Gå til innhold
Hundesonen.no

Objektivhjelp


Mackenzie
 Share

Recommended Posts

Hei! Jeg har bestemt meg for å kjøpe et Canon eos 70D kamera. Nå har jeg et nytt dilemma: hvilke objektiver trenger jeg? Jeg har aldri hatt speilreflekskamera før, men er veldig glad i å fotografere. Blir mye bilder av hunder i bevegelse, natur o.l. Vil gjerne også ha muligheten til å ta gode bilder i innendørshaller, typ utstillinger.

Jeg kan alt for lite om blendertall og sånn til å vite hva som egentlig er greia.. :icon_redface:

Er f.eks noen av disse noe å satse på?

Sigma 30mm F1.4 A DC HSM for Canon

Sigma 10-20mm F4-5.6 EX DC HSM Canon
Sigma 18-200mm F3.5-6.3 C DC OS HSM Canon
Canon EF 40mm F2.8 STM
Tamron Zoom Telephoto AF 70-300mm f/4-5.6 Di LD Macro Autofocus Lens for Canon EOS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk med en god fotobutikk. Det er jo vidt forskjellige objektiv du har lista opp.

Jeg kunne sånt før, men har glemt det meste :wacko: Men til innefotografering trenger du et lyssterkt objektiv. Zoom kan stjele lys.

Orginaloptikken til canon er bedre enn både tamron og sigma.

Anbefaler at du stiller spørsmålet på Foto.no Skikkelig entusiaster og bransjefolk som svarer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sigma 30mm F1.4 A DC HSM for Canon: Stor blender (lavt blendertall) på 1.4 gir et objektiv som fungerer godt selv med dårlig lys. Men jo større blenderen er jo mindre får du i fokus av gangen. Med en blender på 1.4 klarer ikke jeg å få feks et helt hundeansikt i fokus, kun feks nese eller øyne. Men du har jo mulighet til å stille på det. Supert inne-objektiv. Jeg har 50mm 1.8 men inne kunne jeg egentlig heller tenke med 30mm, da jeg må stå litt vel langt unna med 50mm og vi har ikke så stor stue ;)

Sigma 18-200mm F3.5-6.3 C DC OS HSM Canon: Her har du blender fra 3.5-6.3. Dvs at på 18mm har du blender på 3.5 og om du zoomer helt til 200mm får du 6.3. Det er ganske høye tall og du vil for det meste trenge greit lys for å få gode bilder i fart. Jeg googlet en del for å finne ut hvorfor jeg ikke bare kunne gå for et som hadde "hele spekteret" fra 18 til 200 i stede for feks 50-200 og konkluderte til slutt med at det er kvaliteten du må kompansere med i så fall.

Canon EF 40mm F2.8 STM: Sikkert også greit, men du trenger ikke både 30mm og 40mm.

Tamron Zoom Telephoto AF 70-300mm f/4-5.6 Di LD Macro Autofocus Lens for Canon EOS: Her får du samme problemet som med 18-200mm i forhold til at det er liten blender (høye tall) og du er derfor avhengig av godt lys.

Selv har jeg disse og føler jeg klarer meg greit med de:

50mm 1.8. Brukes innendørs til foto av jentungen og litt div bursdager og andre ting inne i stuer og sånn.

80-200mm 2.8: Brukes utendørs til hundebilder for det meste. Siden blendertallet er ganske lavt, ned til 2.8 uansett zoom så klarer jeg å ta greie bilder selv med ganske dårlig lys.

Om du ble noe klokere av dette :lol:

Edit: Og for å summere. På de objektivene du ser på som er best egna til utebilder og action vil du slite i dårlig lys. Men sånn er det, det er de som er av de billigste. Mitt 80-200mm kostet feks rundt 15 000 nytt, men jeg kjøpte det brukt for 2500. Et nytt lignende i dag koster ca 20 000. Så heftige priser. Jeg hadde forsøkt å finne noe brukt til en hyggelig penge i stede for å legge pengene i et nytt objektiv der du vil få noen begrensninger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sigma 18-200 linsen(tror i alle falld et er samme). Jeg synes den tar gode bilder i veldig bra lys, men i litt dårligere lys(overskyet/regn/vinter) er jeg dessverre ikke velsig imponert. Vet ikke om det bare er linsen, men må ofte veldig mye opp i iso med den linsen. De fleste bildene i bildetråden til Nemi er tatt med den linsen hvis du vil se hvordan de blir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hjelp dere! Grunnen til at jeg spurte om akkurat de objektivene er fordi de sto listet opp i en annonse hvor en person solgte disse objektivene til halv pris i tillegg til kamera til veldig redusert pris. Men nå er det visst solgt, så da har det ikke så mye å si.

Da er det bare å komme med forslag til objektiver uavhengig av de jeg listet opp tidligere :)

Jeg lurer litt på å kjøpe et objektiv i første omgang, et som er lysterkt og med lavt blendertall (er det det det heter? :icon_redface: ) og samtidig har grei zoom. Men jeg skjønner jo etter å ha googlet endel at dette vil koste mye, både i penger og i vekt.. Da er det kanskje lurere å gå for to forskjellige? Et med zoom og et med lavt blendertall? Noen tanker her? Kanskje også spesifikke anbefalinger når det kommer til objektiv? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har akkurat kjøpt brukt utstyr på finn. Det er på vei i posen, men jeg er spent på om jeg vil bli fornøy. Et Canon 7D med Sigma 30mm F1.4 EX DC HSM og et Sigma 18-250 mm DC HSM.

Har fra før et 550D med kit-linse + et tamron 18-270 som har fått en diger sprekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Hvorfor er DENNE linsen så mye dyrere enn DENNE?

De er jo begge 50mm med f/1.4?

Det er også forskjell på minste blender og nærgrense på de to. Uten at det sier meg noe som helst dog. Og sikkert små tekniske ting inni der som gjør forskjell i kvalitet både på bilder og utstyr.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest vivere

Hvorfor er DENNE linsen så mye dyrere enn DENNE?

De er jo begge 50mm med f/1.4?

Sigma sine ART-objektiver er regnet som Sigmas topp-serie. Canon sitt 50mm f1.4 er et av tre objektiver i Canon sin 50mm serie på hhv f1.2, f1.4 og f1.8. Alle disse tre har ulike fordeler og "ulemper" men ingen av dem er "dårlige" iflg de testene som jeg har "skummet". Det handler vel mer om byggemateriale, linsekvalitet og påføring av anti-refleks belegg på linsene, lystap (vignettering) i hjørnene på bildet, "uskarphet" utenfor fokus-området og regn/støv/sandforsegling av selve objektivtønna. Iflg dataene til AnetteN er Sigma sitt objektiv ca 500 gram tyngre enn Canon sitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...