Gå til innhold
Hundesonen.no

Inntak av mat og forbruk av kcal (splittet fra middagstråden)


Tonje
 Share

Recommended Posts

<script language="JavaScript" type="text/javascript"></script>

<script language="JavaScript" type="text/javascript"></script>

Det var jaggu en frekk lege ja :lol: Regner med at alt er i orden her og altså, leste bare at normalen var 60-70 og tenkte oh yea jeg er jaggu i god form :teehe:

Da skjønner jeg ikke hvorfor alle maser sånn om at det er kostholdet som har "alt" å si hvis man vil ned i vekt, når det er så enkelt å forbrenne kalorier :aww: Ut på tur med bikkjene må man jo uansett liksom.

Antagelig fordi kalorier og forbrenning ikke er alt. Du forbrenner uansett ikke fett i lengden og bygger heller ikke muskler om man ikke får i seg et riktig sammensatt kosthold. I verste fall brenner man muskler og lagrer fett i kcal underskudd. Men spiser man rett så kan man også spise mer kalorier uten å legge på seg og ha best mulig uttelling av trening og aktivitet. :) Kroppen tilpasser seg både høyt og lavt kcal inntak så det er ikke så sort hvit som mange skal ha det til.

Edit: Men selvsagt, spiser man riktig i bunn og grunn så kan man øke inntaket sitt betraktelig med fysisk aktivitet kontra og "bare" endre kosthold.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pulsklokke er gøy! :D Målte hvilepulsen min idag (i bilen i 1.5 t :P) den ligger på gjennomsnittelig 50, ofte er jeg nede i 45. Er ikke det fryktelig lavt?

 

Gikk også en tur på 1 t 46 min, ca 7km/t med en gjennomsnittspuls på 143 og 885 kcal brent, tar det derre kcal greiene med en klype salt, syntes det var ganske mye?

Jeg har og hvilpuls på under 50, og det er jo fordi jeg er i form som en toppidrettsutøver *plystre, plystre*

Og jeg synes nesten to timers tur med snittpuls på 143 og 885 kcal brent kan høres passe ut. Jeg ligger på samme puls på rolige joggelangturer, og da ender jeg opp på noe sånt :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da satser vi på at den viser riktig da, den viser jo riktig kcal i timen ved hvilepuls hvis man skal gå etter at man forbrenner sin egen vekt :)

Men da har nok jeg spist for lite, jeg går jo mye (og står endel på ski nå, blir spennende å prøve den der) for jeg har absolutt ikke tenkt at jeg forbrenner så mye. Så det var jo egentlig supert at jeg fikk sånn så jeg kan bli mer obs på at jeg må spise mer :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg kastet inn håndkle når det kommer til nattevakt. Tiltross for bra mat så havner jeg langt over på kalorier. Tror jeg bare skal droppe telle de dagene og "leve" uten telling da, og ta det opp igjen hverdagen.

Har ingen problemer med å holde meg under normale dager, men kroppen trenger helt klart mye mer de dagene jeg er på natt tiltross for ingen fysisk aktivitet. og det blir bare demotiverende å se den "røde streken" og hvor mye over jeg havner :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Enkel tommelfingerregel er at for å definere det som trening så bør du ligge på 60% av maxpuls, for å trene uten å få for høye laktatverdier bør du ligge på 80-85% av maxpuls.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

<script language="JavaScript" type="text/javascript"></script>

Enkel tommelfingerregel er at for å definere det som trening så bør du ligge på 60% av maxpuls, for å trene uten å få for høye laktatverdier bør du ligge på 80-85% av maxpuls.

Hva er laktaverdier? Fant ut at jeg lå på ca 75% av makspuls idag (ikke målt makspuls enda, bare regnet det ut så det blir vel sånn ca :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med Benedict Harris sin formel kan dere regne ut hvilemetabolismen (BMR - basal metabolic rate), altså hva kroppen bruker en sengeliggende dag uten aktivitet.

Men BMR = 66.473 + (13.7516 x weight in kg) + (5.0033 x height in cm) – (6.7550 x age in years) Women BMR = 655.0955 + (9.5634 x weight in kg) + (1.8496 x height in cm) – (4.6756 x age in years)

Eksempelvis med meg som er 26 år, 167cm høy og veier 67 kg:

655.0955 + (9.5634 x 67) + (1.8496 x 167) – (4.6756 x 26)
655.0955 + 640,7 + 308,9 - 121,6 = 1483

Deretter går det an å gange ut for å se omtrentlig hva man trenger pr dag. Det kan hende mange av appene bruker disse likningene.

Little to no exercise Daily kilocalories needed = BMR x 1.2 Light exercise (1–3 days per week) Daily kilocalories needed = BMR x 1.375 Moderate exercise (3–5 days per week) Daily kilocalories needed = BMR x 1.55 Heavy exercise (6–7 days per week) Daily kilocalories needed = BMR x 1.725 Very heavy exercise (twice per day, extra heavy workouts) Daily kilocalories needed = BMR x 1.9

-------------------

Det går også an å regne ut hvor mye f. eks alle minuttene med rolig gange i løpet av en dag gir, for de som ønsker det enda mer konkret.. :) .
Da må man skrive ned hva man gjorde absolutt hele dagen, og så regne ut i antall minutter totalt før man ganger med en aktivitetsfaktor. Den lista over her hvor man ganger hele uken med en aktivitetsfaktor er mindre nøyaktig, men selvfølgelig enklere å bruke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...