Gå til innhold
Hundesonen.no

Dere med pinscher/som trener med pinsher(e)


calypso
 Share

Recommended Posts

Noen husker kanskje at jeg postet et innlegg for en goood stund siden dere jeg ønsket en sammenligning mellom rasene manchester terrier, dvergpinscher og pinscher. Vi hadde egentlig landet på manchester terrier som neste hund, men etter en ny diskusjon kom vi frem til at vi synes den blir for liten. Vi ønsker jevnstor hund med vår portugisiske vannhund, og valget falt derfor heller på pinscher :)

Jeg er allerede i kontakt med flere oppdrettere og håper det blir valp i løpet av sommer/høsten. Det jeg derimot lurer litt på, som jeg håper noen kan svare meg på her, er;

hvor har folk kjøpt hund fra, og hvordan står det EGENTLIG til med rasepopulasjonen når det gjelder både fysisk helse og gemytt? Er det mye usikkerhet i hundene, i form av aggressjon/utaggering?
Jeg synes det er vanskelig å få noen god oversikt og ordentlige svar så langt, det virker ikke som oppdretterne har så mye innsikt i hverandres avl, og sier derfor heller lite om dette. Om noen vil komme med anbefalinger/advarsler til spesifikke oppdrettere fra både Sverige og Norge, mottar jeg gjerne disse på privat melding :)

Jeg kommer til å besøke evt. oppdretter jeg vurderer valp fra, før valpene er født, men veldig greit å høre andres erfaringer. Det hadde hjulpet meg veldig.

En annen ting jeg også lurer på er hvordan de er treningsmessig. Jeg har selvsagt lest rasestandard og også lest mye inne på pinscher-forumet, men føler ikke jeg har fått ordentlig svar på det jeg lurer på. Hvor enkle er de å motivere med lek og godbiter?

Jeg trener agility og vil gjerne konkurrere med pinscheren slik jeg gjør med portisen og puffen, men jeg er noe bekymret for at pinscheren heller mer mot selskapshund enn brukshund på dette området? Eller tar jeg helt feil her nå? :) Jeg tenker nok å velge den valpen i kullet som viser mest energi og lekelyst, og ikke en valp som er mer bedagelig og rolig av seg.

Fart er avgjørende i ag, så om noen trener ag med sin pinscher eller trener sammen med og har observert noen som trener ag; så vil jeg veldig gjerne høre detaljert hvor enkelt det lar seg gjøre :) Så en video av en pinscherhannhund på youtube som trente lp med stor iver, men jeg må vel egentlig vite om dette er mer unntaket enn regelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er to pinschere i ag-gruppa til OODK (http://mostawesomeristretto.com/), jeg har ikke noe særlig kontakt med eier så vet ikke hvordan de fungerer, dessverre. Pinscher er fin til mange hundesporter, men de krever at du som eier engasjerer deg en del for å motivere hunden. Det går nok litt på individ også. Men gutta er ihvertfall fine hunder, og kommer fra Magleddis i Sverige.

Jeg har ikke noe kontakt med pinschermiljøet lengre, men kennel Rattenjäger kan jeg anbefale, om hun enda holder på. Det samme med Xitamiz. Maiken Borgersen har gått en del lp med Xitamiz Trayan, innbiller meg at hun var på forumet her men finner ikke noe om dem.

Nina som har Dijontoma har hunder fra Rattenjäger bla., og skal ha kull med en Xitamiz-hannhund nå, ser jeg.

Kennel Zhivari vet jeg ingenting om, men Mahero som de bruker på kullet de skal ha nå er råfin. Eieren tror jeg har vært her inne såvidt. Tispa er fra Xitamiz-linjer.

Jeg tror ikke pinscheren er vanskeligere å trene enn cc, men det er som sagt avhengig av individ. Det er et par pinschereiere på forumet, så de kan sikkert fortelle litt om sine. @Krelise @Moria

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi trener ag sammen med en pinscher - sitter og smugkikker mye på han siden han ser så fin ut :teehe:

Synes han generelt virker ganske førerorientert og lærevillig. Tar eiers kommandoer lett og gjør stort sett det han skal utpå der. Han blir derimot ofte litt ufokusert - må bare løpe bort til gjerdet for å sjekke hva hunden på andre siden gjør, må bare snuse litt her, men kommer tilbake til eier når hun roper på han. Han har ikke noen voldsom fart på banen, men så er dette en nybegynnergruppe da, tror ikke de konkurrerer :)

Gikk på triksekurs med samme hunden og der virka han som en ren drøm å jobbe med. Gjorde ALT for godbitene han fikk servert og repeterte til den store gullmedaljen. Ikke noe aggressiv mot hunder, litt uinteressert i mennesker rett og slett.

Må presisere at jeg ikke KJENNER denne hunden altså, bare observert og hilst litt på den på treninger og kurs ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er to pinschere i ag-gruppa til OODK (http://mostawesomeristretto.com/), jeg har ikke noe særlig kontakt med eier så vet ikke hvordan de fungerer, dessverre. Pinscher er fin til mange hundesporter, men de krever at du som eier engasjerer deg en del for å motivere hunden. Det går nok litt på individ også. Men gutta er ihvertfall fine hunder, og kommer fra Magleddis i Sverige.

Jeg har ikke noe kontakt med pinschermiljøet lengre, men kennel Rattenjäger kan jeg anbefale, om hun enda holder på. Det samme med Xitamiz. Maiken Borgersen har gått en del lp med Xitamiz Trayan, innbiller meg at hun var på forumet her men finner ikke noe om dem.

Nina som har Dijontoma har hunder fra Rattenjäger bla., og skal ha kull med en Xitamiz-hannhund nå, ser jeg.

Kennel Zhivari vet jeg ingenting om, men Mahero som de bruker på kullet de skal ha nå er råfin. Eieren tror jeg har vært her inne såvidt. Tispa er fra Xitamiz-linjer.

Jeg tror ikke pinscheren er vanskeligere å trene enn cc, men det er som sagt avhengig av individ. Det er et par pinschereiere på forumet, så de kan sikkert fortelle litt om sine. @Krelise @Moria

Hadde håpet du skulle svare, hehe :D Kennel Dijontoma var den første jeg kontaktet, inntrykket mitt av henne er at hun er veldig seriøs og flink! Og jeg skulle gjerne hatt fra det kullet hun skal ha nå, men det passer elendig med tidspunkt, og tispene hun skal bruke senere er i minste laget utifra hva jeg leter etter størrelsesmessig...

Kennel Rattenjäger har jeg ikke kontaktet, ser de skal ha et kull i 2015, kjenner du noen av de hundene? Skal i hvert fall sende henne en mail og høre litt :)

Jeg håper ikke pinscheren er vanskeligere enn cc treningsmessig nei!! Hahah. Var vel portisen jeg sammenlignet med her da, som er noe ganske annet enn cc :P Og det jeg håper pinscheren er mer lik sånn ift. førervennlighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi trener ag sammen med en pinscher - sitter og smugkikker mye på han siden han ser så fin ut :teehe:

Synes han generelt virker ganske førerorientert og lærevillig. Tar eiers kommandoer lett og gjør stort sett det han skal utpå der. Han blir derimot ofte litt ufokusert - må bare løpe bort til gjerdet for å sjekke hva hunden på andre siden gjør, må bare snuse litt her, men kommer tilbake til eier når hun roper på han. Han har ikke noen voldsom fart på banen, men så er dette en nybegynnergruppe da, tror ikke de konkurrerer :)

Gikk på triksekurs med samme hunden og der virka han som en ren drøm å jobbe med. Gjorde ALT for godbitene han fikk servert og repeterte til den store gullmedaljen. Ikke noe aggressiv mot hunder, litt uinteressert i mennesker rett og slett.

Må presisere at jeg ikke KJENNER denne hunden altså, bare observert og hilst litt på den på treninger og kurs ;)

Dette hørtes jo ikke dumt ut nei. Jeg vet jo at det har mye med eiers treningsinnsats, treningsmetoder og også individ å gjøre også :) Så jeg satser jo på at det vil klaffe bra om jeg velger valp med omhu, pluss legger ned nok innsats i treningen som jeg har gjort med portisen. At de ikke er kjent for å være matkresne hunder gir også et veldig stort pluss :) Vet du hvor hunden er fra btw?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ikke de nåværende hundene til Rattenjäger, men hun er en av de mest erfarne oppdretterene innen rasen i Norge. Lilla Enebys i Sverige er forresten også en ok oppdretter.

Pinschermiljøet i Norge er ganske lite og tett, så du finner mye av de samme linjene. Jeg ville ikke kvidd meg for å kjøpe valp hos noen av oppdretterene som står på pinscherklubbens side, tror jeg.

Sjekk om det er rasetreff i ditt distrikt?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en venninne som har to tisper hjemme (kennel Lisienta), og hun trente agility med begge. De var flinke, ikke lynraske men godt tempo allikevel, hun brukte både lek og godis til belønning. Veldig vennlige hunder, både mot mennesker og hunder, kanskje hakket mer sosiale enn gjennomsnittet for rasen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette hørtes jo ikke dumt ut nei. Jeg vet jo at det har mye med eiers treningsinnsats, treningsmetoder og også individ å gjøre også :) Så jeg satser jo på at det vil klaffe bra om jeg velger valp med omhu, pluss legger ned nok innsats i treningen som jeg har gjort med portisen. At de ikke er kjent for å være matkresne hunder gir også et veldig stort pluss :) Vet du hvor hunden er fra btw?

Det vet jeg ikke, men kan spørre eier neste gang jeg ser henne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ikke de nåværende hundene til Rattenjäger, men hun er en av de mest erfarne oppdretterene innen rasen i Norge. Lilla Enebys i Sverige er forresten også en ok oppdretter.

Pinschermiljøet i Norge er ganske lite og tett, så du finner mye av de samme linjene. Jeg ville ikke kvidd meg for å kjøpe valp hos noen av oppdretterene som står på pinscherklubbens side, tror jeg.

Sjekk om det er rasetreff i ditt distrikt?

Jeg er i kontakt med henne nå, og skal kanskje nedover på besøk til våren :)

Har du hørt om kennel Lilla Piröns fra Sverige? Jeg har fått god kontakt med henne, og hun skal ha kull på et tidspunkt som for oss passer veldig bra med tilsynelatende flotte hunder. Hun virker seriøs så langt.

Har du noen tanker om hvorfor det virker som veldig mange oppdrettere er inaktive? Har vært innom flere kennelsider der det ikke er blitt oppdatert på noen år, og flere som sier de ikke skal ha kull i nærmeste fremtid. Rattenjäger fortalte meg litt om at det er mange som ikke gidder å holde på så lenge, da man ofte får minst en valp fra hvert kull i retur, når hunden er mellom 1- 1,5 år gammel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner ikke til Lilla Piröns. Det er som sagt noen år siden jeg var aktiv i miljøet.

Inntrykket mitt av pinscheroppdrettere er at de ikke har vært så opptatte av avl, og det å ha oppdrett "bare derfor", de fleste oppdretterene jeg kjenner til er folk som har en familiehund eller to som de har kull på fordi det har vært en bra hund og alt har ligget til rette for det. Jeg visste ikke at det var såppas mange som gav opp i unghundtiden, men det overrasker meg ikke, rasen er over normalt krevende som unghund synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå trente jeg aldri min pinscher noe spesielt målretta på noe - fordi jeg sjøl er en dårlig trener og knota mye med metoder og sleit med å holde på min egen treningsmotivasjon. Uva vokste opp med en mops i huset, mulig hun ble smitta av henne, men hun var ekstremt matglad. Veldig enkel å motivere med snop, og leker fungerte veldig bra det lille vi trente med det (blant anna på grunnkurs i agility). Men (for) lange økter med samme øvelsen kunne kjede henne, og da datt hun fort ut.

Forresten har samboeren målt toppfarta hennes på sykkeltur, hun holdt over 41 km/t noen minutter en gang på sykkeltur :) Ei mil-halvannen med snittfart på 20-25 km/t var ikke noe problem, da kom hun hjem og var ikke spesielt sliten. Hun måtte ha sokker da, for hun ble lett sårbent av å springe.

Helt nydelig rase som vi skal ha igjen, snart håper jeg. Allsidige, perfekt størrelse, hengivne og enkle å ha med å gjøre :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en hannhund fra Karin på Noticeable kennel i Sverige. Kan absolutt anbefale henne i hvert fall :) En stor fordel er at hun har aktivt gått inn for å bruke MH i avlen og tilnærmet 100% av valpene fra henne har gått MH. Mange har også gått MT og noen er har oppnådd tittelen KORAD. Så som valpekjøper kan en sjekke selv hvordan det ligger an med egenskaper.

Xitamiz har desverre sluttet med pinscher.

Dijontoma har jeg et godt inntrykk av. Åpne, sosiale og treningsvillige pinschere virker det som.

Pinscheren er lite homogen. Du har de som er i den "særere" enden av skalaen, mer mot basenji for å dra en sammenligning, og så har du de som er mer samarbeidsvillige og treningsmotiverte. Det er ulikt hva de ulike oppdretterne synes er den ideelle pinscheren, så du bør snakke mye med de som er aktuelle og få et bilde av hva som er avlsmål og om det passer overens med det du er ute etter.

Jeg har gått endel kurs i litt forskjellig med min pinscher og startet i rally klasse 1 med godt resultat (direkte opprykk, dog før sporten ble offisiell). Pax er utrolig morsom å jobbe med når han er på nett. Smart, kjapp i både reaksjoner og bevegelser, entusiastisk og glad. Han har naturlig god kroppskontroll og vet alltid hvor han har alle beina sine så dårlig bakpartskontroll har aldri vært en issue. Kjappe og eksplosive momenter og øvelser er heller ikke et problem så sant han er motivert. Desverre er konsentrasjonen hans ikke den beste og han lar seg lett forstyrre av omgivelser, lukter osv. Men dette var mye bedre i perioden vi trente jevnlig og gikk mye kurs, så dette kunne nok vært bedre vedlikeholdt av meg om jeg hadde gått inn for det. Mye detaljpirk er heller ikke så populært, da blir han lett frustrert og det gir stress, så kan være vanskelig å få øvelsene nøyaktige og presise. Har en følelse av at dette er svært varierende i rasen og det finnes nok mange pinschere som er mer lettmotiverte enn min. Har også et inntryk av at for de som trener og konkurrerer aktivt er den største frustrasjonen hunder som finner på egne ting, f.eks løper av banen i agility, "skal bare" før de utfører en lydighetsøvelse osv. De mener ikke å stikke av, de skal bare sjekke ut noe først :P

Jeg vet om pinschere som trener og konkurrerer i agility, rally, LP, spor, barmarksdrag (heter det det?) i Sverige og sikkert mer som jeg ikke kommer på i farta. Har du ambisjoner om høye klasser og vil ha en hund til det, kan nok pinscheren komme til kort. Skal nevnes at noen har da nådd riktig langt i f.eks agility, selv om de nok er unntak i rasen. Men om du liker rasen og hundetypen ellers, og vil trives med en pinscher i hverdagen, så er det en morsom rase som kan være en flott treningskompis i lavere/middels klasser og i mange forskjellige hundesporter. Det er ikke en typisk brukshund, men den kan absolutt brukes :) Jeg har tenkt lenge at det hadde vært interessant å se hvor langt den "riktige" pinscheren kan nå hos en dyktig fører.

Edit: la til en setning

Endret av Krelise
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...