda mer spennende og variert område å bo i dersom det kom litt mer variert bebyggelse der, også. For eksempel noen rekkehus eller en liten kolonihageby! Men hvis det først blir bestemt at det skal bygges mer på Romsås, spørs det om det er små villaer det blir gitt plass til der.

Jeg er helt enig i at det bør bygges mer, tettere og større på vestkanten i Oslo. De har infrastrukturen til å takle det, så det gjelder bare å finne områdene det er plass. Og ikke minst finne områder hvor det er mulig å gjennomføre - det er veldig mange ressurssterke personer der som har mulighet til å stoppe utbyggingsprosjekter i villastrøk. Juridisk sett er det ikke bare bare å få gjennomført det heller.

Kanskje jeg skal ta litt tak i det? Finne områder for fortetting på vestkanten og lage et forslag til hvordan det kan gjøres på et konkret sted, for eksempel.

Jaaa, ta tak i det :D Det bor jo allerede 7000 mennesker på en forholdsvis liten plass. Det er bare det at vi bor i høyden og dermed ser det ikke så mye ut :) Skal man bygge ut her, må man ta av skogen og det er ingen god tanke. Rådyr, rev, hare, elg og gaupe bor jo rett her borte og trenger ikke å bli tvunget lengre inn. At de i det hele tatt bygde her i sin tid og lagde dette massive såret i skogen, var heller ikke det smarteste, kanskje.

Argumentene for å ikke bygge ut på vestkanten, er jo tildels etisk betenkelige, hvis de strander på "ressurssterke mennesker stopper planene", for det er masse plass der :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min kjepphest: La byen møte vannet! Det legges alt for mye ræl langs strandsonen i alle byer. Plasser torg og parker langs vannet i stedet. La folket få se og lukte saltvann!

Enig! Her må jeg si at Kristiansand har fått det til veldig fint med "bydelen" Tangen og bystranda. Sorry Ingvild, for at jeg kupper tråden din, men jeg måtte bare hive meg på her.

bystranda_utv_2_BoligHoved.jpg

Utsikt+over+byfjorden+og+bystranda.jpg

Jeg er ikke så veldig begeistret for Kristiansand generelt, jeg synes byen henger for lite sammen, det er utrolig mye stygg arkitektur i sentrum, og jeg liker ikke så godt rutenett-byer. Men det er noen veldig koselige deler av byen, som fiskebrygga, posebyen og bystranda, som nevnt. Det å ha et sånt område i bykjernen er jo fantastisk.

Du får se på planene til Grimstads rike onkel :) JB Ugland. Om det er noe her som kan forbedres , gjøre annerledes. http://www.jbu.no/det-gir-en-helt-spesiell-energi-a-jobbe-ved-siden-av-2500-studenter/

Red: Kristiansand! Legge E 18 gjennom bykjernen med 50 sone og sånn - bah.

Kristiansand ja ... E 18 og E 39 - mange rare valg!

Jeg anser Drammen som byen min ( selv om jeg strengt tatt er Liung nå :P ) og jeg kommer liksom ikke på noe lengre. Selvfølgelig er ikke byen perfekt, men herregud for en forbedring!

De fleste som kommer til Drammen nå blir ekstremt positivt overrasket, og vi har fått tilbake et levende sentrum!

Byplanlegging har mye å si for trivsel :wub:

Desverre har det en uheldig bakside, de innfødte blir presset ut av boligmarkedet pga tilflytting..

Drammen har blitt fantastisk!!

Jeg hadde ikke så mye å bidra med jeg ... Men en ting har jeg tenkt endel på. Da jeg bodde på jæren var kollektivtilbudet fantastisk! Toget til Sandnes og Stavanger gikk omtrent hvert kvarter/hver halvtime, og stoppet i alle småbyene utover jæren. Dette sikrer jo at småbyene og bygdene opprettholdes, samtidig som man har en miljøvennlig og effektiv måte å komme seg til og fra jobb. Jeg skjønner ikke at dette ikke er gjort her på sørlandet også! Fra alle kanter rundt Kristiansand kommer drøssevis av pendlere hver dag, og kollektivtilbudet er ikke særlig bra. Hadde jeg kunne ønsket meg noe uten å tenke pris ville jeg hatt togmuligheter fra småbyene på hver side av Kristiansand og inn til byen, som et reelt pendleralternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med det over. Lær inn eventuelt en «gå og legg deg» kommando, så du kan avlede med å be hunden å gå og legge seg.  Miljø trene og sosialisere masse så hunden blir godt vant med lyder og folk rundt seg. Men føler det har mye med mentaliteten på hunden og rasen og gjøre. Har du en usikker vokterhund så er det vanskelig å dempe varsling. Har du en trygg vokter så har den høyere terskel for å anse noe som nødvendig å varsle på. 
    • Da har vi fått oss en reell frykt. Viser seg at tøffeste, tryggeste lille Edeward er som Mr.T når det kommer til trapper. Tror han fikk vondt i en klo da vi skulle opp trappen til veterinæren. Den forserte vi ved at jeg praktisk talt stod over han og løftet labbene hans en og en trinn for trinn. Han nektet gå selv, men var ok med å gjøre det sånn, hele trappen. Stoler på meg, men ikke sine egne bein.  Nå tenkte jeg det skulle være annerledes med en ny trapp som ser litt annerledes ut, på et annet sted, i annet lys, men nei. Ikke engang Nom Noms fristet nok til å våge gå et eneste trinn av den trappen med bakbeina.  Vurderer om Nom Noms er verdt det: Prøver snakke meg til fornuft. Det må vel finnes en annen måte? Muttern prøver friste med "kjepp". Dette ble pinlig fordi det er folk rundt, vi er på Tiller - Trondheims Grorud - og det ryktes at det kan være risikabelt å flagge blasfemiske avvik her på kveldstid etter mørkets frembrudd. Er det ikke provoserende nok å være svart hund om vi ikke skal gå rundt og vise at han liker å sutte på "kjepp" også?  — Virkelig, muttern! Dette vil jeg ikke være med på! Jevngodt med å brenne en Koran her. Du er sinnsyk!  Så han ble båret opp, som den lille babyen han er. Mindre pinlig. Fikk ham til å gå de siste tre trinnene selv. Prøver øke til fire-fem neste gang, uten å vifte med en diger "kjepp" så alle kan se det.  Han er i full sving med å fortære den nå, mulig for å prøve sikre seg mot flere sånne flauser ^^  
    • Avledning, og innlæring av alternativ adferd. "Hysj, gå og legg deg" fungerer bare HVIS hunden har lært og KAN oppgaven. Hvordan jeg ville gått fram avhengger veldig både av rase og individ. Men jeg ville ikke skjermet valpen for det som skjer rundt, den må jo bli vant til normale forstyrrelser. Hvis det er en rase med tendens til varsling så ville jeg nok sørget for å trekke for gardinene og ha på radio ved alenetreningen, så forstyrrelser utenfor blir mindre tydelige. I mange tilfeller ville jeg nok belønnet veldig raskt etter første bjeff, og deretter avbrutt/avledet, og lært inn alternativ adferd. Det er helt greit med et bjeff eller to for å si fra, og så komme til meg. Men hvis det er en bjefferase som varsler så skal man være ganske forsiktig for å ikke forsterke adferden. Det aller viktigste er å selv slappe av og ikke være så opptatt av det rundt. Det er ikke sikkert hunden reagerer i det hele tatt, og da trenger den ihvertfall ikke å lære det av eieren. Hvis det kommer et bjeff eller to på noe fra en valp ville jeg sagt "ja, ok", og så funnet på noe annet med valpen. En valp som får miljøtrening ute og oppdage masse lyder og omgivelser vil også være tryggere hjemme, mener jeg. Jeg kan anbefale boken Hverdagslydighet fra valp til voksen av Arne Aarrestad og Siri Linnerud Riber, den tar også for seg vanlige utfordringer.
    • Unge lovende sover søtt etter en to timer lang opp og ned fellestrening med mye bra og masse klebb.  Forventninger til hele stedet, både godteributikken som eimer deilig godis av alle slag, og hallen hvor godbitene hagler og det er lek og moro, de forventningene er skyhøye. Da muttern ba om en sitt før hun åpnet døren var ikke den unge lovende enig i det. Han var fokusert på å komme seg inn til moroa. Dumme muttern la listen for høyt og trodde hun skulle få sitt med verbal kommando, uten å engang hjelpe med lure. Hennes: "I shall ønly say this once," policy, hvorpå hun etter å være sikker på at han hørte det stilte seg til for å vente på sitten - det var som en krigserklæring. Da sitten endelig kom, men den kjipe megga ikke belønnet den med en gang, og hadde nerver til å lukke døren igjen da Ede spratt opp for å løpe inn, for å kreve mer.. Etter mange sånne forsøk, hvor sitten til slutt ble holdt med en godbit foran nesen, lenge nok til at mutteren fikk satt foten innenfor døren, så ble den belønnet et kom og ros og godis og den korte selvbeherskelsen han ble tvunget til å ha for å komme inn - sinnsykt frustrerende - ble forløst i økt glede, mer energi og iver, han ble mer gira av det enn han allerede var, så da muttern på ny, bare to meter innenfor første døren ***** ba ham om enda en sitt for å komme gjennom neste dør.. Hun fikk den, men han var ikke blid.  De glade forventningene hadde slått over i irritasjon da vi kom frem til plassen vår, og han satte i en hardrock konsert av bjeffing. Frustrert bjeffing. Emo bjeffing. Intenst. Øredøvende. Muttern fikk påpakning fra instruktør om å få hunden under kontroll, noe hun til sin store overraskelse fikk til momentant med å legge hendene på ham. Bjeffingen tok fullstendig slutt, han glemte hele resten av hallen, alt fokus var nå på kamp mot muttern. Hender uten godbiter som hadde nerver til å holde ham fast.. Tyggebeinet han ble tilbudt som alternativ å bite på var han fullstendig uinteressert i. Mutterns hender var den punchingbagen han følte for å ta ut sin høygira irritasjon og frustrasjon på. Vi var med ett tilbake til situasjonen i forrige uke. Dette var ikke tanning, dette var kamp, og Ede ville lære muttern å slutte stille urimelige krav og heller servere godis og leker og være blid og lett å ha med å gjøre. Han bet hardt og med et mål om mutterns submission. — Respect my authoritay, bitch! Muttern er ikke komfortabel med å bruke fysisk makt for å få trumfet gjennom viljen sin, men den der typen biting er fullstendig uakseptabel, og negativ straff var ikke en mulighet i situasjonen. Avledning var allerede forsøkt. Å holde ham fastlåst ble i øyeblikkets hete vurdert som en dårlig løsning. Selv om det å fysisk tviholde ham fast til han ga seg antakelig ville fungert der og da, så er ikke det en løsning når han blir større, og det blir han. Det kommer en dag hvor han har passert 40kg og har 10x forhøyet testosteron ifht en voksen hann. Den kampviljen der i den situasjonen lar seg ikke løse med bryting.  Muttern brukte det ene positiv straff verktøyet hun er komfortabel med. Overleppene hans ble lagt over tennene hans, om og om igjen. Han liker ikke å bite seg selv i leppene, og det frustrerte ham, men han hadde ikke lyst til å gi seg uten å ha lekset opp for muttern om å drive han inn i et sånt humør med urimelige krav. Det tok antakelig flere minutter før han ga opp. Så ikke på klokka, men hendelsene i rommet forøvrig ga holdepunkter å estimere fra. Mange ekle og vonde bitt i sine egne lepper fulgt av flere runder av og på tyggebeinet før kamplysten forlot den lille kroppen som roet seg ned og slo seg til ro. Søte lille snille Edeward var tilbake, og resten av treningen var han bare søt og snill og grei og flink. Muttern gjorde masse feil i starten, samtlige fra å ha for høye forventninger til hva han skulle mestre nå, og så bli så forfjamset av å ikke få hva hun ba om at hun ble usikker og ikke helt visste hvordan hun skulle løse det. De første feilstegene på gulvet var å forvente oppmerksomhet med for lav belønningsfrekvens. Lineføring ble repeatedly brutt av fokus rettet mot de andre ekvipasjene fordi muttern var for kjip med tørrfor. Tilbake til plassen vår hvor Ede er superflink til å chille nå.  Neste runde på gulvet, etter å ha ligget og sett på de andre, så fikk muttern oppmerksomheten, men hun feilet igjen med verbale cues uten lure, og hennes usikkerhet rundt hvordan løse det etter å ha feilet med å forvente utførelse på verbale cues, den forvirret Ede også, og vi ble gående og virre uten mål og mening. Han VILLE gjerne mestre, han var fokusert, men kommunikasjonen fra muttern var ikke klar og tydelig nok. Han la seg ned som et spørsmålstegn. Skjønte ikke hvorfor godbitene uteble. Mistet motivasjonen. Tilbake til plassen vår.  Tredje runde gikk bedre. Muttern hadde senket forventningene, klarte kommunisere tydeligere og belønne med høyere frekvens. Det løsnet.  ..men alle øvelser er bagateller. Så lenge valpen er snill og grei og i godt humør og gir kontakt og kommer på oppfordring, så er det ikke viktig om han sitter skrått, ligger på hoftene eller må bes flere ganger om noe. Det eneste virkelig viktige er å få den kampviljen under kontroll. Det har skjedd to ganger til nå. To ganger har han slått over i en sånn modus. Det er ikke overraskende. Jeg trodde ikke jeg kjøpte en retriever. Spørsmålet er hvilken måte som er den mest riktige å håndtere det på for å unngå virkelige problemer når han vokser til og får baller.  Tre andre valper jeg har hatt reagerte på smertehyl og ble lei seg og ville si unnskyld for å ha bitt meg. Easy peasy bitehemming på null komma niks. Chihuahuaen hadde en annen kamp i seg. Hun tente på at jeg hylte og gikk på med dødsforakt. Negativ straff var nøkkelen med henne. Å bli forlatt alene i rommet hver gang var bare ikke verdt den triumferende følelsen av å bite det digre vesenet til grimaser og hyl av smerter som en liten pipeleke. Hun lærte fort av det.  Jeg håper og tror at kombinasjonen av sosial avvisning i de situasjonene hvor jeg kan forlate ham, og tennene over leppa så han biter seg selv i de situasjonene jeg ikke kan bruke sosial avvisning vil få dette under kontroll.  Han er bare 13.5 uker, og det har bare skjedd to ganger enda. 
    • Tar gjerne i mot deres beste tips/erfaringer med å forebygge varsling/vokting! Da tenker jeg på det å bjeffe om fulle folk roper i gaten om natten, om det smeller i bildører utfor huset, om naboen går nært husveggen og liknende. Har lest litt om temaet, men finner ulike teknikker og vet ikke helt hva som er best. Begrense hunden/valpens muligheter til å se og høre det som skjer utenfor? Eller tvert i mot, la vindu stå på gløtt så den blir vant med at det er masse lyder utenfor? La den se hva som skjer ute? Belønne når den ikke varsler, eller belønne når den varsler kort, så den forstår at jobben er gjort og det holder med ett bjeff? HVordan reagerer man om hunden bjeffer masse på en lyd utenfor? Skal man si ting som "hysj" "gå og legg deg", avlede og liknende når den varsler, eller vil det forsterke hundens oppfattelse av at det er viktig å varsle?  Mange tanker her - åpen for alle innspill! Vil være konsekvent fra valpen er liten, så jeg vet hvordan jeg skal løse problemet når det kommer.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...