Gå til innhold
Hundesonen.no

Familietur og hunden i bånd er vanskelig!

Nora
 Share

Recommended Posts

Når vi går tur på steder med familie eller i en stor gruppe må hunden den gå først eller ved siden av de som går først. Ellers trekker hun sånne båndet at jeg må bruke alle krefter på å holde igjen. Hun kan også begynne å pipe. Når vi deler oss trekker hun og av og til setter hun seg ned og nekter å gå videre fordi hun vil etter resten av familien.

Idag gikk jeg tur og lot ungene gå fremst mens jeg strevde litt lenger bak. Stoppet hver gang hun trakk (hele turen....) og belønnet med godbiter når jeg fikk oppmerksomheten(sjeldent..)Ett sted delte vi oss og da pustet og preste og trakk hun helt enormt for å komme opp til stedet hvor stiene/veiene møtes igjen.

Er det på denne måten jeg må trene eller? Noen råd til meg?

Når hun går løs er det ikke problem for da løper hun mellom oss, men ikke nødvendigvis foran eller ved siden av den som går først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tar litt tid å oppnå bedring med den metoden (riktig metode), og du må være helt konsekvent. Ikke bare stoppe når hun trekker, men gå i motsatt retning. Det er super tålmodighetskrevende å gjennomføre og krever 100% konsekvent praktisering i lang tid før hun glemmer at det var mulig å komme seg dit hun vil ved å trekke. Det kan være dere ikke får gjennomført en tur sammen med andre på lang tid.

Personlig ville forsøkt dette i en lang periode, og fått "gå pent i båndet uten trekk og lyd, og følg med på matmor i ny og ned" inn som standard adferd, og deretter kanskje forsøkt å lære inn en trekkkommando, sånn at hun kan trekke, men også klarer å skille på når det er ok å trekke og ikke.

Edit: lettvintløsningen er Halti sele eller grime. Da er dere klare for tur i løpet av bare noen dagers eller ukers trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med min ene hjalp det ikke noe særlig å stoppe/snu, prøvde lenge uten å merke et snev av bedring.

Det her funket for oss, nå trekker han ikke i det hele tatt (så lenge jeg har litt fokus på han og roser når han er flink, går ikke helt automatisk enda - har for øvrig trent hver dag i 1-2 uker, så han har bedret seg kjapt);

https://www.youtube.com/watch?v=xZarFGdcj8s

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun går stort sett fint i bånd når jeg går alene med henne, problemet er når resten av gjengen er med.

Har strikk og sele som vi bruker når vi går på ski og hun har lov til å trekke.

Høres ut som om dere mener jeg bør fortsette å trene m gjengen/en-to av ungene og kontakt. Syns bare det tar sånn tid. Hvor ofte bør jeg trene dette? Ikke mulig hver dag, men kan jeg få det til likevel? Legger forresten til at det er en labrador.

Så veldig enkelt ut med den der halti-selen..

Ikke trent med klikker, men skal se mer på det også, takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da betyr det jo bare at hun kan gå pent i bånd, men ikke med (alle mulige) distraksjoner. Da må du trene som du har trent før, bare med den distraksjonen hun synes er vanskelig (andre folk i ditt tilfelle og evt. andre ting) i gradvis økende vanskelighetsgrad. Jeg anbefaler fortsatt metoden over, tror mine synes det er lettere å konsentrere seg om å gå pent når det blir en ''oppgave''.

Jeg brukte VGW-selen (blir litt samme greie som halti, men den passet bedre) til min forrige hund, og det funket ikke så bra... Han fikk ikke dratt med all sin makt liksom, men gikk i enden og ble gående litt skjevt hele tiden - altså, det løste jo ikke selve problemet, gjorde det bare litt enklere å holde kontroll i store folkemengder o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du gjør rett, men slik trening tar ofte tid på ivrige hunder, spesielt når hunden ikke er valp lengre. Jeg ville ikke begynt å snu å gå motsatt vei, når du ikke har gjort det tidligere. Det er ikke feil det heller, men det er en annen metode enn den du har brukt og siden du har begynt med en så er det beste og holde seg til den for ikke å forvirre hunden og skape seg mer arbeid enn man allerede har.

Halti grime eller en sånn gå pent sele kan være fine hjelpemidler, men det forutsetter at hunden gir seg raskt med trekkingen og ikke bare går på uansett fordi å trekke i slike hjelpemidler er ikke bra for hundens kropp. Grimen legger veldig mye belastning på nakken om de trekker i den og i selen blir de å gå skevt i tillegg til at de selene jeg har sett blir dratt rundt og ligger å presser/gnager på baksiden av frembena når hunden trekker i den. Trenger du en pause fra gå pent trening når dere er på tur så kan det være en ide og ha med magebelte og sele og koble om å la hunden få trekke litt. Det kommer ikke til å ødelegge treningen og det kan nok være kjærkomment både for deg og hunden om det blir en lang tur. Du trenger ikke å trene hver dag, tvert imot så er det nok bare greit å ta noen "enklere" turer innimellom så det ikke blir bare stress og kjedelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemeldinger og tips. Visste ikke at det var to forskjellige metoder, på kurset jeg gikk hørtes det ut som om man stoppet eller snudde motsatt vei, ikke bare en av delen, men ser logikken i at man kun bruker den ene noe jeg har gjort uten egentlig å tenke noe mer over akkurat det.

Tenkte også at jeg bør vente (enn så lenge iallfall)med en eventuell antidra-sele fordi hun ikke gir seg med trekkingen sånn som det er nå. Jeg får vel smøre meg med tålmodighet og jobbe videre.

Skal se mer på det den videoen elisabetHH!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemeldinger og tips. Visste ikke at det var to forskjellige metoder, på kurset jeg gikk hørtes det ut som om man stoppet eller snudde motsatt vei, ikke bare en av delen, men ser logikken i at man kun bruker den ene noe jeg har gjort uten egentlig å tenke noe mer over akkurat det.

Tenkte også at jeg bør vente (enn så lenge iallfall)med en eventuell antidra-sele fordi hun ikke gir seg med trekkingen sånn som det er nå. Jeg får vel smøre meg med tålmodighet og jobbe videre.

Skal se mer på det den videoen elisabetHH!

Sela går jo an å prøve, men den er jo laget mer for å gi eier kontroll enn for å hindre selve trekkingen fra hundens side, men grimen er det mange hunder som ikke trekker i rett og slett fordi det blir ekkelt i ansiktet. Noen bryr seg ikke om det heller da og trekker likavell, men det kan være verdt forsøket. :)

Edit: Du må jo selvsagt fortsette treningen, men det kan bli litt lettere og håndtere mens du trener :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde valgt en av to enkle utveier (siden hun går fint ellers).

1: trekksele og magebelte

2. Anti-trekk sele. (Ikke grime. Og ikke en sele som strammer under albuene. Denne varianten med ring foran på brystet: her . Finnes en type som sitter bedre og mer stabilt enn den på bildet, men husker ikke hva den heter)

Det går iallefall an å bruke disse hjelpemidlene på noen av turene, så du slipper å trene deg igjennom alle :)

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Når du ber om en øvelse eller tar en strafferunde så belønner du bjeffingen med at det skjer noe. Så det beste er at det ikke skjer noe. Hva med å prøve konsekvent time-out i bilen? Eller lær å bjeffe på kommando og stoppe å bjeffe på kommando. Om du ber han om å slutte å bjeffe så husk å tell til tre før du belønner, ellers belønner du for tidlig at han er stille og han kan ta det som belønning for bjeff. 
    • Dytter denne opp. Her har jeg kontret forventingsbjeff med: "Legge i bakken" (forsiktig press i halsbåndet) og tatt en på stedet hvil. Ingen effekt utover tiden vi står i hvil, hvor han skuespiller avslappet for å komme videre, og begynner bjeffe igjen med en gang. Ignorert og ventet ham ut. Øker bare i stress. Bedt om øvelse (sitt/dekk/spinn/fot../) og så belønnet det med en leke for å gi ham litt godfølelse. Resultatet? Han ser bjeffing som et cue for å få meg til å utføre den adferden. Avledet med å ta en "strafferunde" rundt oss selv. Heller ikke effektivt utover i øyeblikket vi gjør det.  Gitt ham en kald skulder. Vist at jeg er skuffet og synes han er teit og snudd meg bort med et litt foraktelig fnys. Går opp i stress fordi han blir såret og synes jeg er urettferdig.  Jeg er clueless. Antakelig skulle en av disse metodene appliseres konsekvent, right? Det er antakelig veldig forvirrende med det random utvalget av ulike adferder fra meg - men hvilken er riktig å velge som en konsekvent reaksjon? Da hestene her ga ham sosial avvisning med foraktelige fnys og snudde ryggen til ham forstod han umiddelbart greia og responderte med å slutte bjeffe. Hvorfor har ikke det der samme effekten fra meg? Er det fordi jeg gir ham oppmerksomhet når jeg forstår/synes at han bjeffer av såkalte legitime årsaker? Jeg kan jo ikke slutte med det.   
    • Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...