Gå til innhold
Hundesonen.no

Raseforslag ønskes: robust, stor og korthåret


Gjest
 Share

Recommended Posts

  • Svar 94
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Det har vel ganske enkelt med at mange synes dette ser mer alert og atletisk ut enn dette:

Hva? Så det er størrelsesavhengig om hunden liker å løpe? Makan til synsende stigma.

Spørs da vell hvor labradoren er for lite hund henn det da? For lite hund mtp trekkingen feks? Jeg føler at den gjennomsnittlige dalmatineren er mer springeglad og trekkglad enn den gjennomsnittlige l

Du får bare unnskylde meg, men jeg lever et såpass aktivt liv og jeg hadde ikke under noen omstendigheter satset på å ha en fullpelset selskapshund på 3 kg som drahjelp på femmila eller en massiv st Bernhard på de samme turene. Vi har forskjellige behov og definisjoner om hva aktivitet er.

Forskjellige definisjoner på hva aktivitet er? Jeg har ikke foreslått verken en fullpelset selskapshund på tre kilo eller sankt bernhardshund til ts, så slike kommentarer burde du klare å holde deg for god til. Når du kommer med slike utsagn: "forutenom de minste hundene og enkelte giganter så liker de fleste hunder å løpe mye", er det på sin plass å påpeke at størrelse på hunden har ikke noe å si i forhold til hvorvidt den liker å løpe.

Å vri det hele slik at det dreier seg om bulldoger, små pelshunder og sankt bernhardshunder som ikke takler femmila og insinuere at jeg har et forkvaklet forhold til hva det vil si å aktivisere en hund er bare så langt ute på viddene.

For øvrig har jeg ikke anbefalt ts verken bulldog, miniatyrhund eller sankt bernhardshund. Men jeg kan jo for ordens skyld nevne at min stb ikke har det minste problem med å verken løpe eller være med på femmila, uten at jeg anbefaler min rase til ts eller hvem som helst.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riesenpels synes jeg er flottest og mest praktisk når den nappes. Klipping av napperaesne synes jeg resulterer i mykere, tyngre, våtere, skitnere og tristere pels. Jeg kjenner til knepene for å fikse det til best mulig, så det finnes vel håp :)

Helt klart! Klipper man napperaser, blir pelsen død og stusselig. Jeg foretrekker helt klart bartedyr, utseendemessig. Men å nappe store hunder, gidder jeg ikke. Det er kjedelig nok å nappe de små :) Så av den grunn alene, valgte jeg i sin tid KV framfor SV og Dober framfor Riesen. Begge valgene ble svært heldige :D

Forresten; mormor hadde for maaange år siden en trimmefri Riesen. Har jo bare sett vidunderet på bilder, men får man noe sånt, så ♡

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det handler om rasetrekk, ikke størrelse ;) Det finnes da nok av småraser som løper ræva av mange større raser :)

Whippetene mine løper lett ræva av rottisen.. Rottisen er godt trent, og "brukshund".. Whippetene regnes som selskapshunder..

Men allikevel vinner selskapshundene ballet denne gangen ;)

Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten; mormor hadde for maaange år siden en trimmefri Riesen. Har jo bare sett vidunderet på bilder, men får man noe sånt, så ♡

Høres bare helt perfekt ut. Vet det muligens er mye å ønske av oppdretterne, men å avle frem de med god nappepels hadde også vært bra. Den "showpelsen" synes jeg ikke er godt for noe. Når de i tillegg ikke blir nappevillig i det hele tatt på den rikelige beinpelsen, så er det jo ganske håpløst å stelle de korrekt. På nittitallet hadde jeg en med helt rå nappepels. Det var GØY å nappe han, for pelsen ble nappeklar og satt løst - det var bare å nappe ivei og jeg klarte aldri å slutte før det var ferdig :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres bare helt perfekt ut. Vet det muligens er mye å ønske av oppdretterne, men å avle frem de med god nappepels hadde også vært bra. Den "showpelsen" synes jeg ikke er godt for noe. Når de i tillegg ikke blir nappevillig i det hele tatt på den rikelige beinpelsen, så er det jo ganske håpløst å stelle de korrekt. På nittitallet hadde jeg en med helt rå nappepels. Det var GØY å nappe han, for pelsen ble nappeklar og satt løst - det var bare å nappe ivei og jeg klarte aldri å slutte før det var ferdig :icon_redface:

Nei, snuserene har jo fått en h**** pels å nappe. Jeg har tatt på meg å nappe en DS en gang. Og aldri mer :P Jeg er vant med pelser som råtner, slipper lett, og man bruker maks et par timer på de værste pelsdottene (og bruker kun fingrene, aldri kniv!) DS' en brukte jeg en hel dag på, og da så den ut som en nakenrotte etterpå :D

Den trimmefrie riesenen til mormor, var vel fra femtitallet elns, så det er nok ikke noe man oppdriver i dag. De hun hadde senere, var forøvrig ikke særlig trimmefrie...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får ikke trimmefrie riesen lenger, men man får ekstremt strihå, med knapt underull, om man går på enkelte linjer i sverige har jeg hørt rykter om. Er forsåvidt ikke noe problem å få riesen med ok pelskvalitet som er lett å nappe - er bare å la den gå lenge nok men da er den ikke røytefri lenger. For pelsen begynner å slippe selv før eller siden, så selv om den ikke slipper som vanlig røyteperiode så vil den slippe noe. Er jo ikke kroppen som tar tid å nappe heller - der slipper pelsen stort sett greit uansett, men finpussen som tar tid. Rygg, og sider går fort uansett.

Det jeg har vært borti av dobere så syns jeg det er en helt annen hund enn riesen. Men jeg har ikke vært borti de beste doberne har jeg en mistanke om. Men pipete, stressa, noget veike, hunder som i riesenforkledning ville vært særdeles dårlige riesens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg har vært borti av dobere så syns jeg det er en helt annen hund enn riesen. Men jeg har ikke vært borti de beste doberne har jeg en mistanke om. Men pipete, stressa, noget veike, hunder som i riesenforkledning ville vært særdeles dårlige riesens.

Det er helt riktig :) Om det holder med nøye utvelgelse, eller om man bare må ha flaks, er jeg litt usikker på. Men de gode finnes! Hannen min kunne like godt hatt skjegg og barter. Tispa var et nervevrak. Langtids pensjons doberen min hadde svelget 8 fløyter. En annen lånehund var en mental skrulle (men tålte alikevel overraskende mye, feks bli satt inn i et fremmed 6 spann, og trekke bra) Hadde en hanhund på prøve, som bare var slitsom. And the list goes on.... Men hannen min, som var et tilfeldig impulskjøp, hadde vært superbra med barter også :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er forsåvidt ikke noe problem å få riesen med ok pelskvalitet som er lett å nappe - er bare å la den gå lenge nok men da er den ikke røytefri lenger. For pelsen begynner å slippe selv før eller siden, så selv om den ikke slipper som vanlig røyteperiode så vil den slippe noe. Er jo ikke kroppen som tar tid å nappe heller - der slipper pelsen stort sett greit uansett, men finpussen som tar tid. Rygg, og sider går fort uansett.

Jeg må si meg uenig i den der, eller så har du ikke erfart hva jeg mener med dårlig nappepels. Jeg vil heller ikke ha en "showpels" som må se ut som en annen rase før du kanskje får nappa den som normalt :)

Spesifiserer med min erfaring. Selv de som går lenge og mister noen ekstra hår, betyr ikke at de blir nappevennlige heller. Jeg er heller ikke enig i at en dårlig pelskvalitet som har fått blomstre og gro går greit å nappe av den grunn. I tillegg er den typen pels mindre praktisk enn de som er godt pelset med stri og nappevennlig pels. Jeg tør å påstå at de ikke egner seg godt til å nappe. Det er også slik at en så langhåra Riesen ofte blir nappa bar, og du får en ufunksjonell pels en periode. Jeg trives dessuten med at de rullenappes/får flere vekstfaser på pelsen slik at de alltid står med en flott og praktisk hundepels.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder Rhodesian Ridgeback er det en selvstendig hund som ikke er happy go lucky, derfor må man ofte motivere på en annen måte enn en goldie eller labrador. Det btyr ikke at de ikke gidder eller er likegyldige, man må bare aktivere dem på en annen måte. Jeg synes det er en fantastisk rase som evt kunne passe deg. Men jeg anbefaler å hilse på en del forskjellige individer av de raser som du vurderer og snakke med oppdrettere f.eks på utstillinger for å se hva som passer deg. Lykke til:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si meg uenig i den der, eller så har du ikke erfart hva jeg mener med dårlig nappepels. Jeg vil heller ikke ha en "showpels" som må se ut som en annen rase før du kanskje får nappa den som normalt :)

Hva er du uenig i?

Om den ser ut som briard før den er nappeklar så har den dårlig pels. Definitivt. Så veldig forskjell på min schnauzer som hadde GOD pels og min riesen som hadde dårlig pels, ble klippet og kastrert. Schnauzeren ville aldr nådd den lengden på pelsen som riesendyret mitt gjorde, for den begynte å slippe og slutta å vokse i lengden. Riktig showpels skal være stri og heller ikke forveksles med briard mellom nappingene, det er ikke riktig, og heller ikke vanlig Håper jeg. Men selv min dårlig pels gikk det fort å nappe rygg og sider, ikke det som tok tid.

Men, riesen er og blir en pelsrase. Desverre. Selv med klipping så krever den sitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper ingen noen gang forteller pudler at de ikke kan løpe, for jeg har ikke hatt så løpsvillige hunder siden jeg hadde alaska husky. Selv i full showpels løper de :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er du uenig i?

Jeg var uenig i utsagnene dine som jeg hadde kopiert med i innlegget hvor jeg skrev at jeg ikke var enig, vel :) Du delte dine erfaringer, og jeg har også andre erfaringer som gjorde at jeg ikke var enig. Men jeg har ikke sånn veldig behov for å diskutere nappepels heller, jeg er ute etter å samle forslag til raser som kanskje kan passe inn i livet mitt :) Du skal ikke se vekk i fra at det kan bli en ny bartehund fordetom :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående forslagene Vorsteh og Weimararer - vil de trives uten å brukes til jakt da? For det vil neppe skje at jeg skulle bli jaktinteressert. Å bruke av egenskapene i forhold til fysisk aktivitet, spor, søk og diverse vil nok bli ivaretatt godt, men er det nok for dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående forslagene Vorsteh og Weimararer - vil de trives uten å brukes til jakt da? For det vil neppe skje at jeg skulle bli jaktinteressert. Å bruke av egenskapene i forhold til fysisk aktivitet, spor, søk og diverse vil nok bli ivaretatt godt, men er det nok for dem?

Weimaraner er litt ymse jaktmessig, og avlen like så. De jegerene jeg har kjent som har prøvd weimis, har vært rett ut misfornøyde. Så sikkert en bedre hund om man ikke jakter.

På KV er det jo mange som avler kun for trekk, og da med ymse og ukjent jaktduglighet. Så fra slike linjer er det null problem å få kjøpt om du ikke jakter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående forslagene Vorsteh og Weimararer - vil de trives uten å brukes til jakt da? For det vil neppe skje at jeg skulle bli jaktinteressert. Å bruke av egenskapene i forhold til fysisk aktivitet, spor, søk og diverse vil nok bli ivaretatt godt, men er det nok for dem?

Weimaraneren er så utrolig flott, sikler hver gang jeg ser en. Jeg tenkte litt på en tidligere, men tror aktivitetsnivået var litt høyere enn jeg kunne gi en hund sånn som jeg lever livet mitt for tiden. Men for deg høres det som om det kunne passe. Når jeg drev å tenkte på Weimaraner så spurte jeg om det samme med tanke på jakt, og noen sier de burde brukes til det, mens andre sier det motsatte. Men viss man tenker på at f.eks. Golden er en jakthund tror jeg ikke mange eiere driver med det aktivt. Jeg søkte i info i Weimaranerklubben og her er hva de sier om tematikken:

"Må weimaraneren brukes på jakt ?

Weimaraneren er først og fremst en jakthund. Det er dermed ikke sagt at man absolutt må bruke den på jakt, selv om det er det som er naturlig for den. Uansett hva man velger, så må man imidlertid være klar over at den trenger mye fysisk og psykisk mosjon. Det er en aktiv og til dels krevende rase, så man må være innstilt på å jobbe med hunden på en eller annen måte hver dag, men uten å overdrive selvfølgelig ! En weimaraner som kjeder seg og får for lite aktivitet har lett for å finne på ting selv som eierne ikke alltid setter pris på……..

Mange ferske weimaranereiere som i utgangspunktet ikke har vært så interesserte i jakt, har dessuten fått erfare at det er morsomt å trene hunden sin på fugl, apport osv.

Norsk Weimaraner Klubb oppfordrer flere til å prøve dette, for det er utrolig givende å se en hund som stortrives med de oppgavene den får ! Og det må jo være målet : Å ha en hund som fungerer og trives med seg selv og andre ! "

http://www.norweim.org/weimaraner-faq-p-30.html

Ellers kom jeg til å tenke på Ungarsk Vizsla, vet ikke om denne også kunne være interessant, tror de ligger noenlunde på samme aktivitetsnivå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...