Gå til innhold
Hundesonen.no

Hopping etter biler. sele/grime


krøller
 Share

Recommended Posts

Vi har en hund som har som uvane å hoppe etter biler når han går i bånd. Han er ca. 20 kg så er forholdsvis lett å holde igjen, men er selvsagt tungt for skuldrene. Vi jobber med å trene bort problemet, men virker som en uvane som vil være vanskelig å plukke vekk, da han blokkerer fullstendig alt annet enn bilene. Fremgangen har til nå vært liten, men han har heldigvis "gode dager" innimellom. Kan også bli veldig flink på slutten av en "treningsøkt", for så å være like umulig neste gang.

Vi har blitt anbefalt antidrasele til han (ala easy walk) mens vi trener på dette, men må si jeg er skeptisk. Er det noen som er fornøyd med disse selene, ved bruk på hunder med utfall og ikke bare generell trekking i båndet? Skjønner at ringen foran skal hindre hunden å bruke sin fulle kraft, men kan ikke helt se det for meg at det skal gjøre store forskjellen. Har også blitt anbefalt grime som jeg synes er hakket "skumlere". Kan tenke meg at det kan være skadelig viss hunden bykser framover på løst bånd. Hær vil ikke det være et problem, da han "forbereder" seg i god tid, så fort han ser en bil komme mot ham, ved å krype seg sammen, klar til å hoppe, og man kan stramme båndet. Vil det da være forsvarlig med bruk av halti grime? Sånn som det er nå føles det ikke trygt å gå nær trafikkerte veier, da selv om han går å holde igjen, kan man jo være uheldig å glippe.

Er det noen som har erfaringer/innspill/tips i forhold til sele/grime som hjelpemiddel i trening av utfall tas det i mot med stor takk:) Til nå har vi bare brukt vanlig sele, og belønnet ved ingen utfall (på forskjellig avstand fra veien), men innser at vi kan trenge andre hjelpemidler...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antitrekksele med feste foran (vi har det, men bruker stort sett H-selen til Rogz som også har ring foran), og bånd festet i både halsbånd og sele, fungerer utmerket på utagerende 40 kg ridgeback ihvertfall. Enig i at man bør unngå grime, kjempeskummelt om han får kastet seg framover på slakt bånd i det.

Men anbefaler uansett at man følger med og "samler inn" hunden og jobber med saken når det kommer biler, såklart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurderer sterkt å prøve sele. Verdt et forsøk, tenker jeg!

Trekke ut i grøfta å distrahere med pølse har vært hovedframgangsmåten til nå:) virker bare sånn passe, da han kan fokusere så mye på bilene at han kunne hatt en biff foran nesa uten å merke den. Klarer vi å distrahere, følger han fremdeles bilen med blikket å virker stresset, men utagerer ikke. Atferden er også veldig av/på, noen ganger bryr han seg ikke i det hele tatt (som når det er litt mer trafikk), andre ganger er han veldig intens. Problemet oppstår for det meste på mindre trafikkerte veier (biler hvert 3-5 minutt ca), noe som gjør det mer tidkrevende å trene på. Hvis noen har konkrete tips angående hopping etter biler, så kom med dem!:)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere vurdert å bare sette i en gang til han å be han skikkelig om å skjerpe seg? Så lenge han blokkerer så vil det jo ikke gi noen ting å stå å vifte med en pølse han ikke enser, og det at man gjør en sak utav det så lenge det man gjør ikke virker ser jeg for meg like gjerne kan være forsterkende på adferden. Jeg tror jeg heller hadde hatt på et halsbånd(evt grime om dere alltid rekker å korte inn båndet så det ikke blir rykk i langt bånd, men vær obs på at noen hunder kommer seg ut av grimen), hanket inn hunden når det kommer biler gitt den kort (men ikke stramt) bånd og bare gått forbi, korrigert om han hopper etter biler og ros når han oppfører seg.

Dette er for meg noe som er potensielt skummelt og jo lengre det sitter i jo verre blir det å bli kvitt og jo lengre tid har man med mulige uhell. Mine hunder hadde fått klar beskjed ved første lille tegn og forhåpentligvis glemt det like raskt som de kom på det. Korrigering kan jo hjelpe dere å nå igjennom til hunden så kan dere evt ta det videre derfra med avledning, når hunden enser avledningen og det virker.

Grime ville jeg bare brukt om dere kan unngå rykk i langt bånd, sele med feste forran er jo absolutt verdt et forsøk, ellers så kan det være greit med bånd festet i magebelte(festet slik at det ikke kan hoppe av) en liten ekstra trygghet, samt være nøye med å gå over utstyr før tur så man slipper hund som sliter seg.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, han har fått seg noen skikkelige kjeftsalver. Problemet er at han stenger det ute til bilen er forbi. Reagerer da med å krympe seg så fort bilen har passert. Han er ellers veldig følsom for korrigeringer, men i disse situasjonene blokkerer han TOTALT.

Er det noen som har noen formening på når det ville være riktig å korrigere? Skal korreksjonen kommer når han begynner å "klargjøre seg" før han har mistet helt kontakt med omverdenen, eller når han gjør det faktiske utfallet (hvor sjansen er at han har stengt av øra)? Lurer da noen ganger kryper han bare forbi (fullt fokus på bilene, som alltid), uten å hoppe, og om det burde sees på som framskritt eller "fyfy"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, han har fått seg noen skikkelige kjeftsalver. Problemet er at han stenger det ute til bilen er forbi. Reagerer da med å krympe seg så fort bilen har passert. Han er ellers veldig følsom for korrigeringer, men i disse situasjonene blokkerer han TOTALT.

Er det noen som har noen formening på når det ville være riktig å korrigere? Viss korreksjonen kommer når han begynner å "klargjøre seg" før han har mistet helt kontakt med omverdenen, eller når han gjør det faktiske utfallet (hvor sjansen er at han har stengt av øra)? Lurer da noen ganger kryper han bare forbi (fullt fokus på bilene, som alltid), uten å hoppe, og om det burde sees på som framskritt eller "fyfy"

Kjeftsalver er sjeldent fordelaktig. Ville heller hatt en kjapp og pressis korrigering som skaper mindre konflikt og ikke trykker hunden på samme måte(lett napp i båndet, pirke borti hunden, si nei, et eller annet som er kortvarig, presist og får hunden over på litt andre tanker). Akkurat hva/hvordan er litt vanskelig og si da det kommer veldig an på hunden og situasjonen, og også på dere. Hva som ligger naturlig for dere (og dermed blir bedre enn noe som ikke ligger for dere å blir nølende, gjør feil el.) osv. Ville definitivt korrigert før han blokkerer, da trenger dere ikke korrigere like hardt og det er større sjanse for at dere får oppmerksomheten hans og greier og holde på den til bilen har passert.

Om det er et framskritt eller ikke er litt vanskelig å si uten å kjenne hunden å ha sett den i situasjonen, men hos min hund så var det iallefall litt slik det artet seg ifht passering av andre hunder. I starten reagerte hun på alle, så var det en og annen passering som gikk fint (selv om hun stirret/var anspent, men ingen lyd eller stå på bakbena e.l.), så ble det flere og flere som gikk bra, så gikk de fleste/alle bra, men hun stirret fortsatt/var anspent og til slutt så slipper anspentheten og hun er nå stort sett normal i holdningen i passeringer og lett å få kontakt med om det er nødvendig.

Ang belønning, pass på at du ikke belønner før han er rolig/avslappet. Du kan belønne selv om han var anspent/låst i selve passeringen (så lenge han ikke hopper imot), men vent med å gi belønningen til han har roet seg ned igjen og har fokus på deg, slik at du belønner roen og ikke det at han er i jaktmodus. Dette vil forhåpentligvis også hjelpe han til å roe seg raskere og raskere (og selvsagt på sikt også beholde roen hele veien, fordi ro og fokus på deg er det som belønnes).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt poeng med å belønne ro! Tror mye av problemet ligger i at han blir stresset så fort han kommer på veien, så skal prøve å belønne mer for roen i seg selv i tillegg til god oppførsel under passeringer, og håpe på at det skal hjelpe litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt poeng med å belønne ro! Tror mye av problemet ligger i at han blir stresset så fort han kommer på veien, så skal prøve å belønne mer for roen i seg selv i tillegg til god oppførsel under passeringer, og håpe på at det skal hjelpe litt.

Det er veldig smart, ting henger gjerne sammen, selv om det kommer best til syne når det kommer biler på lite trafikerte veier så kan det godt hende at problemets kjerne er noe helt annet, feks generelt stress, og da er det jo det man må trene på, i alle situasjoner.

Men ang hva dere har gjort nå, har dere forsøkt å fange oppmerksomheten hans med pølse før han blokkerer? Eller har pølsa kommet etter at hunden er too far gone?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig smart, ting henger gjerne sammen, selv om det kommer best til syne når det kommer biler på lite trafikerte veier så kan det godt hende at problemets kjerne er noe helt annet, feks generelt stress, og da er det jo det man må trene på, i alle situasjoner. 

Men ang hva dere har gjort nå, har dere forsøkt å fange oppmerksomheten hans med pølse før han blokkerer? Eller har pølsa kommet etter at hunden er too far gone? 

Dette lurer jeg også på, for i forslaget mitt var tanken å fjerne hunden ut i grøfta så snart den krympet seg. Og da få den så langt vekk at man faktisk når inn om det lar seg gjøre (ikke alle steder det er fysisk mulig).
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker heller at med en gang han krymper seg sammen så bare drar du han med deg vekk fra veien (og ut i grøfta) og gir ham godbit eller leker med ham.

En bc i blokk modus hjelper det ingenting. Kunne slepe min så mye jeg ville rundt den krympet og gjetet for det frem til bilen var borte.

Det som fungerte vsr å ta det ved første tegn, så en bil kom langt borte, hunden så den, jeg begynte å kreve fvf eller fokus osv. Brøt hun kremtet jeg skarpt for å bryte hun, også belønte. Om jeg ventet til bilen var nærmere og hun krympet seg var jeg alt for sent ute og ikke mye håp for å nå igjennom.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En bc i blokk modus hjelper det ingenting. Kunne slepe min så mye jeg ville rundt den krympet og gjetet for det frem til bilen var borte.

Det som fungerte vsr å ta det ved første tegn, så en bil kom langt borte, hunden så den, jeg begynte å kreve fvf eller fokus osv. Brøt hun kremtet jeg skarpt for å bryte hun, også belønte. Om jeg ventet til bilen var nærmere og hun krympet seg var jeg alt for sent ute og ikke mye håp for å nå igjennom.

Poenget er jo at bilen blir borte, fordi man tar hunden langt nok vekk, igjen det forutsetter at det er mulig altså.

Og selvfølgelig gripe inn så tidlig som mulig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en unghund som etter 3 ukers "sykemelding" (3-4 turer a 10 min daglig) prøvde å gjete biler.

Hadde på ruffwear sin webmaster sele den turen og den satt veldig stødig på heldigvis.

Hvilke kobbel bruker du? Det er jo en hel del kobbel med strikkdemping som tar av for rykk. Evnt trekkbelte med demping kan også brukes :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som med AnetteN sin, når han har begynt å krype er det umulig å få han ut av det moduset før bilen har blitt borte igjen. Da må jeg fysisk dra han ut i grøfta, uten at han engang løfter labbene fra grusen. Kommer jeg med godbit før han får øye på bilen, kan jeg noen ganger holde på oppmerksomheten hans. Enten kaster jeg noen godbiter på i gresset på siden av veien som han må lete opp, eller så holder jeg bare en stor bit i neven og gir han litt og litt. Han blir tydelig stresset av bilene, men plukker som regel alle bitene.

AnetteN: klarte du å fjerne atferden helt med den typen trening du beskriver? Vi ha prøvd lignende metode uten at det var så veldig effektiv:( Tok det lang tid med trening før du merket bedring?:)

*mokken*: tror ikke han får for lite trening (verken mentalt eller fysisk). Får gode turer løs i skogen hver dag:) Vi har mange forskjellige bånd, også med strikk og kjørebelte med strikk. Det jeg var mer ute etter var kanskje noe som ville hindre han i å rykke, heller enn å dempe det på vår side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*mokken*: tror ikke han får for lite trening (verken mentalt eller fysisk). Får gode turer løs i skogen hver dag:) Vi har mange forskjellige bånd, også med strikk og kjørebelte med strikk. Det jeg var mer ute etter var kanskje noe som ville hindre han i å rykke, heller enn å dempe det på vår side.

Det var på ingen måte meningen at det skulle fremstå som at jeg mener hunden din fikk for lite stimuli. Det var en forklaring på hvorfor MIN hund gjetet biler. Ingenting annet :)

Jeg valgte å gå inn med 1 planlagt og godt timet fysisk korrigering da jeg synes gjeting av biler er en farlig hobby.

Han prøvde aldri å gjete biler igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med fysisk korrigering? Har vurdert å spraye vann, for det er virkelig en livsfarlig hobby! Vannsprut synes han er kjempeskummelt og tror det kan funke med en balsamflaske. Korrigerte du akkurat når han tok av i spanget, eller med en gang han begynte å blir /for/ intens på bilen (sett at din også begynte å krype seg sammen først)? Jeg er redd for å time feil og han skal reagere mer på biler enn det han allerede gjør, for som sagt, vannsprut er noe av det skumleste som finnes!:b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med fysisk korrigering? Har vurdert å spraye vann, for det er virkelig en livsfarlig hobby! Vannsprut synes han er kjempeskummelt og tror det kan funke med en balsamflaske. Korrigerte du akkurat når han tok av i spanget, eller med en gang han begynte å blir /for/ intens på bilen (sett at din også begynte å krype seg sammen først)? Jeg er redd for å time feil og han skal reagere mer på biler enn det han allerede gjør, for som sagt, vannsprut er noe av det skumleste som finnes!:b

Ja jeg ventet klar til han skjøt fart, så jeg fikk korrigert han akkurat idet han kastet seg frem mot bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat med sånne livsfarlige hobbyer så synes jeg det er helt greit å gå inn og korrigere. Men dersom du ikke helt vet når eller hvordan, så ville jeg ha søkt hjelp og fått noen til å være med deg for både å vurdere problemet og å hjelpe deg med en evt løsning, enten det er korrigering eller en annen innfallsvinkel.

Vår første schäfer jaget biler, og siden vi ikke kunne så veldig mye om hund forsterket vi enkelt problemet med å stramme inn båndet og holde henne fast, noe som ga henne følelsen av at dette faktisk var ganske farlig. Hun var matvrak, og jeg fikk avvent henne med biljaginga ved å koble biler med mat. Etter en stund kom hun løpende når hun hørte en bil, og det ble veldig håndterbart. Men når hunden blokkerer helt så er ikke det noen løsning...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde akkurat samme problemet med vår tispe. Det vi begynte med er å gå på en gang og sykkelsti der vi er unna veien så hunden ikke kan risikere å hoppe i bilen. Det vi gjorde er å ha på grime og halsbånd, ha lik lengde på båndet hele tiden, tenke på ett mål vi skal til uten tull, rett i ryggen ikke stramt bånd og bare gå.

Høres ut som hunden din har fryktaggresjon mot biler, noe vår hund også hadde. Da nytter det veldig lite å kjefte eller godbiter. Du må bare begynne på gang og sykkelsti. Vi bor landlig til og har ikke gang og sykkelsti akkurat her så vi kjørte til en plass de hadde det. Så jobbet vi mye med å gå etter veien. Helst på lyse dagen da hun reagerte mer når det var mørkt! Lykke til! Og ha en god porsjon tålmodighet!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnetteN: klarte du å fjerne atferden helt med den typen trening du beskriver? Vi ha prøvd lignende metode uten at det var så veldig effektiv:( Tok det lang tid med trening før du merket bedring? :)

Hun ble bedre ja, såpass at man kunne gå tur uten å få at hun la seg ned osv, men hun hadde full kontroll på de. Letteste er nok at du får hjelp og får sett hva og når og hvordan du burde gripe det ann, enten må du ha noe å nå igjennom full blokk med (vannspray kan kanskje funke), eller så må du ta det tidlig og hindre full blokk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Legg vekk godbiten i alle fall, for om du ikke er helt på det å time korrigering så er det rimelig garantert at du med godbiten belønner adferden heller enn å avlede - så kutt ut å bruke mat i denne settingen.

Dette er en ugrei uvane, og jeg er helt i tråd med de som mener at dette må du faktisk ta tak i. Og korrigering er neppe feil og vil antagelig gi raskere resultat. Om du er usikker på hvordan, så bør du ta kontakt med noen som har erfaring, eventuelt at du får hjelp i din lokale hundeklubb eller lignende.

Alternativt så kan du bruke grime, og bare gå - dvs. ha slakt bånd, ignorere han når han begynner å huke seg, bare taue han med og gå bestemt videre, ikke se på bikkja, ikke snakk til bikkja bare gå - rykker han fremover så blir han stoppet og det skal EKSTREMT mye til at han rykker til så han skader seg, før den tid så snur huet mot dere. Grime er ikke farlig - det gir dere imidlertid LANGT mer kontroll enn noe annet.

Jeg ville også droppet sele og bare brukt vanlig halsbånd på hunden. Det gir igjen mer kontroll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt poeng med å belønne ro! Tror mye av problemet ligger i at han blir stresset så fort han kommer på veien, så skal prøve å belønne mer for roen i seg selv i tillegg til god oppførsel under passeringer, og håpe på at det skal hjelpe litt.

Jeg hadde en tispe som skulle ta biler. Dette var før jeg begynte å trene positivt, så jeg trodde jeg måtte korrigere, noe som gjorde at hun bare mer intens. Resultatet kom når jeg slapp opp båndet helt istedet. Det var helt tydelig at motstanden av båndet var en stor del av problemet. Hun gjette biler når hun var løs også, men da kontrollerte hun seg selv og la seg i grøfta. Hadde jeg visst da det jeg vet nå så hadde jeg prøvd helt andre metoder.

Med hunden din ville jeg forsøkt den såkalt "Look at that"-metoden (LAT), som beskrives her:

http://alexadry.hubpages.com/hub/Changing-Dog-Behavior-Through-LAT-Look-at-That

Det som er viktig er at du trener på at hunden ser på ting og får belønning for det i situasjoner hvor det er veldig lett for den, gjerne hjemme i stua om nødvendig, og deretter gradvis vanskeligere, slik at den kjenner igjen situasjonen: se på det som trigger og ta godbit når klikket kommer.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en tispe som skulle ta biler. Dette var før jeg begynte å trene positivt, så jeg trodde jeg måtte korrigere, noe som gjorde at hun bare mer intens. Resultatet kom når jeg slapp opp båndet helt istedet. Det var helt tydelig at motstanden av båndet var en stor del av problemet. Hun gjette biler når hun var løs også, men da kontrollerte hun seg selv og la seg i grøfta. Hadde jeg visst da det jeg vet nå så hadde jeg prøvd helt andre metoder.

Med hunden din ville jeg forsøkt den såkalt "Look at that"-metoden (LAT), som beskrives her:

http://alexadry.hubpages.com/hub/Changing-Dog-Behavior-Through-LAT-Look-at-That

Det som er viktig er at du trener på at hunden ser på ting og får belønning for det i situasjoner hvor det er veldig lett for den, gjerne hjemme i stua om nødvendig, og deretter gradvis vanskeligere, slik at den kjenner igjen situasjonen: se på det som trigger og ta godbit når klikket kommer.

Lykke til!

Ikke for å snakke ned positive metoder, for det kan komme mye godt ut av det, men til det andre du sier, stramt bånd virker selvsagt mot sin hensikt og har ingenting med korrigering å gjøre. Det er kun et signal fra deg til hunden om at nå skal vi være anspente og dumme, hverken mer eller mindre. Korrigering er ikke alt som er fysisk eller negativt og korrigering vil heller ikke virke om man gjør masse annet feil, like lite som positiv trening av alle slag ikke vil virke så lenge båndet er stramt og skaper anspenthet så vil heller ikke korrigering virke så lenge du holdt båndet stramt og skapte anspenthet.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å snakke ned positive metoder, for det kan komme mye godt ut av det, men til det andre du sier, stramt bånd virker selvsagt mot sin hensikt og har ingenting med korrigering å gjøre. Det er kun et signal fra deg til hunden om at nå skal vi være anspente og dumme, hverken mer eller mindre. Korrigering er ikke alt som er fysisk eller negativt og korrigering vil heller ikke virke om man gjør masse annet feil, like lite som positiv trening av alle slag ikke vil virke så lenge båndet er stramt og skaper anspenthet så vil heller ikke korrigering virke så lenge du holdt båndet stramt og skapte anspenthet.

Det stramme båndet hadde da ingenting å gjøre med korrigering, men var et resultat av at jeg ville unngå at hun ble påkjørt ;) Korrigering var mer rykk eller å ta tak i henne og fortelle henne at hun skulle kutte ut .. noe som altså ikke virket overhodet, tvert imot. Altså to dumme ting jeg gjorde og som overhodet ikke hjalp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Jeg er enig med dem som mener at tiltakene må settes inn i det hunden begynner å tenke på å gjete bilen gjerne litt før. Da er hunden lett å avlede eller å kontrollere. Kanskje lære inn at bil betyr på plass. Ser dere bil så skal hunden gå på plass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Helst vil vi jo at de ikke skal oppleve noe vondt i det hele tatt, men det er vanskelig. Jeg tenker det viktigste er om hun, og du, kan leve med det ubehaget som blokkeringen gir. Hvis ikke tenker jeg at risikoen ved operasjon kan være verdt det. Det er ikke en sykdom å være gammel, men det gjør jo at alle plager blir verre og mer risikable både å ha og gjøre noe med, som oftest. Jeg håpet selv i det lengste at det skulle enten bli akutt alvorlig eller at de bare skulle sovne hos meg, men til slutt måtte jeg jo ta den vanskelige avgjørelsen for begge to. Likevel er jeg trygg på at det var riktig tidspunkt for begge. Jeg tror at du også har nok innsikt til at du vet når det er på tide, selv om det er en prosess på vei dit. Håper dere får litt mer avklaring denne uken.
    • Tusen takk Dette er første gang jeg har gammel hund, og jeg synes det er kjempevanskelig å vurdere livskvalitet. Hun er jo helt klart ikke den samme hunden hun var som ung, men jeg tror ikke hun har det så forferdelig at hun selv ville valgt døden over det livet hun lever nå. Samtidig er hun jo på et punkt der noe som egentlig bare er en bagatell potensielt kan bli en dødsdom, fordi hun ikke kan dopes ned. Man sitter jo her i en umulig situasjon der ingen av alternativene egentlig er noe alternativ... Vi skal tilbake til veterinæren på torsdag for å ta en ny ultralyd av hjertet, så får vi se hva dommen blir da.
    • Håper det gikk bra. Trist at hunder eldes og får helseplager. De skulle vart evig, sunne og friske. Folk har så ulike syn på hunders ubehag ifbm aldring. Noen mener det er dyremishandling å la en hund ha noen aldersdomsplager i det hele tatt, og avliver tidlig for å la hunden slippe. Andre mener det er grotesk å ikke la det (ofte) kjæreste familiemedlemmet få fullføre livsløpet naturlig. Jeg vet ikke hvor på den skalaen du befinner deg, så jeg vet ikke hva jeg skal si eller ikke si for comfort ang. evt. narkose.  Håper det går bra med dere ❤️
    • Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...