Gå til innhold
Hundesonen.no

Erfaring med Cartrophen og spondylose?


Recommended Posts

Bare overskriften her også, ikke noe innlegg.

Men vil tro at spørsmålet gjelder likevel.

Jeg har hørt både og av bruk av cartrophen. Jeg har bare hørt i forhold til hd.

Spondylose har jeg en hund i treningsgjengen som har og vet at det brukes massasje, vibrasjonsbrett, back on track, vanntredemølle trening, glucusamin, akupunktur bla på og som fungerer veldig bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usj, så dumt! Jeg har hatt skikkelig problemer med sonen i det siste :(

Poenget er:

Cita på 12 år har spondylose, og er til tider veldig stiv. Det gjelder spesielt når hun reiser seg etter å ha ligget mye i ro, men jeg kan også se at hun vurderer litt lengre før hun hopper opp i sofa/seng/inn i bilen.

Hun får Viacutan (fiskeolje) og Coesequin (inneholder glukosamin), og mobility-fôr.

Jeg vurderer å sette henne på Cartrophen, men jeg lurer litt på hvilken erfaring folk har med dette i forhold til artroser. Hadde det god effekt? Hvor mange ganger årlig ga dere injeksjoner for å vedlikeholde effekten?

Jeg har holdt øye med Cita sin spondylose de siste årene. I 2010 var det ingenting, men i 2012 var det ørlite. I 2013 var det lite forskjell fra 2012, men i 2014 var det plutselig mye mer. Ønsker å holde det i sjakk og hindre stivheten, i tillegg til at jeg vil se om hun blir "en ny hund" fordi hun blir smertestilt. Per nå så vet jeg ikke om hun har vondt, eller om hun bare er stiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pi har vel strengt talt spondylose? Hun har iallefall forkalkninger på en disk i ryggen og det er det som plager henne og gjør henne stiv. Beste comboen jeg har funnet er jevnlig massasje (og ikke av hvem som helst viste det seg, av enkelte får hun knapt noe lindring), og smertestillende etter behov.

Hun har fått carttophen injeksjoner i høst men jeg merket ingen sånn super duper greie slik som med Amiga men til gjengjeld gjorde vi det tidligere og litt mer forebyggende. Pi har fortsatt å være like gal som før og vi ser tydelig når det er ekstra smerter.

Ellers får hun Rimadyl/previcox mer eller mindre fast.

Massasjen er iallefall som en ny hund for meg, hun kommer hjem og er helt tullerusk glad for å ha løsnet opp i stivheten.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min Mona er tidvis plaget med stivhet i rygg/lende, uten at CT har kunnet påvise forkalkninger eller andre problemer. I høst fikk hun en serie med Carthrophen-injeksjoner sammen med laserbehandlinger. Jeg syntes det hadde god effekt, dog bør det sies at jeg også begynte å bruke dekken på hver tur samt skiftet til et spesialfor/leddfor.

Nå i vinter har jeg merket litt stivhet igjen, og vi har startet med massasje. Siden hun bare har hatt to behandlinger er det litt tidlig å si noe om effekten, men det virker veldig lovende. Jeg kommer nok til å gjenta Carthrophen-injeksjonene når det går mot sommer, og fortsette med massasjebehandlingene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnetteH, hva er grunnen til at dere gir rimadyl og ikke metacam?

(Håper det er ok at jeg spør her, da jeg og har en hund med ryggproblemer, så interessant tråd).

har aldri vært borti metacam. Pi fikk previcox men vi syntes hun ble litt utrygg på den (knurret,bjeffet på rare ting - noe hun sluttet med om hun ikke fikk - mistenkte at hun ble litt for sløv/dopet i synet f.ex) , så nå får hun rimadyl istedenfor.

Min Mona er tidvis plaget med stivhet i rygg/lende, uten at CT har kunnet påvise forkalkninger eller andre problemer. I høst fikk hun en serie med Carthrophen-injeksjoner sammen med laserbehandlinger. Jeg syntes det hadde god effekt, dog bør det sies at jeg også begynte å bruke dekken på hver tur samt skiftet til et spesialfor/leddfor.

Jeg gir tilskudd istedenfor :)

Pi fikk laser etter behandling hos Kristin Halle sist og aldri sett hunden så lykkelig på en stund :lol: rullet rundt og trynet av sofaen og bare wiii... verden er gøy igjen :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pi fikk laser etter behandling hos Kristin Halle sist og aldri sett hunden så lykkelig på en stund :lol: rullet rundt og trynet av sofaen og bare wiii... verden er gøy igjen :blink:

Haha :P Mona er vanligvis temmelig varmepåvirket og daff på sommeren. I fjor sommer fikk hun sin første laserbehandling, og senere på dagen LØP hun foran meg opp på fjellet, selv om det var sol og sikkert 20-25 grader (tropevarme for oss her i nord). Behandlingen hadde en viss effekt, kan man si :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lunah fikk cartophrenbehandlinger i månedsskiftet august/september. Hun var skikkelig dårlig, koste seg ikke på tur eller noe, haltet mye, stiv. Det var på en måte siste forsøk av "å prøve alt". De første månedene merket vi ikke store forskjellen men i slutten av oktober skjedde det noe. Nå har vi en helt annen hund som helt fint kan bli med på tur på en liten time og som løper rundt som en tulling :-) Hun får cartophren i tillegg til daglig dose Onsior.

Hun fikk fire sprøyer med en ukes mellomrom i august/september og har ikke fått mer siden, men har heller ikke merket at effekten har gått ned ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...