Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Vel, min mobil har avgått med døden. Jeg trenger en ny.

Helst ikke så dyr, og helst android operativsystem.

Jeg har ikke så mange krav den skal ha:
- Et BRA kamera.
- God Lyd.
- Må kunne få tak i sånn beskyttelses etui til den.

Merke har ikke så mye å si, men jeg vil ikke ha Huaweii (er nå på nr 2, begge er ødelagt), Nokia eller iPhone.

Jeg er helt grønn på dette, å kom gjerne med forslag, linker osv.

Max 4500 kr.

Guest Klematis
Skrevet

Jeg kjøpte nettopp Sony Xperia Z3 compact.

Jeg er veldig fornøyd med størrelsen på den (Skjermen på compact er mindre enn vanlig Z3, og det synes jeg er positivt).), og både batteritid,lyd og kameraet er meget bra.

Skrevet

Jeg synes Samsung Galaxy S5 er veldig god, og den har akkurat droppet litt i pris pga at s6 nettopp kom ut :)

Jeg hadde S2 før, og har S5 både til jobb- og privattelefon (jobbtlf ligger igjen på jobb etter endt arbeidsdag). Så jeg digger den :)

Skrevet

Oppo find 7 har ihvertfall rått kamera og tilhørende funksjoner, skal være bra ellers og er rimelig. Men vet ikke om den er å få kjøpt i Norge.. Ellers er sony experia z2, z3 eller z3 compact gode telefoner med veldig bra kamera.

Skrevet

Har hatt de tre siste galaxy til Samsung og jeg elsker de! Fikk samsung galaxy s6 i går og så langt digger jeg den!
Var veldig fornøyd med S5 men den begynte å tulle endel nå på slutten.. men så har jeg en tendens til å slite ut telefonene mine :P

Skrevet

Jeg elsker min Sony Xperia z3. Kameraet er fantastisk, batteriet varer leenge og det er stort utvalg av beskyttelsesutstyr til å ha utpå. Minuset er at det anbefales å ha beskyttelsesplast på i tillegg til ett hardført deksel, da telefonen kan knuse svært lett.

Skrevet

, da telefonen kan knuse svært lett.

Er det faktisk et kjent problem med xperiaene? Knuste min Z2 i påsken :(

Til TS så anbefaler jeg også xperia (z3 compact hvis du ikke vil ha en stor en) - var veldig fornøyd med min frem til jeg knuste den ;)

Skrevet

Sony z3 er å anbefale. Jeg er sær på mobiler og trives godt med den :) Oppo som Malamutten nevner er også kjemp gode telefoner. Jeg har hatt to stk av Oppo find 5, kjempe fornøyd men tålte ikke veldig mye. Bikkja knust en når hun dro med seg alt jeg hadde i henda fordi hun var så glad. Og den andre ble knust på mystisk vis etter en flytur. Var helt fin når jeg gikk av flyet men knust når jeg kom hjem.

Guest Klematis
Skrevet

Kort innpå her. Nå har jeg altså knust bakdekselet på både min Xperia Z2, og min nye Z3 compact (etter ca 4 dager).

Så det er all grunn til å utvise stor forsiktighet. Hadde mobilen i baklomma, bakdøra på bilen var såvidt inntil meg, og der var telefonen knust.

Skrevet

Jøss så uflaks dere har med knusing av telefoner? :o Min z2 går i gulvet nesten daglig og er like hel enda (noen riper blir det jo, har ikke beskyttelsesfilm over skjermen.)

Bank i bordet!

Skrevet

Jeg har samsung galaxy active s4 (kjæresten har s5) og vi er begge veldig fornøyde :)

Mobilen tåler å bli fuktig, noe jeg setter veldig høyt siden jeg er mye ute i bergensvær :P

S5 har veldig mye bedre kamera enn S4 (nå snakker jeg bare om active, siden det er det vi har) så hvis du vil ha godt kamera så ville jeg gått for S5 :)

Skrevet

Veldig mange anbefaler samsung eller xperia, så jeg skal ta en titt på de.

Det er viktig at telefonen tåler en trøkk. Begge mine tidligere telefoner (huaweii) holdt litt over et år, og begge døde av samme ulykke, knust skjerm og bakdeksel.

Guest Klematis
Skrevet

Jeg googlet meg frem til at det ikke er uvanlig at Xperia'ene blir knust på mystisk vis uten at telefonen har falt i gulvet. Det er visst mange med lignende opplevelser. Så nå er jeg veldig glad for at jeg forsikret min. Min Z2 knuste også bakdekselet på, men den falt faktisk ned fra bilsetet, og på gummimatta på gulvet, det er visst flere som har lagt fra seg telefonen, også har den vært knust når de har plukket den opp.

Det er jo veldig kjedelig, og dårlig. Så jeg ville kanskje tenkt meg litt om på grunn av det, men ellers må jeg si jeg er imponert over telefonen Z3 i seg selv.

Skrevet

Om du får tak i den kan jeg anbefale Oneplus. Billig men har allikevel specsa til toppmodellene som er ute nå :) Den tar til og med RAW-bilder (som speilreflekser gjør). ^^

Skrevet

Ja, det er ett problem med xperiaene, derfor de anbefaler "hardfør" både foran og bak, og ett godt deksel. Jeg elsker telefonen min... Batteriet varer lett en hel dag og jeg er tlfslave...sender ca 50-70 snapchats om dagen, 10-12 meldinger 2-3 samtaler på en time +++ og surfer en hel del.

Skrevet

Ca samme som jeg bruker min,  er jo helt avhengi!

Det blir nok en experia med deksel og ekstraflak på skjermen.

Takk for all hjelp :) Nå gleder jeg meg til å få den :D

Bare pass på at du kjøper herdet glass til å ha utenpå, og ikke disse tynne plastikkflakene :)
Skrevet

Min Samsung Galaxy S5 tåler ihvertfall kløna meg. Den har ramlet på gulvet utallige ganger og ingen skader. Verste som skjer er at bakdekselet og batteriet spretter ut, om den treffer rett/feil vinkel.

Jeg har tykk (nesten 1mm) plastbeskytter på skjermen.

Skrevet

Jeg har mistet min S4 i bakken utallige ganger, og skjermen er hel og fin. Det er hakk overalt rundt hele kanten på mobilen, men skjermen har aldri gått. Har ingen beskyttelse på den. Skjønner ikke at det er mulig... :P

Har også lyst på ny telefon, har lyst på S6, men den er jo gigantisk... Syns 4'ern egentlig er for stor også..

Skrevet

Synes smarttelefoner generelt knuser lett, selv om jeg bare har greid og ødelegge en, og jeg er skikkelig klønete. Men å ha et etui som dekker både frem og bak. Sånt i lær e.l. som dekker hele telefonen og er mykt (demper fall) Er alfa omega om man ikke vil ha knust telefon, har jeg funnet ut. Sånne plastdeksel som bare dekker bak er helt udugelige til annet enn å beskytte mot riper i lakken.

Skrevet

Samsung! De tåler juling, og det skal mye til for å knuse skjermen. :)

Jeg har dog klart å knust litt av toppen på s4'n min, men det var liksom greit. Hadde null beskyttelse på telefonen, den hadde fått så mye juling at ramma/kanten rundt skjermen (som beskytter kantene på skjermen) haddw delevis gått av - bæm rett i badegulvet. Å litt av skjermen knuste :)

Skrevet

Samsung. Vi har det hele familien faktisk. Jegere, o-løper, kokk, hundedame med fotoappen som forlengelse av hånda. Grøvel og vanlig bruk.

Ingen knuste skjermer, ingen fukt og ingen sure miner.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Bare det lille du beskriver om dognanny gjør at jeg vil fraråde hva som helst hun anbefalte ihvertfall. Som dere jo har oppdaget så er det å korrigere, rykke eller kjefte på en allerede frustrert hund ikke konstruktivt. Det er helt fint å høre hva dere har prøvd å hva som skjer. Men jeg lurer litt på, hva skjer om dere deler opp turene? Maks 15-20 minutter på en tur. Skjer det like ofte på morgen og kveld som på den lengre turen på dagtid? Et par enkle oppgaver i løpet av turen (som allerede er grundig innlært inne og som han kan), en enkel sitt, kontakt, håndtarget e.l. Da tenker jeg en kort stopp og en øvelse, maks to repetisjoner, og så rusle videre. Hvis dere får lært inn igjen grime så kan det være tryggere med å prøve halsbånd, men det er nok lettere for dere å få hjelp av en instruktør som ser dere og hunden. Jeg er helt sikker på at dette er løsbart, selv om dere er kjempetålmodige og har prøvd masse allerede! Håper vi får en oppdatering her også når dere har fått litt hjelp.
    • Takker igjen for godt svar! Vi har brukt både sele og halsbånd, med de siste 6 mnd har vi utelukkende brukt sele som sitter godt. Har flere ganger vurdert å bruke halsbånd i stedet men ser at vi ikke tørr da han helt sikkert hadde klart å vri seg ut av det når han klikker. Flere ganger har jeg vært redd for at han skal komme seg ut av selen når vi krangler. Han river å sliter, ruller å hopper. Eneste gangene jeg er trygg på at han ikke kommer seg ut av sele/halsbånd er om han er bundet fast, for da står han helt stille. Og både sele og halsbåndene vi har brukt er passer han og er justerbart. Vi brukte også retrieverkobbel i starten (fikk anbefalt det av oppdretter) men bruker ikke det lengre. En av teknikkene dognanny viste oss var å bruke retrieverkobblet til å "få han av oss" når han hopper på, ved å rykke i båndet, men det fungerte i en halv dag så trosset han det også å vi ønsker ikke å bli stående å rykke i et så tynt med kraftig bånd, det økte bare stressnivået hans.  Vi har ila året som har gått tenkt at han kan være både over og understimulert og gjort endringer i hverdagen i perioder for å justere aktivitetsnivået både opp og ned. Men det har ikke blitt bedre. I periodene vi har justert det ned ser vi at han blir verre, og gjerne mer pågående inne også. Noe vi mener taler imot at han er overstimulert. Og vi har siden han var liten forsøkt å gjøre tydelig skille på at lek og oppgirende aktiviteter skjer ute, mens inne er det ro.  Mulig jeg ordla meg litt feil i forrige kommentar, men vi krever stort sett ingenting av han ute. Det resulterer i at vi henger etter han å han drar som en galing. Men slik har det blitt fordi hver gang vi prøver å lære han noe ute (gå pent, søke kontakt med oss, sladretrening ol) så ender det etter et pr min med et nytt utbrudd. Så frustrasjoenen vår kommer av at vi føler vi er i en ond sirkel. Han vimser rundt å vet ikke hva som er forventet av han > vi forsøker å korrigere han å lære han noe/forstyrre han ved å gi han en oppgave eller mål med turen > han klikker > vi rykker tilbake til start. Slik har det blitt da vi har tenkt at vi kanskje bare må stå i disse episodene til han lærer seg hvordan han skal oppføre seg på tur, det er jo tross alt en rase som er lærevillig og gjerne vil ha en oppgave. Men selv etter lengre persioder der vi prøver igjen å igjen så later det ikke som at han forstår tegningen. Så de siste pr månedene så har vi ikke krevd eller forventet noe av han. Å selv når han er løs å kan løpe som han vil, feks på inngjærdet hundepark (Maridalen hundepark og Nordkisa hundepark) å vi forsøker å kalle han inn, så kommer han løpende (som jo er bra) men kommer da flyvende med sine 40 kg rett på oss å begynner å bite. Så kort sagt så klikker han både av for mye frihet, for lite frihet, lite/ingen forstyrrelse fra oss og for mye forstyrrelse fra oss... Mulig jeg høres ut som jeg bare kommer med motargumenter til alle forslag, å det mener jeg ikke! Men vi har virkelig prøvd alle vinklinger og teknikker vi kan tenke oss til og finne ut + litt til.  Men tusen takk for konkrete tips til adferdskonsulenter og fysio 😀
    • Nå vet jeg ikke om alle instruktørene til Norges Hundeskole, men jeg har ikke kjent eller møtt mange instruktører derfra med adferdskompetanse. Dognanny kjenner jeg ikke til, men jeg synes bakgrunnen kanskje var litt tynn. Selv om dere ikke ser noe mønster i adferden og han er røngtet fri så kan det godt være muskulære eller skjelett-problemer som bygger seg opp over tid og trigger på ulike tidspunkter, når det bare renner over. Og når du nevner at han har hatt ryggproblemer så blir jeg raskt mye mer oppmerksom på at det kan være noe uoppdaget der.  Bruker dere halsbånd eller sele? Hvis dere bruker halsbånd ville jeg forsøkt en godt tilpasset sele. Om dere allerede gjør det ville jeg faktisk forsøkt halsbånd, for å se om det gjør noen forskjell. Som du sier, ut fra det du beskriver, kan det høres ut som stress, frustrasjon og overtenning. Har dere forsøkt å kutte langt ned på kravene? Og kutte ned på aktiviseringen? Det er ikke det vanligste, men det hender også at hunder er overaktiverte og overstimulerte. Og selv om det er en aktiv rase så finnes det alltids unntak.  Korte, rolige turer, med litt løping om det ikke trigger for mye, og mer ro og hvile hjemme. Prøv å ikke stille for mye krav, gi ham litt mer slakk, litt mer "forberedelse" på at "nå skjer ting", og om mulig la han heller gå en kort tur i lengre bånd og gå hjem før det smeller. Alt dette er såklart forslag til ting å prøve ut, uten at jeg har sett hunden og situasjonene. Dere trenger definitivt en kompetent adferdsekspert til regelmessig oppfølging. https://www.atferdskonsulenter.no/finn-konsulent/hund#Innlandet-hund Kjersti Bjøntegaard kan jeg personlig anbefale. Vi brukte henne mye med vår til dels krevende ridgeback unghund. Turid Hovland kjenner jeg bare såvidt til, men i likhet med Kjersti har hun en solid og god utdanning og mye god kompetanse ser jeg. Ta kontakt med en av dem, og de kan sannsynligvis anbefale andre om de selv ikke har kapasitet. De kan godt mulig også anbefale en fysioterapeut. I Oslo kan jeg anbefale smarthund.no (Hilde Iren).
    • Går det an å bruke kickspark i langrennsporene? Eller der de har oppkjørte løyper? Finnes det ski på dem? Har lyst på men må se om jeg kan kjøre det først da de vanlige veiene her jeg bor blir strødd. Hvordan trener man da hunden til å trekke? 
    • Glemte å legge til at vi gjør daglig korte økter med søk, hjernetrim, lek, «skattejakt» etter godbiter og leker både inne og ute. Øver mye på håndteringstrening ol.  Å han mestrer alt annet som en drøm, ingen problemer med å være hjemme alene, stueren på 1-2-3, trygg og veldig fin hund på alle andre måter, akkurat det vi så for oss. «Bare» dette ene problemet som skygger over så mye av det som har gått bra..
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...