Gå til innhold
Hundesonen.no

Rasevalg på dyrebar


Sofiea
 Share

Recommended Posts

Bichon frisé stemte ikke med vårt individ, men jeg vet at det er sånn mange av de er. Men vår har kanskje 2 på barn og 3 på å gå overens med andre hunder :P

Lundehund synes jeg ikke traff! Wth 3 stjerner på kosefaktor? :lol: Shensi kan ikke ligge tettere inntil om hun prøvde, da må hun isåfall under huden på meg. Elsker berøring og nærhet. Men hun kan helt klart være litt arrogant ovenfor andre, så kanskje der det ligger.
3 stjerner på å kommer overens med barn? Lite som passer så godt sammen som barn og lundis. Shensi elsker unger herfra til månen. Og hun har ikke vokst opp med jevnlig kontakt med barn heller. Sånn var min forrige lundis også, bare enda litt mer gal etter unger. Og sånn er så godt som alle lundiser jeg vet av :) Jeg vet ikke hvilke egenskaper man må ha for å gå under selskapshund, men for meg er lundehund den ultimate selskapshund!
Aktivitetsnivå/mosjonsnivå er spot on :)

Men den som satte meg mest ut var denne med barn altså. Det er svada, der skulle det definitivt vært minst 4 stjerner, i mine øyne 5. Av våre hunder har jeg så mye tillit til Shensi som man kan ha med hund og barn. Det verste hun kan finne på er å stjele smokkene :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beskrivelsen av briard stemte også ganske bra. Kred for at de hadde brukt bilde av sorte briarder og ikke fawn (som jo ofte er mye mer tiltalende enn de sorte - for folk flest :)). 5 stjerner på pelsstell er vel helt riktig :D.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke helt på jordet med korthåret collie, men vakthund 4 stjerner!? Ja min kan bjeffe om noen går forbi tomten og bjeffer når det kommer noen inn, men ville ikke kaldt det for vakthund.

Jeg syntes dog kosefaktor stemmer, syntes liksom de er sosiale men det er mer ønsker lek og morro ikke kosing. Min oppfatning da.

Og bare 3 stjerner på går overens med barn? Inntrykket mitt jevnt over er at de er ganske barnevennlige. Min sliter litt da han har endel kontrollbehov og barn er veldig uforutsigbare.

Ellers syntes jeg mosjonsnivå er satt litt høyt, min "trenger" omtrent ingenting. Men syntes jo de skal ha endel mosjon, men 4 stjerner da føler jeg liksom det nærmer seg vorsteh og der er ikke de jeg har møtt ihvertfall.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 months later...

Har dere sett på andre hunderaser enn de dere har på dyrebar.no? Noen raser som dere ikke mener de "stjernene" passer til? Er veldig kjekk side og jeg lurer på hvor bra den stemmer? Prøver å lete etter en "rase" som jeg ønsker å ha? Litt dumt om siden er helt på jordet? :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Sofiea skrev:

Har dere sett på andre hunderaser enn de dere har på dyrebar.no? Noen raser som dere ikke mener de "stjernene" passer til? Er veldig kjekk side og jeg lurer på hvor bra den stemmer? Prøver å lete etter en "rase" som jeg ønsker å ha? Litt dumt om siden er helt på jordet? :blink:

 

Eneste måten du kan få ett svar på det er ved å se på de rasene du liker, også oppsøke rasen live igjennom eiere og oppdrettere. Det er uansett avvik på individ og linjer. Feks står det bare noen få stjerner på barn på rasen min, men den ene min elsker barn over alt på denne jord og hadde glatt flyttet hjemmefra om hun fikk sin "egen" 3 åring. 

Finn rasen du er interessert i også tar du kontakt med hund og folk IRL :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekka Siberian Husky nå. Den stemte relativt dårlig på flere punkter synes jeg.
Ville satt barnevennlig til 4 stjerner, jakthund og vakthund til 1 stjerne i alle fall. Og de stammer IKKE fra laikahunder i Sibir, laika er noen andre raser fra Sibir som ER jakthunder. Riktignok har de nok et visst felles opphav men å si de stammer fra laikaraser blir bare feil. Og så kan de slutte å nevne at "HD er registrert" for Siberian Husky er en av de rasene med absolutt minst leddproblemer av alle som  er undersøkt i noen større antall i OFFA, riktignok er dette stort sett nord Amerikanske "show linjer" men det virker som det holder seg nogenlunde sant for andre områder også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...