Gå til innhold
Hundesonen.no

Tamrotter, mens jeg venter...


puddellover
 Share

Recommended Posts

  • Svar 99
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Advarsel, dette er kanskje for de litt spesielt interesserte, anyways Alle som venter på valper har sin egen tråd, og da passer det jo fint med en egen ventetråd for rottebabyene jeg venter på.

Aine: Nimh: Begge to: Ser ikke forskjell, annet enn på magen. Men det kommer seg nok. Aine elsker mat og kos. Nimh har ikke så mye tid til kos og vil helst bestemme litt selv. De er veldig

I morgen er det én uke til jeg henter hjem Nimh og Aine. Ord blir fattige om jeg skal prøve å beskrive gleden og spenningen jeg føler på nå. Gleder meg så veldig til å bli kjent med dem!

Posted Images

Hvorfor foretrekker folk jenter? De to beste rottene mine var gutter. Den ene hurotta jeg hadde var en demon.

Er min erfaring uvanlig?

Ble forøvrig litt rottesyk av å se de bildene der. Må klype meg selv i armen og minne meg om at jeg ikke har kapasitet til å gi et par rotter hva de trenger akkurat nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor foretrekker folk jenter? De to beste rottene mine var gutter. Den ene hurotta jeg hadde var en demon.

Er min erfaring uvanlig?

Ble forøvrig litt rottesyk av å se de bildene der. Må klype meg selv i armen og minne meg om at jeg ikke har kapasitet til å gi et par rotter hva de trenger akkurat nå.

Jeg har kun erfaring med huer. Vet de sier guttene ofte er roligere og mer kosete, men jeg liker skapninger med litt fres i :-) også er det den lukta som gjør at jeg foretrekker jentene... Og størrelsen... Og faktisk de manglende ballene også :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde gutter, men om jeg skal ha igjen tror jeg det må bli jenter. De er vist mer aktive (mine gutter var LATE), også lukter de litt mindre.

Lurer på om jeg noengang, når det passer slik igjen, får overtalt typen til å bli enig.. han er ikke så glad i rotter, men gikk med på at jeg skaffet meg sist. Men han hadde ikke særlig kontakt med dem, så for han var de bare vond lukt..

Også synes jeg det er litt sårende når så mange sier "æsj", "fy, så stygge" osv til de små dyra man blir så glad i.. greit at de synes rotter er ekle, men hold det for deg selv da, og ikke stå og si rett til meg at mine kjære gutter er fæle og ekle. Prøvde alltid å ta det med et smil, men spesielt ei maste alltid om at jeg måtte kvitte meg med de. Hun ble nok glad når de døde også, av en eller annen grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid hatt jenter (med unntak av én gutt i en kort periode), og skal jeg ha rotter igjen, tror jeg det blir gutter. Jentene er alltid så aktive og kreative, nå vil jeg ha kosegris... :)

Veldig enig, laikamor. Greit at folk ikke liker dem, altså, men å sitte og spytte negative kommentarer om hvor fæle de er til oss som har dem, er fryktelig stygt gjort. Man blir jo litt lei seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker gutter like godt som jenter, men med tanke på rotteholdet jeg ønsker meg nå så passer jenter best. Dessuten har jeg lyst, hvis det skulle vise seg at de er aktuelle, til å ha et kull for å produsere en eller to jenter til, til meg selv. :) Da kan det faktisk hende at det dukker opp en siamese eller to, @Vimsy :) Er det forresten de to black eubk-jentene du skal ha?

Personlig har jeg erfart at de fleste er ganske "åpne" for rotter og synes de er festlige på tross av at de ikke liker halen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det forresten de to black eubk-jentene du skal ha?

Personlig har jeg erfart at de fleste er ganske "åpne" for rotter og synes de er festlige på tross av at de ikke liker halen :D

De det står reservert på ja <3

Hehe. Jeg er vandt med "rottehat", men så er jeg nå også vandt med whippetmisliking. Sånn er det bare. Smaken er som baken :-)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg snart alt jeg trenger - bestilte siste rest igår. To uker til henting - håper de går fort :-D

Kjenner jeg er skikkelig gira selv, over helgen blir det andre kullet født og jeg tipper jeg får vite om ca. 2 uker hvem av jentene fra første kullet som kommer til meg. Litt for lenge å vente :teehe:

I dag hadde vi foredrag om utviklingspsykologi på skolen, og der ble rotter nevnt litt for ofte til at jeg klarte å legge fra meg "gledingen". :P Jeg vet ikke helt hva jeg mangler, men bur er jo snart i hus - det blir liksom litt lettere når jeg får oversikt. Går vel amok på animail rett etter jeg har fått oversikt tenker jeg! Legg ut bilde av bur og greier da :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor foretrekker folk jenter? De to beste rottene mine var gutter. Den ene hurotta jeg hadde var en demon.

Er min erfaring uvanlig?

jeg hadde 6 gutter og 1 jente(over flere år - 2-3 i slengen), og jenta er eneste jeg har hatt som overhode ikke var klok.. Og et helv*** i intro.. Så jeg også foretrakk hanner :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg ut bilde av bur og greier da :D

Da legger jeg ut bilde av det foreløpige buret. Jeg venter på et større, men det skal være plass til to voksne rotter i dette buret her. :)

Sputnik i toppetasjen, de kan velge å ta veien via rør opp dit. I bunn har de en flette laget av olastoff som de kan klatre på samt en dokasse. Jeg har brukt ikea dørmatter på etasjene etter tips. :)

De har et eget "rom" så de er skjermet fra de andre skapningene i huset. :)

post-11727-0-78258600-1422991344_thumb.j

post-11727-0-28877500-1422991378_thumb.j

post-11727-0-54400700-1422991537_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lukter rotter mer enn andre gnagere mener dere? Det har ikke jeg lagt noe merke til.

Hatt 1 hann og 4 hunner (ikke samtidig), hannen var skikkelig rolig kosegris og ekstremt opptatt av nærkontakt, var liten da jeg hadde denne og tok han med meg "over alt" uten bånd eller bur, det var ikke nødvendig, for han stakk ikke av. Hadde han i hetta eller så lå han inntil nakken min under genseren og sov. :wub: Husker jeg og en venninne pleide å slippe han på gresset og løpe fra et godt stykke fra han, for han løp bare etter meg/oss... Ikke helt trygt, men forklarer hvor opptatt han var av menneskelig kontakt.

Av hunnene har 2 vært veldig opptatt av kos og kontakt fra starten av og relativt rolige (samtidig fryktelig nysgjerrige), en som var en vill frøken som aldri hadde tid til kos, og en som ikke var noe særlig opptatt av menneskelig nærhet før hun ble gammel.

En av hunnene (huskyfargede) var helt spesiell for meg, vi kunne ligge timevis og bare kose, og hun kom på kommando når jeg ropte navnet hennes, for da visste hun at hun fikk kos og oppmerksomhet. Fikk ha henne i mange år og er veldig glad for det. :)

Kjenner jeg savner å ha noen ramperotter i hus, fantastiske dyr. :heart:

Har noen bilder av de 3 siste jeg hadde:

imagejpg1_zps4356492a.jpg

imagejpg2_zps323fbf3a.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Vimsy: Det buret der er jo minst like stort som et jennybur? Det så knallfint ut, og særlig med mulighet til å sperre av for andre dyr. :sorcerer: Jeg tror rottene her blir stående i stua, mest fordi det er der vi oppholder oss og fordi vi ikke har noen annen mulighet (mtp trekk). :)

@Yellow: Nei, jeg synes i grunn ikke det. Det jeg liker aller minst med rotter er markeringen, bortsett fra det synes jeg ikke lukt og det er så galt altså. Det vil lukte dyr enten man vil eller ei, men altså... jeg har vært borti hunder som lukter verre enn det rottene har gjort :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal følge med på tråden her. Etter å ha hatt rotte i nesten et år ble jeg meget, meget allergisk. Så kan dessverre ikke ha rotte mer. Veldig trist, er ett av de koseligste dyrene jeg har hatt. Men jeg får kose meg med bilder, er bedre enn ingenting :ahappy:

Jeg hadde bare en (visste ikke bedre, kjøpte siste jenta som var igjen i dyrebutikken), og hun var utrolig tam og sosial - og kjempe aktiv. Førstemann som kom hjem slapp henne ut - da satt hun nemlig klar foran åpningen og ventet. Og så var hun med rundt i huset. Hun elsket å være med på badet, og da satt hun på føttene til dem som dusjet. :D

Vi gav henne bort til en dame med masse rotter, så jeg regner med hun fikk det strålende resten av livet sitt - men det var utrolig trist å måtte gi henne fra seg :(

Lukter rotter mer enn andre gnagere mener dere? Det har ikke jeg lagt noe merke til.

De lukter mer en hamster i alle fall. Hamster gjør fra seg kun i et område mens rotter tisser litt overalt, altså blir det raskere lukt hos rotter selv om man rengjør like jenvlig. Jeg vet ikke om selve urinen til rotter lukter mer eller ei.

Selve lukten på dyret syns jeg også er litt kraftigere på rotte enn hamster, uten at jeg ysns noen av luktene er noe kraftige. Har kun hatt hunndyr av begge arter. Hverken hamster eller rotte lukter dårlig syns jeg. Lukter godt begge to. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Elisabeth00

Hamster gjør fra seg kun i et område mens rotter tisser litt overalt, altså blir det raskere lukt hos rotter selv om man rengjør like jenvlig. Jeg vet ikke om selve urinen til rotter lukter mer eller ei.Selve lukten på dyret syns jeg også er litt kraftigere på rotte enn hamster, uten at jeg ysns noen av luktene er noe kraftige. Har kun hatt hunndyr av begge arter. Hverken hamster eller rotte lukter dårlig syns jeg. Lukter godt begge to. :)

Min ene hannrotte gjorde kun fra seg i ett hjørne av buret. Den andre gjorde det helt hemningsløst overalt. Det samme gjorde hamsteren min, så jeg tror det med renslighet er veldig individavhengig. Rotta som kun gjorde fra seg i et hjørne ble påvirket til det ved at jeg alltid lot det ligge igjen litt piss og dritt i det ene hjørnet, mens jeg gjorde resten av buret helt rent. Tok ikke lang tid før den sluttet å gjøre fra seg andre steder enn det hjørnet.

Helt enig i at rotter lukter godt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Čeahppi Selvfølgelig er det individavhengig, men det er også en artsmessig forskjell på dyrene. :)

Det er uvanlig at hamstre tisser overalt.

Mens er vanlig at rotter tisser og markerer overalt.

Det at rotter gjerne tisser overalt i buret kan bidra til at det kommer raskere lukt (som lett kan bli dårlig lukt om man bruker feil bunnmateriale og/eller rengjør for dårlig - og dette tror jeg er grunnen til rotters dårlige rykte når det gjelder lukt).

Jeg har hatt kanskje 20 hamstre, og ingen av dem har tisset noen andre steder enn doen.

Min rotte tisset overalt i buret, prøvde med do lenge - men funket ikke. Heldigvis var hun relativt grei når hun gikk løs. Tror jeg kan telle på en hånd de gangene hun tisset på klærne mine og slike ting. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mens jeg har hatt ilder, som absolutt alle advarte om lukten på, og jeg synes hun lukta godt. :P Dyrelukt er koselig (så lenge det ikke er fordi buret er veldig skittent da), synes jeg.


Nå fikk jeg innmari lyst på rotter... Men jeg vet ikke om jeg tør pga. hundene, spesielt Linus er litt for interessert i kaninene på gården. :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk å lyst på rotter, men må nok vente til jeg ikke har terriere nå mer :) Hvor lenge/kort lever dem sånn ca? Hvordan er det å ha de med seg rundtomkring, pisser/skiter de på deg da, eller "holder de seg"? (teite spørsmål, jeg vet!)

Noen som har link til noen gode rotte-artikler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk å lyst på rotter, men må nok vente til jeg ikke har terriere nå mer :) Hvor lenge/kort lever dem sånn ca? Hvordan er det å ha de med seg rundtomkring, pisser/skiter de på deg da, eller "holder de seg"? (teite spørsmål, jeg vet!)

Noen som har link til noen gode rotte-artikler?

Sånn jeg ser det, er den store ulempen med rotter det at de lever så kort. Gjennomsnittlig levealder er vel 1,5-2 år. Alle mine fem døde mellom 1 og rett over 2 år.

Ingen av mine tisset ordentlig på meg eller på møblene, men hannrotter markerer en del - en dråpe her og der. Veldig greit å ha dem med seg rundt på skulderen, da, eller under genseren - alltid en nysgjerrig snute som stikker opp :) Det er det som er så kult med rotter, de er alltid med, alltid klare for nye eventyr! Utrolig tilpasningsdyktige og kontaktsøkende vesener.

Masse fin info på matmor.info og tamrotter.com

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Vimsy: Det buret der er jo minst like stort som et jennybur? Det så knallfint ut, og særlig med mulighet til å sperre av for andre dyr. :sorcerer: Jeg tror rottene her blir stående i stua, mest fordi det er der vi oppholder oss og fordi vi ikke har noen annen mulighet (mtp trekk). :)

@Yellow: Nei, jeg synes i grunn ikke det. Det jeg liker aller minst med rotter er markeringen, bortsett fra det synes jeg ikke lukt og det er så galt altså. Det vil lukte dyr enten man vil eller ei, men altså... jeg har vært borti hunder som lukter verre enn det rottene har gjort :P

Det er ikke like stort som det nei. I et Jennybur er det plass til 4 rotter. :)

Jeg er veldig fornøyd med å finne en fornuftig bruk av den kroken der. Akvariet stod der til jeg kvittet meg med fiskene i forrige uke (har hatt akvarie i så mange år at jeg ønsker en pause fra det nå). Sånn bortsett fra sånne ting, så synes jeg det rommet er helt ubrukelig. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Har hatt rotter - elsker rotter, hadde en DIGER svart hannrotte (va'kke så fancy shit navn på rotter den gangen jeg hadde rotte, det var hetterotter og ferdig med det liksom). Han het Peter og var fantastisk herlig, gikk løs nesten hele tiden, elsket å kose og var bare deilig.

Og rotter lukter ikke om man gidder å ta seg bryet med å gjøre rent buret hver dag, hvilket burde være en selvfølge når man har dyr. Ingen dyr liker møkkete heim, ei heller rotter - som tross sitt rykte faktisk er svært renslig. Peter gikk på do i buret sitt selv om han gikk løs på dagen. Og ikke synes jeg han var spesielt fæl med markering heller. Jeg husker ikke han markerte, men sønnen hans gjorde. Men det er jo bare noen få dråper, lett å vaske vekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...