Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Stiller IPO større krav til hundens bygning enn agility gjør? Virkelig?!

IPO stiler krav til sporferdigheter og glefsevilje, og meg bekjent har ikke det så mye med hundens bygning å gjøre.

Ja faktisk, det er mye mer belastning å gjøre støt, brå bevegelser og statiske bevegelser over LENGRE tid, og varriere fra lav intensitet til eksplosiv intensitet på meget kort tid.

På lik linje som en konkurranse dag i spor/rundering innen nordisk program på variert underlag faktisk tar 4-5 timer. Det er pittelitt mer enn 30 sekunder på en bane. :)

Men nå kaster jeg inn håndkle.

Du viser klart at du er mer opptatt av å ha rett enn å ta til deg læring (også dokumenter læring).

• Svar 205
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Nå ble det brått veeeeldig mange dysfunksjonelle raser her gitt.

Posted Images

Skrevet

Oj, denne tråden blir bare rarere og rarere. LP, seriøst? Hva i alle dager har LP resultater med den fysiske utformingen av en hund?

• Like 3
Skrevet

De rektangulære er best på å jage over lange distanser, fordi de kvadratiske ikke kan trave ordentlig. Snøfrost forklarer godt hvorfor. En rektangulær saluki (se link) tok langt flere LC-seiere enn sine kvadratiske artsfrender. Det viser tydelig at de kvadratiske ikke løper fortest over korte avstander heller.

Nei det gjør jeg ikke, jeg:

Dette har du allerede fått svar på flere ganger på denne siden.

Problemet er at du er ikke leser hva folk skriver til deg. Du er så skråsikker i din sak at du ikke tar til deg ny lærdom.

Ingenting av det du skriver er relevant. Det du bedriver er superenkel forskning...

1. Snøfrost har ikke nevnt kvadratiske hunder i det hele tatt, hun har prøvd å fortelle deg hva forfatteren av din link har ment med "for kort rygg". Fort kort rygg og kvadratisk hund er IKKE det samme.

Dett er en rektangulær hund med overtramp, for min rase som er Siberian Husky, ville dette kommet av enten for kort kropp eller for lange bein (alt etter hva som var mest feil i henhold til standardens beskrivelse av rasen)

vadar_cr.jpg

En av mine egne hunder, uten overtramp i samme travfase av steget, også rektangulær hund med høyde:lengde hvor 9:10 som idealet.

10917856_10152690830052108_4979233543852

En kort kroppet hund, som rasemessig skal være det. Dette er en Norfolk terrier. Men den er fortsatt i aller høyeste grad rektangulær:

henry1-530x331.jpg

Border Terrier er en kvadratisk hund:

Border-Terrier-9T067D-045.jpg

Kan ikke komme på en eneste rase som er både kortkroppet OG kvadratisk.

Jeg er helt med på at for kort kropp kan være mindre funksjonelt dersom det blir tatt til det ekstreme, akkurat som for lang kropp kan være det. Men å si at en kvadratisk hund er dysfunksjonell er for meg overhodet ikke en sannhet.

Hvem av Norfolken og Borderen tror du klarer å holde følge med hest en hel dag i trav for så å gå ned i et hi?

Skrevet

Stiller IPO større krav til hundens bygning enn agility gjør? Virkelig?!

IPO stiler krav til sporferdigheter og glefsevilje, og meg bekjent har ikke det så mye med hundens bygning å gjøre.

IPO er svært krevende for hundene både fysisk og psykisk, og det er rimelig stor belastning for dem med feks bitearbeid. Kroppens bygning er viktig, feks har jeg lest en del i forhold til feks lange nakker og rygger, nakke å rygg får hard belastning når hunden går i bitearmen. Hørt flere valgt brukslinjer av feks dobermann fordi utstillingslinjene ofte har en lang og elegant nakke som er mer utsatt for belastningsskader.

Rundering krever jo også sitt :-) Og IPO inneholder også en lydighetsdel!!

Skrevet

Tråden er blitt ryddet for usakligheter og negative kommentarer.

Oppfordrer til å både huske at når man deltar i en diskusjon så kan det ofte være lurt å ha noe bevis for sine påstander, og vurdere om det kanskje er noe riktig i det de/den man diskuterer med sier.

Samtidig er det heller IKKE greit å sitte og le av sine motdebattanter eller tråden generelt.

Vi vil også heller at dere rapporterer når noe blir ugreit, i stedet for å starte en diskusjon inni diskusjonen om hvordan man diskuterer.

Vi velger å ikke åpne denne tråden igjen, men har ryddet den for det vi fant av ufinheter. Det er fremdeles lov til å rapportere dersom dere finner noe dere mener bør fjernes, så skal vi se på det.

Admin IW.

• Like 3
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi hadde en elghund som stod og ulte ved døra hvis det var løpetisper innen en mils radius (satt på spissen), og en annen elghund som ikke brydde seg i det hele tatt, så det er nok i alle fall til en viss grad individbetinget. Ellers har jeg bare hatt relativt små hunder (6-8 kg), men det har kun vært tisper, og de har vært veldig enkle mtp. løpetid (lite blod, ikke noe særlig hormonpåvirking mentalt utover at det skal markeres hver 5. meter på tur). simira nevner livmorbetennelse, jeg vet ikke om det er mer vanlig på småraser, men min forrige hund fikk i alle fall det. Men skal man ikke drive med avl eller andre raserelaterte aktiviteter er det jo ikke verre enn at man kastrerer.
    • Hvordan er rasene hunden er blanding av? Og ikke minst foreldrene? Det er jo ulempen med blanding, det er vanskelig å gjøre grundig research, men foreldrene og evt. tidligere kull kan jo gi indikasjoner. Hvis det er bevisst blandingsavl så ville jeg uansett håpet at de ikke ville avlet på en hannhund som er slik, men samtidig så ville de da kanskje ikke avlet på blanding heller, om de var opptatte av genetikk. Jeg kan ikke veldig mye om miniatyrhunder, jeg har kjent et par hannhunder som var slik du beskriver, og et par som er helt greie. Når det er sagt er jo tispene også "kjent" for mer gneldring og innbilte svangerskap og livmorbetennelse, så man velger jo litt sine onder. 
    • Hei! Jeg er helt ny i liten-hund-verden. Har tidligere hatt springer spaniel, boxer og schæfer, men skal nå få en liten blandingsrase.  Jeg er så usikker på valget av hannhund eller tispe! Personlig har jeg ikke en sterk preferanse, har hatt to tisper og en hannhund, og heller nok kanskje mer mot hannhunder. Men jeg hører fra mange med små hunder at hanner kan være veldig vanskelig å få stuerene, at de markerer inne og at de er så stressa rundt løpetid i nabolaget feks at de står og uler ved døra osv. Dette er ikke noe jeg har vært borti med store raser, verken min egen eller venner sine (vært aktiv i NRH og NBF-miljø i 15 år, så vært borti en del forskjellige raser) i det hele tatt, så er det en typisk type atferd for små hunder, eller er det mer individbetinget? Vi legger så klart til rette for rotrening og passe aktivitetsnivå osv osv.  Hadde vært fint å høre noe annet enn skrekkhistorier om små hunder, for akkurat nå lener jeg veldig mot tispe.
    • Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...