Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Stiller IPO større krav til hundens bygning enn agility gjør? Virkelig?!

IPO stiler krav til sporferdigheter og glefsevilje, og meg bekjent har ikke det så mye med hundens bygning å gjøre.

Ja faktisk, det er mye mer belastning å gjøre støt, brå bevegelser og statiske bevegelser over LENGRE tid, og varriere fra lav intensitet til eksplosiv intensitet på meget kort tid.

På lik linje som en konkurranse dag i spor/rundering innen nordisk program på variert underlag faktisk tar 4-5 timer. Det er pittelitt mer enn 30 sekunder på en bane. :)

Men nå kaster jeg inn håndkle.

Du viser klart at du er mer opptatt av å ha rett enn å ta til deg læring (også dokumenter læring).

• Svar 205
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Nå ble det brått veeeeldig mange dysfunksjonelle raser her gitt.

Posted Images

Skrevet

Oj, denne tråden blir bare rarere og rarere. LP, seriøst? Hva i alle dager har LP resultater med den fysiske utformingen av en hund?

• Like 3
Skrevet

De rektangulære er best på å jage over lange distanser, fordi de kvadratiske ikke kan trave ordentlig. Snøfrost forklarer godt hvorfor. En rektangulær saluki (se link) tok langt flere LC-seiere enn sine kvadratiske artsfrender. Det viser tydelig at de kvadratiske ikke løper fortest over korte avstander heller.

Nei det gjør jeg ikke, jeg:

Dette har du allerede fått svar på flere ganger på denne siden.

Problemet er at du er ikke leser hva folk skriver til deg. Du er så skråsikker i din sak at du ikke tar til deg ny lærdom.

Ingenting av det du skriver er relevant. Det du bedriver er superenkel forskning...

1. Snøfrost har ikke nevnt kvadratiske hunder i det hele tatt, hun har prøvd å fortelle deg hva forfatteren av din link har ment med "for kort rygg". Fort kort rygg og kvadratisk hund er IKKE det samme.

Dett er en rektangulær hund med overtramp, for min rase som er Siberian Husky, ville dette kommet av enten for kort kropp eller for lange bein (alt etter hva som var mest feil i henhold til standardens beskrivelse av rasen)

vadar_cr.jpg

En av mine egne hunder, uten overtramp i samme travfase av steget, også rektangulær hund med høyde:lengde hvor 9:10 som idealet.

10917856_10152690830052108_4979233543852

En kort kroppet hund, som rasemessig skal være det. Dette er en Norfolk terrier. Men den er fortsatt i aller høyeste grad rektangulær:

henry1-530x331.jpg

Border Terrier er en kvadratisk hund:

Border-Terrier-9T067D-045.jpg

Kan ikke komme på en eneste rase som er både kortkroppet OG kvadratisk.

Jeg er helt med på at for kort kropp kan være mindre funksjonelt dersom det blir tatt til det ekstreme, akkurat som for lang kropp kan være det. Men å si at en kvadratisk hund er dysfunksjonell er for meg overhodet ikke en sannhet.

Hvem av Norfolken og Borderen tror du klarer å holde følge med hest en hel dag i trav for så å gå ned i et hi?

Skrevet

Stiller IPO større krav til hundens bygning enn agility gjør? Virkelig?!

IPO stiler krav til sporferdigheter og glefsevilje, og meg bekjent har ikke det så mye med hundens bygning å gjøre.

IPO er svært krevende for hundene både fysisk og psykisk, og det er rimelig stor belastning for dem med feks bitearbeid. Kroppens bygning er viktig, feks har jeg lest en del i forhold til feks lange nakker og rygger, nakke å rygg får hard belastning når hunden går i bitearmen. Hørt flere valgt brukslinjer av feks dobermann fordi utstillingslinjene ofte har en lang og elegant nakke som er mer utsatt for belastningsskader.

Rundering krever jo også sitt :-) Og IPO inneholder også en lydighetsdel!!

Skrevet

Tråden er blitt ryddet for usakligheter og negative kommentarer.

Oppfordrer til å både huske at når man deltar i en diskusjon så kan det ofte være lurt å ha noe bevis for sine påstander, og vurdere om det kanskje er noe riktig i det de/den man diskuterer med sier.

Samtidig er det heller IKKE greit å sitte og le av sine motdebattanter eller tråden generelt.

Vi vil også heller at dere rapporterer når noe blir ugreit, i stedet for å starte en diskusjon inni diskusjonen om hvordan man diskuterer.

Vi velger å ikke åpne denne tråden igjen, men har ryddet den for det vi fant av ufinheter. Det er fremdeles lov til å rapportere dersom dere finner noe dere mener bør fjernes, så skal vi se på det.

Admin IW.

• Like 3
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...