Gå til innhold
Hundesonen.no

Valpekurs - hvordan velge riktig?


Weimar
 Share

Recommended Posts

Ta kontakt med hver av dem og hør hvordan det foregår på kursene deres. For meg var det viktig at det ble brukt klikkertrening, så valget mitt falt på Familiehunden, og jeg er veldig fornøyd. Samme instruktøren har også gratis fellestrening en gang i uka her, så selv etter valpekurset trener vi for samme person og får råd og oppfølging der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sikkert ikke så dumt å spørre konkret om hva slags metoder de bruker. Hvordan anbefaler de feks å lære hunden av med typiske uvaner som å hoppe på folk, eller når hunden prøver å stjele fra bordet. Da kommer det fort frem hvordan de gjør ting i praksis.

Andre ting av interesse er om alle hundene er ute samtidig, en og en hund trenes mens de andre er i bilen, eller om det gjøres litt av hvert. Dersom alle hundene er ute samtidig - trener alle på rekke og rad, eller finner deltagerne hvert sitt hjørne med passe avstand til de andre hundene.

Sånt vil jeg vite før jeg går videre i utvelgelsesprosessen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan velger man riktig valpekurs? I vårt nærområde et det 5 uleike leverandører (?) av valpekurs, men jeg aner rett og slett ikke hvem av disse jeg skal velge!

Hvordan går man frem for å være sikker på at man velger riktig?

De ulike kursene.

Jeg tror det er lurt å prøve å finne ut hvem som har metoder som du synes høres fornuftig ut :)

Det er du som skal trene bikkja, det er viktig at metodene og filosofien føles riktige for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lurt å spørre hvor store gruppene er. På valpekurset vi gikk på var det bare 6 valper, veldig strukturert, og dyktige instruktører. Før kurset startet kunnen hundene hilse på hverandere. Alle øvelser ble først trinnvis vist til oss alle, deretter kunne vi øve individuelt med instruktøren. Sist skulle vi gjøre det selv. valpekurset var en gang i uka 1 time. etter ca en halv time hadde hundene en liten pause. etter timen kunne hundene leke med hverandre. Jeg synes dette opplegget funket glimrende for valpen min. Han lærte veldig fort og fordi det var tid til å leke før, i pausen, og etter timen var han veldig fokusert når han måtte 'jobbe'.

Siden jeg flyttet måtte vi ta basiskurset et annet sted. Der var det en gruppe på 6, lite plass, veldig ustrukturert, hundene fikk ikke hilse på hverandre før timen osv og var derfor veldig fokusert på hverandre. Hundene som hadde gått valepkurs der gikk ikke pent i bånd. Hadde en prøvetime, men kom aldri ikke tilbake. Jeg kjente at jeg ble stresset og hunden min følte seg heller ikke bra (sannsynligvis pga meg).

Det går an å spørre om en prøvetime, eller at du ser på mens et annet valpekurs foregår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes garantert flere aktører i området enn det som listes opp der. Du finner et par tråder om valpekurs i Oslo og omegn om du søker litt.

Det jeg ser etter er

Metode - for min del gjerne 100% positivt, men jeg har ikke noe problem med korreksjon så lenge det brukes saklig. Kommer jo litt an på hva man kan av hundetrening fra før og ønsker å lære.

Antall hunder per instruktør - helst ikke mer enn 6

Instruktøren - bakgrunn, utdanning, kurs. En del hundeskoler har egne instruktørkurs og noen setter de mest uerfarne instruktørene på valpekursene, noe som ikke nødvendigvis er en god ting. Om det er flere instruktører gjør det ikke noe om noen er ferske, men en fersk instruktør alene på valpekurs har ikke alltid erfaringen som trengs.

Fasiliteter, beliggenhet og mulighet for videre kurs er jo også noe som kan spille en rolle, litt individuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm. Har meldt meg på et valpekurs, uten å tenke ser jeg. Noen som kjenner til Doglife Hundetjenester Trøndelag & Møre & Romsdal?

Av de jeg kjenner som har gått kurs der har de vært veldig fornøyd. Jeg skal gå kurs på Trøndelagsavdelingen i februar og mars, ikke valpekurs da, har voksen hund :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått på valpekurs hos Oslo hundeskole på Jessheim! Veldig fornøyd med instruktøren vi hadde ihvertfall!

Var veldig positiv og motiverende, og hun tok seg tid til hver og en. Vi kunne også spørre om ting og snakke med henne når kurset var ferdig. Hun brukte kun positiv forsterkning under treningene og det var aldri snakk om noe som helst straff. Hun viste øvelsene tydelig og vi hadde god progresjon underveis i kurset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke spesielt fornøyd med Oslo hundeskole. På kurset var det 11(!) valper. Det var ikke rom for at de fikk hilse på hverandre før, under eller etter kurset.

Dagene var lagt opp veldig ustrukturert, og det eneste hunden lærte var vel i grunn "bli". Det var veldig lange økter fordi instruktøren skulle rekke å snakke med hver enkelt imens de andre trente med hunden sin. Vi lærte aldri hvordan vi skulle legge på kommando på noe annet enn "bli" og "ligg".

Da kurset var ferdig ville instruktøren at vi skulle melde oss på neste kurs selv om det stod fullt på hjemmesiden deres allerede. Alle på kurset valgte å melde seg på unntatt jeg.

Det kommer nok veldig an på hvilken instruktør en ender opp med, men jeg ville helt klart passet på at det ikke er for mange påmeldte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Jeg er ikke spesielt fornøyd med Oslo hundeskole. På kurset var det 11(!) valper. Det var ikke rom for at de fikk hilse på hverandre før, under eller etter kurset.

Dagene var lagt opp veldig ustrukturert, og det eneste hunden lærte var vel i grunn "bli". Det var veldig lange økter fordi instruktøren skulle rekke å snakke med hver enkelt imens de andre trente med hunden sin. Vi lærte aldri hvordan vi skulle legge på kommando på noe annet enn "bli" og "ligg".

Da kurset var ferdig ville instruktøren at vi skulle melde oss på neste kurs selv om det stod fullt på hjemmesiden deres allerede. Alle på kurset valgte å melde seg på unntatt jeg.

Det kommer nok veldig an på hvilken instruktør en ender opp med, men jeg ville helt klart passet på at det ikke er for mange påmeldte!

Nå vet ikke jeg hvilken avdeling du gikk på, men det er mange hundeskoler og instruktører inklusive meg selv, som ikke lar valper hilse på hverandre og få leke under kurset.

Hvis man ikke er fornøyd med et kurs, anbefaler jeg at man tar kontakt med arrangøren før kurset er halvveis slik at de kan gjøre forbedringer evt man kan slutte og få refundert noe av kursavgiften. Nytter ikke å klage når kurset er ferdig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lurt å spørre hvor store gruppene er. På valpekurset vi gikk på var det bare 6 valper, veldig strukturert, og dyktige instruktører. Før kurset startet kunnen hundene hilse på hverandere.

[...]

Der var det en gruppe på 6, lite plass, veldig ustrukturert, hundene fikk ikke hilse på hverandre før timen osv og var derfor veldig fokusert på hverandre. Hundene som hadde gått valepkurs der gikk ikke pent i bånd.

Ikke direkte retta til deg, men som en kommentar: Jeg ville vært særdeles misfornøyd med et kurs hvor det valpene lærer er å få skyhøye forventninger til lek før en skal konsentrere seg og lære ting. Jeg går på kurs med valper for at de skal lære seg nettopp det å konsentrere seg med andre til stede, ikke for møljeleking. Selvsagt vil valper være opptatte av hverandre, men det er jo nettopp en super anledning for menneskene deres å lære seg å være mer spennende og gøyale enn alskens bikkjer en treffer på i tide og utide. :)

Etter å ha gjennomført valpekurs med første hunden min visste jeg fortsatt ikke hva "kontakt" var for noe. Det måtte jeg på Sonen for å lære. :D

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm. Har meldt meg på et valpekurs, uten å tenke ser jeg. Noen som kjenner til Doglife Hundetjenester Trøndelag & Møre & Romsdal?

Av de jeg kjenner som har gått kurs der har de vært veldig fornøyd. Jeg skal gå kurs på Trøndelagsavdelingen i februar og mars, ikke valpekurs da, har voksen hund :)

Asbjørg som driver Doglife avdeling Møre og Romsdal er kjempe dyktig og har lang erfaring både som instruktør og aktiv konkurranseutøver innen bruks og LP.

Vår filosofi er at kursene våre skal være like og at alle våre instruktører kjører kurs etter samme konsept. Det vil jo uansett bli noen forskjeller i og med at instruktører ikke er like og ikke har lik bakgrunn. Vårt hovedfokus er på samarbeid og engasjement. Og vi legger stor vekt på at dette skal være i orden før vi starter innlæring av øvelser. Vi kjører små grupper med maks 6 hunder. Noe kjøres individuelt og noe i grupper.

Er vel @XO det? Ådne kjenner jeg såvidt til fra hest, men aner ikke hvordan han er på hund. M&R-instruktørene kjenner jeg overhodet ikke.

Ådne er kjempe flink med hund, men er foreløpig ikke instruktør. Han jobber i pensjonat og hundepasstjenesten.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke spesielt fornøyd med Oslo hundeskole. På kurset var det 11(!) valper. Det var ikke rom for at de fikk hilse på hverandre før, under eller etter kurset.

Dagene var lagt opp veldig ustrukturert, og det eneste hunden lærte var vel i grunn "bli". Det var veldig lange økter fordi instruktøren skulle rekke å snakke med hver enkelt imens de andre trente med hunden sin. Vi lærte aldri hvordan vi skulle legge på kommando på noe annet enn "bli" og "ligg".

Da kurset var ferdig ville instruktøren at vi skulle melde oss på neste kurs selv om det stod fullt på hjemmesiden deres allerede. Alle på kurset valgte å melde seg på unntatt jeg.

Det kommer nok veldig an på hvilken instruktør en ender opp med, men jeg ville helt klart passet på at det ikke er for mange påmeldte!

Det med at de ikke skal hilse på hverandre før og under kurset er jo for å klare å holde fokuset deres oppe og for å unngå forventninger om å alltid få hilse. Vi gjorde ikke det på kurset jeg gikk på og det syns jeg var veldig greit. Når jeg trener hunden min er det viktigste å ha god kontakt og da vil jeg helst ikke at andre valper skal komme for å hilse og leke og bryte kontakten mellom meg og hunden.

Vi lot heller valpene få hilse av og til etter kurset var ferdig.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet ikke jeg hvilken avdeling du gikk på, men det er mange hundeskoler og instruktører inklusive meg selv, som ikke lar valper hilse på hverandre og få leke under kurset.

Hvis man ikke er fornøyd med et kurs, anbefaler jeg at man tar kontakt med arrangøren før kurset er halvveis slik at de kan gjøre forbedringer evt man kan slutte og få refundert noe av kursavgiften. Nytter ikke å klage når kurset er ferdig..

Jeg tenkte faktisk ikke på å klage direkte til Oslo hundeskole. Jeg tok det opp med instruktøren flere ganger med lovnader om at det skulle fikses, men det gikk i glemmeboka hver gang.

Er også helt enig i at valpene ikke skal få leke sammen når det passer dem, men syns det hadde vært fint med mulighet for det feks etter kurset. Oslo hundeskole har sikkert mange flinke instruktører, vi var nok bare uheldige denne gangen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet ikke jeg hvilken avdeling du gikk på, men det er mange hundeskoler og instruktører inklusive meg selv, som ikke lar valper hilse på hverandre og få leke under kurset.

Hvis man ikke er fornøyd med et kurs, anbefaler jeg at man tar kontakt med arrangøren før kurset er halvveis slik at de kan gjøre forbedringer evt man kan slutte og få refundert noe av kursavgiften. Nytter ikke å klage når kurset er ferdig..

Jeg er en av de som er veldig glad i de kursene hvor det ikke er så mye leking og "dill" på kurset, vi er der for å lære, leking osv med andre hunder gjør vi hjemme :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...