Gå til innhold
Hundesonen.no

Hunden Kira gikk i felle på Byfjellene (Bergen)


Ingidano
 Share

Recommended Posts

Har vært med å redde katt fra lignende klappfelle, inne i et byggefelt! Strengt ulovlig, de fikk politiet på døra rimelig kjapt for å si det sånn. Katta overlevde, men hadde noen brekte ribben og indre blødninger. Fellas eier sin forklaring? Nei han skulle ta grevling han... eeeeh, what? Aldri vært grevling her....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde ikke det var lov å bruke slike feller jeg? Er det virkelig det? Må jo være en grusom fangstmetode og passe utrygt for øvrig folk og fe. Aner ikke hvordan eller hvor den var plassert, men et barn kan sikkert fint komme til på samme steder en hund kommer til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saksefeller er ikke lov, men det finnes noen feller som er tillate, men disse er lagt opp til å være så humane som mulig.

Her er litt mer info:

http://www.miljodirektoratet.no/no/Tema/Jakt-og-fiske/Jakt-og-fangst/Fangst-og-fangstredskaper/Feller-som-fanger-viltet-levende/

Helt tragis at folk setter opp disse fellene altså...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke spesielt til deg, SiriEveline, men jeg er altså så lei av ordet "humant". Det brukes stort sett om "skal være minst mulig smertefullt, gå fort, vært snill" osv, men betyr i virkeligheten "brutalt, ******, menneskelig, vi prøver å gi oss selv god samvittighet ved å kalle det humant". Vi mennesker er fæle, både mot hverandre og mot dyr, men vi prøver ofte å lulle oss inn i troa på at vi gjør ting så freit og fint. Sannheten er at vi er kyniske jegere med store hjerner.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke spesielt til deg, SiriEveline, men jeg er altså så lei av ordet "humant". Det brukes stort sett om "skal være minst mulig smertefullt, gå fort, vært snill" osv, men betyr i virkeligheten "brutalt, ******, menneskelig, vi prøver å gi oss selv god samvittighet ved å kalle det humant". Vi mennesker er fæle, både mot hverandre og mot dyr, men vi prøver ofte å lulle oss inn i troa på at vi gjør ting så freit og fint. Sannheten er at vi er kyniske jegere med store hjerner.

Jeg kunne godt lagt på "" i innlegget mitt for jeg er helt enig med deg :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke uttale med om akkurat denne fella er lovlig eller ikke. Men for at feller skal være lovlig satt opp skal det være helt sikkert at ingen andre dyr enn det tiltenkte målet (f.eks mår) skal kunne gå i fella. Da virker det jo litt merkelig å henge slik på en vegg sånn at hunder kan hoppe opp og utløse den. Det skal ikke være mulig å fange villt av andre arter enn hensikten, eller hunder, barn, bærplukkere eller turgåere for den saks skyld.

Ordet humant henspeiler vel på at fella skal drepe byttet momentant og ikke forårsake noen lidelse hos dyret. Derav kravet om at kun det tiltenkte dyret skal kunne fanges i fella. Det sagt er jeg helt enig i at ordet humant brukes til å kamuflere mye rar praksis..

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Skal ikke uttale med om akkurat denne fella er lovlig eller ikke. Men for at feller skal være lovlig satt opp skal det være helt sikkert at ingen andre dyr enn det tiltenkte målet (f.eks mår) skal kunne gå i fella. Da virker det jo litt merkelig å henge slik på en vegg sånn at hunder kan hoppe opp og utløse den. Det skal ikke være mulig å fange villt av andre arter enn hensikten, eller hunder, barn, bærplukkere eller turgåere for den saks skyld.

Ordet humant henspeiler vel på at fella skal drepe byttet momentant og ikke forårsake noen lidelse hos dyret. Derav kravet om at kun det tiltenkte dyret skal kunne fanges i fella. Det sagt er jeg helt enig i at ordet humant brukes til å kamuflere mye rar praksis..

 

Fellen er ulovlig i Norge altså. På linken jeg viste til står lovlig feller. De skal enten drepe momentant, eller fange viltet levende uten skade.

De skal også være merket med navn og tlfnummer (usikker på om det er krav til adresse også, dvs husker ikke i farten).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

  

Fellen er ulovlig i Norge altså. På linken jeg viste til står lovlig feller. De skal enten drepe momentant, eller fange viltet levende uten skade.

De skal også være merket med navn og tlfnummer (usikker på om det er krav til adresse også, dvs husker ikke i farten).

 

Ja er fella i seg selv ulovlig i tillegg til feil oppsatt (og jeg tviler ikke på at du har rett altså) så er det jo enda verre.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett altfor fort på bilde... det var ikke den typen felle jeg trodde det var. Og etter litt sjekk så ser den ut som om den går under lovlig, men at den er satt opp feil. Da trekker jeg tilbake utsagnet mitt om at den var ulovlig ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte sjekke opp, jegerprøvekunnskapene er litt rustne merker jeg. Conibearfeller er lovlige ja, og denne var tydeligvis satt opp med tanke på mår, noe som er lovlig. Går under slagfeller som dreper viltet umiddelbart. . Men det virker jo som den må være feil satt opp i og med at en hund kunne utløse den. Det skal også være merket med plakat om at det er satt opp felle i området. Fra linken til @SiriEveline : "Fangstredskaper skal ikke utplasseres i områder hvor alminnelig ferdsel medfører at det kan oppstå fare for mennesker og husdyr." og "Når du bruker slagfelle til å fange mårhund, plikter du å sette opp en plakat i umiddelbar nærhet av fangststedet, for å unngå skade på mennesker og husdyr." . Og ja, au! Stakkars hund.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...