Jump to content
Hundesonen.no

Trenger sårt matinspirasjon


Guest
 Share

Recommended Posts

Ingenting smaker godt, alt og ingenting frister, jeg er konstant sulten - men likevel ikke. Sånn har det vært siden før jul. Mat jeg tidligere har elsket smaker bare ekkelt og matlysten er ikke der.. Ble ikke bedre at jeg har vært syk (virus) de 3 siste ukene, men nok er nok.

Den siste tiden har jeg ofte tydd til sjokolade, kjeks og lignende for å få i meg nok mat.

Jeg trenger sårt inspirasjon til god, sunn og fristende mat. Spiser et karboredusert kosthold, men det er ikke pasta eller poteter jeg savner heller.. Det er igrunn bare irriterende. Jeg elsker egentlig å lage mat, men den siste tiden har inspirasjonen og gleden bare forsvunnet.

Ingenting er godt jo :( (eller - sushi er veldig godt, men passer seg ikke inn i det daglige studentbudsjett eller kosthold)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har vært der, og det finnes egentlig ikke noe mat eller oppskrift som kan endre dette på et blunk. Det som funker for meg er å planlegge. Lag deg en plan for hva som skal spises når, god tid i forveien. Så kjøper du inn det du trenger og gjennomfører det, selv om det egentlig ikke frister med f eks wok med laks. Når du får inn rutinen så kommer overskuddet og det andre på plass.

Du finner masse oppskrifter og tips i lavkarbotråden, du må bare hoppe over innleggene som diskuterer prinsippene.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes den beste inspirasjonen kan være å se på matprogrammer. Mye moro å velge i der :) Men ikke nødvendigvis bare rene "kokkeprogram". Men gjerne program om råvarer,som også har med oppskrifter. Som feks " A World of spices"..

Og så å handle i butikker med godt utvalg og bra kvalitet :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har vært der, og det finnes egentlig ikke noe mat eller oppskrift som kan endre dette på et blunk. Det som funker for meg er å planlegge. Lag deg en plan for hva som skal spises når, god tid i forveien. Så kjøper du inn det du trenger og gjennomfører det, selv om det egentlig ikke frister med f eks wok med laks. Når du får inn rutinen så kommer overskuddet og det andre på plass.

Du finner masse oppskrifter og tips i lavkarbotråden, du må bare hoppe over innleggene som diskuterer prinsippene.

http://fitfocuse.blogg.no/ !

Rull litt nedover og finn kategoriene på høyresiden, det er det mat og oppskrifter. Der er det masse spennende!

Jeg synes den beste inspirasjonen kan være å se på matprogrammer. Mye moro å velge i der :) Men ikke nødvendigvis bare rene "kokkeprogram". Men gjerne program om råvarer,som også har med oppskrifter. Som feks " A World of spices"..

Og så å handle i butikker med godt utvalg og bra kvalitet :)

Takk for mange gode tips og linker :)

Hovedproblemet mitt er at all mat bare smaker sært, om dere skjønner. Kan stå lenge på kjøkkenet og lage mat etter spennende oppskrifter med mye krydder, flotte råvarer og smånips i, men jeg vet ikke. Det gir meg like lite som å spise havregryn til alle måltider :hmm: Og det har igjen ført til at ingenting frister å lage, for jeg forventer jo at det skal smake kjedelig.

Huff, det er ikke meningen å virke sutrete og teit, men det er slitsomt i lengden.. :icon_redface:

Link to comment
Share on other sites

Takk for mange gode tips og linker :)

Hovedproblemet mitt er at all mat bare smaker sært, om dere skjønner. Kan stå lenge på kjøkkenet og lage mat etter spennende oppskrifter med mye krydder, flotte råvarer og smånips i, men jeg vet ikke. Det gir meg like lite som å spise havregryn til alle måltider :hmm: Og det har igjen ført til at ingenting frister å lage, for jeg forventer jo at det skal smake kjedelig.

Huff, det er ikke meningen å virke sutrete og teit, men det er slitsomt i lengden.. :icon_redface:

Oi, det hørtes kjempeplagsomt ut :o

Er det ingenting som smaker?

Hvis det er noe som helst som gir grei smak, så vidreutvikle retter fra det ??

Prøve heeelt nye ting? (Hvis du finner det :P)

Link to comment
Share on other sites

Har du vurdert å prøve sånn forever living eller herbalife? Eller noe av alle de andre sortene med liknende som finnes der ute? Dette er ikke ment som reklame, jeg selger ikke! men bruker herbalife. Veldig greit når man ikke har lyst på noe, men må ha. Så kan man lage shakene veldig gode med frukt og bær. Jeg digger det! Herbalife er jo ganske stort, så det er sikkert noen i området ditt som har hvis du vil prøve det. Er vel mange andre typer man kan kjøpe på helsekost og sånt også :)

Link to comment
Share on other sites

Ingenting smaker godt, alt og ingenting frister, jeg er konstant sulten - men likevel ikke. Sånn har det vært siden før jul. Mat jeg tidligere har elsket smaker bare ekkelt og matlysten er ikke der.. Ble ikke bedre at jeg har vært syk (virus) de 3 siste ukene, men nok er nok.

Den siste tiden har jeg ofte tydd til sjokolade, kjeks og lignende for å få i meg nok mat.

Jeg trenger sårt inspirasjon til god, sunn og fristende mat. Spiser et karboredusert kosthold, men det er ikke pasta eller poteter jeg savner heller.. Det er igrunn bare irriterende. Jeg elsker egentlig å lage mat, men den siste tiden har inspirasjonen og gleden bare forsvunnet.

Ingenting er godt jo :( (eller - sushi er veldig godt, men passer seg ikke inn i det daglige studentbudsjett eller kosthold)

Hva med å legge en plan til mat etter å fulgt rådene ovenfor for å hente litt inspirasjon - og samtidig øker på den fysiske aktiviteten? Det alene kan være med på å øke matlysten. Kunne det vært noe for deg?

Jeg ser i innlegget at du tyr til søtt for å få i deg noe. Er det et hint om at det søte smaker bedre nå om dagen? Det kan du også utnytte ved å heller putte inn søtt (f eks frukt på pålegg, bruke syltetøy (velg det med minst sukker)) sammen med næringsrike matvarer. Det blir uansett mye bedre enn bare tomme kalorier fra kjeks og sjokolade.

Link to comment
Share on other sites

Takk for mange fine tips og inspirasjon :)

@Pringlen Enkelte ting smaker jo. Men så går det 1-2 dager/måltider og jeg er lei. Prøver ofte nye ting, men blir skuffet hver gang. Taco derimot smaker alltid godt!! Men kan jo ikke leve på det heller hahah :P

@Tekopp Smoothie drikker jeg ofte, og det smaker godt - men igjen kun i en liten mengde. Er redd for å presse på med ting jeg liker, da jeg lett blir lei mat for tiden. Drakk mye smoothie for 2-3 uker siden da svelget tullet, og blir fort lei med mindre det er en bitteliten porsjon. Har dårlig luktesans for tiden, men det er nok fordi jeg er forskjølet. Men fortsetter det skal jeg ta det opp med lege :)

@puddellover Takk for mange tips :D Skal se å få med meg noen av de oppskriftene i ukens matplan :)

@LinL Har prøvd noe lignende, men syns ikke det er noe godt i grunn.. Vurderer kanskje kjøpe ferdig meny fra Spisdegslank.no, men får se :) Studentøkonomien bestemmer jo også litt her, men er jo verdt å prøve ;)

@Amice Ja, etter å ha sett på tipsene her, lest litt om det å være matlei og sett på eget kosthold så skal jeg sammen med mannen lage en matplan for uken og se om det hjelper. Ser at mat av naturlige råvarer uten mye dilldall (taco, en frisk salat og lignende) frister mest for tiden. Føler meg fort tung og kvalm av fet mat, så prøver å unngå det.

Når det kommer til at jeg tyr til søtt så sier hjernen at jeg vil ha/trenger det søte, men det smaker ikke bedre og jeg blir ironisk nok kvalm av sødmen. Men dette er jo igjen en overgang fra et kosthold med karbohydrater til et karboredusert kosthold. Sukkeret er en lett utvei og tvangstanke, kanskje? ;)

Link to comment
Share on other sites

Du kan jo lage ditt eget tacokrydder, og bruke det, eller enkelte av bestanddelene, i andre retter? Paier, piroger, gryter etc?

Hm ja, ingen dum idee :) Tacokrydder har jeg faktisk lagd! Tror jeg (ironisk nok med hensyn til godteri- og kjeksspisingen) liker å vite hva jeg spiser og liker ikke matretter med alt mulig oppi.

Link to comment
Share on other sites

Satt opp litt her.. Er jo en start :)

MATPLAN

Frokost:

- lavkarbobrød med pålegg

- omelett

- smoothie

Lunsj:

- lavkarbobrød med pålegg

- omelett

- salat

- pannekaker

- matmuffins

- rester fra middag

Middag:

- saltbakt laks/ørret med mangosalat

- taco (med hjemmelaget tacokrydder)

- hamburger med salat, søtpotetfries og lavkarborundstykker

- marinert scampi og chilisaus i wok med eple/ananas

- laksewok

- ovnsbakt kylling med ost, søtpotetfries og salat (mulig litt ris)

- frosne grønnsaker med biter av kylling og chilisaus i wok

- blomkålmos, kjøttkaker, grønnsaker og brun saus (glutenfri)

Mellommåltider/dessert:

- nøtter

- mørk sjokolade (minst 70%)

- frukt

- grønnsaker med dip

- eggedosis med bringebær

- lapper av egg, matyoghurt, kokos og fiberhusk med smeltet sjokolade eller syltetøy

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.


×
×
  • Create New...