Gå til innhold
Hundesonen.no

Inntak av mat og forbruk av kcal (splittet fra middagstråden)


Tonje
 Share

Recommended Posts

Men er ikke du veldig aktiv med hundene dine? For da synes jeg ikke dette var voldsomt mye mat, og ikke så rart du er sulten. Jeg må i hvert fall øke spising mi om vinteren, for det går med mye mer energi på å gå på ski, enn å gå vanlig tur, så kanskje det samme gjelder deg? :)

Min meny:

Frokost: To brødskiver med leverpostei

Lunsj: Samme + eple

Mellommåltid: Samme

Middag: Ravioli med blåmuggostesaus (ikke akkurat slankekost...)

Dessert: Appelsin

Næring på skitur: tre biter marsipan

Kveldsmat: En brødskive med hytteost og syltetøy

Jeg er jo det og jeg kan godt spise mer og enda beholde vekta der den er nå, men siden jeg har planer om å ta av et par-tre kg så må det vel kuttes ned såpass?

Det føltes hvertfall som mye i går, men ser jo når jeg skriver det ned at det ikke ser så mye ut. I følge lifesum er det dog ca 1800kcal der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er jo det og jeg kan godt spise mer og enda beholde vekta der den er nå, men siden jeg har planer om å ta av et par-tre kg så må det vel kuttes ned såpass?

Det føltes hvertfall som mye i går, men ser jo når jeg skriver det ned at det ikke ser så mye ut. I følge lifesum er det dog ca 1800kcal der.

Jeg er ingen slankeekspert altså, men ved å gå et par timer på ski har man forbrent omtrent tusen kalorier, altså 50 prosent av "grunnforbrenningen" i løpet av et døgn. Og det er jo ganske mye mat...

Så hadde du tatt vekk bolla, sjokoladen og evt yten og den baren, så haddet det vel ikke blitt så mange kalorier? Og hadde du heller da spist mer fisk og flere skiver, eller annet som du vet metter, så hadde du kanskje ikke følt deg så sulten, til tross for samme antall kalorier?

Jeg mener ikke at man ikke skal drikke ut og spise energibar altså, hvis det fungerer for deg! Men for meg er det mest kalorier inn uten å gi noe særlig metthetsfølelse.

Også tror jeg at det er viktig å ikke ha så altfor stort kaloriunderskudd, spesielt hvis man er veldig aktiv, for det tror jeg tærer sånn på kroppen at man blir trøtt og lei og til slutt sjuk. Sånn er det i hvert fall hos meg.

Men nå et jeg skikkelig OT, beklager, så nå skal jeg gi meg :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ingen slankeekspert altså, men ved å gå et par timer på ski har man forbrent omtrent tusen kalorier, altså 50 prosent av "grunnforbrenningen" i løpet av et døgn. Og det er jo ganske mye mat...

Er det sant? Jeg føler liksom ikke at jeg blir sååå sliten av å gå på ski, nå har jeg jo en viss hjelp i bikkjene og jeg går jo ikke så fort. Veit ikke hvor fort jeg går, men kommer meg 13 km på 1.5 time. Kanskje 8 km/t da. Da burde jeg kanskje spise litt mere på dagene jeg går på ski da, igår gikk jeg i 2 timer og spiste rett over 1500 kcal, så da har jeg liksom kun gitt kroppen 500 kcal å jobbe med, og det er jo skummelt lite!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det sant? Jeg føler liksom ikke at jeg blir sååå sliten av å gå på ski, nå har jeg jo en viss hjelp i bikkjene og jeg går jo ikke så fort. Veit ikke hvor fort jeg går, men kommer meg 13 km på 1.5 time. Kanskje 8 km/t da. Da burde jeg kanskje spise litt mere på dagene jeg går på ski da, igår gikk jeg i 2 timer og spiste rett over 1500 kcal, så da har jeg liksom kun gitt kroppen 500 kcal å jobbe med, og det er jo skummelt lite!

Jeg spiser mer de dagene jeg trener og er aktiv. Skigåing med trekkhjelp regner jeg kalorier fra 50% av det som er normalt beregnet ved skigåing. Om ikke jeg hadde spist etter som jeg har trent, ja da hadde jeg dauet.

Jeg legger inn kalorier i lifesum etter som jeg trener og har faktisk gått ned 1 kg fra jeg startet til nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det sant? Jeg føler liksom ikke at jeg blir sååå sliten av å gå på ski, nå har jeg jo en viss hjelp i bikkjene og jeg går jo ikke så fort. Veit ikke hvor fort jeg går, men kommer meg 13 km på 1.5 time. Kanskje 8 km/t da. Da burde jeg kanskje spise litt mere på dagene jeg går på ski da, igår gikk jeg i 2 timer og spiste rett over 1500 kcal, så da har jeg liksom kun gitt kroppen 500 kcal å jobbe med, og det er jo skummelt lite!

Jeg går med pulsklokke så jeg får nøyaktig kaloriforbruk. I går gikk jeg to mil på to timer, med hunden løs så godt som hele tida, og da brant jeg rett over tusen kalorier ja.

Det kommer jo selvfølgelig ann på hva pulsen din ligger på, og det er jo vanskelig for meg å si, men man ligger overraskende høyt i puls når man går på ski, fordi man bruker så mange muskelgrupper. Hvis man ikke får alt for mye drahjelp da selvfølgelig :)

Og det er klart at bare 500 kcal i overskudd på en dag, er ikke mye for kroppen nei!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Da skal jeg definitivt spise mere når jeg er aktiv, jeg er bare så fryktelig dårlig på å regne ut hvor mye man forbruker egentlig, man leser jo hele tiden at folk tror de forbrenner mye mer kalorier enn det dem egentlig gjør, men jeg tror vel at jeg forbrenner mindre enn det jeg gjør...

Hvordan er det med gåturer? Jeg går mellom 6-7 km/t.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Da skal jeg definitivt spise mere når jeg er aktiv, jeg er bare så fryktelig dårlig på å regne ut hvor mye man forbruker egentlig, man leser jo hele tiden at folk tror de forbrenner mye mer kalorier enn det dem egentlig gjør, men jeg tror vel at jeg forbrenner mindre enn det jeg gjør...

 

Hvordan er det med gåturer? Jeg går mellom 6-7 km/t.

Det kommer veldig ann på underlag og terreng... Og også hvordan kroppen din er, formen din, hvor tung du er osv, men jeg vil tippe, siden du går såpass fort, kanskje 3-400 i timen?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Da skal jeg definitivt spise mere når jeg er aktiv, jeg er bare så fryktelig dårlig på å regne ut hvor mye man forbruker egentlig, man leser jo hele tiden at folk tror de forbrenner mye mer kalorier enn det dem egentlig gjør, men jeg tror vel at jeg forbrenner mindre enn det jeg gjør...

Hvordan er det med gåturer? Jeg går mellom 6-7 km/t.

Det kommer veldig ann på underlag og terreng... Og også hvordan kroppen din er, formen din, hvor tung du er osv, men jeg vil tippe, siden du går såpass fort, kanskje 3-400 i timen?

1 time gå sake (under 4,5 km) kan beregnes til ca 170 kalorier.

1 time gå fort/varm (over 5 km) ca 240 kalorier.

Så er det selvsagt +/-.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det stemmer sikkert :) Gåturer har jeg lite peiling på, for jeg har ikke på meg pulsklokke da, men når jeg er på sånn sakte løpetur, omtrent 7 km/t i variert skogsterreng, ligger jeg vel på litt over 400 i timen. Mener jeg å huske :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg må lese meg opp litt på forbrenning, kan jo nada om det :P

Er kjempegøy med pulsklokke altså! Og se hva man har brukt.

Og nå er de jo jevnlig på tilbud, i tillegg til at det har kommet flere rimeligere modeller, så det kan jo være verdt en investering? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er kjempegøy med pulsklokke altså! Og se hva man har brukt.

Og nå er de jo jevnlig på tilbud, i tillegg til at det har kommet flere rimeligere modeller, så det kan jo være verdt en investering? :)

Kanskje jeg bare skal investere i det ja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes 7km/t på gåtur - hørtes veldig raskt ut!

Jeg liker å gå på ski, og selvfølgelig varierer jo kaloriforbrenningen ut i fra hvor høy puls man har. Det gjelder jo å holde tempoet akkurat så høyt at man klarer å gå fort uten pause.

Igår gikk jeg 5 km på ski i ca 30 min (bikja trekker bakover, ikke fremover - så det blir noen stopper), og jeg forbrant ca 380 kcal (med 191 i makspuls, ca 165 i gjennomsnittspuls). Veldig kjekt med pulsklokke. Den viste forresten at jeg hadde gått med et snittempo på 7.9 km/t, og maxfart på 53(!) km/t.. så den gåturen dere har med snittempo på 7 km/t, da må dere vel jogge :o

Jeg har lest en plass på internett at - uansett når du går på ski, så vil man forbrenne like mye kalorier om man går 10km på 3 timer eller 10km på 1 time.. Sålenge man forflytter sin egen kroppsvekt den distansen, det er bare hvor lang tid man vil bruke på det.. Men jeg vet no ikke hvor mye jeg skal tru på det akkurat...

Uansett, så er langrenn en veldig fin treningsform, da man bruker mange store muskelgrupper - samt kondisjonstrening. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes 7km/t på gåtur - hørtes veldig raskt ut!

Jeg liker å gå på ski, og selvfølgelig varierer jo kaloriforbrenningen ut i fra hvor høy puls man har. Det gjelder jo å holde tempoet akkurat så høyt at man klarer å gå fort uten pause.

Igår gikk jeg 5 km på ski i ca 30 min (bikja trekker bakover, ikke fremover - så det blir noen stopper), og jeg forbrant ca 380 kcal (med 191 i makspuls, ca 165 i gjennomsnittspuls). Veldig kjekt med pulsklokke. Den viste forresten at jeg hadde gått med et snittempo på 7.9 km/t, og maxfart på 53(!) km/t.. så den gåturen dere har med snittempo på 7 km/t, da må dere vel jogge :o

Jeg har lest en plass på internett at - uansett når du går på ski, så vil man forbrenne like mye kalorier om man går 10km på 3 timer eller 10km på 1 time.. Sålenge man forflytter sin egen kroppsvekt den distansen, det er bare hvor lang tid man vil bruke på det.. Men jeg vet no ikke hvor mye jeg skal tru på det akkurat...

Uansett, så er langrenn en veldig fin treningsform, da man bruker mange store muskelgrupper - samt kondisjonstrening. :)

Mellom 6-7 km/t skrev jeg :) Og ja, jeg har prøvd på mølla og, går veldig fort når jeg går i 7 km/t. Derfor synes ikke folk det er noe gøy å gå på tur med meg :P Når jeg går tur med C så holder vi oss til litt over 6 km/t.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes 7km/t på gåtur - hørtes veldig raskt ut!

Jeg liker å gå på ski, og selvfølgelig varierer jo kaloriforbrenningen ut i fra hvor høy puls man har. Det gjelder jo å holde tempoet akkurat så høyt at man klarer å gå fort uten pause.

Igår gikk jeg 5 km på ski i ca 30 min (bikja trekker bakover, ikke fremover - så det blir noen stopper), og jeg forbrant ca 380 kcal (med 191 i makspuls, ca 165 i gjennomsnittspuls). Veldig kjekt med pulsklokke. Den viste forresten at jeg hadde gått med et snittempo på 7.9 km/t, og maxfart på 53(!) km/t.. så den gåturen dere har med snittempo på 7 km/t, da må dere vel jogge :o

Jeg har lest en plass på internett at - uansett når du går på ski, så vil man forbrenne like mye kalorier om man går 10km på 3 timer eller 10km på 1 time.. Sålenge man forflytter sin egen kroppsvekt den distansen, det er bare hvor lang tid man vil bruke på det.. Men jeg vet no ikke hvor mye jeg skal tru på det akkurat...

Uansett, så er langrenn en veldig fin treningsform, da man bruker mange store muskelgrupper - samt kondisjonstrening. :)

7km/t er fort når man går ja! Jeg er på rolig løpetur i variert terreng i den farten, mens når jeg går hjem fra jobb på flat asfalt går jeg i like under 6 km/t.

Og ja, man forbrenner omtrent det samme av kalorier om man går 10 km på en time eller på tre timer, fordi kalorier brukt er den energien som kreves for å flytte kroppen din fra A til B. Og den energien er jo den samme uansett hvor lang tid du bruker. Men, det er sunnere for kroppen om man bruker kortere tid og dermed presser kroppen litt, får opp pulsen og får trent hjertet, i tillegg til at kroppen vil bruke mer energi i etterkant på restitusjon.

Dette gjelder først og fremst når man går og delvis når man løper, men på ski vil ting som feks gli, ha såpass stor innvirkning, at det ikke blir likt lenger.

Og ja @Stine, jeg skjønner at folk ikke synes det er gøy å gå tur med deg :teehe:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ingen slankeekspert altså, men ved å gå et par timer på ski har man forbrent omtrent tusen kalorier, altså 50 prosent av "grunnforbrenningen" i løpet av et døgn. Og det er jo ganske mye mat...

Så hadde du tatt vekk bolla, sjokoladen og evt yten og den baren, så haddet det vel ikke blitt så mange kalorier? Og hadde du heller da spist mer fisk og flere skiver, eller annet som du vet metter, så hadde du kanskje ikke følt deg så sulten, til tross for samme antall kalorier?

Nå spiser jeg veldig sjelden snop i ukedagene og jeg spiser/drikker heller ikke yt eller "slanke-barer" til vanlig, men i går var jeg litt snop-syk :P Så kan godt hende jeg hadde spist ei brødskive eller to hvis jeg ikke hadde spist de greiene.

Jeg synes det er veldig vanskelig med kcal-forbruk, og i lifesum-appen trekker jeg i fra ca halve tiden på alt jeg gjør ;skiturer, gåturer, styrketrening og rengjøring (jobber som renholder). Allikevel forsvinner ikke vekta i rasende fart altså :P

Tror nok ei pulsklokke er tingen for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Nå spiser jeg veldig sjelden snop i ukedagene og jeg spiser/drikker heller ikke yt eller "slanke-barer" til vanlig, men i går var jeg litt snop-syk :P Så kan godt hende jeg hadde spist ei brødskive eller to hvis jeg ikke hadde spist de greiene.

 

Jeg synes det er veldig vanskelig med kcal-forbruk, og i lifesum-appen trekker jeg i fra ca halve tiden på alt jeg gjør ;skiturer, gåturer, styrketrening og rengjøring (jobber som renholder). Allikevel forsvinner ikke vekta i rasende fart altså :P 

 

Tror nok ei pulsklokke er tingen for meg. 

Jeg regna med at rosinbolla og det andre ikke var standard hverdagskost hvis du jobba med å gå ned i vekt :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jogger 6 km/t. :P

Ellers så finnes det jo en del slike morsomme programmer, som myfitnesspal, der du legger inn høyde, vekt og alder, og kan føre inn både mat og trening, eller det du vil av det. Beregningene der er ikke helt nøyaktige, men du får ihvertfall et anslag på hvor mye du forbrenner.

Anslagene til Gro høres rimelige ut i forhold til mine erfaringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://fitnessbloggen.no/hjelp-jeg-spiser-1500-kcal-og-trener-tungt-men-gar-ikke-ned-vekt-hores-det-kjent-ut/ Sånn tross alt, du jobber i en fysisk jobb, du er ute på en god tur med hundene ca hver dag, ofte på ski eller i skog og tyngre terreng enn asfalt og bymiljø, jogger/intervalltrening på sommeren og nå i det siste også styrketrening flere dager i uken, det er ganske mye aktivitet det.

Edit: Og det at vekten ikke går nedover betyr jo ikke at det ikke skjer forandringer i kroppen. Og spesielt for dem som har nylig begynt med styrketrening så er sannsyligheten stor for at muskelvekst kommer raskt fordi man har mye å gå på(om man spiser nok) og at fett forbrennes selv om man ikke går ned i vekt. Sjekk bildene nederst i artikkelen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pulsklokke er gøy!! :D Målte hvilepulsen min idag (i bilen i 1.5 t :P) den ligger på gjennomsnittelig 50, ofte er jeg nede i 45. Er ikke det fryktelig lavt?

Gikk også en tur på 1 t 46 min, ca 7km/t med en gjennomsnittspuls på 143 og 885 kcal brent, tar det derre kcal greiene med en klype salt, syntes det var ganske mye?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

<script language="JavaScript" type="text/javascript"></script>

Pulsklokke er gøy! :D Målte hvilepulsen min idag (i bilen i 1.5 t :P) den ligger på gjennomsnittelig 50, ofte er jeg nede i 45. Er ikke det fryktelig lavt?

Gikk også en tur på 1 t 46 min, ca 7km/t med en gjennomsnittspuls på 143 og 885 kcal brent, tar det derre kcal greiene med en klype salt, syntes det var ganske mye?

Jeg har også puls nede på 40 tallet.. Legen min fikk meg sendt til hjertespesialist for hun mente at jeg var jo tross alt ingen toppidrettsutøver (makan til frekkhet :lol: ), det var vell litt fordi jeg skulle begynne på nye medisiner at hjertet ble sjekket også da, tror neppe de hadde sendt meg til sjekk viss ikke ettersom jeg aldri har hatt noen problemer med det.. Tipp topp hjerte ble ihvertfall konklusjonen. Kondisjon har jo en del med saken å gjøre og noe er nok genetisk. resten der skal jeg ikke utale meg om, men tenker kanskje at knappe 2 timer ute med en fart på 7 km i timen for kan nærme seg slike tall forbrent ja.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

<script language="JavaScript" type="text/javascript"></script>

<script language="JavaScript" type="text/javascript"></script>

Jeg har også puls nede på 40 tallet.. Legen min fikk meg sendt til hjertespesialist for hun mente at jeg var jo tross alt ingen toppidrettsutøver (makan til frekkhet :lol: ), det var vell litt fordi jeg skulle begynne på nye medisiner at hjertet ble sjekket også da, tror neppe de hadde sendt meg til sjekk viss ikke ettersom jeg aldri har hatt noen problemer med det.. Tipp topp hjerte ble ihvertfall konklusjonen. Kondisjon har jo en del med saken å gjøre og noe er nok genetisk. resten der skal jeg ikke utale meg om, men tenker kanskje at knappe 2 timer ute med en fart på 7 km i timen for kan nærme seg slike tall forbrent ja.

Det var jaggu en frekk lege ja :lol: Regner med at alt er i orden her og altså, leste bare at normalen var 60-70 og tenkte oh yea jeg er jaggu i god form :teehe:

Da skjønner jeg ikke hvorfor alle maser sånn om at det er kostholdet som har "alt" å si hvis man vil ned i vekt, når det er så enkelt å forbrenne kalorier :aww: Ut på tur med bikkjene må man jo uansett liksom.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...