Gå til innhold
Hundesonen.no

Billig middag!


Stine
 Share

Recommended Posts

Ost er kanskje ikke billig i seg selv. Men om man tar seg tid å raspe osten på minste str så er den utrolig drøy i bruk :)

Ellers når vi har veldig dårlig råd, så bruker vi gjerne bare en halv kjøttdeig i en middag, også bruker vi heller mer løk, paprika osv som vi gjernr har i fra før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bønner, linser og kikerter er jo ganske billige! Så falafel er jo en relatvit billig (og mettende for meg) middag, hvis man har litt krydder og sånt fra før :) Linse eller bønnesuppe, all mulig slags gryteretter, det er bare fantasien som stopper en. Ertesuppe er jo ekstremt billig, og man kan lage store porsjoner som man fryser ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hakk er billig, bruk billig kjøttdeig, stek det sammen med løk/hvitløk etter ønske, tilsett litt vann, krydder og gulrot i biter. Kok poteter. Det skal være væske i kjøttmiksen men ikke suppe. Noen tilsetter hakkede tomater også. Kan eventuelt skrelle poteter, skjære i biter og ha i blandingen. Kjempegodt, enkelt og kan lages så man har for mer enn en middag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Fortsetter på billigmiddag fra i går:

Torsk (Findus tilbud nå, frossen Torke Loin)

Frossene grønne erter

Bacon (resten fra i går)

Melk

Salt og pepper

olje/smør i bunnen av formen/folie så det ikke torsken sitter fast.

Ovnsbakt torsk med ertepurre og toppet med sprøstekt bacon :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Sitter og skal planlegge middag til og med tirsdag/onsdag. Helt blank. Tenke høre med dere om dere har noen gode ideer til billige (få ingredienser, kan evt kjøpe inn flere ingredienser om de holder til flere middager) og helst sunne retter. Evt som lett kan gjøres litt sunnere.

Foreløpig kun 1 dag klar: lasagne. Jeg tåler derimot ikke pasta så bra, så jeg tar heller noe av kjøttdeigen i hjemmelagde lefser med salat og kesam :)

Gjerne retter med svinekjøttdeig, kyllingkjøttdeig eller strimlet svinekjøtt. Mannen vil ikke ha fisk. Også er vi ikke så glad i supper. Har gått veldig mye i pitapizza i det siste, sånn type mat er vi veldig glad i.

Og mens jeg skriver her kan jeg tipse om hjemmelagd hamburger. Det hadde vi igår.

Kjøper svinekjøttdeig på rema til ca 20kr. Har i litt løk og masse krydder. Har tidligere også hatt i litt soyasaus og revet ost, da blir de ekstra saftig! Deler i 4, ruller til ball og klemmer den flat før den stekes og serveres.
Serverer med grove hamburgerbrød og salat etter ønske. Billig og enkelt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Shepherds pie

Kjøttdeig - ganske ofte på tilbud til 25 kroner pakka på Kiwi blant annet

Løk

salt/pepper

Hakkede tomater - (eldorado sin koster 6 kroner pakka)

Ketchup

2 poser Potetmos

Stek løk, kjøttdeig og krydre godt, hell over hakkede tomater, ha opp i en dæsj ketchup for å få litt sødme, la det surre litt til tomatsausen har kokt litt inn.

Lag potetmos

Hell kjøttsausen i bunnen av en ildfast form, spre mos over - strø over revet ost, gratiner til osten er smeltet/gylden. Mat nok til fire personer

Sommermiddag

1 Blomkål

1 boks bogskinke e.l. - kupp kan gjøres innimellom

Kok blomkålen hel, men ikke kok den i hjel.

Lag hvit saus:

2 ss smør - smeltes, rør deretter inn 1 ss hvetemel, spe deretter med litt melk, og ha oppi et par små øser av kokevannet til blomkålen. Rør hele tiden, blir det for tykt, spe med mer melk, la småkoke et par tre minutter.

Skjær skinken i små terninger

Når blomkålen er ferdig kokt - renn av vannet og plasser på et fat (eller en middagstallerken), hell hvit saus over og strø skinken på toppen. Et middels stort blomkålhode holder godt til to personer.

Skinken kan erstattes med bacon, flesk eller lignende.

Dette er middag for under 50 lappen og smaker supergodt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Spiste billig (og god!) middag i går.

Spaghetti med kjøttdeig og dolmio pastasaus. Middagen kostet 50 kr ca (hadde noen av ingrediensene fra før, men kan fint lages uten). Du trenger:

Don't be upsetti, use some spaghetti

Kjøttdeig etter ønske

Dolmio pastasaus (spaghettisaus funker også bra)

Kok spaghetti og brun kjøttdeig. Når kjøttdeigen er ferdig, tilsetter du dolmio-sausen (bruker du posesaus så koker du den ved siden av). Jeg pleier å tilsette en del hvitløkspulver/fersk hvitløk og cayennepepper samt litt revet ost. Lar det koke til speghettien er ferdig. YUMMY.

Shepherd's pie

Ingredienser som andre har skrevet opp, men jeg foretrekker å ha blomkål og broccoli i tillegg. Exactly how my mama makes it :ahappy:

Pasta med laks og spinat

Kok pasta, stek laks. På slutten av steketiden tilsetter du spinat. Serveres med kesam/rømme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror egentlig vi har litt forskjellig definisjon på hva som er billig middag. :P For meg er billig middag en rett med få råvarer. Gjerne vegetarisk, med enkle grønnsaker som også er billige. Evt billig og "dårlig" kjøtt/fisk. Og pasta og ris. En middag med ost er ikke billig i mine øyne. Billig middag kan være f.eks.:

- Fiskepinner med kokt potet og gulrot

- Stekt gulrot, løk og paprika med ris og sursøt saus

- Pasta med stekt champignon og tomat

- Potetstappe med pølse (forutsatt at man uansett har melk og smør i hus)

- First Price (e.l.) tomatposesuppe som bare skal tilsettes vann, og som evt kan tilsettes litt ekstra pasta

Delikatesser og perfekt sammensatt næring? Nei. Men man blir mett.

Jeg tror meg og deg tenker likt...

Jeg er student og for meg er billigmiddag den nuddelpakka på rema for 4,49 kr!

Jeg pleier også bare å kjøpe en knorr suppe (12 kr) og spise den...

I går spiste jeg en pizza til 15 kr, og i dag skal jeg spise pose-potetstappe til 12 kr....

Men for all del, folk har forskjellig inntrykk av billig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Slenger inn et spørsmål her, jeg, siden tråden handler om middag.. Tenkte lage wok en dag. Ha i paprika, løk, asparges, squash, gulrot og kanskje noe annet. Og kylling. Men har noen en enkel oppskrift på en god woksaus? Jeg trenger ikke saus, men typen vil nok gjerne ha.. De ferdige vi har prøvd har ikke vært så veldig gode.. 

Og tar gjerne tips til gode grønnsaker i wok! Ikke så glad i de ferdige frosne blandingene, da jeg syns frosne grønnsaker fort blir vasne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, laikamor skrev:

Slenger inn et spørsmål her, jeg, siden tråden handler om middag.. Tenkte lage wok en dag. Ha i paprika, løk, asparges, squash, gulrot og kanskje noe annet. Og kylling. Men har noen en enkel oppskrift på en god woksaus? Jeg trenger ikke saus, men typen vil nok gjerne ha.. De ferdige vi har prøvd har ikke vært så veldig gode.. 

Og tar gjerne tips til gode grønnsaker i wok! Ikke så glad i de ferdige frosne blandingene, da jeg syns frosne grønnsaker fort blir vasne.

Jeg bruker gjerne bare kikoman oppi og/eller som tilbehør om jeg har ris eller noe til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Lillekrapyl skrev:

Sweet chili sauce er også godt til wok.

Lager sjeldent egen saus vi.

Den bruker vi og endel av.

 

Jeg erogså veldig glad i den med ingefær  og chilli. Dyrere da. Fine med sweet chilli er at den er meget rimelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Kjempegod og enkel saus til f.eks wok synes jeg er sånn ferdig sweet and sour på glass, soysauce og en god del presset sitron eller lime i blandet sammen. Pass på å ikke ta for mye soysauce. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, laikamor skrev:

Kan prøve sweet chilli, takk for tips :) Soyasaus bruker vi endel ellers også, så tenkte det var greit med litt variasjon.

Bland dem! Det er faktisk godt! Gjerne en skvett lime også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, mushi skrev:

Bland dem! Det er faktisk godt! Gjerne en skvett lime også. 

Blander sauser vi også, så underskrives!

 

Tipser om hodekål i strimler @laikamor :) Synes de ferdigsausene (gjerne en brun/mørk og en rød saus) er gode å blande sammen. Jeg liker sterk saus så her suppleres det med litt chillisaus 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...