Gå til innhold
Hundesonen.no

Steinerskole


Mari
 Share

Recommended Posts

Var det det jeg sa? Nei. Som du så fint sier til meg: noen ganger lurer jeg på hvilken alternativ virkelighet du lever i. For det henger ikke på greip med hva uttalelsen var.

Det jeg mener står i forrige post såpass bra at jeg ikke engang gidder bruke tid på å gjenta meg selv.

At 5 - 6 åringer som er teoretisk anlagt av natur faller bakpå fordi det er matematikk i praksis første året?

Jeg er ganske sikker på at særdeles få 5-6 åringer uten et slags handikap har problemer med å lære matematikk på en praktisk måte vs pugging.

Det er 5-6 åringer.

Min nevø er erklært begavet av barnepsykologer og han hadde store utfordringer de første årene pga puggeforkjærligheten til den offentlige skolen ( og selvfølgelig en ubrukelig lærer), han er det mest teoretiske barnet jeg vet om. Han vet mer om solsystemer etc enn om sandkaker. Selv han hadde hatt fryktelig godt av en mer praktisk tilnærming til feks matte.

Nå har det vist seg at det ikke har hatt noen positiv effekt what so ever på skolebarnas prestasjoner å begynne ett år tidligere på skolen, så da blir det helt uforståelig at en praktisk tilnærming til matematikk i 1 klasse liksom skulle ha noen negativ effekt.

Barn lærer best ved hjelp av lek. Det er derfor de leker.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 161
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

For meg er ikke enderesultatet ene og alene det som er viktig. Klarer man å stimulere lærelyst og nysgjerrighet, gi bredere forståelse og innblikk, og skape motivasjon i hverdagen, så er det ikke så v

Jeg husker med gru da vi hadde eurytmi på et foreldremøte, vi måtte delta for å få en forståelse av hva det var. Jeg fikk selvsagt helt latterkrampe og læreren sa at jeg var akkurat som barna mine.

Plutselig ble det en konkurranse... offentlig skole og steinerskole er forskjellige. Sånn er det bare. Ps. Pappaen min er sterkere enn din! Sent from my LG-P880 using Tapatalk

At 5 - 6 åringer som er teoretisk anlagt av natur faller bakpå fordi det er matematikk i praksis første året?

Jeg er ganske sikker på at særdeles få 5-6 åringer uten et slags handikap har problemer med å lære matematikk på en praktisk måte vs pugging.

Det er 5-6 åringer.

Min nevø er erklært begavet av barnepsykologer og han hadde store utfordringer de første årene pga puggeforkjærligheten til den offentlige skolen ( og selvfølgelig en ubrukelig lærer), han er det mest teoretiske barnet jeg vet om. Han vet mer om solsystemer etc enn om sandkaker. Selv han hadde hatt fryktelig godt av en mer praktisk tilnærming til feks matte.

Nå har det vist seg at det ikke har hatt noen positiv effekt what so ever på skolebarnas prestasjoner å begynne ett år tidligere på skolen, så da blir det helt uforståelig at en praktisk tilnærming til matematikk i 1 klasse liksom skulle ha noen negativ effekt.

Barn lærer best ved hjelp av lek. Det er derfor de leker.

Igjen... dette henger ikke på greip med noe av det jeg ville fram til :P Det dras inn irrelevante begavede nevøer og du uttaler deg som at du er en fasit. Men vettuhva, du må gjerne være den som vet best :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke lest læreplan for ungdomstrinnet, men... er det bare jeg som reagerte når jeg leser teksten? Jeg satt og tenkte "okei... spirituell yada yada... engelsk, spansk (why?? hvorfor ikke kinesisk, arabisk eller russisk med et annet bokstavsett og kasus? spansk er det enkleste språket å lære seg som voksen) - hvor er matte? Også kom det en setning, helt på tampen...

"Matematikk blir det første året formidlet gjennom praktiske eksempler."

Med all respekt, så skjønner jeg hvorfor dette er en skolegang som passer noen. Er man praktisk anlagt må det jo være helt perfekt. MEN - dette er førsteklassinger. Hvordan vet man hvem som er praktiske av seg, og hvem som er teoretiske? Det blir jo motsatt av offentlig skole hvor teoretisk system gjør at de praktisk anlagte elevene faller bakpå. Her får jeg motsatt inntrykk, men det kan være bare teksten på nett for all del... Det imponerer ikke, iallefall ikke hvis det er et barn med behov for utfordringer og teori i system. Ikke matematikk gjennom form og bilder (eksempler).

Jeg tipper at de tar spansk fordi det er det språket flest av lærerene deres behersker, og det språket som er vanligst på ungdomsskole/vgs. Å lære kinesisk uten en skikkelig lærerstab som kan språket er ganske meningsløst tenker jeg..

At matten formidles praktisk første året betyr jo ikke at det ikke blir teoretisk etterhvert. På steinerskolen lærer man jo gjerne noe matte via hekling f.eks, ikke alle liker det, men det er ment å utfylle annen undervisning etterhvert, ikke erstatte den.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen... dette henger ikke på greip med noe av det jeg ville fram til :P Det dras inn irrelevante begavede nevøer og du uttaler deg som at du er en fasit. Men vettuhva, du må gjerne være den som vet best :lol:

Du tuller?

Omtrent hele innlegget ditt omhandlet at teoretiske elever ville falle bakpå pga en praktisk tilnærming til matte det første skoleåret, men whatever ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått på offentlig ungdomskole og på ungdomskole på steiner skolen. Matte, naturfag, fremmedspråk (i mitt tilfelle tysk) og egentlig alle de andre fagene man har på skolen er faktisk ikke så fryktelig forskjellige på offentlig og steiner.

Måten de legger opp fagene er litt annerledes, men utover det så får man akkurat samme kompetanse som alle andre. Det er like stor forskjell på hvordan de velger å presentere innholdet i fagene offentlige skoler som det er på steiner skolen. Felles nevneren er at man i bunn og grunn lærer det samme.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tipper at de tar spansk fordi det er det språket flest av lærerene deres behersker, og det språket som er vanligst på ungdomsskole/vgs. Å lære kinesisk uten en skikkelig lærerstab som kan språket er ganske meningsløst tenker jeg..

At matten formidles praktisk første året betyr jo ikke at det ikke blir teoretisk etterhvert. På steinerskolen lærer man jo gjerne noe matte via hekling f.eks, ikke alle liker det, men det er ment å utfylle annen undervisning etterhvert, ikke erstatte den.

Et poeng, men hadde jeg først skulle laget guds gave til samfunnet av barnet mitt føler jeg det er a waste of precious school time. Men det er vel forsåvidt aldri galt å lære språk.

Matte gjennom hekling.... æh. Kjenner det vrenger seg inni meg. Jeg gikk helt vanlig offentlig skole hvor jeg begynte som 5åring (født sent på året) på såkalt førskole. Når jeg begynte på videregående var det store mangler i kunnskapen om matematikk fordi man ikke hadde fått tid til å gå igjennom hele pensum på ungdomsskola. Samme gjelder videregående til universitetet, læreren på universitetet i Kalkulus måtte gjennomgå de siste delene av VGS-pensum fordi vi rett og slett ikke hadde lært oss det. Hvordan man skal få til å dekke all undervisning når alt skal være slik det fatter og begriper jeg ikke. Nei, alle skal ikke ta matte på universitetet, men alle barn bør få muligheten til å kunne velge den retninga de vil. Likeså matte som å bli kunstner. Når man ser på hvilken intensitet og det høye nivået barn fra f.eks asia har så er det jo ikke rart samfunnet går mot mer og mer NAV siden man aldri skal ha noen krav på seg som barn.... Men det er bare min personlige mening ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg hadde hatt stor utbytte av å gå på en slik skole. Jeg har gått tradisjonelt på skole og det var ikke noe særlig. Ikke er jeg skoleflink, dårlig med ekstrahjelp, store klasser med mye uro og lite syn for enkelteleven. Ikke gjorde vi så mye utenom klasserommet heller..

Men det var en annen generasjon siden, og skoleverket og bhg har blitt så utrolig mye bedre siden da. Ingen tvil om det. Barn lærer mye mer nå enn hva jeg gjorde.

Men jeg liker det som er utradisjonelt. Hadde jeg hatt barn ville jeg sett på andre muligheter enn vanlig bhg og skole.

Lykke til til H @Mari :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et poeng, men hadde jeg først skulle laget guds gave til samfunnet av barnet mitt føler jeg det er a waste of precious school time.

:lol: Jammen bra jeg ikke har noen slags interesse av akkurat det, for hverken meg selv eller barnet mitt. :lol:

Matte gjennom hekling.... æh. Kjenner det vrenger seg inni meg.

Hvorfor det? Øke, minske, telle, omganger, større, mindre, rom. Dette må være superbra for en 5-6 åring som introduksjon til matematikk. Å se hva substraksjon og addisjon betyr i praksis, multiplikasjon ved å gjenta mønster. Dette er da flott enten man er teoretisk eller praktisk anlagt.

1.klasse skal være et overgangsår fra barnehagen til skolen, det var derfor skolestart ble flyttet fra 7 til 6 år. Slik er det ikke i mange offentlige skoler dessverre. Det tror jeg de klarer på Rotvollskolen, og det er en verdi jeg synes er verdt å ta vare på. :)

Jeg er veldig fornøyd med avgjørelsen. Noen vil være kritiske uansett. Det er helt greit. Å starte på offentlig skole er ikke noe dårligere valg det. :)

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om elevene skal få mulighet til å lære russisk, kinesisk osv forutsetter at det finnes lærere i fagene. Det gjør det sjelden. En u-skole og en vg tilbyr kinesisk i Trondheim, ingen russisk, men man har jo muligheten til å lære latin på vg da :D

Poenget var selvsagt; hvorfor velger man bruke tid på å lære spansk, når det er andre mer relevante språk. Spansk får man sjeldent bruk for (selv ikke på granka), trust me I know jeg har hatt spansk i 5 år på u + vg. Jeg hadde russisk i 3 år på vgs, og har fått mer bruk for det, men aller mest bruk hadde jeg hatt av kinesisk eller arabisk. Omså japansk. Angrer på at jeg sløste bort så mye tid ila de 5 årene på et så poengløst språk som spansk, som attpåtil er så "enkelt" å lære seg. Da hadde man kanskje kunne brukt mer tid på å mate sauen, omså, selv om jeg selvsagt hadde ønsket mer tid på naturfag, fysikk, matematikk og forskningslære. Det er aldri for tidlig å begynne med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Poenget var selvsagt; hvorfor velger man bruke tid på å lære spansk, når det er andre mer relevante språk. Spansk får man sjeldent bruk for (selv ikke på granka), trust me I know jeg har hatt spansk i 5 år på u + vg. Jeg hadde russisk i 3 år på vgs, og har fått mer bruk for det, men aller mest bruk hadde jeg hatt av kinesisk eller arabisk. Omså japansk. Angrer på at jeg sløste bort så mye tid ila de 5 årene på et så poengløst språk som spansk, som attpåtil er så "enkelt" å lære seg. Da hadde man kanskje kunne brukt mer tid på å mate sauen, omså, selv om jeg selvsagt hadde ønsket mer tid på naturfag, fysikk, matematikk og forskningslære. Det er aldri for tidlig å begynne med det.

Akkurat det spørs nå hva du driver med. Jeg hadde hatt STOR nytte av spansk og fransk i de yrkene jeg har hatt og er i. Kinesisk, russisk eller japansk: not at all.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er ikke enderesultatet ene og alene det som er viktig. Klarer man å stimulere lærelyst og nysgjerrighet, gi bredere forståelse og innblikk, og skape motivasjon i hverdagen, så er det ikke så viktig for meg om man lærer at ja betyr si eller da.
Det er jo ikke akkurat slik at hvilket språk man blir introdusert for i første klasse er avgjørende for hvilke språk man kan når man er voksen. Ingen bruer brennes liksom...

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Massiv milepæl nådd: Ede mestrer å gå av turbuss på egne bein 🥳 Det startet med at jeg holdt på å falle ned trappen med ham i armene. Løftet ham for tidlig. Bussen ble uventet stående i kø foran rundkjøring før holdeplassen. Det meste jeg hadde av krefter var allerede brukt på å løfte ham fra gulvet. 30 kg med lealaus teddybjørn i den fasongen der viste seg å være i overkant av min bæreevne over tid. Ikke bare armene, men alt av stabiliserende muskulatur fikk kjørt seg mens bussen stod, hakket og rykket, deretter ga full gass og svingte fort og brutalt gjennom den rundkjøringen, for så å svinge like brutalt inn i busslommen og nær bråstoppe. 30 kg ekstra på overkroppen er uvant å balansere på en buss i store bevegelser. Jeg forstår nå de som utfører brystreduksjon på en annen måte. Da det endelig ble tid for å gå av den ufrivillige karusellen der holdt jeg på å falle ned trappen og Ede fikk en overraskende bråslutt på mammadalttilværelsen på gullstol midt i den, uten noen annen mulighet enn å adlyde tyngdekraften og fartsretningen og fortsette ned trappen på egne bein — og det gikk FINT, til hans store overraskelse. Ny motivasjon til å lære Mr.T å gå ned den trappen der var født, og vi har nå, en uke senere lykkes med avstigning fra turbuss på egne ben 🥳 Det ble feiret med Vom og softis 🥰
    • Jeg forer på 4 ulike typer tørrfor, som jeg varierer utfra andel Vom fra dag til dag. På vom alene får han steinhard avføring han uttrykker ubehag med å klemme ut og han begynte beite gress som om han var en hest da jeg ga for stor andel Vom. Ser ut som et rent instinkt han har for å regulere fordøyelsen. På tørrforene til stor valp fra Dilaq, Farmina, Happy Dog og Alpha Spirit har han kjempefin avføring. Små mengder, fast og passe tørr, lett å trykke ut, lett å plukke opp. På Eukanuba (fikk en sekk, ikke kjøpt den selv), der kommer det mengder av en konsistens som griser til gresset. Ideelt her også er max 1/2 Vom og resten tørrfor. De er alle forskjellige da 🤷🏼‍♀️ Edit: Angående råfor som treningsgodis: Jeg kjøpte en sånn silikon godbitpung med magnetlukking i toppen. En standard teskje står godt oppreist oppi den, så en slipper masse gris på hendene. Klarer seg med en serviett i lomma til det lille en får på seg innimellom, om en er litt klønete, som meg. Lett å vrenge og vaske. Fant den på Amazon UK. 
    • Var 50/50 som ikke fungerte så godt. Har nå gått over til kun tørrfor, ser ut som magen har stabilisert seg nå. Gir vom i blant. Fortsatt en del avføring, men det er vel naturlig med mer avføring av tørrfor enn vom?   Takk for innspill uansett!:)
    • Eddie har lagt inn søknad om å få de nusselige spanielørene erstattet med pønkråkk hanekam. I en alder av bare 6,5 mnd setter han seg heldigvis fortsatt ned som en jente når han tisser - og når han markerer, som han gjorde for første gang i dag. Det er stille før pubertetsstormen, men små vindkast kommer de mørke tordenskyene i forveien, og forsurer den prepubertale idyllen iblant.  I dag skulle jeg ha filma. Ikke første gangen en potensiell YouTube-million gikk i vasken. En av mitt livs store regrets er å ikke ha filma første gangen jeg ga chihuahuaen en hel roastbeefskive. Jeg kunne vært millionær, men har åpenbart ikke næringsvett. Glemte å filme i dag også. Ord er fattige, men kamera og power-PC til å redigere videoer på koster, så ord får klare seg. Unge Edeward har slitt en stund, med en indre kamp mellom nature og nurture. Fornuft og følelser. Det instinktive ressursforsvaret hans er så sterkt at han har store vansker med å få gjennomført sin egen vilje. På den ene siden vil han gjerne ha meg til å kaste lekene hans, fordi å jage etter dem er det aller, aller morsomste han vet, men han har ikke lyst til å gi dem fra seg. De er verdisaker for han. Han vet kognitivt at det er nødvendig å hande meg gjenstander for å få dem kastet, og han ELSKER å få dem kastet. Leker er ikke morsomme når de ligger i ro. Da er de bare potensiell moro. Litt som penger i banken. Det er selvsagt mer gøy å bruke penger enn å bare ha dem, men det føles godt å ha dem, og en er redd for å miste dem ved å bruke dem. På samme måte som jeg gjerne vil reise og shoppe og drikke frappuccino og spise ute, så vil han helst ha de lekene flyvende gjennom lufta og sprettende bortover bakken. Han ber meg kaste dem. Han maser om å få dem kastet. Lyser opp i euforisk livsglede når han ser at jeg er i ferd med å kaste. INGEN tvil om hva som er høydepunktene i livet hans, men han har en slags malplassert økonomisk sans, hvor han vokter lekene som om de kan forsvinne dersom han bruker dem. Ressursforsvaret hans er så sterkt at det er et handikap for ham. Den absurde kampen han kjemper hver gang han vil ha lekene kastet, men ikke har lyst til å gi dem fra seg. Kan ikke beskrives med ord. You had to be there, for jeg har ikke filma det.  Dette har ihvertfall pågått en stund nå. Den indre kampen mellom følelser og fornuft. Så, i dag.. Vi har fått nytt utstyr i posten. Grime og kortere bånd for å ferdes i folksomme miljøer. Grime fordi jeg liker være på den sikrere siden. Han begynner bli stor og tung og sterk. Den ene gangen han DRO i båndet for å hilse på storebror er ikke noe jeg ønsker reprise på. Han kan tydeligvis være virkelig sterk om han plutselig finner ut at han ikke vil høre på meg, så grime er en potensielt nødvendig sikkerhet. Det, og så har vi kjøpt kjettingbånd, fordi jeg liker tyngden. Hunden kjenner også at båndet er der. Det er bedre kontakt. Dessverre, som vanlig ved netthandel, har vi fått noe annet enn jeg trodde jeg bestilte. 50 cm var ikke lengden på kjettingen, men total lengde. Det der trenger tilvenning. Heldigvis har vi også fått oss et strikkbånd med såkalt trafikkhåndtak, som jeg tenkte det kunne være greit å koke frosken sakte med for å unngå at likheten med visse grupper i Pride-paraden blir for påfallende. Det holder liksom å kle seg i lakk og lær i offentligheten, vi trenger ikke lage et SM show også, mener jeg. Det er hva som trolig vil skje om vi legger ut på tur blant folk med det veldig, veldig korte kjettingbåndet der uten noen tilvenning, så her må trenes, det var planen for dagen.  For å senke potensielt stress før vi gikk avgårde i nabolaget, så skulle vi leke litt. Få på litt gode biokjemikalier. Erstatte kortisol med endorfiner. Når matmor er utstyrt med vom og tørrfisk på lomma er det nødvendig å leke før vi går avgårde, for å få ned forventningsstress. Biokjemien i dette ble forklart meg, men jeg er ikke stø nok på detaljene til å gjenfortelle korrekt. I grove trekk flommes han umiddelbart av dopamin fra forventning om belønning, så utløser det raskt en masse adrenalin og kortisol når forventningene ikke innfris fort nok (for ham). Han blir agitert og opplever en slags smerter, og mat som belønning får ikke dette stresset ned igjen. Lek derimot gjør. Fikk teorien forklart, sett det fungere i praksis. Å leke på tur fungerer fint på vanlig turbånd, men jeg vil ikke tilvenne ham at det går an å leke på så kort bånd. Ulike båndlengder har ulike regelverk for adferd. Derfor må vi leke før vi legger ut på en potensielt stressende treningstur med SM-lenke, mat i lommene og KRAV for å få den.  KRAV et noe Eddie har problemer med å forholde seg til. Han kunne vært kryssordløsningen på nøkkelordet assertive. Meningers mot og egen vilje. Tar det å bli stilt KRAV til som en trussel. Frosken må kokes sakte, ellers går den i maktkamp. Det fikk jeg bekreftet på den harde måten i dag ved å stille et urimelig krav for å starte leken: Jeg ba ham om utgangstilling.  Istedenfor fikk hele nabolaget konsert med Dickhead and The Pønk Råkk Assertiveness.  Til å begynne med ble jeg irritert. Han var så TEIT. Noe så ufattelig simpelt som å bare sette seg i utgangstilling for å få det han så inderlig intenst ville ha. Han hadde SÅ lyst på både leken og maten, men istedenfor å kjapt, enkelt og greit sette seg i utgangstilling som han VISSTE ville gi uttelling, så valgte han å kjefte meg huden full for å ha the audacity til å ikke bare gi ham hva han ville ha.  Jeg fikk omsider noe som liknet utgangstilling og han fikk umiddelbart leken sin kastet. Fløy avgårde som om han hadde sluppet fri fra Guantanamo. Gjorde meg klar til å belønne ham for levering, fordi middagen var en time på overtid. Favorittmaten. Han er vill etter Vom. Villig til å utstå både kloklipp og frisering i ansiktet så lenge det står Vom på hylla. Han har vanligvis INGEN selvrespekt når det lukter Vom i premie. Vanligvis.  Han slapp favorittleken et par meter fra levering. "Ta med!" responderte jeg, og så var ******* løs igjen. Ikke snakk om. Sikker på det tok mange minutter med utskjelling. Han synes jeg er en herskesyk HURPE med et sykt "behov" for å dominere. HVORFOR skulle han levere meg den leken for å få maten jeg hadde i hånden? "Herskesyke hurpe! Det der handler bare om å ydmyke meg! Ser jeg ut som undersåtten din? Den leken er MIN og den maten er også MIN! Vil du ha leken i hånden kan du plukke den opp selv!" Jeg endte med å plukke den opp selv. Han ble stille noen øyeblikk. Innså at han hadde tapt. Jeg hadde nå både leken og maten og han hadde bare stoltheten. Det gikk ikke mange sekunder før nederlaget ble erstattet med forventning om kast. - Link! Unge Eddies verden raste sammen igjen. Usikker på HVA som er problemet hans, for han går SÅ fint i utgangstilling for kjipe tørrforkuler, bare de er i hånden som lure. Han HAR gått FINT i utgangstilling med Vom på hylla og i vinduskarmen også. Hvorfor ikke nå? Hva er problemet? Svaret er et intenst autonomitetsbehov. Han ga så TEΙΤΕ liksom-nesten kreative alternativer til en faktisk utgangstilling, etter å ha gitt ham flere invitasjoner til å plassere seg riktig valgte jeg å gripe halsbåndet for å veilede ham ordentlig på plass - for å kunne rose og belønne. Verste overgrepet jeg kunne begått mot ham. Han strittet imot, og jeg ville ikke gi meg, så det utviklet seg til en brytekamp jeg til slutt vant ved hans surrender. Var han et menneske ville han HYLGRÅTT. Hikstet og hulket i bunnløs sorg over dette sjokkerende sviket. Var jeg ikke hans beste venn? Hva slags venn og partner GJØR noe sånt? Jeg kunne jo ikke gi meg, for jeg hadde faktisk lagt på et krav, og han trenger VITE at et krav er et KRAV og når det innfris, så blir det ALDRI problemer og ALLTID godt humør og belønning. Å la en nær pubertal riesenschnauzer få lov til å kjempe seg fri fra et (i utgangspunktet bare veiledende) grep i halsbåndet var 100% uaktuelt, samme hvor såret og sjokkert han var. Det ble til slutt en utgangstilling. Leken fikk jeg også levert i hånden, men ikke uten en psych kamp om hvem som bestemmer over ressursene. Ede er IKKE fornøyd med å måtte jobbe for mat og lek.  Tur ble det ikke, men en god latter ble det, fordi Ede er absurd sta. Håper jeg ser samme humoren i det når han begynner skape seg pga endret båndlengde. Fra 2-1 meter i første omgang, med bare korte partier på "trafikkhåndtak". Grime har vi prøvd på. Den sitter det litt lenger inne å gå hjemmefra med ennå. 
    • Hvis det funker med 50/50 kan du jo da bare fortsette med det. For helgeturer går det jo fint å ta med i kjølebag, det gjør ikke noe om det tiner så lenge det blir spist innen en dag eller to. Men ville prøvd forsiktig med et annet tørrfôr som er beregnet for valp.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...