Gå til innhold
Hundesonen.no

Vask før utstilling!


Gelli
 Share

Recommended Posts

Hei! Hunden, Svensk lapphund, skal på utstilling i helga(om 3 dager). Hun er jo ikke så veldig skitten, men lurer på om jeg skal vaske henne likevel. Det er jo en pelsrase, og iom at pelsen hennes ikke er 100% etter å ha vært nedrøytet i jula, hadde ikke litt ekstra luftig pels vært negativt. Jeg har Chris Christensen Spectrum One, shampo, substance builder og balsam(som ikke skal gjøre pelsen myk). Bør jeg isåfall bruke hele serien, eller skal jeg droppe balsam? Om jeg dropper, blir pelsen matt og "sårbar" da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åja, glemte å si at jeg har blåser! Takk for kjapt svar forresten;) har du kjennskap til CC?

Det er nok noen med enda mer erfaring med pelsraser her som kan svare bedre enn meg :)

Men jeg hadde droppet balsam og bare kjørt spectrum one og substance builder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okay, mulig jeg kan ta balsam på undersiden/halssiden av manken, få fanene og halen evt:) Beskrivelsen til Spectrum One balsam; Spectrum one Coarse and Rough conditioner hydrates the inner cortex of The hair, instead of sitting on the surface. Will not soften, yet effectively locks the cuticle, for breeds that must maintain a crisp wire texture.

Edit: iom at hun er sort, er det jo en fordel om hun er blank også.. Er det fare for at hun blir matt uten balsam på hele seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det hjelper så veldig, men jeg har shampo, balsam og spray fra Chris Christensen. Før utstilling kjører jeg full pakke og tørker han (kooiker).

Nå balsamerer jeg hunden ekstremt mye troor jeg, men balsamen gjør pelsen veeeeeldig myk. Men det spørs hvor mye man bruker og utgangspunktet. De gangene jeg bare har brukte shampo (rask hverdag), så ser ikke hunden min ut hvertfall ?

Håper noen med lapphund svarer deg! (Eller hunder med lik type pels!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvilken type Chris Christensen et det? Kanskje ikke Spectrum One serien for terriere og dobbel-pelsede hunder? Hva slags dpray bruker du? Jeg har et skum som heter "Thick and thicker", mersom hårskum.. Det skal gi mer volum i pelsen, men er det tillatt å bruke når man skal på utstilling? Det er ikke stivt i pelsen når man har tørket og børstet hunden, men dersom hun kommer i kontakt med vann(f.eks regn eller lek med slevjete hund) og tørker igjen, blir pelsen stiv.. Helt til jeg drar fingre eller børste igjennom..

Jeg prøver uten balsam og blåser henne i kveld, og er jeg totalt misfornøyd i morgen så får jeg heller ta en runde til, noe jeg antar at jeg ikke trenger, hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvilken type Chris Christensen et det? Kanskje ikke Spectrum One serien for terriere og dobbel-pelsede hunder? Hva slags dpray bruker du? Jeg har et skum som heter "Thick and thicker", mersom hårskum.. Det skal gi mer volum i pelsen, men er det tillatt å bruke når man skal på utstilling? Det er ikke stivt i pelsen når man har tørket og børstet hunden, men dersom hun kommer i kontakt med vann(f.eks regn eller lek med slevjete hund) og tørker igjen, blir pelsen stiv.. Helt til jeg drar fingre eller børste igjennom..

Jeg prøver uten balsam og blåser henne i kveld, og er jeg totalt misfornøyd i morgen så får jeg heller ta en runde til, noe jeg antar at jeg ikke trenger, hehe

Nei, jeg bruker white on white shampoen, after u bathe balsamen og ice on ice sprayen! Jeg tenkte ikke på at det sikkert finnes hundre forskjellige typer :-p Men det står faktisk at balsamen jeg bruker ikke skal gjøre pelsen mykere, men hunden min får det ..

Ehm, sånn jeg har forstått utstillingsreglene, så kan du ikke bruke noe NÅR du er PÅ utstillingen. Man skal heller ikke endre teksturen på pelsen, MEN jeg ser jo mange som bruker rettetang på enkelte raser - så svaret mitt er at den volumskummet du har, kan du bruke med god samvittighet.

Håper noen med lapphund kan svare deg, det kan hende det er vanlig å bruke slikt skum (?), de skal vel ha litt volum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, har litt inntrykk av at det er delt syn på "stæsjing" av lapphunder;) Mange sier at de aldri skal bades, helst ikke børstes heller, for de har selvrensende pels og skal se naturlige ut.. Mens andre sier at, hey, det er jo show, det må jo være greit å vise hunden i stelt form. Har kaanskje også inntrykk av at mange dommere forventer at hunder er rene og velstelte når de entrer ringen.. Jeg vipper litt, ok at lappiser skal være naturlige, men jeg børster for å få vekk løse hår, bedre å ha de i børsten enn på gulvet/teppet/veggen/middagen... Og jeg vasker fordi jeg liker rein og behagelig duftende pels(lapphunder lukter jo generelt ingenting, så muligens en dårlig unnskyldning!?), og fordi pelsen blir såå god å kose med;)

Ang skummet er jeg litt skeptisk på å bruke det, har hørt "rykter" om at det er ei anna som gjør det på sin SL, og man kan jo kalle det baksnakking.. Ikke så kult? Denne velstelte hunden vinner da også mye, sikkert ikke bare pga velstelt pels(selv om noen mener det).. Men, om den vinner pga velstelt pels, kan ikke de andre som vil vinne også stelle hundene sine litt da? *forvirret*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff! Skjønner hva du mener faktisk.. Jeg vet om flere som sier at de ikke vasker kooikerne sine mer enn 1 gang i året, og hvertfall ikke før utstilling. Men da lurer jeg på om de aldri går på tur :-p Og jeg skjønte plutselig hvorfor alle kunne ha så fin pels da jeg prøvde ice on ice sprayen ;-)

Men utstilling er alltid litt sånn tror jeg. Fiks hunden din sånn du synes den ser best ut!:-)

Jeg både vasker, "balsamerer", sprayer og føner hunden før utstilling. Sluttet med å vaske han 2 uker før sånn at pelsen skal legge seg. Nå kan jeg gjøre det dagen før ?

Edit: for selv om kooikeren også har selvrensende pels, så er det hvitere hakke hvitere etter lillashampo vs. ingen dusjing :-p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spectrum One-balsamen gjør i alle fall ikke pelsen myk og typisk "balsamvasket". Jeg har brukt den endel på Jaro, som jeg vil tro har ganske lik pels som en lapphund (bare i mindre kvanta). Nå har jeg gått over til after bath, for da tørker pelsen mye raskere når jeg føner. :)

Vask dagen før, så får du fluffy pels (dersom det er det som er ønskelig). :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Hunden er vasket og har "crazy-after-bath-anfall" med bjørnelyder på stueteppet!;) Brukte Spectrum one shampo og s.builder som jeg lot virke en stund, og balsam under halsen, på halen og fanene. Da hun kom ut og ristet seg, la jeg merke til at plassene med balsam ble mer fluffy og hårene "enkeltfordelt" med en gang, områdene såg nesten tørre ut! Skal ned i kjelleren og blåse nå, så ser jeg om det er forskjell i tørr tilstand også;) den våte pelsen kjennes veldig stiv ut der det ikke er balsam nå iaf..:)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Humf, har minimal erfaring med hva som er lurt med lapphundvask, vi bruker fortsatt en billig valpeshampoo til Thorvald liksom :P Men, det jeg har lært med finsk lapphund er at pelsen skal være matt, og spesielt finske dommere ønsker at man beholder løs ull i pelsen til tross for røyting, så de kan se at kvaliteten er bra nok til tross for røytinga. Men endel andre dommere vil ikke ha det :P Men, det er min spede erfaring med finnene, godt mulig det er annerledes med svenskene?

Lykke til ihverfall :D

:shocked: Jeg trodde lapphundene skulle rulle rett ut av skogen og inn på utstilling jeg :fear::icon_redface:

Kan jo rulle seg i utstillingsringen og :lol:

IMG_4366.JPG

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang skummet er jeg litt skeptisk på å bruke det, har hørt "rykter" om at det er ei anna som gjør det på sin SL, og man kan jo kalle det baksnakking.. Ikke så kult Denne velstelte hunden vinner da også mye, sikkert ikke bare pga velstelt pels(selv om noen mener det).. Men, om den vinner pga velstelt pels, kan ikke de andre som vil vinne også stelle hundene sine litt da? *forvirret*

Nei, nei.. misunnelse og bortforklaring kalles det :cool:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også Spectrum One sjampo, balsam, substance builder og sånn Thick and thicker-skum. Bruker bare sjampoen og den lilla fra Plush Puppy på den hvite pelsen. :P

Elsker hvordan sjampoen gjør pelsen hennes krispere (hun har veldig mjuk pels, omtrent som wetbeds før de begynner å brukes) og liksom skiller ut alle hårstråene fra hverandre i stedet for å klumpe dem sammen. Jeg vasker den ene bikkja kanskje to ganger i året for å kickstarte røyting, og hun som stilles ut (kanskje 2-3 ganger i året) før utstilling. I alle fall normalt, noen ganger gidder jeg ikke. Årsaken til at jeg ikke bruker de andre remediene er først og fremst at jeg gjerne vil bli fort ferdig, men også fordi jeg synes substance builderen lukter helt grusomt. Balsam gidder jeg ikke bruke fordi jeg er redd den skal gjøre pelsen mjuk igjen, men også fordi jeg vasker henne så sjelden at jeg ikke helt ser behovet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke særlig kjennskap til den type pels, men må innrømme at jeg som har hårhund som bades ofte og som lukter svært lite, finner det rart å møte på hunder på utstilling som virkelig lukter at det er lenge siden de fikk en vask, selv om de jo ser velstelt ut. :fear:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke særlig kjennskap til den type pels, men må innrømme at jeg som har hårhund som bades ofte og som lukter svært lite, finner det rart å møte på hunder på utstilling som virkelig lukter at det er lenge siden de fikk en vask, selv om de jo ser velstelt ut. :fear:

Da jeg var skriver på valpeshow måtte dommeren ta en pause for å gå og vaske hendene etter å ha bedømt en jakthundvalp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bader hunden før utstilling. Finsk lapphund. Fordi jeg vil han skal se så bra ut som mulig og fordi det er ekkelt med skitne og luktende hunder. Billy er MYE uten i skogen og det samler seg sand og skitt i pelsen uansett hvor selvrensende pelsen er. Når man stiller ut fire ganger i året nekter jeg å tro at det er det som ødelegger pelsen hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ville gått ut med han, for det er jo ubehagelig å holde seg. jeg holder på med det så lenge de trenger. Den lengste varte tilogmed 5 måned. Det er forskjell på hunder og valper.
    • Det blir nok kompostgrinder og langline. håper bare det går bra med flytting midt i alene hjemme treningen.
    • Jeg tenker og gjør det samme som de ovenfor. Viktigere med gode hundemøter med gode sikre, kjente hunder.  
    • Har ei tispe på 5 som begynte å renne fra det rene øyet for litt siden. Vi dro til vet, men siden det ikke var rødt, eller irritert og ikke gul veske, så fikk jeg beskjed om å dryppe med saltvann en periode og komme tilbake om det ble verre. Det plager henne heller ikke.  Det er bedre om jeg drypper typ to ganger om dagen, men forsvinner ikke. Virker som om det blir verre på tur i vind feks.   Kan det være tett tårekanal? Hva gjøres med det?    Jeg spør her før jeg drar til veterinæren. Hun som så på det sist nevnte ikke det som et alternativ selv om jeg sa det virka som om det ble verre i «vær».  
    • Det bør du ikke. Gå god for dem. En av eierne der nå er anmeldt av veterinær, for dyremishandling. Etter at en valp på 6 mnd som var på kurs der ble strupt og holdt opp i luften etter kobbelet (Med struphålsbånd) og fikk påført varige skader på luftrør og strupehode.  Fordi den "utagerte" mot andre hunder. Som om valper bjeffer av annen grunn enn usikkerhet.... Veterinæren ble så rystet over skadene at mat-tilsynet ble meldt.    Så styr langt unna er mitt råd. Man risikerer at hunden blir varig skadet på kropp og sinn. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...