Gå til innhold
Hundesonen.no

Fotoframgang mars: Vår!


plutte
 Share

Recommended Posts

Sonen sitt fotoframgangsprosjekt!

Sjå og februartråd!

Denne gongen prøver me med bilder og kommentarar i same tråd. Dette blir bra!

Tema er Vår, og kan tolkast i alle retningar så langt ein vil. Målet er å lære meir om, og å bli betre på, å ta bilder.

Det må vere greit (tykkjer eg) å kome med fleire bilder, men prøv gjerne å begrense antal bilder frå same setting i ein og same post. Fortel gjerne kva instillingar ein har brukt, og eventuelt kva tanken var å få til dersom det kan vere uklart. (Den var litt note-to-self. :D)

Eg har ikkje surra meg til å ta bilder enno, og eg skuldar på regnet. Skikkelig teit unnskyldning, eg kan jo ha regnværsvår som motiv. :]

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tatt med vanlig kompakt kamera 7 mars.

11054296_10153024818990091_9767300697248

Har du mulighet til å stille inn noe med det? Eller er det bare zoom og knips? Skulle ønske at hele blomsten var i fokus, men herlig vårmotiv :D

Vel... dette er jo tatt om våren, så da kan jeg vel poste det :)

Skal få tatt noen bilder fremover med dette temaet i bakhodet. I mellomtiden tar jeg gjerne tilbakemeldinger på dette :-)

ISO 250

F 1.4

1/3200

50mm

lolapagolaCasper-7-%C3%A5r-2015-03-05-01

Flott bilde, kule farger, og god skarphet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klipper vekk bildene!

Tatt med vanlig kompakt kamera 7 mars.

Vårbildet sitt det! Har ikkje sett ein blomst på årevis eg, kjenst det som. :D

Ville og gjerne hatt heile blomen i fokus, og det hadde vore enda meir in-your-face-blomst om den hadde hatt f.eks. sollys på seg trur eg? Ikkje at det er så lett å styre sola. :D

Vel... dette er jo tatt om våren, så da kan jeg vel poste det :)

Skal få tatt noen bilder fremover med dette temaet i bakhodet. I mellomtiden tar jeg gjerne tilbakemeldinger på dette :-)

ISO 250

F 1.4

1/3200

50mm

Eg eeeer så imponert over bildene dine, alltid. Eg tykkjer du har så sjukt god kontroll på lys og motiv og skarphet og heile pakka liksom. </generell betraktning> Dritkule fargar, passar ekstra godt med prikkedyr. Kan kanskje ønske meg at det var meir av grafittien bak heile hunden, og at ein enten kunne sjå begge auga hans, eller meir i profil, men samtidig er den oransje fargen der heilt knall. Eg må få nokon til å spraye ned naboen sitt hus, så kan eg og prøve!

Canon 7d m/ Sigma 17-50mm 2.8

Iso 100

40 mm

f/ 3,2

1/1000

Kult motiv! Så synd med det treet foran rumpa. :D Og så var kanskje sjølve ansiktet litt mørkt, men det er fullt mulig at det er skjermen min for eg trur den er ganske mørk. Buskene rundt kunne kanskje vore ein tanke meir uskarpe for å få hunden meir fram? Og klipt vekk litt på venstre sida? Veldig godt fanga lys, tykkjer eg! Er det tatt midt på dagen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kult motiv! Så synd med det treet foran rumpa. :D Og så var kanskje sjølve ansiktet litt mørkt, men det er fullt mulig at det er skjermen min for eg trur den er ganske mørk. Buskene rundt kunne kanskje vore ein tanke meir uskarpe for å få hunden meir fram? Og klipt vekk litt på venstre sida? Veldig godt fanga lys, tykkjer eg! Er det tatt midt på dagen?

Takk :)

Har flere varianter hvor hun ser mot meg men det ble ikke pent mtp sollyset imot så var bedre å få hun til å se vekk :P Var veldig usikker på om å klippe noe vekk da jeg likte at det treet rammet det inn. Kunne gjerne fjernet det treet som var i veien men det var i veien :P

Tatt midt på dagen ja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får slenge meg med med et ordentlig bilde denne gangen da. Har flere ideer siden vi for en gangs skyld faktisk har VÅR i mars her, det skjer omtrent sånn en gang hver århundre. :lol:

16782668341_9366a928e0_o.jpg

Info:

Nikon D80

Sigma 50-150 2.8f

Brennvidde 150mm

Manuel fokus

iso 100

blender 2.8

Lukker 2000

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

*snip*

Kamera: Canon 70d

Linse: Canon 50mm, 1.8

Iso: 800

Blender: 2.5

Lukker: 1/1250

Ville gjerne hatt enda bedre fokus på fjeset, men ellers, noen tips? :)

Åh, flott lys! Ble nesten litt misunnelig, sånt lys er gøy å fotografere i! :ahappy:

Jeg skulle veldig gjerne sett at potene ikke ble kuttet av i nedre billedkant. Det ødelegger dessverre bildet en del for meg. Hadde hele hunden vært med i bildet syns jeg det hadde vært et veldig flott portrettbilde, men nå forstyrrer det litt at potene ikke er med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, flott lys! Ble nesten litt misunnelig, sånt lys er gøy å fotografere i! :ahappy:

Jeg skulle veldig gjerne sett at potene ikke ble kuttet av i nedre billedkant. Det ødelegger dessverre bildet en del for meg. Hadde hele hunden vært med i bildet syns jeg det hadde vært et veldig flott portrettbilde, men nå forstyrrer det litt at potene ikke er med.

Ja enig med deg der, bilde hadde nok blitt mye bedre viss hele kroppen var med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest vivere

Vårbilde av to skjønne :) Apollo til @H.P

Kamera: Canon 7D

Objektiv: Canon 70-200 f/4.0

Innstillinger:

Lukkertid: 1/250

Iso: 200

Brennvidde: 70mm

Blender: 4.0

Fint bilde @Sprettballen :) Likte den lave blenderåpningen som "blurret" ut bakgrunnen. Selv liker jeg å gå "tett på", hadde du zoomet inn eller gått nærmere slik at Nemi og Apollo fyllte mer av bildet ville bakgrunnen blitt enda mer uskarp. Kanskje ville jeg ha hatt mere "luft" på venstre siden og mindre på høyre slik at det ble mer rom i blikkretningen til Apollo. (Jeg har lekt litt med bildet på min egen maskin og det ble helt annerledes når pelsene fikk mer plass i bildet - men jeg ville fortsatt ønsket litt mer "luft" på venstre siden :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tatt med vanlig kompakt kamera 7 mars.

klipp

Vårblomster :D

Her skulle jeg nok likt at du hadde mest luft på høyre side av blomsten, fremfor venstre, slik du har nå. Det fordi blomsten "ser" mot høyre. Ville og fikset litt på bildet slik at blomsten kommer enda mer frem, skarp opp pittelitt, og få den til å "eksplodere" litt mer på skjermen :D Ellers liker jeg veldig godt at du har fått bakgrunnen uskarp, og fargene i bakgrunnen viser virkelig at det er vår, ikke sommer enda.

Flott bilde, kule farger, og god skarphet :)

Takk for det! :D

Eg eeeer så imponert over bildene dine, alltid. Eg tykkjer du har så sjukt god kontroll på lys og motiv og skarphet og heile pakka liksom. </generell betraktning> Dritkule fargar, passar ekstra godt med prikkedyr. Kan kanskje ønske meg at det var meir av grafittien bak heile hunden, og at ein enten kunne sjå begge auga hans, eller meir i profil, men samtidig er den oransje fargen der heilt knall. Eg må få nokon til å spraye ned naboen sitt hus, så kan eg og prøve!

Så hyggelig å høre!! :D Jeg tok mange bilder, der også mer av grafittien syntes, men jeg ble ikke så begeistret for dem selv egentlig. Har også noen der han står, og der kommer mye av veggen til syne. Ang. vinkelen på hodet, så kan jeg sånn sett være enig, men for min del er det litt interessant med litt andre vinkler av ham, da jeg har tusenvis av bilder både i profil og forfra. Men smak og behag :D Akkurat den dagen følte jeg ikke at jeg hadde så mye kontroll på lys og sånn, så valgte å kjøre litt "tegneseriestil" på resten, med sterke farger, og overdreven hvit Casper http://lolapagola.com/blog/

Får slenge meg med med et ordentlig bilde denne gangen da. Har flere ideer siden vi for en gangs skyld faktisk har VÅR i mars her, det skjer omtrent sånn en gang hver århundre. :lol:

klipp

Info:

Nikon D80

Sigma 50-150 2.8f

Brennvidde 150mm

Manuel fokus

iso 100

blender 2.8

Lukker 2000

Koselig vårbilde, kjempefin blåfarge! :) Kunne ønske pinnen (eller hva man kaller det, kvist?) var litt lysere bare, slik at den kom mer frem.

Blomster :)

Har du sånne blomster ute allerede?? Heldig! Her blir øynene mine litt usikre på hvor de skal se, og de blir dratt ned mot de lilla bladene. Så her ville jeg enten fokusert på midten av den hvite blomsten, og plassert den mer strategisk i bildet, og ikke hatt med den lilla, eller gitt mer plass til den lilla.

Kamera: Canon 70d

Linse: Canon 50mm, 1.8

Iso: 800

Blender: 2.5

Lukker: 1/1250

Ville gjerne hatt enda bedre fokus på fjeset, men ellers, noen tips? :)

Liker det godt :) Men få med potene neste gang, også ville jeg nok foretrukket om hunden stå enda mer til venstre. Ellers et fint og lyst bilde, litt drømmeaktig.

Dette bildet ble jeg i skikkelig godt humør av :D Nydelige farger!

Tusen takk :D

Vårbilde av to skjønne :) Apollo til @H.P

Kamera: Canon 7D

Objektiv: Canon 70-200 f/4.0

Innstillinger:

Lukkertid: 1/250

Iso: 200

Brennvidde: 70mm

Blender: 4.0

Kjempefint bilde, hundene er perfekt plassert i forhold til hverandre. Det eneste jeg har lyst til å pirke på er at bagrunnen er såpass mørk at hundene "drukner" litt. Men ikke nok til at det er påfallende da. Skal jeg pirke pittelitt mer så ville jeg forsøkt å gjøre ansiktet til schæferen spesielt litt skarpere.

Fint lys, fine farger, vakre hunder, dette likte jeg! Bra jobba!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint bilde @Sprettballen :) Likte den lave blenderåpningen som "blurret" ut bakgrunnen. Selv liker jeg å gå "tett på", hadde du zoomet inn eller gått nærmere slik at Nemi og Apollo fyllte mer av bildet ville bakgrunnen blitt enda mer uskarp. Kanskje ville jeg ha hatt mere "luft" på venstre siden og mindre på høyre slik at det ble mer rom i blikkretningen til Apollo. (Jeg har lekt litt med bildet på min egen maskin og det ble helt annerledes når pelsene fikk mer plass i bildet - men jeg ville fortsatt ønsket litt mer "luft" på venstre siden :) )

Takk for tilbakemelding! Kunne gjerne zoomet litt mer inn ja, og bytta om slik at det ble mer luft ved Apollo i stedet for Nemi. Legg gjerne ut forbedringene dine, bare kjekt å se!

Kjempefint bilde, hundene er perfekt plassert i forhold til hverandre. Det eneste jeg har lyst til å pirke på er at bagrunnen er såpass mørk at hundene "drukner" litt. Men ikke nok til at det er påfallende da. Skal jeg pirke pittelitt mer så ville jeg forsøkt å gjøre ansiktet til schæferen spesielt litt skarpere.

Fint lys, fine farger, vakre hunder, dette likte jeg! Bra jobba!

Tankene ift. bakgrunnen skal jeg ta med meg videre :) Nemi ER egentlig skarpere, hehe. Men fordi facebook ble det mer uskarpt enn det ser ut på PCn min :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10830519_1086539921372411_80082417505590
(fb kvalitet)

Kamera: Canon 70d
Linse: Canon EF 70-200 mm f/4L USM

Innstillinger
Lukker: 1/2500
Blender: f / 4,0
ISO: 320

Her valgte jeg og ha hunden på høyre side på bildet pga hunden er vendt en del mot venstre. Det jeg ikke likte med bildet var forstyrrelsene i horisonten, blandt annet ett par hus. Er ikke særlig god på å redigere vekk objekter, så bildet er som det er, hehe. :)

Ellers noe og pirke på, og tips til forbedring?

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10830519_1086539921372411_80082417505590

(fb kvalitet)

Kamera: Canon 70d

Linse: Canon EF 70-200 mm f/4L USM

Innstillinger

Lukker: 1/2500

Blender: f / 4,0

ISO: 320

Her valgte jeg og ha hunden på høyre side på bildet pga hunden er vendt en del mot venstre. Det jeg ikke likte med bildet var forstyrrelsene i horisonten, blandt annet ett par hus. Er ikke særlig god på å redigere vekk objekter, så bildet er som det er, hehe. :)

Ellers noe og pirke på, og tips til forbedring?

Her ville jeg hatt ISO på 100, i så godt lys er det ingen grunn til å ha iso på 320 :) og kanskje justert hvitbalansen litt, samt litt kortere eksponering da det fremstår som litt overeksponert og blasst i fargene (på min skjerm mulig det ikke er det på andre skjermer? ) . Liker utsnittet og motivet godt. Jeg er sånn som ikke bryr meg om ting i bakgrunnen så lenge den er såpass bluret som den er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10830519_1086539921372411_80082417505590

Jeg synes det er litt overeksponert, og tenker, som nevnt ovenfor, at ISOen er litt høy.Ikke for det, jeg har min konsekvent på 200 som regel. :whistle:

Det jeg dog vil pirke litt på ift. plassering av hunden, er at jeg synes det ble for mye luft over. Det hadde blitt et mye bedre bilde komposisjonsmessig om det ble litt mindre luft der. Synes jeg personlig da. Ellers liker jeg godt at hunden er plassert til høyre i bildet :)

Enig med husene i bakgrunnen, men synes ikke de er så framtredende at det er irriterende :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ville jeg hatt ISO på 100, i så godt lys er det ingen grunn til å ha iso på 320 :) og kanskje justert hvitbalansen litt, samt litt kortere eksponering da det fremstår som litt overeksponert og blasst i fargene (på min skjerm mulig det ikke er det på andre skjermer? ) . Liker utsnittet og motivet godt. Jeg er sånn som ikke bryr meg om ting i bakgrunnen så lenge den er såpass bluret som den er.

11008486_1086567988036271_26725624739280

Her har jeg redigert fargene litt sterkere, synes du dette var bedre? :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11008486_1086567988036271_26725624739280

Her har jeg redigert fargene litt sterkere, synes du dette var bedre? :)

Veldig mye bedre! Det hvite er fremdeles overeksponert endel, men det er sånt du kan øve på når du tar bilder, samme motiv med forskjellig blenderåpning og lukking.

Og der ser man hvor forskjellig man liker bildene, jeg syns ikke bildet har for mye luft over hunden sånn som @Sprettballen nevner, uten at det betyr at jeg har rett og hun har feil eller omvendt. :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Ginaml, jeg har slettes ikke peiling på det fototekniske, men tenkte å komme med meninga mi likevel :aww: Min favorittversjon var det første bildet du la ut. Det er helt klart lyst/overeksponert(?), men det var det jeg likte med bildet. Jeg fikk en litt "drømmende" følelse da jeg så det. Av bilde nr. 2 får jeg følelsen av at du vil at det skal være naturlig, men det er redigert for mye. Hvis du skjønner hva jeg mener med det?
Enig i at det kanskje er pittelitt for mye luft over, men ikke noe jeg hang meg opp i før noen andre sa det. Og det samme gjelder husene i bakgrunnen, jeg måtte faktisk se på bildet en gang til da du nevnte det, for jeg kunne ikke huske å ha sett noen hus ;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...