Gå til innhold
Hundesonen.no

Klikkertrening


henrisch
 Share

Recommended Posts

Jeg får min lille sheltievalp om litt under 2 uker. Da er hun nesten 11 uker. Har lest masse om klikkertrening, og tenkte å benytte meg av det for å lære valpen de vesentlige tingene. Det virker gøy både for meg og for hunden. Noen som har noe erfaring med det? Lurte på om jeg skulle kjøpe boken "klikkertrening for din hund", er den å anbefale?

Er det slik at jeg må lære valpen f. eks sitt først, før jeg begynner med ligg? Eller hvert fall komme dit at det er flyt i øvelsen "sitt" og at hun forstår kommandordet "sitt", før jeg går videre?Tenker bare at de er lett for henne å bli forvirret hvis vi øver på begge to om hverandre? Del gjerne masse erfaring og tips om klikkertrening :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

'Klikkertrening for din hund' er en super bok. Anbefales veldig fra meg i hvertfall :)

Jeg har begynt å klikkertrene min valp mye, og jeg synes det er best å trene på flere ting samtidig. Jeg synes det er lett for hunden å "låse" seg på kun en øvelse hvis man ikke trener på mer enn en ting over tid. Det skjedde med eldste hunden min, så hun må lokkes til å gjøre nye ting fordi hun ikke klarer å tenke utenfor de øvelsene hun allerede kan.

Det er jo viktig å ikke trene på mer enn en ting pr økt. Da kan det selvfølgelig bli forvirring. Men hvis du tar to minutter med sitt, så en liten pause, deretter to minutter med dekk, så pleier hunden å skjønne at "ey, ny økt, nye muligheter!" :) Da pleier de etter hvert å skjønne at de må tilby nye ting også, ikke bare den ene de kan fra før av :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

'Klikkertrening for din hund' er en super bok. Anbefales veldig fra meg i hvertfall :)

Jeg har begynt å klikkertrene min valp mye, og jeg synes det er best å trene på flere ting samtidig. Jeg synes det er lett for hunden å "låse" seg på kun en øvelse hvis man ikke trener på mer enn en ting over tid. Det skjedde med eldste hunden min, så hun må lokkes til å gjøre nye ting fordi hun ikke klarer å tenke utenfor de øvelsene hun allerede kan.

Det er jo viktig å ikke trene på mer enn en ting pr økt. Da kan det selvfølgelig bli forvirring. Men hvis du tar to minutter med sitt, så en liten pause, deretter to minutter med dekk, så pleier hunden å skjønne at "ey, ny økt, nye muligheter!" :) Da pleier de etter hvert å skjønne at de må tilby nye ting også, ikke bare den ene de kan fra før av :)

Ok, høres bra ut :). Men tenkte bare at det kan være forvirrende med tanke på om jeg ikke har satt kommando på øvelsen enda, eksempelvis øvd på sitt uten kommandord, bare at hun får klikk og godbit når hun setter seg, også øve på ligg.. kan ikke det bli forvirrende? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, høres bra ut :). Men tenkte bare at det kan være forvirrende med tanke på om jeg ikke har satt kommando på øvelsen enda, eksempelvis øvd på sitt uten kommandord, bare at hun får klikk og godbit når hun setter seg, også øve på ligg.. kan ikke det bli forvirrende? :P

Fokuser på korte økter med mikropauser, så belønner du kanskje de første øktene på sitt, så de neste dekk (såfremst at hunden tilbyr dekk, om ikke må du fange den først ?). Flyt trenger du ikke å øve inn med en gang, du kan ha lært hunden veldig mye før du har alle de forskjellige momentene på flyt!

Sitt, dekk og stå er veldig lurt å trene på alle sammen. For som Lunatic har svart, så blir hundene fort litt "opphengte", og hvor fortere de lærer at de får belønning også i andre posisjoner, jo bedre ?

Skriv ut "momentlista" til Canis, så ser du hvilke grunnmomenter som er lure å ha for eks lydighet! (Ikke alle som er relevante, feks "halsing", men nesten alle er relevante).

Edit: og nei, om du har en pause/mikropause i mellom, så finner hunden det ikke forvirrende/finner fort ut at man har startet på noe nytt?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fokuser på korte økter med mikropauser, så belønner du kanskje de første øktene på sitt, så de neste dekk (såfremst at hunden tilbyr dekk, om ikke må du fange den først ). Flyt trenger du ikke å øve inn med en gang, du kan ha lært hunden veldig mye før du har alle de forskjellige momentene på flyt!

Sitt, dekk og stå er veldig lurt å trene på alle sammen. For som Lunatic har svart, så blir hundene fort litt "opphengte", og hvor fortere de lærer at de får belønning også i andre posisjoner, jo bedre

Skriv ut "momentlista" til Canis, så ser du hvilke grunnmomenter som er lure å ha for eks lydighet! (Ikke alle som er relevante, feks "halsing", men nesten alle er relevante).

Edit: og nei, om du har en pause/mikropause i mellom, så finner hunden det ikke forvirrende/finner fort ut at man har startet på noe nytt

Har du link på den "momentlista"? Hørtes lurt ut!! Takk for hjelpa :D

Hvis du har planer om å melde deg på valpekurs så anbefaler jeg Canis sitt! De er flinke på klikkertrening :D

Har allerede meldt meg på kurs hos gooddogcenter. Passet best med tanke på tid og sted, men tror de er flinke på klikkertrening de og. Håper på det! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg får ofte raskere bånd med hannhunder jeg omgås, men jeg har nok selv landet på at det er tisper jeg skal ha nå. Foretrekker å ha hund som ikke skal tøffe seg eller bli tøffet på av andre hunder (og min erfaring er at dette er svært mye mer utbredt blant hanner enn tisper, selv om det det å forvente uansett kjønn blant noen raser), og synes ikke det er stas med høy kjønnsdrift hele året og stresset det kan medføre heller. Men hanner er generelt noe friskere (på den måten at det er flere tisperelaterte plager enn hannhundrelaterte) og ikke variabel i forhold til egen syklus som noen tisper er. 
    • Hannhunder kan sikkert være fine dyr for noen, men det er dessverre ikke min personlige opplevelse, og den jeg har hatt ga ikke særlige gode erfaringer med kjønnet. Jeg foretrekker helst tisper, især siden man nå ønsker drive oppdrett. Syntes de er mer seriøse, ærlige og stabile oppå det igjen. For ikke å snakke om manglende snoppevask, markering og lettere for samkjønnsaggresjon For all del, jeg kjenner trivelige hannhunder, og en gang i fremtiden var planen å forhåpentligvis importere en trivelig og fin en. Men har skjønt at å planlegge hund skal jeg ikke gjøre, det går aldri som jeg vil   
    • Jeg eier en selveier leilighet i et sameie. Helt uproblematisk. Leste vedtektene før jeg bydde/kjøpte og snakket med megler om dyrehold også først.  vi er vel rundt en 70 enheter tror jeg totalt på 5 bygg. Og jeg vet det er minst 10 hunder som bor her fast pr.d.d + folk som passer hund med ujevne mellomrom. Og en hau med katter er det også. Eneste regelen vi har er at hunder ikke skal i heisen pga allergi, det går bra siden hvert bygg kun er 4 etasjer. Tror dog det er folk som bryter den regelen ganske ofte som bor høyere opp en meg i første. 😂  Relativt nytt bygg da, ferdigstilt i 13/14 og dermed veldig god lydisolering også. 
    • Han fikk vite det når vi hadde hilsa på valpene! 😂
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...